Het Haflinger DAGBOEK

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:37

Dat stuk over willem geweldig !wat is dat toch met haflingers en opstappen?
Mijn broertje en zusje kunnen ook zo lekker spelen in de bak dat ken ik inderdaad !
Heb heel de meut gelezen maar reageren doe ik vanavond wel mijn telefoon is niet handig

Balou_k

Re: Het Haflinger DAGBOEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:38

Daphne :

Maxilover ik heb ook een cheyenne gehad fijn zadel op zich! Kreeg er alleen een stoelzit door dus dat vond ik wel jammer

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:27

Maxielover :

@ daphne : ja dat gevoel van die stoelzit had ik ook een beetje, maar op alle Barefoots eigenlijk wel ! De Cherokee heeft dat heel erg, alsof je in een kuil zit ofzo.... Maar had jij er fenders of gewone beugels en riemen aan ? Ik ga met de fenders rijden, die geven dan toch wat steun aan je been ipv een kniewrong en die houdt je been ook meer recht heb ik het idee. En verder, ik rij toch geen dressuur oid, ik vind het veel belangrijker dat het zadel goed past en voor mij en m'n paard lekker zit.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:11

Louise:

@Rianne: Mooi dat je les goed ging, dat is altijd fijn om te horen :D lekker zo door trainen en ik ben benieuwd naar de volgende verslagen

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:03

Ik had ook fenders en dat hielp wel wat maar alsnog had ik met momenten vooral in galop een stoelzit..

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:43

Balou_k schreef:
Ik had ook fenders en dat hielp wel wat maar alsnog had ik met momenten vooral in galop een stoelzit..

Oke, heb je korte benen ? Ik ben zelf 1.78m dus ik heb wel lange benen, dat scheelt denk ik ook wel.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:39

@ Heidi: Fijn dat het rijden goed ging! En soms is het idd goed om een paar stappen terug te doen.
@ Susanne: Hoe is het met je zadel gegaan?
@ Rianne: Mooi dat je les goed ging! Gaat het beter met Marena qua spanning bij jou? Klinkt iig wel goed :j

dinsdag 16 aug, Amanda en Floor

Vandaag lekker de tijd genomen op stal. Eerst Floor haar box uitgemest en laten drogen, hooinetten gevuld, opgestrooid, stal aangeveegd. Daarna Floor uit het land gehaald (ze liep weg toen ze me zag..... >;) daarna kwam ze wel naar me toe gelukkig haha ) en lekker gepoetst. Een half uur gereden, eerste kwartier aan een los teugeltje en daarna heb ik haar meer opgepakt. Ze was lekker voorwaarts :)) maar ze deed erg haar best. Daarna buiten uitgestapt en nog even tussen de weilanden door gereden :) Afgezadeld en toen was het tijd voor een wasbeurt <<) iig alleen haar manen en staart haha. Ik ben van 2 tot half 4 bezig geweest := had het meeste werk aan haar manen, WAT een werk blijft dat toch. Maar ze zijn nu weer heeeel wit en glad en zacht en mooi. Floor stond te genieten en is al die tijd netjes blijven staan, braaf paard. Alleen toen ik ging vlechten begon ze een beetje te draaien enzo, maar toen stond ze ook al 1,5 uur op de wasplaats. :') Daarna deken op en weer op het land gezet.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:15

Maxielover schreef:
Balou_k schreef:

Oke, heb je korte benen ? Ik ben zelf 1.78m dus ik heb wel lange benen, dat scheelt denk ik ook wel.

Daphne :
1,64 :')

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:08

Rianne

@ Amanda, qua spanning gaat het een stuk beter met Marena bij mij inderdaad. En als ik spanning heb (eerste keer rijden op nieuwe stal en les) reageert ze er niet op. :) Komt bij dat ik bij Floor pas spanning/angst kreeg toen ik van haar was af gevallen en daar reageerde zij behoorlijk op.
Leuk is dat, dat ze wegliep toen ze je zag. :') Maar mooi dat ze daarna wel kwam, haha. Klinkt goed! Mooi dat ze zo haar best doet.. Haha jemig, lekker lang bezig geweest dus! Houd je de manen wel zo lang?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:14

Daphne :

16-08-2011

Was super weer vandaag paard gepoetst, benen gewassen, staart bijgeknipt en opgezadeld, heb wat foto's en een filmpje van het rijden, maar daar zie je niet veel op, zal hem later uploaden..
Mevrouw maakte zich erg sterk, heb de neusriem er terug op gegooid maar wat lager dan normaal ze heeft er geen last van gehad.
Na het rijden afgespoeld en even laten rollen..
Daarna nog mee gefietst met stalgenoot die op buitenrit ging en anderhalf uur bij de Beackermat blijven luieren en cola gezopen :)

Foto's en filmpjes komen later.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:17

Kunnen jullie nog een metgezel gebruiken :D

Ik ben Saskia, ik heb een haflingermerrie Zyta (eigelijk Relinde) van 9 jaar jong.
Paps is Naro, mama R-Laila.

Ik kan tijdelijk niet meer rijden met Zyta wegens niet passend zadel :n

Wat hebben we vandaag dan maar gedaan?
Nog maar eens de hoofdkap degelijk opgezet en een lekkere hoop hooi gegeven :+

Baasje had vakantie vandaag dus paardlief ook :')

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:23

@Maxielover

Bedankt voor je leuke uitleg over het bomproef.
Heb mijn haf ook al 8 jaar, toch hebben we nog helaas veel angstige momenten. Maar kan ook mijn leeftijd zijn :D
Denk misschien te veel na over wat er mis kan gaan en zit dan niet meer met vertrouwen erop. Maar maron kan ook zomaar zonder aanleiding een enorme bok geven dat je vrijwel niet meer kan blijven zitten.

Heb al veel liedjes zitten zingen en fluiten om mij zelf rustig te krijgen en te houden.
In de bak heb ik met muziek gereden( oordopjes in) en dat werkt goed ik hoor dan de trekkers die voorbij komen heel laat en maron werkt dan gewoon door. Bak is dus langs de wegkant met een hoge heg.
Maar goed in de polder wil ik toch graag het verkeer horen wat langs mij wil komen.
Weet dat mijn hartslag soms op hol slaat bij het horen van groot verkeer, snel een veilige plek aan het zoeken ben.
Vaak gaat dat juist wel goed. En is er echt paniek bij maron door iets wat ik dus niet ziet of harde geluiden die aan de achterkant naderen. Maar dan draaien we hem om richting geluid. En zo rommelen we al jaren verder, en genieten we de ene dag van een rustig ritje en de andere keer van een rit dat we blij zijn heel thuis te zijn.

Mariska:

Vandaag heeft een meisje bij ons uit de straat op maron gereden. Ze is 8 jaar en zit 1 jaar op rijles.
Maron is een moeilijk paard om te rijden elke stap moet je afdwingen , daarbij is hij flink aan de maat(lees dik).
Maar ze deed het erg leuk. Kreeg hem zowaar van zijn plek af en ook stukjes in draf.
Ze was na 1/2 uur rijden helemaal kapot van al het drijven :o Maar wil graag nog een keertje komen.
Zelf dus niet gereden vandaag. Maar genoten van maron met het kleine ruitertje.
Wacht nog steeds op een schoondochter die gek is van paarden :D

amigo01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:30

Dinsdag 16/8 annemiek en amigo

Vandaag is de hoefsmit geweest voor amigo en hij staat weer mooi op zijn hoefjes.
Hij was super braaf en ben daarna even met hem wezen grazen.
Vanavond heb ik wat grondwerk oefeningen met hem gedaan zodat ie al zijn spiertjes weer een
beetje gaat gebruiken want daar is niet veel meer van over.
Daarna heb ik een stukje met hem gewandeld, mijn vriend vind het niet zo leuk meer
want die heeft zondag een mep van hem gehad en heeft hem lichtelijk vervloekt.
Morgen komt de veearts om zijn wond te checken en blijf toch echt hopen
dat ze zegt dat ie los mag in de losgooibak.
Hij is nu namelijk echt een bommetje gelukkig kan ik hem nog corrigeren ondanks dat ik zelf zo kreupel
<loop als het kan.
Dus allemaal duimen morgen.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 21:51

Marga:

Sorry ik ben helemaal niet bij, druk op t werk en druk thuis. Ik zal van de week alles bijlezen :)

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:07

Marieke

Ik kom ook weer even om een hoekje kijken ,erg leuk om te lezen wat jullie allemaal doen met jullie hafjes
Wij hebben gisteren weer een uur les gehad ,en maresie was erg voorwaarts na wat tikjes op zijn kont om zijn achterhand eronder te krijgen
Nu moet ik wel zeggen dat mijn schoondochter die avond ervoor op maresi heeft gereden ,dus hij was erg makkelijk en los in zijn lijf
Maresie kan ook heel erg sloom zijn ,dus wij rijden veel overgangen om hem beter te laten reageren op mijn hulpen ,maar ik mag niet klagen want wat je ook doet hij blijft altijd braaf en heeft geen haflinger streken
Buiten is hij wel erg attent en jammer genoeg niet 100 % verkeersmak maar dat ligt aan mijzelf want dat doen we niet zoveel ,al hebben we wel bosritje ,strand en puzzelritjes gedaan wat geen probleem was ,alleen groot verkeer wat teveel herrie maakt vind hij niet prettig en gaat dan bokken of draaien ,ervandoor gaan<ik heb hem al 12 jaar> heeft hij nog nooit gedaan want zijn rem werkt altijd
Het is wel zo hoe ouder je word hoe meer gevaar je ziet
ik hoop dat ik jullie een beetje bij kan benen ,en ook op jullie verhalen kan reageren

marlies405

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:33

Wat heerlijk om al die verhalen over jullie haflingers te lezen. En wat herken ik toch een hoop!
Stilstaan tijdens opstappen... Kanjer begint liever voordat ik zit :D
Enge dieren... Ik moet 500 meter lopen naar de bak, en dan kom ik langs een EZEL en een VARKEN, blijft elke keer weer rete spannend!
Bomproef... 100x langs een putdeksel lopen, maar de 101ste x is het natuurlijk opeens eng!

Marlies en Kanjer Dinsdag 16 augustus
Al vroeg op stal, want ik moest vanmorgen voeren. De 3 jongens lekker bix gegeven, en daarna naar buiten. Stallen gemest, voerbakken en waterbakken gesopt. Daarna Kanjer z'n vlechten d'r uitgehaald, en manen, staart en benen gewassen. Achter blijft hij een soort "mok"plekje hebben, dus dat extra gewassen met bethadine. Iemand nog tips om dat weg te krijgen? Zit niet in z'n koot, maar hoger. Nog ff sokken, staart en oortjes netjes geknipt. En daarna lekker aan het werk in de bak. Gister les gehad, dus de oefeningen weer gedaan die we aan het leren zijn. Oeh, wat ben ik trots op m'n ventje, het ging echt heel goed. Super op 2 teugels en tussen 2 benen. Rechter galop ging zo waar ook wat beter :+ Aan het einde lekker ff een paar rondjes lang gedraafd, zit dan net op een stofzuiger ;) Mooie afsluiting!
Daarna mocht Kanjer lekker weer de wei op.

Afbeelding

Afbeelding

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:35

Heidi:
Dinsdag 16-08-2011
==============

Vanmorgen weer naar willem geweest,Hij was weer blij om me te zien. :D
Zijn nieuwe buurman beviel hem niet zo goed.. >;) dus heeft hij een andere gekregen haha
Nu staat er een klein wit welsh hengstje naast hem..Dat bevalt hem beter dan een grote vos ruin haha

As zondag hebben we wedstrijd in rosmalen..Het rijden ging vandaag gelukkig weer wat beter.
Weer net zo gereden als gisteren en kleine stukjes opgepakt en weer voorwaarts neerwaarts..
Ik ga er niet van uit dat hij zondag geweldig zal lopen,op wedstrijd is hij toch altijd veel meer gespannen dan thuis,we zien wel hoe het zal gaan.

Morgen hebben we allebij een dagje vrij,ik ga met de kinderen iets leuks doen en Willem mag lekker de wei op.
Donderdag ochtend gaan we het weer proberen. ;)

(Ik lees bij,maar het is voor mij onmogelijk om ook nog op iedereen nu te reageeren...ben al blij dat ik mijn verslagje nog heb kunnen plaatsten vandaag :o sorry daarvoor.)

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:58

@ Rianne, ja voorlopig toch wel denk ik.. ze zag er zo mooi uit met die lange witte manen vandaag :o en had t goed ontklit en doe er nu ook serum in.. dus ik laat het nog even zo :) barbiepaard hihi

SusaSuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:13

Wow wat gaan jullie hard!

Susanne:

Vanavond is de zadelmaker/passer weer geweest en heb mn nieuwe zadel! *\o/* Een massimo trail en ben dr nu al blij mee! Vanavond natuurlijk alleen even uitgeprobeerd, morgen weer serieus aan de bak ;) Katja was er tot nu toe ook wel content mee, dus dat moet helemaal goedkomen *D En als alles een beetje mee zit (en we de moed kunnen vinden := ) gaan we zondag een buitenrit maken :)) Eens kijken of de mannen weer kunnen strikken als begeleiding :+

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:17

Heerlijk weer al die verhalen/belevenissen te lezen.

Vanmiddag weer op stal geweest. Eerst de stallen gedaan en toen snel Luna halen. Ze kwam al super lief naar me toe wou d'r een aai geven over het draadje heen, krijgt die arme schat een schok.. Sprong weg en stond heel bedust te kijken alsof ik de aanstichter ervan was.. Dus gauw naar d'r toe om te laten zien dat ze het toch echt zelf deed ;) (hoezo blond ;) )
Daarna hele poos heerlijk gepoetst. Die muts verhaart gewoon al als een gek :? Nouja.. uiteindelijk glom ze als een spiegeltje :+
Dus zadel erop en eerst even in de bak gereden. De galop knop begint begint ze ook steeds beter te snappen :) Ze sprong op beide handen gelijk op de eerste hulp meteen goed aan! <3 Zooooo trots!! Daarna nog even in het land gereden en bestgaand geoefend voor zaterdag :) Ook dat deed ze super!! Maar galloperen in zo'n grote ruimte is stiekem toch wel erg leuk.. Dus maar hopen dat het geen race festijn wordt met al die 3 jarigen die meedoen zaterdag :=
Toen weer even onder het zadel terug gelopen naar stal, onderweg nog even bij de trakker gebuurt maar met iemand op je rug is hij toch wel beetje spannender dan met iemand naast je :+ Dus ff afgestapt en samen naar toe gelopen en ff neusje gegeven aan de trekker :+ Dappere doos :P
Daarna nog even met Zonneroos bezig geweest die ook mee gaat zaterdag en toen zat de dag er ook alweer op :)
Weer heerlijk paarden dagje dus :)

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:18

Oeh susanne, dat vraagt om foto's!! Heb ook getwijfeld over dat zadel.. maar heb het om de prijs gelaten :+

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:20

Balou_k schreef:
Balou_k schreef:

Daphne :
1,64 :')[/quote]

Haha ja dat scheelt wel een stukje ! :p

SusaSuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:23

@ Nathalie foto's volgen snel hoor! Morgen maar even de camera meenemen :D K had echt geluk met wat ik aan inruil voor mijn 'oude' zadel kreeg, anders had ik t qua prijs ook niet kunnen doen...
Kan ik meteen ons nieuwe setje even showen (caribean sea van BR ;) )

edit: misschien erover heen gelezen, maat wat is er zaterdag te doen? Erg fijn dat Luna het zo goed oppakt zeg! En de galopknoppen er al op! Katja springt linksom nog vaak in de rechtergalop aan.. Soms overkruisd, dan hobbelen we alle kanten op, haha.. :=

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:34

marlies405 schreef:
Wat heerlijk om al die verhalen over jullie haflingers te lezen. En wat herken ik toch een hoop!
Stilstaan tijdens opstappen... Kanjer begint liever voordat ik zit :D
Enge dieren... Ik moet 500 meter lopen naar de bak, en dan kom ik langs een EZEL en een VARKEN, blijft elke keer weer rete spannend!
Bomproef... 100x langs een putdeksel lopen, maar de 101ste x is het natuurlijk opeens eng!

Hahaha ja de ezels op mijn vorige stal waren ook dooodeng ! Maar alpaca's (van die kleine lama's), emoes (kleine struisvogels) en walaby's (als ze gaan springen :P) zijn ook verschrikkelijk eng ! :D En witte strepen op de weg komen soms ook SPONTAAN tot leven, ineens dooooodeng en bij elke moeten we uitgebreid kijken natuurlijk... :+ Met opstappen gaat het over het algemeen prima, ik stap altijd vanaf een stoel op voor zijn rug en zodat het zadel niet verschuift. Maar als ik zonder zadel op wil stappen dan moet ie natuurlijk wel nét doorlopen als ik bijna zit en nog half aan hem hang... Leuk hoor ! :D Zonder zadel rijden doen we ook veel, lekker naar buiten, ook naar het strand. Ik moet dan wel wat harder werken, maar ook dan is ie braaf. Is altijd ontzettend leuk, lekker galopperen enzo !

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:34

:) ben heul benieuwd naar de foto's!! caribean sea klinkt iig ook erg goed :P

Zaterdat is Fokdag in Zevenhuizen. We doen daar mee met 4 paarden en doe met Luna ook mee aan bestgaand. Wordt onze eerste wedstrijd onder het zadel :) Heb er echt zooooo'n zin in!
Ik zet Luna nog wel in de hoek aan. Anders springt ze linksom ook nog wel eens verkeert aan. Overkruisd doet ze gelukkig nooit *klop klop klop*