Dressuurhaflinger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rianne_

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:33

Thanks voor de tip maessie! Heb Pavo wel eens geprobeerd maar krijgt Marena erge jeuk van helaas..

Bedankt voor het meedenken assie! Zal 's kijken of Liquihorse in de buurt te krijgen is. Heb nu van Mijten de Herbamix.. Het voer wat Mareja krijgt heb ik bij Marena ook wel geprobeerd maar daar kwam ook geen reactie op helaas.

Super nieuws plutolover! Een eigen trailer is echt heerlijk :D

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:46

Ik heb geen aandelen in Liquihorse (sterker nog, mijn eigen merrie vindt het niet te vréten :)) ), maar de eigenaren zijn vreselijk aardig en denken goed mee. Je kunt ze ook even mailen of bellen. Misschien dat ze wel andere tips hebben.
Misschien het ook zoeken in anders/consequenter rijden? Ik heb geen idee hoe jij rijdt hoor, maar ik heb het idee dat je bij sommige Haffies echt superstrak op het consequent zijn moet letten omdat ze anders lekker hun eigen plan trekken. Nog meer dan bij veel warmbloeden die wat minder een eigen wil hebben (of gewoon dommer zijn :') ). Dus dat je bij een Haflinger wat meer moet eisen dat voorwaarts ook voorwaarts is, omdat je er anders later zonder zweep tegenaan loopt dat ze eerder hun middelvinger opsteken. Gewoon omdat ze zo lekker slim zijn <3 . Lekkere uitdaging in ieder geval, dusse, succes :).

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:01

Ja het is een kwestie van beide hoor! :j Ik moet consequenter en duidelijker zijn, dat sowieso. Maar in de tweede proef is ze vaak gewoon echt "op". Terwijl ze wel een goede conditie heeft. Heeft er misschien ook mee te maken dat mevrouw alleen maar in haar box wil plassen en dus altijd meteen gaat plassen zodra we thuis zijn. Heb het idee dat ze tijdens de wedstrijd vaak al moet plassen maar dat wil ze niet dus ja..

Thanks, zal eens kijken! Ga eerst kijken hoe de Mijten aanslaat. Gister liep ze nl wel heerlijk vanuit zichzelf dus wie weet :)

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 14:07

Ik heb t zelfde probleem Rianne.. Its all in the family denken we dan maar :+ Ik begin nu pas te merken dat het rijden zonder zweep beter gaat.. Hebben er allebei hard voor moeten werken en de 2e proef is ze ook vaak op. Ik heb t opgelost door Mareja veel uit te dagen met veel overgangen van verzameling naar verruiming etc..

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 14:56

Nou 1 voordeel: de nieuwe proeven zijn wat korter! Voor onze koudbloedjes wel handig haha!

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 18:03

Ik herken dat ook wel, daarom heeft mijn instructric gelijk mijn zweep afgepakt... Nu moet ik zelfs voorzichtig worden met mijn been, dus het kan wel hoor dames.
Idd heel consequent zijn!

En tuurlijk doet voer ook een hoop.
Geef je alleen een muesli rianne?

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:47

Haha, dan heeft ze 't niet van een vreemde Leonie :=

Oh er is dus nog hoop Marin, fijn! :D Ja op dit moment alleen een muesli op aanraden v/d voerleverancier. Hiervoor gaf ik sportbrok en een sportmuesli maar daar deed ze niet veel anders op.. 't Blijft een lastig dingetje!

Het scheelt wel dat het outdoor seizoen straks weer begint. Buiten gaat ze wel :D

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 20:27

Ik heb nu ook idd hetzelfde probleem als jullie, alleen Ella gaat heel snel onder het zadel. Ga je longeren is ze niet vooruit te branden. Straks lekker het buitenseizoen in.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 20:34

Maes had dat inderdaad ook, die staakte zo ongeveer als ik de ring in ging zonder zweep. Dus ook gaan trainen zonder zweep, heel frustrerend in het begin!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 23:36

Ik moet straks ook zonder zweep trainen.. Dan loopt stan ook echt niet... Maar inderdaad rustig voor trainen. Maar verlopig blijf ik nog in de L2.

Want wijken op wedstrijd doet hij zo slecht. Terwijl hij zo veel beter kan.

Ook kwa voer ben ik nog zoekend. Hij krijgt 1x wat müsli met vitamine korrel, voor rest 4x per dag kuil en straks 24/7 land.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 00:08

Ben eigenlijk curieus voor wie dressuur (wedstrijd gericht, of gewoon thuis maar op hoger niveau dan basis) doet met zijn haflinger, welke afstamming hebben jullie paardjes? Zijn jullie daar speciaal naar gaan kijken toen jullie vb jullie haflinger kochten of was het meer "we maken er het beste van".
(ja ik weet het, voor een top dressuurpaard moet je geen koudbloedje kopen, maar toch vind ik dat de haflinger niet helemaal moet onderdoen, er zitten pareltjes tussen onder het zadel.. ).

Edit: ik ben met andere woorden ok gewoon benieuwd of wat jullie ervaringen zijn met bepaalde lijnen etc. Ik ken er zelf een beperkt aantal, maar probeer een beetje bij te leren sinds we in het haflingerwereldje gerold zijn en helemaal verslaafd zijn geworden :D

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 05:34

Toen ik Mara kreeg was ik nog helemaal niet bezig met dressuur in combinatie met wedstrijden. Ik had heel stiekem die droom wel natuurlijk. Maar ik had geen idee hoe dat zou moeten.

Dus ik ben niet opzoek geweest naar een specifieke lijn oid. Mara is een W/St lijn btw.

Uiteindelijk bleek dat zowel Mara als ik het dressuur aardig oppakte en zo zijn we onderling gestart. Ondertussen na bijna 10 jaar kan Mara bijna alles tot de Z en zelf een stukje passage is ze niet vies van.

Nash jeb ik zelf gefokt, echt met het oog op de sport. Het moet een lang gelijnde, grote en zeer werkwillige pony worden. Mocht ook best heet zijn. Nou, dat is gelukt. Meg net 6 jaar oud liep hij al M1. Het is dat ik vaak geen auto heb om weg te kunnen op wedstrijd. Dat maakt het lastig.

Thuis beheerst Nash ondertussen de oefeningen van de M2 bijna helemaal (sluiten vind hij was lastig door de jongigheid) en zijgangen vind hij het einde. Wijken, travers, sbw, appuyeren. Hoe schuiner zijn benen kunnen hie mooier hij het vind.

Nash is een St/N lijn (uit Mara) met Duits bloed. Hij heeft ruim 6% Arabisch bloed in zich.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 06:48

Ik wilde wel dressuur rijden maar gewoon soms een wedstrijdje
Ondertussen is het wel uit de hand gelopen haha

Ik heb een haf die tussen nieuw en oud model in zit
Geen ruime bewegingen en flink cornage
En een eigenaar die met dispensatie pas rijdt

Ach gewoon doorzetten en er plezier in blijven houden

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 08:16

Toen m'n ouders Stanley 10 jaar geleden kochten. Was ik 17 en helemaal niet mee bezig. Deed wel soms onderling mee op de manege waar ik stond en soms onderling haflingerwedstrijden.

Ik ben officieel pas paar haar geleden gaan starten maar aan gebrek aan auto en trailer en chauffeur kon ik maar weinig starten. Maar dat ondanks start ik nu L2. Heb ik ondertussen een auto die een 1,5 paardstrailer mag trekken en een chauffeur. De trailer komt ook binnenkort.

En dan hopen ik meer kan starten

Mijn haf is kleine haf en een tussen in model. Hij vind vooral verruimen erg lastig.

Soms vraag ik me af wat doe ik in de L2 haha. Mijn doel is M1.

Dit rij ik ook thuis

Mijn haflinger is een st lijner

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 08:20

Ik vind Stanley persoon geen tussen hafje, hij is imo echt nog een oud modelletje.

Moet je maar een keer langs komen bij mij Willeke :D

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 08:32

Peelie schreef:
Ik vind Stanley persoon geen tussen hafje, hij is imo echt nog een oud modelletje.

Moet je maar een keer langs komen bij mij Willeke :D

Is goed kom ik keer bij jou langs.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 08:33

Wij hadden 11 jaar geleden een New Forest en KWPN voor de sport en wij hebben toen Janouk gekocht omdat we haar kleur zo mooi vonden hahaha en omdat we een ongecompliceerde pony zochten om op zondag een rondje met de koets mee te rijden.
:D :D :D :D

Ongecompliceerd,,......dus niet.
We zijn nog nooit zoveel in de maling genomen door een paard als door Janouk, her royal badness.
Maar ze is ondertussen wel ZZ dressuur en ZZ vaardigheid mennen geworden. Ze kon zoveel keer dan dat rondje op zondag met de koets. Ze is W x M lijn

Onze nieuwe haflinger hebben we wel met oog op de mensport gekocht, mooi front, snel achterbeen, meer activiteit. Hij komt uit Oost Duitslan, N x N lijn

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:26

Wij hebben een A x R lijn. Iedereen zegt wel dt hij goede gangen heeft, ben echt enorm benieuwd wat dat binnen enkele jaren gaat geven onder het zadel.

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:41

Ella rij ik vanaf juli 2015, nadat ik gevraagd werd door de eigenaar om haar verder te rijden. Zo kon ze niet aangalloperen, dan zat je 3 voltes door en dan kon je weer vanuit de stap opgaanbouwen. Als ze al aansprong in galop, dan ging ze heel hard omdat ze haar balans niet kon houden.
Ook heeft ze nooit geleerd om met stelling en buiging de bocht door te gaan. Verruimingen zijn ook nog een probleem. Nageefelijk lopen is nog steeds iets moeilijk voor haar in galop.

Ik ben haar dus eerst gaan rijden, met als doel een leuk projectje, ik zie wel waar het schip strand. Totdat ik met een ander paard zou starten en deze verhuisd werd en ik hem niet meer kon rijden.
Dus toen dacht ik laat ik eens gek doen, ik was eens op concours aan het fotograferen, en er was een haflinger in de ring die gewoon alle KWPN'ers eruit reed. Toen kwam iemand naar mij toe die ik kende en mij vertelde dat haflingers niet in de dressuurring thuis hoorde. Nou mij kun je niet beter motiveren dan dat.

Onze eerste wedstrijd 16 januari 2016, de kringkampioenschappen. Totaal geen verwachting, opzich een nette proef gereden en 188 punten en een 10e plaats van de 30. Wat was ik trots.

Inmiddels hebben we 5 wp en 1x een 3e en 1x een 2e plaats behaald.

Ella is een Sternschnuppe x Wothan.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:51

Ik heb nooit naar de afstamming gekeken voor het rijden, alleen voor de fokkerij :D voor het rijden zoek ik een werkwillig dier, die makkelijk door het lichaam loopt. Maar omdat mijn fokkerijeisen er ook nog bijkomen is dat lastig zoeken!

Maestro is een Moik, niet heel modern, en niet de makkelijkste, die zat wel op de top van zn kunnen. Fijnste merrie die ik ooit heb gereden was Loltje, een Maestro vd Bosrand. Niet superdeluxe, wel heel functioneel gebouwd en een enorme will to please! Nu komt Velina wel heel dicht bij haar in de buurt, qua werkwilligheid! Starbuck is super los in zijn lijf, daar verwacht ik ook wel wat van.. de tijd zal het leren! Het is ook de combinatie die moet passen, Monica was bv ook super werkwillig, maar bij haar had ik op 1 of andere manier niet het geduld.

AxR lijn? R is dan de moeder neem ik aan? Of zit daar nog Roderick achter? (Dat zou wel heel oud/arabisch bloed zijn dan!)

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 11:29

Ik heb ook nooit echt naar de lijnen gekeken...
Silby stond hier in het dorp en was mijn eerste ervaring met haflingers,zij was niet de aller makkelijkste
maar vooral omdat ze verpest was door de eigenaar,maar wat heb ik in die 9 jaar veel van haar geleerd.
Ik heb haar echt om zie slaan van chagerijnige rot bok tot een hele lieve werkwillig paard...
Zij was een STxH lijn...

Friska was ook meer dan verprutst,we hebben haar een eind bij kunnen helpen maar ik kon
weinig met haar en zij met mij,waar ze nu staat doet ze het prima,tot zo ver Zij is een W lijn

Manic hebben wij overgenomen van een vriendin,netjes opgevoed en keurig beleerd.
Zijn karakter was wat afachtend en onzeker maar echt super super lief hij was een MxN lijn...

Amino heb ik wel een beetje voor de sport gekocht dus wel gekozen voor een luxer type...
na alle ellende en belevenissen wilde ik nu toch echt wel eens officieel kunnen starten.
tot nu toe doet hij dat erg goed.
Hij is een AxA lijn.

Feyda hebben wij gekregen,gewoon een lieve leuke merrie die een goed thuis verdiende...
Zij mist een hoop basis kennis en dat valt niet mee als je al 12 jaar bent.
Langzaam gaat haar deurtje wel open maar dressuur werk is tot nu toe niet haar favoriet :=
Zij is een STxM lijn

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 11:34

Mijn volgende haflinger wordt ook wat luxer. Maar wil niet een grote ongv tussen de 1.47 en 1.53. Maar tegenwoordig zie je hafjes van bijna paard formaat. Hoop dat het over paar jaar de hafjes niet te groot worden.

Ik ben echt een ponymens

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:21

Fijn om te horen dat ik niet de enige ben met dat probleem :)

Plutolover, na de L2 gaat het wijken er toch uit. Marena liet op wedstrijd ook niet zien wat ze thuis kan (komt ook door mij..) maar neem het thuis gewoon nog steeds mee en laat het nu voor wedstrijden voor wat het is.

FjordHorse, ik heb niet naar de lijn gekeken. Gewoon gezocht naar een haflinger die mij aansprak :) Ik had sowieso niet de ambitie om ooit wedstrijden te rijden, niets voor mij dacht ik. Inmiddels zou ik niet meer zonder willen. Ik heb het echt nodig als doel in het rijden, anders vind ik er niets meer aan.. :o Merk wel dat ik vooral neig naar de modernere haflingers. Mijn vorige was een luxe Abel en Marena is een Windspiel x Adidas.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:46

Mando is een M lijn

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:11

Ik heb ook niet gekeken naar de lijn.. Heb gewoon mn droompaard gekocht om lekker te genieten en af en toe een wedstrijdje te rijden maar die wedstrijdjes zijn een beetje uit de hand gelopen :o Mareja is een AdidasxStrizzi