Het Haflinger DAGBOEK DEEL 2 !!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Re: Het Haflinger DAGBOEK DEEL 2 !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 22:00

@Jodie: wat een super cadeautjes zeg !!
@aranka: dankje!

Maureen en Angel:
net de tut weer gereden, ze was maar erg stout. heb het ook na een half uurtje opgegeven gewoon omdat ik geen zin meer had. Ik kijk deze hele week al op tegen het rijden, hoop dat het snel weer beter gaat anders ga ik een maand longeren ofz! kheb iig wel net 3 es pads nieuw.. achja :D

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 07:32

Gefeliciteerd Jodie! *\o/* 16 is een mooi leeftijd! Was jij diegene die met scooter ging rijden nu? Die mooie bruine <3
Oh ik lees het al, dat was jij!
Fijn dat het zo'n leuke dag was en alles lijkt met Delano ook mooi is de plooi te vallen.
Zal duimen voor je testen!

Wat leuk Sabrina, dat hij zo braaf was, wees maar trots!

Oh Josien, waren dat jouw paardjes? Had gekeken en vond het een enorm leuk topic, heb wel niet gereageerd (zoals zo vaak, stoute ik...) maar zal dat alsnog even doen :+

Ziet er leuk uit op die koets Maureen! Al lijkt dat niets voor mij :o Maar wat jammer dat het met Angel even niet zo klikt... Ga inderdaad gewoon wat anders doen en laat het rijden voor wat het is! Er zijn nog zoveel leuke dingen dat je met je paard kan doen, rijden moet echt niet altijd! Veel plezier daarmee!

Lore en Formera
Gisteren gaan oppassen dus geen Formera-verhaal... Ons andere paardje moet wel nog een nachtje in kliniek blijven voor verdere onderzoeken (of had ik dat al gezegd?!). Pfff mijn hoofd staat echt niet meer bovenaan mijn lichaam of alle hersenen zijn eruit gelopen! Ging gisteren met de auto naar het werk, stap ik in aan de passagierskant :o Zo kon ik niet rijden natuurlijk...
Heb verder ook erg last van mijn heup als ik stap, heb dat zondag eerste keer gemerkt, ik wordt oud |( Hoop dat rijden vanavond lukt, anders maar longeren...

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 09:25

@ Sabrina, hihi leuk Harry als therapie paard.
@ Maureen, waarom klikt het niet met rijden op t moment, wat is er aan de hand dan?
@ Lore, wat heeft je andere paardje dan, geloof dat ik dat helemaal gemist heb.
@ Jodie, je bent wel verwend zeg hahaha al die dure cadeau's

@ allemaal, wat wordt het Dagboek lekker gebruikt nu zeg, helemaal toppie

Marga en Sacha:
===========
ivm het slechte weer gister was ik maar meteen vanuit t werk naar Sacha gereden, even lekker gepoetst en toen in de binnenbak wat VD met haar gedaan. Ik ben nu bezig om haar gewoon te laten wennen aan de leadrope om naast haar te gaan staan en haar weg te sturen, zoals je dus ook doet met longeren. Dat vindt ze erg moeilijk en wil ze eigenlijk niet en gaat dan het liefste in protest. Als ik haar wil longeren aan de longe dan staakt ze en gaat dan staan steigeren, ze laat je dan niet naast haar komen. Dus gisteren zo geoefend om het aan de leadrope te proberen haar weg te sturen, 2x lukte het een aantal stapjes dus heb haar dan ook heel overdreven beloond. Ik doe het liever zo want wil geen strijd met haar aangaan die ik toch niet ga winnen. En ik wil het op een lieve, vriendelijke manier oplossen. Veel mensen zullen denken dat ik veel te soft ben om het zo te doen maar ik wil geen strijd, weet niet wat er in t verleden met longeren is gebeurd en wil het op mijn manier oplossen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 09:28

@marga: ik zou het echt niet weten waarom het zo slecht gaat.. Ze wilt altijd maar rennen, andere paarden inhalen en soms dan houd ik haar gewoon kort, en haar ver onder haar tempo lopen bijna in stap. Maar dit werkte eerst heel goed en nu opeens niet meer.. Ik hoop dat het je lukt met sascha, ik vind niet dat je te soft bent hoor !

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 09:33

Ik denk niet dat je te soft bent hoor Marga, verschillende mensen en paarden en verschillende manieren zelfde probleem op te lossen! Ik ben ook zo een zachte gewoon omdat ik me niet baas zie over het harde en als ik al eens hard word dan voel ik me er achteraf slecht over. Ik denk dat je goed bezig bent! En dat je er zo wel komt.
Een van ons andere paardjes mankt al een poosje, gisteren moesten ze ermee naar Merelbeke (kliniek) om onderzoeken te doen. Bleek dat zusje (is haar paard) daar haar eerste echte stagedag had (zij doet dierengeneeskunde en had gisteren weer eerste schooldag) dus ze heeft zelf mogen helpen met onderzoek. Maar ze wilden nog meer onderzoeken omdat ze niet direct wisten wat het was dus moest hij vannacht blijven om vandaag verder te onderzoeken. Hij mankt ook al een maandje, niet hard maar zo een beetje, leek soms beter en dan weer slechter. DA was ook al vaak geweest en smid had al paar keer gekeken maar hadden niets gevonden... Gaat om dit paardje...
Afbeelding

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:30

Hey dames !

ik ga toch even spammen hoor. Voor de bokkers die mijn zaterdag verslagen van met de haflingers erg leuk vinden kunnen het volgende topic volgen:
[VVDD] Volg ons mee! de zaterdag tochten!
Hier post ik iedere zaterdag het verslag van de zaterdag met foto's. De afgelopen zaterdag staan er al beschreven :) !

BeauKate

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:43

Hey,
Ik wil even zeggen dat ik het echt een top topic vind!
ik heb een haflinger hij is 16 jaar oud en heet lodewijck!

ZO VERLIEP MIJN WEEKEND
Ik heb af gelopen weekend een ongeluk met mijn hafje gehad.
Hij is op mijn voet gaan staan en nu zijn mijn middenvoetsbeentje gescheurt:(
Dus ik toen het gebeurt was mijn vader bellen. (want moeder zit in Milaan)!
Mijn vader kwam me op halen,we zijn toen meteen naar de spoed eisende hulp gegaan.
We hebben daar 3 en een half uur gezeten :o
En uit eindelijk rond tien uur naar de M'C DONALDS.
Want toen ik mijn pa belde was hij bezig met koken haha.
Toen moesten we wel langs de M'C DONALDS!
Dit was mijn weekend.

En mis nu gelijk 2 week van school en heb aankomen de week proefwerk geschiedenis en proefwerk wiskunde,Nederlands en Frans!

repect als je dit gelezen hebt!

_sab_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 13:18

@Josien: Vingerverven op een paard, ik had het nog niet eerder gezien. Hihi ziet er bijzonder uit. Leuke fotootjes.

@Maureen: Leuke fotootjes van de koets. Heb je topic ook even bekeken, leuk je avonturen zo te volgen.
Wat vervelend dat je even niet zo lekker gaat met rijden. Goed om het even los te laten en niet gefrustreerd door te gaan.

@Jodie: Mooie cadeau's heb je gekregen! Heel fijn voor je dat het zoveel beter gaat met Delano.

@Marga: Wat goed dat je het zo probeert te oefenen! Ik vind je helemaal niet soft, je pakt het aan op een manier die goed bij je past en als jij je er fijn bij voelt kan je het ook met overtuiging doen. Les 1 voor mij tijdens het lessen was: Ga nooit de strijd aan als je hem niet kunt winnen.
Kleine stapjes nemen en belonen als het goed gaat, denk dat je juist het goed bezig bent.

@Lorre: Spannende tijd. Hoop dat ze wat kunnen vinden en er wat aan kunnen doen. Wel heel bijzonder dat je zus tijdens haar stage mee mocht helpen bij het onderzoeken van haar eigen paardje.

Sabrina en Harry
Later een dagboek verhaaltje, zit op een monteur te wachten, komt tussen twee en vier.
Hoop dat hij snel komt dan kan ik lekker naar Harry het weer is nu nog goed..

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:02

@sabrina en aranka; toch echt eens doen dat vroeg uit rijden gaan. lekker genieten van de rust en het bijna helemaal alleen zijn.
@ jodie: nog van harte gefeliciteerd. hoop dat je een leuke dag hebt gehad.
@ maureen: wat een leuk span zo voor de wagen. vooral die laatste foto van die brede konten erg leuk.
@ marga: de ene keer gaat het beter dan de andere. en idd de strijd aan gaan als je weet dat je die niet gaat winnen is ook geen oplossing. ik wordt ook nog wel eens afgestraft door nelleke als ik weer te sterk wordt in mijn handen.

Kim en Nelleke
Ben net tussen de schooltijden door even gauw gaan voeren, kwam hier met bakken er uit vallen. dus ook geen longe vandaag. nou maar hopen dat het morgenvroeg droog is dan kan ik als lieke naar school is even uurtje rijden. maar ik ben er bang voor dat dat niet door zal gaan. maar hou de moed erin.
ga nu lamgzaam voor het eten zorgen en dan naar de aquazumba.l lieke heeft er alleen spierpijn en blauwe plek aan over gehouden. en kras op haar neus van de cap. denk wel dat ik haar zo`n bodyprotector ga kopen. moet de mijne ook wat vaker aan doen.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 07:06

Baal baal.... kan vanmorgen dus niet gaan rijden. Het regent hier pijpestelen. Dus dan misschien vanmiddag even aan de longe. Morgen wordt ook niks want dan ga ik met vriendin mee naar nieuw paard kijken voor haar.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 07:14

Das jammer Kim! Dan deze namiddag maar even longe inderdaad, is ook eens leuk!
Beaukate, jammer van je voet... Gelukkig geneest dat wel redelijk snel, hopelijk kan je dus snel weer naar je paardje toe! Maar euh, kan je niet met krukken of rolstoel gewoon toch naar school? Ik heb dat zo vaak gedaan :o En in't vervolg wat voorzichtiger zijn hoor!

Lore en Formera

Zo gezegd, zo gedaan, gisteren naar pony toe. Was mooi zonnig toen ik toekwam dus ik blij. Tegen dat longeersingel erop lag werd het donkerder en tegen dat ik in de poste stond regende het pijpenstelen! Maar ben moedig doorgegaan. Eerst even loslopen links en rechts en dan pessoa erop! Ze begint dat alsmaar beter te begrijpen, ze doet het echt al goed. Daarna stretchen, geen gekraak gelukkig deze keer :D Binnenkort doet ze de buiging, vind ik wel straf, ze is op de goede weg!

Andere paardje: hij mocht gisteren na heel veel tests naar huis en hij heeft een ontstoken bursa en iets aan zijn hoefbeen... Niet zo goed dus, maar aangezien het acuut begonnen is, is er redelijk veel kans dat het goed komt! Nu eerst vier dagen boxrust, daarna paar weken of maand stappen, dan onder zadel stappen, dan draven voor zoveel maand en dan weer rustig oppakken... Pfff!

BeauKate

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 09:47

Ympi, het ziekenhuis heeft gezegt dat ik sowieso 1 en een halve week thuis moet rusten. en ik hoop ook dat ik snel meer naar mij hafje kan.
gr.

Jodie_Delano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:36

hiii meiden,

Dankjewel,, Marga en de andere meiden.

jaa ik ben heel erg verwend,, maar ben daar ook super blij mee.
dus ben mijn dierbare mensen ontzettend dankbaar.

en inderdaad Ympi,, die mooie scooter is van mij hihi..
ik ben gister geslaagd voor me praktijk,, dus heb vandaag me rijbewijs aangevraagt bij het gemeentehuis.
dus morgen mag ik hem ophalen,, en mag ik officieel rijden!!

dat klinkt ZOOOOOOOOOO leuk,, hihi..
veder heb ik een super geslaagde dag gehad en 7 OKTOBER party time.
--

Jodie en Delano

ja ik ben met Delano weer de goede kant op,, ben weer helemaal blij.
ik had vorige week namelijk het woord ''verkopen'' echt in me mond gehad.
maarja ik was emotioneel geraakt daar hem,, en toen heb ik het uitgesproken ik ben af en toe gewoon ten eiden raad.
2 uur in de bak staan en 1 stap gezet,, is niet meer leuk.
kan 1x gebeuren maar het gebeurt zo'n 2x in de week..
(dit gaat om longeren).
wat Marga nu aan het doen is,, dat is een vriendin van mij nu ook met Delano aan het doen.
zij heeft dit een tijdje bij haar eigen paard gedaan,, en nu gaat ze het dus ook bij Delano proberen,, dus wie weet!!

rijden gaat de laatste tijd super en zorg dat ie nu 5x in de week onder het zadel is en 2x in de week stapmolen.
ik ben benieuwd of ie misschien zijn grappen dan een beetje stop gaat zetten,
want hij doet dit alles alleen om te proberen dat ie niet hoeft te lopen.
hij heeft hier in het verleden altijd succes mee gehad, en probeert dat dus nu bij mij ook.. MAAAR NEEEE die grap werkt niet.

Ik heb mezelf met Delano opgegeven voor een clinic van Lotje Schoots dus ik hoop dat ik word uit gekozen.
duimen!!!

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:44

Zo meld zich ook weer even. Zit op het werk dus kan niet heel uitgebreid op anderen reageren. SORRY!!!

Storm en An:
Gisteren na 2 dagen erg slecht weer, weer eens kunnen rijden met hem. Hij deed het best braaf maar is zo ontzettend snel afgeleid. Ben nu bezig om hem lang en laag en van achteruit te laten lopen, maar ja bij alles wat hij ziet knalt dat hoofd weer de lucht in. Erg lastig dus maar ik geef niet op. Hij loopt fijner dan het hele afgelopen jaar dus ik klaag verder niet. Vanavond weer even rijden en morgen ook. Vrijdag gaat mijn vriendin hem doen en dan heb ik zaterdagmiddag nog een fotomeeting. Ben benieuwd maar dat wordt vast een gezellige middag met misschien weer een paar mooie foto's van mijn blondje die weer aardig donker begint te worden en een flink dikkere vacht begint te krijgen.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:51

@ jodie: wel geen facebook bericht versturen he voor de 7e ;) . En ze zeggen niet voor niks geduld is een schone zaak. nelleke heeft ook af en toe van die dagen dat ze niet wil. dit is ook aan de longe. maar dan gaan we gewoon door. zullen voor je duimen.
@lore: leuk dat het steeds beter gaat en is ook fijn als ze je begrijpen.

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:41

Maureen : Leuk dat je 3 nieuwe ES pads hebt! Je rijd altijd in mooie setjes volgens mij :)
Lore : Wat balen dat je andere paardje in de kliniek heeft gestaan. Fijn dat ie weer thuis is, hoop voor jullie dat het snel hersteld!
Marga : Ik vind het juist super hoe je het probeert op te lossen, boos worden heeft vaak toch geen zin word het alleen maar erger van. Ik heb respect voor je :)

Simone en Simone :
Om toch ook nog maar even een ''uitgebreid'' dagboekje te maken van onze week, we hebben iedere dag gewandeld. :+ Zo dat was het. Helaas vanwege de vele regenbuien geen mogelijkheid om te longeren aangezien ik geen beschikking heb over een bak alleen maar over een voetbalveldje. Dus iedere dag lekker wezen wandelen met 2 van m'n 3 honden ( andere is nog pup van 13 weken ) en m'n 2 knollies. Verder natuurlijk lekker getut en de dagelijkse verzorging.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:52

Lieve allemaal.. ik ga voor een paar daagjes eventjes afscheid nemen van jullie ;( ik heb het erg druk met school en tussen mijn vriend en mij gaat het even totaal niet lekker. Angel en ik zitten ook in een dip en ik vind het vervelend om iedere dag te moeten plaatsen hoe slecht het ging.. Ik wil heel erg graag in het dagboek blijven maar de komende daagjes ben ik even niet actief ! Ik ga heel eventjes alles voor mezelf op een rijtje zetten. Ik blijf bijlezen misschien reageer ik op andere maar over mezelf sluit het dagboek heel even.

Een prettige week allemaal ik spreek jullie snel weer :wave: xxx kusjes Maureen!

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:59

succes maureen met alles! hoop dat je alles weer op n rijtje krijgt

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 07:19

Inderdaa, heel veel succes Maureen, hopelijk komt alles goed voor jou! Je weet toch dat je bij ons (en ik denk echt wel dat ik voor ons allemaal spreek) terecht kan voor een luisterend oor en wat "goede" raad?! Beschouw ons als je virtuele vrienden...

Simone heeft heel wat afgewandeld deze week! Ik ga de straat niet alleen op, dan moet er iemand mee, nochtans is pony echt ongelofelijk super braaf!

Lore en Formera
Gisteren niet gereden, wel even deken gaan rechttrekken (dat ligt er sinds gisteren toch op...), vanavond even rijden ofzo...

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 07:35

Succes Maureen, wel positief blijven hoor!! Dat je ff weg bent is echt niet erg hoor, dat doen we allemaal wel eens en mocht er iets zijn dan kun je het hier altijd kwijt of in PB natuurlijk!!

An en Storm,

Gisteren weer lekker aan het oefenen geweest in de bak. Hij deed goed zijn best, maar kan zo klieren tussendoor. Hij haalt dan echt het bloed onder mijn nagels vandaan haha. Maar over het algemeen genomen ben ik niet ontevreden over hoe het nu gaat. De verhuizing is echt een goede beslissing geweest tot nu toe.

_sab_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:00

@Kim: Balen van het weer hè. Hoop dat je gister middag nog wat hebt kunnen doen.
Wat leuk dat je met een vriendin mee gaat kijken voor een nieuw paardje. Wat voor paard is het?

@Lore: Wat een pech zeg dat je dinsdag in de stromende regen stond. Wel heel dapper van je dat je door bent gegaan!
Hihi en gelukkig dat er geen gekraak was deze keer.
Vervelende situatie met het andere paardje zeg, gaat een hoop tijd en zorgen in zitten.

@Annemarie: Fijn dat Storm zo braaf was na die dagen slecht weer. Zo herkenbaar dat snel afgeleid zijn en dan zijn hoofd de lucht in gooien. Leuk dat je een fotomeeting hebt zaterdag. Fijn dat de verhuizing een goede beslissing lijkt te zijn.

@Simone: Wandelen, wandelen en nog eens wandelen, sportief hoor! Goed dat je evengoed lekker wat gaat doen ondanks je geen bak tot je beschikking hebt.
Gezellig met de honden. Leuk dat je ook nog een pup hebt. Wat voor ras is het?

@ Maureen: Neem je tijd meis! Zoals Lore terecht zegt, ik denk dat wel allemaal een luisterend oor (of lezend oog in dit geval) voor je hebben mocht je even je hart willen luchten. Sterkte!

Sabrina en Harry
Dinsdag zitten wachten tot ik een ons woog op de monteur.
Die kwam anderhalf uur later dan gepland.
Toen ik bij Harry kwam kreeg ik eerst een bui op mijn dak.
Gelukkig was het daarna even droog, durfde door de donker lucht het toch niet aan om te gaan rijden.
Heb even twee balkjes neergelegd en Harry even loslaten lopen in de bak.
Alleen had meneer maar een stand; gang is alles!
Hij bleef maar galopperen, ik stond erbij en ik keer erna, hoefde niets te doen.
Harry had het erg warm, zijn vacht begint al aardig dik te worden, dus hij stond behoorlijk te zweten. Hij heeft zichzelf letterlijk in het zweet gewerkt.

Gisteravond even heen geweest. Wat was hij vies dat ik hem uit het land haalde!
Even flink gepoetst en daarna even gaan rijden.
Zijn even in de bak gebleven. Harry was lekker voorwaarts. Standaard oefeningen gedaan, voltes, overgangen rijden, halt houden en ook stil blijven staan ;-).
Vandaag heeft Harry lekker een rustdagje.

Ik maak me toch nog wel een beetje zorgen om Harry. Hij blijft zo heftig op vliegen (en andere lichte aanrakingen) reageren. Stampen met zijn voeten, zichzelf hard bijten etc als er maar een vlieg op zijn lijf land. Hij doet dit heftiger dan zijn weidemaatjes. Hij doet dit eigenlijk al wel sinds ik hem heb, maar sinds de vliegen periode doet hij zo heftig bijten en krabben. Nu hoorde ik dat zijn gedrag lijkt op dat van een paard wat verdoofd is. Die schijnen ook zo heftig te reageren op lichte aanrakingen. Mijn grondwerk instructrice gaf ook aan dat het zo zou kunnen zijn dat er iets niet helemaal pluis is in zijn lijfje, dat hij stress heeft en daardoor zelf zo een zelfde soort stofje aan maakt als wanneer paarden verdoofd zijn. Maar sinds ik dit gehoord heb valt het me gewoon pas echt op hoe vaak en snel hij eigenlijk reageert. Verder merk je niets aan hem, temperatuur ook goed. Aankomende dinsdag word hij geënt, dan doet de veearts gelijk even een kleine check-up.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of een van jullie dit gedrag herkent en of hier iets van weet.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:03

Jij ook in de regen gestaan Sabrina? De winter komt er weer aan (eerst nog de herfst) en dan is er natuurlijk vaker veel regen :(
Dat heel heftig reageren op vliegen en zo ken ik totaal niet, dus kan je daar niet mee verder helpen. Wel fijn dat het rijden zo lekker ging!

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:01

@sabrina: heb gisteren even 15 min gelongeerd. wei was wel erg nat dus alleen stappen en draven. het paard waar we naar gaan kijken is geloof ik een kwpn-er. zal straks als ik niet telaat terug ben nog laten weten wat het voor beestje was.
@ maureen: ik wens je heel veel sterkte toe en hoop dat alles weer gauw op zijn pootjes terecht komt.
@lore en simone: ja als er geen alternatief is moet je toch wat. of wandelen of in de regen longeren als de wei dat toe laat.

zo ga me nu omkleden want ze komen me zo meteen ophalen. ben wel benieuwd wat het voor een paardje gaat worden. hou jullie op de hoogte. tot laters.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 11:54

ben gisteren met mijn vriendin gaan kijken en ik moet zeggen dat het een erg leuk en heel braaf paardje is. nu alleen afwachten wat mijn vriendin gaat doen. het is een donkerbruine kwpn merrie.

Kim en nelleke.
was gisteren vrij laat thuis om haar nog even te laten bewegen. dus gaan we vanmiddag een poging wagen. dan mogen ze even met zijn 3-en rennen. vindt ze ook heel leuk om te doen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:06

dag dames.. het is hier erg stil zie ik

Ik kan jullie met veel plezier melden dat angel en ik back on track zijn *\o/* gisteren liep ze wel fijn maar vandaag was gewoon helemaal super! we hebben gesprongen, had mijn nieuw mexicaans hoofdstel gebruikt dat zag er heel leuk uit en sportief (het hoofdstel is niet voor haar strenger te rijden, gewoon voor de sier :D ) we hebben lekkere sprongetjes gedaan en ze was heel braaf. ben er wel alleen 2 x bijna afgevallen maarja... springen met een dressuurzadel is niet zo ideaal. ben bijna erover aan het nadenken om een wintec springzadel te pakken in cognac :D