[HK] Haflingerklets

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

jSophiaF

Re: [HK] Haflingerklets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:04

Bij de vorige eigenaar is dat inderdaad vast gesteld. Het is alleen te lang geleden, ze is nu 12 jaar en ze kunnen er nu niks meer aan doen.
Door dat te vroeg inrijden heeft ze ook enigsinds zwakke pezen, altijd vol met vocht. Behalve als ze met regelmaat, 6x in de week werkt.
Ze staat nu ook heerlijk met 4 volle benen op stal, na stappen is het wel weg gelukkig.
We kunnen nu zeggen dat ze vocht vast houdt vanwege de dracht, hahahaha alleen weet ik beter.

Ik heb altijd gezegt, als ik later zelf een veulen heb, ga ik het heel anders doen.

Wel spelen / werken <- grondwerk , en voor de sulky beetje werken, maar pas als ze 4 jaar zijn aanrijden, daarna op rust , bij een merrie eerst laten dekken en na het spenen pas verder inrijden, en bij een hengst , een volle zomer op rust en daarna verder inrijden, dan zijn ze goed 5 jaar als ze alles kunnen en lekker aan het werk kunnen.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:04

Tsjah dat heb je op een stal, iedereen denkt alles beter te weten Knipoog Het gaat bij mij het ene oor in en het andere weer uit. Gewoon niet naar luisteren en niet op reageren Knipoog

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:12

helemaal mee eens zie het bij mij op stal ook dat ze er met 2,5 al op zitten nou laar mij maar lekker wachten!
vandaag even een dagje rust na gisteren! even niet naar stal geweest morgen weer en dan pakken we het gewoon weer op! misschien toch even kijken of ik een bit kan vinden waardoor ik wat meer te zeggen heb! heb nu dubbel gebroken maar daar rent hij zo doorheen!!!
en madeira: laat ze lekker banketstaaf roddels op stal zijn er altijd! jij weet beter en jij doet waar jij je lekker bij voelt!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:38

Ze zijn bij mij op stal ook lekker bezig met roddelen over mij... ik zou beweerd hebben dat ik beter ijd dat een meisje dat bijna M1 rijd... :S tjah... ze is blijkbaar ergens jaloers over...

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:54

ach jah heb je altijd ook de echte sport ruiters en die dan niet snappen dat in het bos hobbelen net zo leuk is enz ach hou je altijd!
zit nog steeds flink in dubio wat ik met mijn paardje moet doen!
zit gewoon stiekem naar andere paardjes te kijken Boos! ik weet het even niet meer :'(

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:06

pfff ik moet er nie meer aan denken om op een (grote) pensionstal of manege te staan, met al dat geroddel en gebemoei..
Ik sta sinds dit jaar bij een boer waar ik voorheen mijn stro ging halen en daar staan op dit moment 3 andere pensionklanten..dus lkr rustig..ik zie ze zelfs bijna nooit haha..
@maayke wat ik je al eerder zei Luister vooral naar je gevoel, dat heb ik toen ook gedaan bij de verkoop van mijn vorige paardje en ik heb daar geen spijt van gehad...wees eerlijk tegen of jezelf en ook tegen over je paardje...

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:08

ikheb nou bij mijzelf erg het idee dat ik het weer te snel opgeef dat ik weer faal bij iets wat ik doe :S ohh BAHH ieeeeeel haha sorry even uitbarsting

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:30

Thx voor de fotocomplimentjes! Vind de derde zelf het leukste! Ja chipieke, nog ééntje in de buurt. Dus we moeten eens afspreken hé. Vork

Tapioka meet nu 1.40m en ze is anderhalf jaar. Als die nog zo blijft groeien, krijg ik een lekker maatje. Ben zelf 1.67m, niet zo heel groot dus. Mijn vriend is er 1.80m, die wil er ook wel eens op. Vork

Leuke foto's MaaykeKramer!

Welkom Pure_I!

Beterschap Madeira_... Ach gut

Leuke foto's love_shyboy! Ziet er héérlijk relaxed uit.

Ik heb Tapi vanaf 8 maanden. Ik doe ook af en toe grondwerk, beete VD, beetje spelenderwijs vanalles leren. Maar geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om er te vroeg op te gaan zitten. Maar tot 5 wachten om echt te gaan rijden vind ik ook weer lang. Bloos Maar ja, ben niet van plan gelijk tot de Zz Penny Grand Prix te gaan rijden, dus Tapi gaat vanaf het begin lekker relaxed op buitenrit. Verkeersmak is ze toch al. Haha! Zal iets voor de zomer van 2010 zijn.

Ik zit te denken om een verzorgster te zoeken voor Tapioka en Darius. Niet omdat ik geen tijd heb, zit er elke dag. Maar zit er elke dag in mijn ééntje en is niet echt gezellig... Ik kom nl. van een pensionstal waar ik het super naar mijn zin had en waar altijd wel iemand was om mee te kletsen. Dat mis ik toch wel een beetje, ook al sta ik wel super op eigen wei. Ja

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:01

Maayke, is ook even goed om een rust dagje in te bouwen. Elke dag in touw is ook niet niks. En dat heb ik ook gehad, naar andere paardjes kijken. Ik wou er eentje waar alle knopjes op zitten, maar of ik daar vrolijk van wordt, nee denk het niet, dat geeft weer geen voldoening, als is het wel leuk zo voor een keertje om op te rijden.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:03

Hinke schreef:
Tsjah dat heb je op een stal, iedereen denkt alles beter te weten Knipoog Het gaat bij mij het ene oor in en het andere weer uit. Gewoon niet naar luisteren en niet op reageren Knipoog

dat is ook het beste wat je kan doen. geen ongevraagd advies geven, want dat komt niet aan

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:39

@Vie: dat heb ik ook... wij zijn met meerdere mensen op de wei maar wij komen op verschillende tijdstippen. Als we op dezelfde wei stonden zou het gemakkelijk geweest zijn he Haha! Wij zijn meestal op hetzelfde tijdstip bij onze paarden.

Zie je die dame met haar haf nooit? Of de eigenaar van die zwarte?

Ik heb vandaag echt niets gedaan met m'n paarden, heb ze in de bak gezet, de stallen gedaan, op stal gezet en naar huis gegaan. Zat weer helemaal alleen op m'n wei en dat steekt toch echt wel tegen. Meisje dat er normaal altijd met mij is ligt helaas in genezingsproces dus die moet ik missen, en m'n bijrijdster is ook ziek. Wat hebben we toch een geluk Haha!

Zyta haar manen zitten nu bijna drie dagen in en haar staart ook, in de hoop dat ze groeien en wat dikker worden. Heb die tip hier ooit ergens gelezen, geen idee of het waar is, maar we kunnen het maar proberen he Haha!

Ben zelf ook wel blij dat ik niet op een pensionstal sta, soms mis ik het voor de menselijke contacten, maar de roddels werden me op m'n vorige manege soms echt te veel.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:41

Die van de haflinger zie ik soms in het weekend, meisje van die zwarte zit nog op school, heb ik nog maar één keer gezien.

Ben vanochtend snel hooi gaan geven en vanavond stal uitgemest en gevoerd en that's it. Vriend stond te zeuren dat ie koud had, dus ja, dan houdt het op. Haha! Haha! Op mijn vorige stal in Nispen had ik geen last van roddels enzo, wel eens oneigheden over onderhoud van de wei enzo, maar verder niet echt. Op een manege wil ik nooit of te nimmer staan, die drie weken waren een marteling. Tong uitsteken

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:44

Haha Haha! Ik ben vandaag paarden alleen op stal gaan zetten, ventje moest eens niet in de kou gaan staan Haha!

Bij ons, die van de pony zien we nooit. Alfred van de witte zit in frankrijk, peter weet het beter heb ik wel gezien, en ons sofie ligt op de zetel te recupereren. Dan blijft saskia alleen over he Haha!

@Vie, als je zin hebt om fotografisch te oefenen mag je altijd naar m'n trouw komen hoor, mijn paardjes gaan daar ook zijn Haha! Is in dat kerkje niet ver van de wei (je ziet de kerktoren als je op je wei staat Knipoog )

In het voorjaar mag je altijd eens foto's komen nemen als je zin hebt Haha!

Vind die van Tapi altijd zo leuk Bloos Eens zien of je dat met mijn monsters ook kunt, een heuse uitdaging aangezien 2 van de 3 nooit op foto willen Huilen van het lachen Vraag maar aan Aeris Huilen van het lachen

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:49

Arme Saskia... Ach gut

Ik wil zeker wel komen oefenen. Ja Lijkt me trouwens een toffe ervaring, op een trouwgelegenheid, en de paardjes in 't sjiek! Krijg je de foto's wel op een CDtje. Knipoog En ik ben altijd bereid eens langs te komen, ik heb héél veel geduld en snel reactievermogen. *LOL* *LOL* Is wel nodig, ik heb ook zo 'n bandietje dat als ik eens écht mooie portetfoto's wil maken met voorbedachte rade, ineens geen zin heeft om haar oren naar voor te doen enzo...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:52

steeds welkom om te komen trekken Haha!

paardjes zullen in witte onderleggers met witte bandages zijn, zie er echt naar uit Haha! Zyta gaat onder een exzeemdeken in de hoop dat haar manen langer uitvallen. Zodat ik ze tenminste kan laten invlechten op dotjes.

Ik denk dat mijn paarden meer reactievermogen nodig hebben Clown Haha Haha!

Hoop tegen volgend jaar genoeg moed bijeengespaard te hebben om een trouwfoto te laten nemen op zyta, zou ik zo geweldig vinden... Helaas vertrouw ik haar nog niet genoeg onder het zadel... Beetje pijnlijk maar ja.

@Vie: noteer 18/07/09 mar in je agenda Haha!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:52

Freya schreef:
Bij de vorige eigenaar is dat inderdaad vast gesteld. Het is alleen te lang geleden, ze is nu 12 jaar en ze kunnen er nu niks meer aan doen.
Door dat te vroeg inrijden heeft ze ook enigsinds zwakke pezen, altijd vol met vocht. Behalve als ze met regelmaat, 6x in de week werkt.
Ze staat nu ook heerlijk met 4 volle benen op stal, na stappen is het wel weg gelukkig.
We kunnen nu zeggen dat ze vocht vast houdt vanwege de dracht, hahahaha alleen weet ik beter.

Ik heb altijd gezegt, als ik later zelf een veulen heb, ga ik het heel anders doen.

Wel spelen / werken <- grondwerk , en voor de sulky beetje werken, maar pas als ze 4 jaar zijn aanrijden, daarna op rust , bij een merrie eerst laten dekken en na het spenen pas verder inrijden, en bij een hengst , een volle zomer op rust en daarna verder inrijden, dan zijn ze goed 5 jaar als ze alles kunnen en lekker aan het werk kunnen.

Dus je gaat als het veulen van je haflinger 4 is, daar weer een veulen bij doen? Dan heb je drie paarden! Clown

Tsjah een paard pas met vier of vijf inrijden kan natuurlijk ook, bij ijslanders wordt dat standaard gedaan. Ik denk zelf dat je paard er geen nadelige gevolgen van hoeft te ondervinden als je hem met drie jaar in rijdt, als je het maar een beetje normaal doet. Ankie staat nu stil bij mijn ouders, en ik rij er nu alleen op als ik thuis ben. Daarvoor reed ik er maar 2 keer per week op en dan echt maar 20 minuten. Ik zie het wel eens hier op bokt, mensen die gewoon rijden op hun driejarige alsof het een volwassen paard is. Dan vraag je gewoon om problemen.

MaaykeKramer schreef:
ach jah heb je altijd ook de echte sport ruiters en die dan niet snappen dat in het bos hobbelen net zo leuk is enz ach hou je altijd!
zit nog steeds flink in dubio wat ik met mijn paardje moet doen!
zit gewoon stiekem naar andere paardjes te kijken Boos! ik weet het even niet meer :'(

Waarom overweeg je om je haflinger te verkopen? Of heb ik er over heen gelezen?

Ik ben nog steeds aan het twijfelen of ik een ander bit voor buitenritten moet proberen. Ik ga volgende week weer naar mn ouders en wss ook weer rijden. Zal ik het gewoon nog even met mijn dubbelgebroken bit proberen? Of toch meteen een ander bit speciaal voor de buitenritten? Het is niet dat ik haar helemaal niet kan houden, maar af en toe moet ze gewoon ff wat vlotter reageren op mijn ophoudingen..

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:53

Oh ga je trouwen chipieke! Wat leuk!

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:55

Hinke schreef:
Dus je gaat als het veulen van je haflinger 4 is, daar weer een veulen bij doen? Dan heb je drie paarden! Clown

Als het een merrie veulen wordt, wordt zij, dus de dochter van mijn merrie die nu dractig is, gedekt. Dit veulen zal ik zelf niet houden. Al wordt er wel met zorg een goede vader uitgezocht.
Mocht ik tegen die tijd een huis hebben met een lap grond en me paardjes kunnen aan huis staan, zal het veulen, dus de kleindochter of kleinzoon van me merrie wel blijven.
Laatst bijgewerkt door jSophiaF op 16-12-08 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:08

Jaaah een huis met een stuk grond wil ik ook wel Knipoog Maar ik denk niet dat dat er in mijn geval van gaat komen Huilen Dan kun je je eigen haflingerfokkerij beginnen freya Haha!

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:21

Dat is inderdaad mijn droom, en ooit gaat die droom uitkomen ...

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 01:09

Ja maar je woont in zoetermeer en dat is de randstad Knipoog Een gewoon appartement is al duur. Of je moet naar duitsland willen verhuizen! Maar daar heb je dan weer geen werk Tong uitsteken

Lijkt me ook ideaal, je paard aan huis. Veel goedkoper en geen gezeik met stallen Ja

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:00

Weet je, het is niet echt een roddel dat over stal gaat.. Sterker nog: het is meer.. ken je dat meisje dat bijna blind is?? Zij heeft een eigen paard!! Hahaha. Maar ja.. je hebt altijd van die penny-meisjes die denken dat zij het allemaal wel even kunnen doen voor jouw... Neheeeee ik wil het gewoon zelf doen Verdrietig

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:58

Zo ik ben ook weer van me paard gerold Rijden ging redelijk.. Les ging niet door ivm regen.. Dus ben k zelf maar ff gaan rijden (gelukkig ben ik niet van suiker ) Levera was erg stijf.. Dus lekker los gestapt klein drafje en morgen maar weer verder.. Op een paar kleine protestjes na liep ze verder netjes.. Tis ook zo'n heerlijke muts Lachen ze stond alweer met haar oortjes naar voor bij de staldeur te wachten..

Gelijk heb je hoor Madeira!! en laat je niks wijs maken!! Wel erg flauw dat ze zo doen...

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:46

Madeira_ schreef:
Weet je, het is niet echt een roddel dat over stal gaat.. Sterker nog: het is meer.. ken je dat meisje dat bijna blind is?? Zij heeft een eigen paard!! Hahaha. Maar ja.. je hebt altijd van die penny-meisjes die denken dat zij het allemaal wel even kunnen doen voor jouw... Neheeeee ik wil het gewoon zelf doen Verdrietig

Groot gelijk Maderia, je kan het zelf en laat die "pennymeisjes" lekker banketstaaf. Jij weet beter ... en als je er niet uit komt, kan je altijd hulp inschakkelen van een niet "pennymeisje".

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:50

Hinke schreef:
Ja maar je woont in zoetermeer en dat is de randstad Knipoog Een gewoon appartement is al duur. Of je moet naar duitsland willen verhuizen! Maar daar heb je dan weer geen werk Tong uitsteken

Lijkt me ook ideaal, je paard aan huis. Veel goedkoper en geen gezeik met stallen Ja

Maar ik wil er best voor verhuizen hoor. Ik ben niet aan een plaats gebonden, zolang me dieren maar met me mee kunnen verhuizen vind ik het allemaal best.
Wij zijn inderdaad al aan het rond kijken voor een woning in Duitsland en ons bedrijf zit door heel nederland, dus kan altijd overplaatsing aanvragen. En desnoods moet ik bij een supermarkt vakken gaan vullen, werk is er altijd wel.
Alleen in Duitsland vallen paarden niet onder huisdieren, maar onder vee. En je buren mogen je honden en katten als ze zich op hun terrein bevinden afschieten, en dat houdt mij een beetje tegen.

Maar we gaan gewoon voor de 25 miljoen met de oudejaarslotery. Dan kunnen we in Nederland blijven ... Lekker ergens waar het rustig is.