Dressuurhaflinger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:28

Wij hadden ok niet naar lijnen gekeken als we onze haflinger kochten. Achteraf pas beseft wat we in handen hadden :') (in goede zin) We zochten gewoon een mooi goed gebouwd veulen met een tof karakter. En dat hebben we gevonden :j
De moeder is idd dan de R-lijn (Rijana) en de vader is A (liz Alcantara).

Voor mij maakt het ook niet zo veel uit, maar ben gewoon benieuwd welk potentieel we uit ons knolletje gaan kunnen halen later. Iedereen zegt dat de A lijnen (? of was het nu de R... zo veel ken ik er dus van :') ) pittiger zijn qua karakter maar heel werklustig zijn meestal. En dat de R lijnen iets rustiger down to earth zijn ofzoiets.
Maar kan het nu ook verwisselen. Ik pik maar op wat ze ons vertellen, ken zelf echt niets van al die lijnen en wat het wil zeggen.

Mayflower_

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 14:04

Het is al een hele tijd geleden dat ik mij hier op heb voorgesteld en gemeld :o maar ik voel mij toch weer vrij om mij opnieuw te melden.

Even inhakend op het laatste onderwerp/vraag: Moska is een Wolfgang X Archimedes. Geen idee uit welke lijn. :+

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 17:08

Als ze het over A of St lijnen hebben, hebben ze het altijd over de vaders kant. Moeders word nooit benoemd, dan word het moedersvader ;)
Moska is dan dus een W-lijn x A-lijn ;)

Het is vaak wel dat uit bepaalde lijnen bepaalde karakters komen, maar er zijn altijd weer uitzonderingen. Ik heb bijvoorbeeld twee heel brave Abels gehad, moeders was schaapmak en fokte dat gelukkig na. Ach t kan op papier wel vanalles zijn, als je er maar wat mee kan!

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 17:20

Hier een wallenstein x Marschal van de Klingelbeecke

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 17:40

maessie schreef:
Als ze het over A of St lijnen hebben, hebben ze het altijd over de vaders kant. Moeders word nooit benoemd, dan word het moedersvader ;)
Moska is dan dus een W-lijn x A-lijn ;)

Het is vaak wel dat uit bepaalde lijnen bepaalde karakters komen, maar er zijn altijd weer uitzonderingen. Ik heb bijvoorbeeld twee heel brave Abels gehad, moeders was schaapmak en fokte dat gelukkig na. Ach t kan op papier wel vanalles zijn, als je er maar wat mee kan!

Idd het is altijd een gok.

Waarom wordt er niet naar de moeder gekeken? Dat vind ik eigenlijk wel dom (no offence he mijn mening). Dat is de fout die zo vaak gemaakt wordt.. De moeder speelt evenzeer een rol in de bouw en karakter van het paard als de vader. Ik zie het zo vaak in de kliniek enzo, mensen die een tophengst uitzoeken waar ze veel geld aan uitgeven, maar dan een merrie laten dekken dat amper op iets trekt.. (als in, slecht karakter, slechte bouw) En dan verbaasd zijn dat er een scharminkel van een veulen uit komt.. Tsja.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 18:01

Er word wel naar gekeken, maar niet zozeer als specifieke lijn. Ik wil juist graag bewezen merrielijnen in de fokkerij. Maar over de hengsten is meestal meer bekend, dus word daar ook meer over gesproken.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:09

Dan blijf ik een M houden met Menzo x Magister x Magier. ..

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:28

Dan heb ik een StxM

Vader is Star, vader van moeder is Magister

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:59

Wij hebben een A lijntje dan. Maar voor mij blijft het A x R lijn want vind het zo raar om te zeggen dat je niet naar de moeder zou kijken O:)

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 20:26

Haha, en wat is moedersvader? Is het de oostenrijkse Rijanna trouwens? (Dan staat er een T bij de naam)

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 21:23

Heel verhaal geplaatst weg :?
Lekker dan
Sorry

King heeft een afstammeling ben nog nooit tegen gekomen hij komt uit Luxemburg en heeft een brandmerk
A lijn
Alvarez du schack

Nergens naar gekeken ooit fimpjes gevonden van zijn vader
Fokker telefoon doet niks hihi lukte niet om te bellen
Vond hem leuk erg leuke prijs
Moet je nu zien bijna Z2
L mennen

Hij was altijd erg kort in zijn achterhand net als zijn. Vader en door trainen is hij verruimd

Lekker plutolover trailer ik heb er een auto ook alleen geen lef :D

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 22:51

kiddokids schreef:
Heel verhaal geplaatst weg :?
Lekker dan
Sorry

King heeft een afstammeling ben nog nooit tegen gekomen hij komt uit Luxemburg en heeft een brandmerk
A lijn
Alvarez du schack

Nergens naar gekeken ooit fimpjes gevonden van zijn vader
Fokker telefoon doet niks hihi lukte niet om te bellen
Vond hem leuk erg leuke prijs
Moet je nu zien bijna Z2
L mennen

Hij was altijd erg kort in zijn achterhand net als zijn. Vader en door trainen is hij verruimd

Lekker plutolover trailer ik heb er een auto ook alleen geen lef :D

Ik ga er ook zeker niet mee rijden. Dat mag vriendlief doen haha ben niet zo grote ster in auto en trailer rijden. Maar wie weet dat ik in de toekomst het wel aandurf

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 00:00

Gewoon eerst lessen nemen plutolover! Niks engs aan :D Althans, dat vind ik. En door het te doen wordt je ook steeds handiger. Ik wil echt niet meer anders.. Niet meer afhankelijk van iemand anders z'n auto/trailer of een chauffeur. Heerlijk!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 00:38

Rianne_ schreef:
Gewoon eerst lessen nemen plutolover! Niks engs aan :D Althans, dat vind ik. En door het te doen wordt je ook steeds handiger. Ik wil echt niet meer anders.. Niet meer afhankelijk van iemand anders z'n auto/trailer of een chauffeur. Heerlijk!

Ja dat lijkt me ook heerlijk. Maar omdat ik links slecht zie (door operatie en was altijd slecht oog) en recht heb ik ook -8 (links -10) ben ik niet zo goed in ruimte bepalen. Met parkeren enz en achteruit rijden ben ik net een oud wijf hahah. Ff afkloppen heb nog nooit ongeluk gehad. Dit omdat ik het weet van mezelf en extra oplet.

Heb wel laatste keer met een lege trailer gereden dat gewoon vooruit rijden lukt me wel, gaat meet om invoegen en achteruit rijden en parkeren. Maar straks met eigen trailer kan ik natuurlijk oefenen zonder paard :-)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 06:05

Trailer rijden js na wat les echt een peulenschil. Ik heb hem toen in een dag gehaald.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 09:08

maessie schreef:
Haha, en wat is moedersvader? Is het de oostenrijkse Rijanna trouwens? (Dan staat er een T bij de naam)

Ja Oostenrijkse Rijana, gaan we binnenkort bezoeken :))
Maar snap eigenlijk niet wat jullie bedoelen met dat er over de moeder dikwijls minder bekend is? Want als ik in de stamboom van onze knollen kijk (fjord en haflinger) dan staan bij beide even ver terug qua voorouders in de stamboom, dus dan is er toch even veel geweten? Of is dat een uitzondering bij ons?

Trailer rijbewijs..zou het zooooooo graag ook halen (maar durf niet :o )

Hihi even opgezocht, als je naar vaders moeder moet kijken hebben wij AxF lijn. Niet dat ik weet wat dat betekent :')

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 09:29

Rijana heeft hele goede haflingers voortgebracht. Een goed vererfende merrie.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 09:57

Peelie schreef:
Trailer rijden js na wat les echt een peulenschil. Ik heb hem toen in een dag gehaald.

Als je goede ogen hebt misschien wel ja. En wie weet dat ik het doe in de toekomst.

Ik zal proberen uit te leggen. Ik ben bijziend. Dus van ver zie ik minder goed.. Bijvoorbeeld er staat een bekende op de stoep, iemand met goede ogen herkend die persoon bijvoorbeeld op 10 meter afstand, maar ik bijvoorbeeld pas bij 7 meter.

Dit weet ik van mijzelf dus met autorijden let ik extra goed op. zo is dat ook met ruimte bepalen bij bijvoorbeeld achteruit inparkeren.

Maar wie weet dat ik ooit de lef er voor heb . En hoog waarschijnlijk denk ik dan, had ik dat maar eerder gedaan haha

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 10:12

Dat maakt het idd wel lastig, zeker omdat een combinatie al snel 11 meter lang is.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 10:16

Peelie schreef:
Dat maakt het idd wel lastig, zeker omdat een combinatie al snel 11 meter lang is.

Inderdaad maar net wat jullie ook zeggen miss met lessen of veel oefenen dat het me gaat lukken. Maar ik ken mezelf ik moet dan niet onzeker worden. Maar wie weet dat ik wedstrijden in de buurt waarvan ik de weg weet dat t me wel gaat lukken

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 10:26

Ik heb toendertijd expres extra lessen genomen in speciale verrichtingen.

Ik ben ook zo blij dat ik nooit afhankelijk ben van andere mensen en nooit geweest.
Alleen moet je wel oppassen dat mensen geen misbruik van je maken omdat jij dan een zware auto heb en/of een 2 paard trailer
Dan wil je goed doen en uiteindelijk krijg je dan toch de pin op je neus.

Ze vinden het dan "normaal" dat je dan klaar staat.

Ik heb sinds ik mijn 1.5 paard trailer heb ook gezegd dat ik dat niet meer doe
Ook toen ik mijn lichtere auto kreeg en geen 2 paard meer kon trekken was t snel klaar

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 14:56

Ik doe daar ook niet aan. Mij te link. Het is toch andermans paard en mijn tijd. En mijn tijd is heilig. Dat kan ik maar één keer uitgeven.

Het is wel anders als ik ze uitnodig voor een bosrit oid.

Willeke, mocht je ooit besluiten je aanhanger rijbewijs te willen halen, dan kan ik Bruinsma enorm aanbevelen! (www.bruinsma.nl)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 17:50

Mando schreef:
Ik heb toendertijd expres extra lessen genomen in speciale verrichtingen.

Ik ben ook zo blij dat ik nooit afhankelijk ben van andere mensen en nooit geweest.
Alleen moet je wel oppassen dat mensen geen misbruik van je maken omdat jij dan een zware auto heb en/of een 2 paard trailer
Dan wil je goed doen en uiteindelijk krijg je dan toch de pin op je neus.

Ze vinden het dan "normaal" dat je dan klaar staat.

Ik heb sinds ik mijn 1.5 paard trailer heb ook gezegd dat ik dat niet meer doe
Ook toen ik mijn lichtere auto kreeg en geen 2 paard meer kon trekken was t snel klaar

Ik ga dat ook niet doen! Mijn auto kan volgens mij geen 2 paards trekken. Wel 1,5 paards.

En als iemand wilt dat ik zou rijden dan betalen ze maar, maar verlopig hou ik het bij vriendlief. En zodra ik zelf denk er aan toe te zijn, kan ik altijd nog voor E gaan

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 18:17

Ik vind een aanhanger niet zo moeilijk achter uit niet heel makkelijker maar dat schijnt met een trailer dan wel makkelijk te gaan
Ik moet ook en keer doen

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 18:23

@fjordhorse: F-lijn kan niet, die is er niet in hengstenlijnen ;) ben nu toch wel heel nieuwsgierig haha! :o Rijanna is 1 van de hele goeie merries van t fohlenhof, is die van jou daar gefokt dan? Er is over merries in verhouding minder bekend over nafok, omdat ze natuurlijk minder veulens krijgen, en vaak minder presteren ;) (door fokkerij inzet) (en dat vind ik als fokker interessanter dan een betovergrootmoeder om zo maar te zeggen. Als de eerste 3 of 4 merries goed zijn zegt mij dat meer dan de rest er achter, en ach t blijft een beetje gokken..)

Plutolover: mijn ervaring met trailerrijden en afrijden is dat het het belangrijkste is dat je rustig blijft. Beter 10x kijken bij het achteruitrijden, dan zo op de gok bv. Daar heb ik het examen op gehaald, niet omdat ik al zo handig er mee reed :+
Een beetje de handigheid van het op spiegels rijden scheelt ook al veel!
Wij hebben ook 1, 5 paards, een auto voor een 2paards is me veel te duur :P Al vind ik een 2paards wel fijner rijden qua wegligging, dus misschien dat er nog wel eens 1 komt. (En dan gewoon 1 paard er maar in ivm auto :Y) )