jomaro schreef:@Maxielover
Bedankt voor je leuke uitleg over het bomproef.
Heb mijn haf ook al 8 jaar, toch hebben we nog helaas veel angstige momenten. Maar kan ook mijn leeftijd zijn![]()
Denk misschien te veel na over wat er mis kan gaan en zit dan niet meer met vertrouwen erop. Maar maron kan ook zomaar zonder aanleiding een enorme bok geven dat je vrijwel niet meer kan blijven zitten.
Heb al veel liedjes zitten zingen en fluiten om mij zelf rustig te krijgen en te houden.
In de bak heb ik met muziek gereden( oordopjes in) en dat werkt goed ik hoor dan de trekkers die voorbij komen heel laat en maron werkt dan gewoon door. Bak is dus langs de wegkant met een hoge heg.
Maar goed in de polder wil ik toch graag het verkeer horen wat langs mij wil komen.
Weet dat mijn hartslag soms op hol slaat bij het horen van groot verkeer, snel een veilige plek aan het zoeken ben.
Vaak gaat dat juist wel goed. En is er echt paniek bij maron door iets wat ik dus niet ziet of harde geluiden die aan de achterkant naderen. Maar dan draaien we hem om richting geluid. En zo rommelen we al jaren verder, en genieten we de ene dag van een rustig ritje en de andere keer van een rit dat we blij zijn heel thuis te zijn.
Lastig dat je paard zo schrikkerig is... Schrikt hij van brommers van achteren enzo ? Een stalgenootje van me had dat met haar vroegere Fjord, lastig hoor. Ik merk zelf, hoe minder ik nadenk over wat er zou kunnen gebeuren en geen aandacht schenk aan iets wat hij evt. eng zou vinden, dan reageert Max er ook veel minder op, omdat ik dat ook niet doe. Paarden spiegelen heel vaak je gedrag, vooral bij angst. Is voor het rijden ook belangrijk om je eigen reactie op dingen onder controle te hebben. Wie weet kan je wat met mijn uitleg, het verschilt natuurlijk per paard hoe het werkt, maar wie weet heeft het effect. Overigens praat ik eigenlijk continu tegen m'n paard, eigenlijk alle paarden vinden dat prettig, daar worden ze rustig van en ze concentreren zich dan ook meer op jou dan op de omgeving.