Het Haflinger DAGBOEK

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:40

jomaro schreef:
@Maxielover

Bedankt voor je leuke uitleg over het bomproef.
Heb mijn haf ook al 8 jaar, toch hebben we nog helaas veel angstige momenten. Maar kan ook mijn leeftijd zijn :D
Denk misschien te veel na over wat er mis kan gaan en zit dan niet meer met vertrouwen erop. Maar maron kan ook zomaar zonder aanleiding een enorme bok geven dat je vrijwel niet meer kan blijven zitten.

Heb al veel liedjes zitten zingen en fluiten om mij zelf rustig te krijgen en te houden.
In de bak heb ik met muziek gereden( oordopjes in) en dat werkt goed ik hoor dan de trekkers die voorbij komen heel laat en maron werkt dan gewoon door. Bak is dus langs de wegkant met een hoge heg.
Maar goed in de polder wil ik toch graag het verkeer horen wat langs mij wil komen.
Weet dat mijn hartslag soms op hol slaat bij het horen van groot verkeer, snel een veilige plek aan het zoeken ben.
Vaak gaat dat juist wel goed. En is er echt paniek bij maron door iets wat ik dus niet ziet of harde geluiden die aan de achterkant naderen. Maar dan draaien we hem om richting geluid. En zo rommelen we al jaren verder, en genieten we de ene dag van een rustig ritje en de andere keer van een rit dat we blij zijn heel thuis te zijn.

Lastig dat je paard zo schrikkerig is... Schrikt hij van brommers van achteren enzo ? Een stalgenootje van me had dat met haar vroegere Fjord, lastig hoor. Ik merk zelf, hoe minder ik nadenk over wat er zou kunnen gebeuren en geen aandacht schenk aan iets wat hij evt. eng zou vinden, dan reageert Max er ook veel minder op, omdat ik dat ook niet doe. Paarden spiegelen heel vaak je gedrag, vooral bij angst. Is voor het rijden ook belangrijk om je eigen reactie op dingen onder controle te hebben. Wie weet kan je wat met mijn uitleg, het verschilt natuurlijk per paard hoe het werkt, maar wie weet heeft het effect. Overigens praat ik eigenlijk continu tegen m'n paard, eigenlijk alle paarden vinden dat prettig, daar worden ze rustig van en ze concentreren zich dan ook meer op jou dan op de omgeving.

Faringo

Re: Het Haflinger DAGBOEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 08:00

Goeiemorgen,

Wat een hoop is er weer geschreven. Van mij even geen dagboekversalg, dat volgt vanavond of morgenochtend :-).

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:08

TS: eva

Ok vorige week al voorgesteld en aangemeld helaas tijd noodgehad en wil als ik reageer goed en op iedereen reageren maar het was zoveel, en zat er even niet in! en nu wel hoop ik!

eerst mijn eigen verhaal:
16-8-2011
Terra weer gepakt eigenlijk totaal geen zin zag er weer zo tegen op! Terr is de laatste tijd werg moeilijk rennen bitvast pakken vervelen dat het niet leuk meer is! osteopaat is geweest tandarts was geweest en licht sinds 6 weken een nieuw zadel op dus ja alles moet goed zijn! poging 100 tot lekker rijden!
Stap ging verbazing wekkend fijn geen 1x weg willen draven/huppelen :D :D :D whoooowww erg bijzonder dus we gaan draven! erg boven ons tempo dus hard op denkent ( mijn steun en suporters aan de bakrand dachten mee ) achter over zitten iets meer druk op de buiten teugel veel figuren. maar helaas na kwartiertje niet de optie kreeg haar er niet door heen. denk denk denk next optie goed zitten over dreven achter over teugels los en figuren rijden en ja ja ja ja het tempo komt terug! wat fijn! toen ik het tempo voor ons doen stabiel en laag had langzaam de teuegls erbij! had ik ze echt was ze weg maar met lichte druk ze liep voor ons doen na genoeg perfect! wel wilde ze weer sneller ( verveling denk ik )
nou dan laat maar gaan maar dan wel blijven gaan! flink gegalopt! zelf in de galop zaten er stukken bij dat ze zowaar netjes en verzameld liep!

ben zo trots op men meisie!!!

ook met tiffje hebben we even gespeelt in de longeer cirkel die mogt springen wat ze leuk vond :D

na afloop beide haffies brokjes en op de weide terug

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:17

@ Nathalie83 spannend eerste wedstrijd leuk fokdag ben benieuwt na de punten en zeker ook de foto's!
@ jomaro lijkt wel of je over mijn halfinger praat! groot verkeer niet eng maar die tuinkabouter wel! en vandaag heeeeerlijk rijden en morgen denken opes had men dood kunnen zijn
wat Maxielover zegt heb ik ook echt heeeeel erg gemerkt paarden spiegelen gedrag! terr is kwa gedrag kopie van mij! hoe ik me voel die dag! best eng soms
@ SusaSuus to's van je zadel :D heeerlijk he eindelijk iets wat past waarmee je dus aan de gan kan
@ amazone77 spamm wat meer willem foto's ben erg benieuwt! braband je moet haast in de buurt wonen dan dus wie weet ga ik willem keertje in echt zien :D ( heb hem al eens ingepakt bij henk gezien toen ik daar voor merrie ging kijken ) maar wel hem zien bewegen! na al die geweldige foto's
@ amazone77 die si wit zeker net gewassen :D

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:42

@ eefje : ja sommige paarden spiegelen heel erg je gedrag, andere weer veel minder. Mijn Haf is erg zelfstandig en inmiddels ook wel oud en wijs (18 jaar nu), dus ik merk dat hij meer zichzelf is dan dat hij mij spiegelt. Maar op momenten dat hij onzeker is, als hij bang is bijv. Dan merk ik het wel aan hem, dan moet ik wel echt de leiding nemen voor hem.

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:50

@ Eefje, ik neem mijn camera iig mee, en er is vast wel iemand die ik hem in de handen kan duwen en plaatjes schieten :+

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:47

Mariska:

Vandaag gereden in de bak. En voelde me net een penny meisje dat haar eerste galop rondje maakte.
Maron had er zin in , galop is erg moeilijk voor hem maar hij was vrolijk en hield het een rondje vol.
Na een uitbundige belonen zag hij helemaal de lol er van in en rondje ging zomaar een galopje de andere kant op.
Tja dan zit je er echt op van jippeee maron voelt zich goed ,

Ik herken het ook hoor, hoe ik mij voel . Heb vaak te veel aan mijn hoofd en ben dan te afwezig bij maron. Met een dikke neus in mijn gezicht en vaak nog een bries maakt hij me dan wakker zo van je ben bij mij dus even je hoofd leegmaken. Hij is dan ook echt zo bezig dat alle aandacht naar hem moet. En ben ik rustig en vrolijk dan is hij heel anders. Minder aanwezig ,
Ben je echt verdrietig dan is hij zo rustig en een grote knuffel. Zachtjes zijn neus tegen je aan.
Heerlijk om zo'n paardje te hebben.

Maron vind inderdaad de geluiden achter hem erg eng. Kan komen doordat hij met marathon wagen een nare ervaring heeft gehad en dat geluid dus ook achter hem zat. Hij liep zelf voor de kar.
Ook is hij door een auto met aanhanger aangereden ook van achteren. En is door een trekker met maaibalk die aan de zijkant hoog uitstak zo geschrokken dat hij de greppel in sprong. Ook die trekken kwam achterop rijden.

Ach maron was in het begin bang voor de witte strepen op de weg, en voor mensen die in hun tuin aan het werk waren vooral als ze gebukt stonden. Maar als je er dan even af ging en hem aan de hand mee nam liep hij er zo vorobij. De echte angst met de ernorme bokken en het steigeren is later gekomen , wat op zich wel heel jammer is.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 22:35

Louise:

wat een leuke verhalen weer allemaal. Het niet stil willen staan en hard rennen enz. alles komt me zeker wel bekent voor :+

Woensdag 17 augustus

Ja ja vandaag voor het eerst in mijn leven in het bos geweest met een paard en o wat was het geweldig :D Wel 5 uur en een kwartier weggeweest van stal en een half uur rust pauze genomen. Lekker op een bankje gaan zitten met een broodje en paardjes een halster omgedaan zodat zij ook weer lekker konden eten. (ja ja doen ze nog niet genoeg) eigenlijk alleen maar gestapt op een paar drafjes na. Arie op de terug weg weer lopen dribbelen en noway dat ik hem in en normale stap kreeg. De paarden kregen het ook nog eens in hun bol en ging dus veel te hard er vandoor in een veel te harden galop. Stappen wat is dat dachten ze. Iemand misschien tips? We kregen ze uiteindelijk wel terug, maar luisteren deden ze niet. Kan misschien ook zo zijn omdat ze vroeger vaker in het bos kwamen dan nu en dat ze er zin in hadden maar ze moeten blijven luisteren. Zou een enkel gebroken trensje wat meer helpen? We hebben nu een dubbel gebroken trensje. Al met al was het echt super gaaf en we hebben door een waterbak geplonsd en dat was echt super gaaf. Ik heb de hele rit met een Big Smile op me gezicht gezeten. Ik kan nu alweer niet meer lopen :+ maar het was het allemaal waard.

Ik ga nu lekker slapen, voor iedereen die nog naar bed moet slaap lekker :z

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:11

o0eefje0o schreef:
@ Nathalie83 spannend eerste wedstrijd leuk fokdag ben benieuwt na de punten en zeker ook de foto's!
@ jomaro lijkt wel of je over mijn halfinger praat! groot verkeer niet eng maar die tuinkabouter wel! en vandaag heeeeerlijk rijden en morgen denken opes had men dood kunnen zijn
wat Maxielover zegt heb ik ook echt heeeeel erg gemerkt paarden spiegelen gedrag! terr is kwa gedrag kopie van mij! hoe ik me voel die dag! best eng soms
@ SusaSuus to's van je zadel :D heeerlijk he eindelijk iets wat past waarmee je dus aan de gan kan
@ amazone77 spamm wat meer willem foto's ben erg benieuwt! braband je moet haast in de buurt wonen dan dus wie weet ga ik willem keertje in echt zien :D ( heb hem al eens ingepakt bij henk gezien toen ik daar voor merrie ging kijken ) maar wel hem zien bewegen! na al die geweldige foto's
@ amazone77 die si wit zeker net gewassen :D

:D kijk eens in mijn profiel bij de linkjes.....veel foto's en ook een filmpje. :D
Willem komt in oktober weer naar mij in udenhout,ligt bij tilburg.....dus wie weet zie ik je nog eens langs komen. ;)

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:20

Annemarie en Storm

Gisteravond lekker naar stal met dat mooie weer. Was een gezellig cluppie mensen dus veel zitten kletsen, lachen enz. Uiteindelijk toch Storm maar uit de wei gaan halen want anders gebeurt er niets haha. Heb hem even snel gepoetst, opzadeld en ben in de bak gaan rijden. Het gaat de laatste tijd in de bak zo goed dat ik daar even regelmatig mee bezig wil blijven. Ook gisteren liep hij weer als een zonnetje, alleen aanspringen in galop vindt hij erg moeilijk als hij rond is. Dan krijg ik een hele vreemde soort sprong om mijn oren. Maar ja ook van achteren weg draven vond hij moeilijk en dat gaat ook veel beter nu. Nog even en ik moet toch ook maar een startkaart gaan aanvragen. Ben alleen zelf niet zo'n wedstrijdmens en voor die paar wedstrijdjes die ik dan rij vind ik het eigenlijk zonde. Na het rijden mocht ie nog even een slobberemmer leeg likken en van zijn dropsteen smullen. Hij zag er niet uit alles onder de slobberrestjes en plaktroep haha.

Vandaag ga ik met een stalgenootje naar de ruitersportzaak. Moet alleen een liksteen en een regendeken dus hoop dat ik me kan gedragen :-). Daarna gaan we met de paardjes rondje buitenrijden.

Ik herken het wel hoor Mariska. Als ik zelf iets spannend vind reageert Storm daar ook op. Als ik net doe of ik gek ben is er niets aan de hand. Het is alleen zo moeilijk om je eigen gevoel soms uit te schakelen. Lekker gereden heb je wel zo te lezen :-)

Louise is lekker lang buiten geweest. Klinkt als een heerlijke rit. Dat dribbelen heb ik geen last van dus helaas geen tips voor je.

Eva die lekker met Terra heeft gewerkt!! Fijn gevoel is dat dan he als het lukt. Ik heb er met Storm ook zo vreselijk veel moeite mee gehad.

Leuk Heide dat Willem over ruim een maand weer lekker bij jou staat. Kan je weer iedere dag naar hem toe en met hem oefenen!

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:45

:wave:
Zit op m'n werk dus reageer later even op de rest. :)

Rianne & Marena

Gister woensdag 17 aug. weer bij Marena geweest. De dag er voor heeft ze even een dagje vrij gehad dus hele dag en nacht lekker op het land rondgelopen. Gister dan toch maar even weer aan de slag geweest.. :) Heb haar gelongeerd en op een gegeven moment even met bijzet gedaan. Reageerde ze heel braaf op. Kon wel merken dat ze niet helemaal begreep wat de bedoeling was maar ze liep wel braaf door en deed alles wat ik van haar vroeg. Touwtjes zaten heel los, gewoon even voor het gevoel.

Vandaag weer even rijden! :D

sabrina1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:29

Hoi Allemaal,

Wat een leuk idee, zo`n dagboek.
Het lijk mij erg leuk om mee te kunnen praten hier.
Ik zal mezelf en mijn Haf even voorstellen.

ik ben Sabrina, 28 jaar oud en ik werk in de geestelijke gezondheidszorg.
Mijn Haflinger heeft Flora ( Fanny van de Vuufwegen. ) ( Neidhart x Magister )
Ze is nu bijna 2,5 jaar oud en ik heb haar nu bijna 2 jaar.

We beleven best al wel veel samen, ondanks dat we nog helemaal niet aan rijden denken.
Ik vind het belangrijk dat ze eerst lekker uitgroeit en dat de basis goed is, dan zien we wel verder. ik heb niet zo`n haast.
Het is erg leuk om haar nieuwe dingen te zien ervaren, het is een heerlijk dier met een heel nuchter en lief karakter.
Ook kan ze soms een tikkeltje eigenzinnig zijn, maar dat is volgens mij Haflinger eigen..... := . het houdt Het wel leuk in ieder geval.

Hier een foto van mijn Oostenrijkse schone.
Afbeelding

Als jullie het leuk vinden, dan vertel ik af en toe eens wat over onze belevenissen.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:45

Maxielover :

Gisteren :
Ik had met mijn verzorgster afgesproken om samen naar Max te gaan. Ze had haar dochters mee, Sandy van 7 en Thirza, 2 jaar, in de buggy. De hond was ook mee, een onwijs leuke bruine Duitse Staander Sam, 10 jaar maar nog overactief ! :D Samen Max uit de wei gehaald en gepoetst, Thirza begon ook meteen hard "poeten poeten !" Te roepen want die wilde ook meehelpen, dus ook lekker laten tutten tot ze met de borstel in haar eigen haar ging.... :P Toen opgezadeld, Sandy erop, hond uit de auto gehaald en lekker een eind gaan wandelen, wel een uur lang denk ik. Ik had Max aan een touwtje en de hond ernaast, dat ging super ! Max keek steeds erg geinteresseerd naar dat bewegende korte staartje, haha ! Nog een stuk door het bos gewandeld waar Sam lekker los mocht, lekker rennen ! Ook nog even een plaspauze gehouden voor Sandy, die moest erg nodig. Ging echt super, ben weer trots op m'n peerd ! *D Daarna hem lekker afgezadeld en voor de laatste keer gewassen tegen de schimmel, nu nog alle borstels ontsmetten..... Max beloond met een lekkere appel en daarna weer naar de wei gebracht, hij was zo lekker vrolijk ! Hij vindt het helemaal leuk met die ukkies volgens mij. Max is geslaagd als kinderpoownie ! *D

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:22

Louise: 18-8

Vandaag maar even gelongeerd tegen de spierpijn. Arie was super braaf. Hoefsmid is ook langs geweest vandaag dus hij heeft weer nieuwe schoenen. Morgen gaat een vriendin gezellig mee naar stal en gaan we Arie weer heerlijk vertroetelen.

@ sabrina: Natuurlijk is het leuk om ook jou verhaal te lezen.
@ Annemarie: Ja het was heerlijk in het bos. Heb er gelukkig niet al te veel spierpijn aan over gehouden.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:05

Moderatoropmerking:
Na overleg met de TS wil ik aan jullie twee dingen verzoeken. Sowieso willen we het fotogebruik in het topic beperken, omdat er op Haflingers ook een foto-topic is waar dagelijks foto's in gepost mogen worden. Dit topic kun je hier vinden: [HA] [Verzameltopic] Haflingers in the picture!
Om die reden wil ik aan jullie vragen of jullie als jullie meer dan één foto in jullie bericht willen plaatsen, deze als links te plaatsen.

Daarbij is offtopic gaan niet de bedoeling. Kletsen mag in het HK topic van Haflingers. Als er in dit topic toch teveel gekletst wordt kan het naar de Huiskamer verplaatst worden, maar de voorkeur ligt toch bij Haflingers om zo alle Haflingerfans te kunnen bereiken. Probeer daarom ontopic te blijven, dan kan dit topic hier blijven staan.

Bedankt alvast voor de medewerking en veel plezier in het topic!

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:18

Is reageren op iemands dagboekverhaal ook offtopic dan? Want dat is wat we vooral doen toch? :+

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:19

Let er vooral op dat het geen kletsen wordt. In dat geval past het topic beter in de Huiskamer :)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:22

Maar bij het reageren wordt het al snel kletsen is mijn ervaring. En als je alleen je dagboek hier kwijt kunt en er wordt verder niet op gereageerd is de lol er ook een beetje van af denk ik dan..

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:56

Annemarie en Storm

Vandaag eerst naar de ruitersportzaak geweest. Heb een regendeken, liksteen, halster, touw en bandages (allen Eskadron Aubergine) gekocht. Daarna buitenritje gemaakt met een stalgenootje. Storm was weer blij om op de weg te zijn. Hij loopt dan heerlijk met zijn oortjes erop om zich heen te kijken en te genieten. Het galopje ging iets harder dan de bedoeling was, maar soms heeft ie even crossen gewoon nodig. Hij heeft zich dus even lekker uitgeleeft. Na het rijden ging meneer zijn kont schuren en duwde zo heel zijn staldeur uit zijn rail ;( . Kreeg hem met geen mogelijkheid meer goed dus heb de stalhouder maar ingeschakeld. Die ging vanmiddag of vanavond de boel wel even uit elkaar halen. Bedankt hoor Storm :o .

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:16

Mariska:

Maron had vandaag een vrije dag, of hij daar nu echt blij mee is?
Ach als zijn hooi maar op tijd in de ruif zit of in de hooibakken dan is hij al gauw tevreden.
Morgen proberen tijd vrij te maken om te rijden of longeren.

Annemarie moet je nu ook meer stalgeld gaan betalen :D
Maron zet ook overal zijn kont tegenaan. Gelukkig zijn dat vaak de bomen en die kunnen wel wat hebben.
Zijn vorige stal had ook geen deur meer door zijn jeuk!

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:21

Annemarie:

Nee gelukkig niet haha :-). Hij doet het alleen in deze periode als hij heel even op stal staat verder nooit.

Maron had lekker vrij. Ach zolang ze eten hebben vinden ze het vaak allang best haha.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:17

Heidi:
Donderdag 18-08-2011
================

Vanmorgen met de kids weer naar Willem geweest.
Gisteren heeft hij lekker een dagje vrij gehad.
Ik heb eerst zijn benen opgeschoren,en al zijn vlechten er uit gehaald,
Zondag hebben we wedstrijd in Zevenaar,dus moet ze dan toch wassen.
Daarna lekker geborsteld en 2 hengsten vlechten er in gedaan,zo krijg ik met galop aan springen geen vlecht in mijn gezicht geslagen :P ,kan soms best zeer doen. :')

Willem was vandaag lekker relext,stond braaf stil met scheren,poetsen en opzadelen. _/-\o_
Op stappen ging bijna goed,eerste keer wilde hij al weg lopen,ik even hem boos aan gekeken >;) en de tweede keer stond hij zo goed als stil.

Het rijden ging al een heel stuk beter dan dinsdag!!!! liep lekker door zijn lijf,volgde mooi mijn handen,nog wel beetje stug op links maar mag echt niet mopperen hoor.
Morgen heeft hij weer lekker een dagje vrij,zaterdag nog even trainen,al krijg ik hem voor zondag niet helemaal zoals ik zou willen,ben toch heel erg blij met het ritje van vandaag.

Na het rijden hem een schone stal gegeven en wat lekkers gegeven.
Zaterdag zie ik hem weer. <3

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:25

@anemarie,hihi die storm,kent zijn eigen krachten niet....Willem zijn stal deur is helemaal krom gebogen....ook zo'n kracht patser :P
fijn dat je zo lekker hebt kunnen rijden.
@louise,veel plezier morgen,Morgen komt bij ons de smid.
@maxilover, ohh wat lief van hem zeg!!!
mijn kinderen willen willem ook altijd poetsen,nu vind ik hem daar te druk voor,als hij straks weer bij mij staat en de hormonen liggen in winterslaap dan kunnen hun ook alles met hem,dan is het ook echt een softie haha
zo te lezen heb je een leuk middagje gehad. +:)+
@Eva, nou wat goed zeg dat het rijden vandaag lekker ging!!! *\o/*
hopelijk ga je meer van deze ritjes krijgen.
ene gegalopt..... :') geweldig :P

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:41

Vandaag weer geoefend met Luna (verbreek bij hoge uitzondering deze week mijn 1u regel met d'r..) Ze liep weer erg braaf :) Stalgenootje reed ook bij me in het land. Toen zij sprintje trok had ik klein beetje verwacht dat ze er achteraan zou, maar ze gedroeg zich voorbeeldig :)
Alleen met galloperen rechtsom, vond ze dat ze best wel op de kleine volte kon := ze vertikte het rechtuit te gaan.. Dus ff rondje achter stalgenootje aan en toen was het ook klaar :) Heb er echt zin in :)
Morgen nog ff door de wasstraat en dan klaar voor actie :)

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:43

Leuke verhalen hier altijd om te lezen ! :D

Vandaag ging het veel minder met Alegra, ze heeft een dik voorbeen.. Dus toen maar uitgebreide VIP behandeling gegeven en gewassen.. Van de week maar kijken of het beter is :( Arm paardje.