[HK]Goud met een dikke kont, haflingers knallen deel 5 rond!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Marlis

Re: [HK]Goud met een dikke kont, haflingers knallen deel 5 rond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:03

Spenen kan je beter in een keer doen.
Ik ben van zo lang mogeluijk bij de merrie.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:06

Nou meiden hou het gezellig :p

kan me ook voorstellen dat alieke niet al te lang lely bij angel wil houden omdat angel natuurlijk verkocht word aan dat andere meisje die moet er nu al een tijdje op wachten...
Laatst bijgewerkt door shilady op 20-08-11 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:06

Angel gaat gewoon een paar keer weg bij lely en dan over een paar weken gaat Angel naar stal.
Maar zoals ik al zei.. iedereen heeft zijn eigen manier en methode om het te doen.
ik respecteer en accepteer ook hoe jullie het doen met kyra. Maar ik vind het gewoon goed gaat en tijd worden.
en angel gaat in september als het goed gaat naar de andere eigenaar..

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:08

Maureen heeft alle tijd hoor.. maar ik vind het gewoon tijd worden.. ;)

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:09

Wij mogen toch wel onze mening geven over het afspenen van een veulen? Dat jij het met 3 maanden wilt doen moet je helemaal zelf weten. Mijn keus zou het iig niet zijn..

Shilady, ik vind de verkoop van angel absoluut geen goede reden om een veulen zo vroeg af te spenen (en daar zeg ik niet mee dat dit jou reden is liekje)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:09

Mij hoor je niet zeggen dat het niet mag, maar wij en andere in het topic geven alleen onze mening.
En dat mag er wordt verder niet raar of lelijk gereageerd dus mogen we gewoon uitte wat wij vinden en hoe wij het zouden doen.

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:13

ik vind het prima dat jullie je mening geven.. zo hoort iedereen zijn eigen mening te geven.
en maureen wacht ook op angel totdat ze klaar is om te komen..
Maar zoals ik al zei 2e of 3e week in aug. word ze gespeend dan is lely bijna meer als 100 dagen.

shilady

Ja maar waar lezen jullie met 3 maanden
als ze september weggaat is dan 4 maand ?

horsii

Ik bedoelde het ook niet aanvallend hoor alieke.
Ieder zijn ding.
Mensen mogen tegen mij ook gewoon zeggen dat ik kyra er te lang bij houd hoor, ook ieder zijn mening.
Op deze stal zijn de omstandigheden er niet naar om kyra en peeps uit elkaar te halen.
Totdat ze naar een andere stal gaan blijven ze zoiezo bij elkaar.
Maar peeps kan het goed hebben dus daar maak ik me niet druk om :)
Als peeps kyra zat is qua drinken(doet ze niet veel meer) krijgt ze gewoon een lel van peeps :P
Kyra gaat niet naar de opfok.
Vind der te onderdanig naar paarden toe en naar mensen wordt ze dan te dominant als ze niet regelmatig in de hand is.
Maar het is een merrietje dus alle tijd van de wereld :P

horsii

Daan, dat was er eerst niet bijgezegd :P

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:16

Lely gaat ook niet naar de opfok vind dat zonde van je hele paard.. maar dat is ook weer mijn mening :=
En ik zou ze het liefst er ook bij houden, maar angel staat nu op een moment van te mager aan het worden.
En bijvoeren doe ik al, ze heeft al heel het land. Dus ik kijk het gewoon aan! En angel wil niet meer dat lely drinkt.
De keren dat ze het probeer mag ze bijv. maar 4 keer doen. Angel word het goed zat.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:18

Wat voer je bij liekjje? Bij peeps helpt lucerne en slobber goed. Naast gras en ruwvoer natuurlijk. Meririebrok krijgt ze niet meer, kyra weigertuit eigen bak te eten dus eet met mams mee en eet geen veulenbrokken

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:19

Scheelt natuurlijk ook dat angel en lely neit in de kudde staan.
Kyra drinkt niet veel meer , eet gras/ kuil.. en vermaakt zich met de andere paarden.
Maar volgende week zondag gaan er 2 weg en blijven er 2 over waar peeps en kyr eht niet goed mee kunnen vinden dus ben benieuwd of kyr dan weer veel naar mams trekt.
Kyra is niet echt een mams kind, peeps beschermt der niet voor de andere, dus als een van die twee merries op kyra af komt komt ze achter mensen schuilen haha.
Maar scheelt wel dat kyr een opvoedopa heeft waar ze veel mee op trekt.
En peeps werd eerst ook heel mager zo rond de 2/3 maanden maar na de 3 maanden gaan ze minder drinken en is peeps weer heel goed bijgekomen :D

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:20

Angel krijg ook geen merriebrok meer. 2 jaar geleden had ze een veel te volle uier dus ik heb dit keer maar 2 maanden dat gevoerd. 1 maand voor en 1 maand na de bevalling.
Angel en Lely krijgen allebei basisbrok met muesli. Dat doe ik zelf samenvoegen.
En gras en hooi en wat brood van de turkse bakker.

en soms krijg angel dan slobber.. niet elke dag.. 2x in de week ofzo of soms maar 1x

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:22

Dat scheelt al een hele boel met spenen ook.. Sinds gister staat Don Diablo er natuurlijk bij en dat gaat perfect!
Vandaag ging ze uit zichzelf een paar keer naar Don diablo toe.. en het gaat redelijk oke!
Toen ik weg was met angel, hapte lely hem en hij hapte terug.. daarna stonden ze heerlijk te kroelen hoorde ik!
Lely zocht ook gelijk Don diablo op toen ik even weg was met Angel. Want lely vind hem wel echt super leuk!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:22

Ik raad aan om elke dag 2 scheppen lucerne te geven :) helpt bij peeps goed om niet meer aftevallen, en ik geef bijna dagelijks slobber en ze heeft gras.
lucerne is 10.50 voor een zak , duur je lang mee en helpt goed.
En brood :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:23

Wat krijgen mijn mannen dan weer veel brok he invergelijking met die van jullie :o
allebei 2 kilo veulenbrok elke dag en soms smiddag ook nog een kilootje :o
Tis veel maar ze doen het er keigoed op en groeien en ontwikkelen goed..

Toen ik ze een tijd alleen groenvoer gaf zagen ze er na een tijdje toch iets slechter uit ...

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:24

Ik zal er eens naar kijken. Ze is niet super mager ofzo hoor.. Haar ribben voel je goed en haar buikje word minder!
Lely kan echt leeg zuipen! Slobber vind Angel zo lekker en daar reageer ze wel erg goed op moet ik zeggen.
En brood krijg ze zat. meestal 6 broden ofzo :P

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:25

Peeps en kyr krijgen geen brok :)
Lucerne.
Peeps kan slecht tegen brok(bulten etc en ze wrodt er hyper van , en kyra eet veulenbrok met hele lange tanden dus krijgt ook lucerne.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:26

Slobber zet ook aan :) is goed !!
En lucerne , ik vind het top!

Is bij peeps oook. ribben zijn voelbaar en nu ook zichtbaar en veulenbuik gaat er langzaam af :)
Zit nu ook weinig in het gras volgens mij.

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:26

Ik geef Angel 1 kilo en lely een halve. En de ene keer krijgen ze meer brood en de andere keer meer hooi.
Ligt eraan hoeveel we krijgen van de turk.

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:29

Ik ga lekker even een cake maken! :o en lekker bankhangen!
genoeg achter de pc gezeten! Even lekker chill doen ! Ouders zijn op vakantie. zus gaat weg, dus lekker home alone!

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:29

Maar brood is alleen maar een maagvulling, zet niet aan. Ik dacht vanwel altijd maar dierenarts vertelden dat dit niet zo was. Lucerne kouden ze ook heel goed en duren ze wel effe mee moeten er goed op kouwen

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:40

klopt brood is niet echt een dik maker.. vind ook altijd dat je moet uitkijken met teveel brood want dan kunnen ze verstopt raken ofzo..
daarom breek ik het vaak ook in stukjes.. en vooral omdat Don er nu bij staat :P anders heeft dat kleintje helemaal niks!

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:51

Liekjje schreef:
Lely gaat ook niet naar de opfok vind dat zonde van je hele paard.. maar dat is ook weer mijn mening :=

En waarom is dat zonde van je hele paard???

Mijn veulen gaat wel naar de opfok, vind het belangrijk dat ze contact hebben met leeftijdgenootjes en gewoon veulen kunnen zijn. De eerste 6 maanden zal ik het veulen de belangrijkste dingen aanleren zoals meelopen, voetje geven, vast staan aan touw etc. En dan lekker 2 jaar de opfok in.

Zo zie je maar dat iedereen anders denkt over paarden houden, en dat is echt niet erg :)