[HK] Haflingerklets

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

hiphopje

Re: [HK] Haflingerklets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:14

heb ik mezelf al voorgesteld trouwens? Bloos
Nouja, dan nu maar eventjes.
Ik heb samen met mijn dochter een haflinger, Lizzy van de Strokenburcht. Ze is 11 jaar.
We hebben haar nog maar net, sinds 29 november namelijk.
Ze staat hier vlakbij, bij een man die welshpony's fokt, en nog een pensionpaard. Loopt lekker de hele dag buiten en staat alleen snachts op stal. Heb de beschikking over een binnenbak en buitenbak met verlichting.
Ik heb nog geen passend zadel, maar heb een westernzadel op de kop weten te tikken en als ik woensdag de goedkeuring krijg dat het past, dan gaan we aan de slag. Ik rijd zelf sinds een klein half jaartje western, op een quarterhorse, van degene die mij lesgeeft. Zij komt helaas niet aan huis, wat ik heel erg jammer vind. Dus moest ik op zoek naar een andere westerninstructrice/eur en jippie, we hebben er eentje gevonden die aan huis komt. Woensdagochtend dus mijn eerste echte ritje op mijn haflingertje.
Vind het erg spannend, en ik hoop dat ik zelf ook op het zadel pas, want ik heb namelijk een klein mankementje. Ik draag orthopedische schoenen en kan met die westernbeugels niet met mijn rechtervoet in de beugel blijven. Dus daar ga ik nog een oplossing voor zoeken. (bij de les moest ik met westernsporen rijden, en we deden dan een postelastiek om de spoor en dan onder de beugel door om mijn tenen heen, werkte perfekt. Alleen moet er altijd iemand even die elastiek eromheen doen, das wel lastig. Lizzy is nooit met sporen gereden.)
Nou, ben ik goedgekeurd voor dit clubje? Tong uitsteken

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:22

tuurlijk Tong uitsteken niemand heeft een 'goedkeuring' nodig... heb je foto's?? (sorry ik ben foto freak!)

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:24

Peelie schreef:
tuurlijk Tong uitsteken niemand heeft een 'goedkeuring' nodig... heb je foto's?? (sorry ik ben foto freak!)

nog niet zo heel veel
even kijken
Afbeelding
dit was zaterdag, toen had ze voor het eerste keer het westernzadel erop liggen.

en dit zijn mijn twee blonde meisjes Haha!
Afbeelding

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:29

hmmm. het zadel ziet er een beetj krap uit... als je kijkt zie je dat het zadel achterover helt... dit belemmerd de werfels achter het zadel. Ik zou dus opzoek gaan naar een ander zadel... (maar it zal de zadelmaker zelf ook zeggen Knipoog ) verder een leuke haflinger, lekker lange manen. Haha!

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:31

Peelie schreef:
hmmm. het zadel ziet er een beetj krap uit... als je kijkt zie je dat het zadel achterover helt... dit belemmerd de werfels achter het zadel. Ik zou dus opzoek gaan naar een ander zadel... (maar it zal de zadelmaker zelf ook zeggen Knipoog ) verder een leuke haflinger, lekker lange manen. Haha!

ja, dat had ik ook al opgemerkt, daarom ben ik er ook nog niet op gaan zitten.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:34

ik ben trots op je Tong uitsteken

hoeveel mensen er dan toch gewoon op gaan zitten omdat ze zo nodig moeten... Tong uitsteken

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:41

hebben jullie dat ook wel eens! dat je het idee hebt dat je toch niet de klik hebt met je paardje! heb mijne sinds juni en ik merk nu echt dat wij beiden 2 verschillende kanten op willen voor dat hij bij mij kwam is hij vooral voor de kar gereden ik had hem in eerste instatie gekocht om vooral buitenritten mee te rijden onder het zadel! nu begint mijn de bak en het dressuren toch ook wel te trekken en merk gewoon aan hem dat hij er geen ene bal aan vind! vandaag is hij er serieus al bokkend vandoor gegaan zo ken ik mijn paardje helemaal niet (zadel enz is nagekenen kraker is ook geweest dus daar ligt het niet aan) hij is dan zo dwars en ik verlies dan echt mijn geduld!
moet ik dit nog langer aan gaan zien of moet ik de knoop doorhakken!
ik weet het niet jullie een idee?

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:46

MaaykeKramer schreef:
hebben jullie dat ook wel eens! dat je het idee hebt dat je toch niet de klik hebt met je paardje! heb mijne sinds juni en ik merk nu echt dat wij beiden 2 verschillende kanten op willen voor dat hij bij mij kwam is hij vooral voor de kar gereden ik had hem in eerste instatie gekocht om vooral buitenritten mee te rijden onder het zadel! nu begint mijn de bak en het dressuren toch ook wel te trekken en merk gewoon aan hem dat hij er geen ene bal aan vind! vandaag is hij er serieus al bokkend vandoor gegaan zo ken ik mijn paardje helemaal niet (zadel enz is nagekenen kraker is ook geweest dus daar ligt het niet aan) hij is dan zo dwars en ik verlies dan echt mijn geduld!

Wat vervelend voor je dat je geen klik gevoel hebt! Hoe lang is dat zo?

Ik heb Madeira sinds 8 oktober, maar kan echt niet zonder haar leven Lovers

Voel een echte klik, vanaf de eerste keer dat ik haar zag. Lachen

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:48

MaaykeKramer schreef:

Ik Ken het... Dat had je geen haflinger moeten nemen zeggen ze altijd... Ik het dagen dat ik mara echt kan wuren omdat we gewoon allebij wat anders willen.. Mijn tip ga opzoek naar echt goede intructie die je kan helpen eerlijk te blijven rijden. Want bij mij was het zo dat ik op een gegeven moment oneerlijk werd. (geef ik heel eerlijk toe) Dus mijn tip goede instructie en als hij het dan nog niet leuk vind hou het dan bij boscrossen of ga springen met hem???

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:49

Peelie schreef:
ik ben trots op je Tong uitsteken

hoeveel mensen er dan toch gewoon op gaan zitten omdat ze zo nodig moeten... Tong uitsteken

er zijn er die het raar vinden dat ik er niet gewoon op ga rijden. ze staat nu 2 weken hier op stal, en we hebben alleen maar wat in de bak gewandeld aan het halster en wat oefeningetjes gedaan. geregeld dat er iemand zegt: joh, je moet er niet naast gaan lopen, maar erop gaan zitten Haha!
maar ik ben een beetje eigenwijs, en wil gewoon zeker weten dat het zadel goed ligt Tong uitsteken
afijn, we zullen het woensdag wel te horen krijgen, of het goed ligt of niet.
anders moet ik weer verder zoeken............................................ baal baal

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:50

Madeira_ schreef:
MaaykeKramer schreef:

Wat vervelend voor je dat je geen klik gevoel hebt! Hoe lang is dat zo?

Ik heb Madeira sinds 8 oktober, maar kan echt niet zonder haar leven Lovers

Voel een echte klik, vanaf de eerste keer dat ik haar zag. Lachen

Mareira wacht maar... het gaat nog wel komen Lachen

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:50

tja hoelang is een goeie vraag! toen ik hem het eerst zag was het echte liefde maar ik merk gewoon dat hij het mist het voor de kar lopen! zodra we bij de kar in de buurt komen (die kapot is en ik zelf kan ook niet mennen) zie je de oortjes alweer vooruit gaan! ik baal er zo van want het is zo'n schat maar toch mis je de echte super klik! als ik een vriendin van mij zie hoe die met der paard omgaat en er over praat enz ik het dat niet :S voel me er echt PIEP door! wil hem niet kwijt maarja zo kan het ook niet verder gaan hele tijd botsen enz.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:56

Ik snap echt presies wat je bedoeld... Mennen is niet zo heel moeilijk... Anders ga je hem 'karretjesgericht' longerne... aan 2 lijnen dus dat je er achter loppt... en misschien dat je dan na verloop van tijd wel een karretje an kan schaffe met een tuigje en lekker de bossen in kan met een karretje... En ik blijf er op hammeren... blijf eerlijk tegen je paard... Hafingers zijn daar gewoon echt super gevoelig voor...

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:58

Peelie, hoe bedoel je komt nog wel? Ik snap wel dat Madeira en ik heus een keer denken bij elkaar: neee dat wil ik niet! (Moet het alleen nog meemaken haha) Maar dat heeft zeg maar toch niets met de klik te maken?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:01

Nee... Maar je kan wel het iedee hebben dat de klik er gewoon niet meer is op dat moment...

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:02

Peelie, maar dat MOET toch niet Knipoog?
Je schreef: Mareira wacht maar... het gaat nog wel komen ?

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:04

Peelie schreef:
Ik snap echt presies wat je bedoeld... Mennen is niet zo heel moeilijk... Anders ga je hem 'karretjesgericht' longerne... aan 2 lijnen dus dat je er achter loppt... en misschien dat je dan na verloop van tijd wel een karretje an kan schaffe met een tuigje en lekker de bossen in kan met een karretje... En ik blijf er op hammeren... blijf eerlijk tegen je paard... Hafingers zijn daar gewoon echt super gevoelig voor...

nee misschien niet moeilijk maar je moet echt wel leuk vinden! en dat leuk vinden onbreekt erg bij mij! ik vind het moeilijk al vanaf dat ik hem heb is er ge+kloot! eerst zijn zomerexceem die naar buiten kwam toen zijn hoeven waar veel prutsmuts mee was / is! toen weer geen goed zadel! en ben zelf nu emotioneel ook al niet zo sterk en heb het wel gehad ondertussen en toen hij vandaag zo de benen nam! ik wist niet waar ik het moest zoeken! ben ik dan zo onredelijk om gewoon een normale stap en draf in de bak van hem te vragen! ben ik dan echt een PIEP om geen gehoor te geven aan het gene wat hij super leuk vind! (voor de kar) ik weet het allemaal niet meer Boos!

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:30

hoi
Ik mag me sinds gister ook weer trotse eigenaaresse noemen van een haflinger!!!...
Mijn nieuwe pony heet Mambo van t Biezenhof en is een 3jarige ruin. Maar ik zit er aan te denken om hem Beer te noemen!..omdat t echt een beertje is om te zien haha...
Zijn vader is Martijn uit de Polder en zijn moeder heet Heidi Peperkoekhof.
Tis allemaal erg snel gegaan, maar er was een soort van gevoel-klik die ik direct met hem had.
Hij doet het in iedergeval erg braaf op stal en is vandaag lkr de wei op geweest.
Er is al een aantal keer mee gereden, maar ik wil er in de eerst komende tijd vooral mee gaan loswerken en een goede band mee opbouwen, vooruitzicht is dat ik er boom en bitloos mee kan rondrijden lkr op een freestyle manier..
Heb zelf nog geen fotos kunnen maken maar hier even 2 van de vorige eigenaaresse..
Afbeelding
Afbeelding

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:34

@maayke wat rot zeg dat t niet lkr gaat met je paardje, ik kan heel goed begrijpen hoe je je voelt, ik had de klik met mijn vorige paard ook niet, achteraf gezien ontbrak dat er al vanaf t begin...
Dus doe wat je gevoel je ingeeft.....als jij hem datgene niet kan geven wat hij graag zou willen en andersom is het misschien btr om verder te kijken..succes!!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:34

MaaykeKramer schreef:
Peelie schreef:

nee misschien niet moeilijk maar je moet echt wel leuk vinden! en dat leuk vinden onbreekt erg bij mij! ik vind het moeilijk al vanaf dat ik hem heb is er ge+kloot! eerst zijn zomerexceem die naar buiten kwam toen zijn hoeven waar veel prutsmuts mee was / is! toen weer geen goed zadel! en ben zelf nu emotioneel ook al niet zo sterk en heb het wel gehad ondertussen en toen hij vandaag zo de benen nam! ik wist niet waar ik het moest zoeken! ben ik dan zo onredelijk om gewoon een normale stap en draf in de bak van hem te vragen! ben ik dan echt een PIEP om geen gehoor te geven aan het gene wat hij super leuk vind! (voor de kar) ik weet het allemaal niet meer Boos!

Als je er verder over pm over wilpraten... ik sta voor je open en je verhaal... Misschien dat we samen tot een oplossing kunnen komen voor jou en je paard?

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:35

marjonrebel schreef:
@maayke wat rot zeg dat t niet lkr gaat met je paardje, ik kan heel goed begrijpen hoe je je voelt, ik had de klik met mijn vorige paard ook niet, achteraf gezien ontbrak dat er al vanaf t begin...
Dus doe wat je gevoel je ingeeft.....als jij hem datgene niet kan geven wat hij graag zou willen en andersom is het misschien btr om verder te kijken..succes!!

thnx ben nog flink aan het denken...
ps leuke haf Haha!

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:09

Maayke, ik herken zoveel in jou verhaal joh!
Die van mij wordt helemaal druk bij het zien van karretjes en ik denk ook dat hij dit mist.
Van de zomer ga ik proberen af en toe eens een ritje te maken met een wagentje, want dat kan ik lenen van iemand op stal.
Verder houd ik zoveel mogelijk afwisseling in het werk. Niet altijd de bak in voor dressuur, en niet alleen op buitenrit voor het boscrossen. (Soms pak k hem buiten even op)
De fase van flink bokken in de bak etc. hebben wij al gehad, want ik heb hem 13,5 jaar verzorgd en afgelopen maart pas gekocht.

Hoe oud is je paardje eigenlijk?

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:16

hij is 7 jaar maar nooit echt in de bak gereden! vooral buiten en voor de kar! eerst was hij in de bak niet vooruit te branden en nu heeft hij juist een versnelling te hard gevonden! schrok me echt kapot! is een uitdaging maar nu nog even het lef om die aan te gaan! (ben na flink aan de kletter gaan altijd even mijn moed kwijt)

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:19

hiphopje schreef:
Peelie schreef:

nog niet zo heel veel
even kijken
Afbeelding
dit was zaterdag, toen had ze voor het eerste keer het westernzadel erop liggen.

en dit zijn mijn twee blonde meisjes Haha!
Afbeelding

Om te beginnen, Echt super mooie haf Lachen Het halster vind k ook erg gaaf trouwens

Naar mijn mening ligt dit zadel ook zeker niet goed! En hij ligt hier iets te ver naar voren..
ook van mij een groot compliment dat je er niet opgestapt bent Haha! En bovendien is wandelen/lopen met je paard super goed om elkaar te leren kennen en een band te krijgen. Goed bezig dus !

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:21

@ hiphopje: een zadelmarkt?