[Centraal] Keuringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:48

MariekeB schreef:
hmm ik hoorde ook zoiets over het fjordenstamboek. Iemand wiens fjord in een te sportieve conditie was.

Overigens. Dat bewust uit de weide halen , minder water geven etc etc is niet echt mijn manier van doen.
dan maar iets te goede conditie ( zie mijn geplaatste foto, ik vond haar zelf prima). Ik denk dat ook met nog net iets droger we geen kampioen waren geworden en dat 1b het hoogst haalbare was.

Maar ik heb een klein jaar om te bedenken of ik toch er 100% voor ga volgende keer en haar toch een week van te voren de wei uithaal.

Minder water geven is dom. Dat ziet iedereen met een beetje verstand meteen omdat het paard er niks dunner van wordt, maar met een opgetrokken buik en ingevallen flanken rondloopt. Juist zo veel mogelijk water geven. Tong uitsteken

@ ponyparadijsje: Bedankt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:49

Ik leg het water verhaal niet uit, daar meot voorzichtig mee omgegaan worden, excuus dat ik er over begon.

Mijne stond dag er voor nog in de wei, en op het resultaat is weinig aan te merken volgens mij. Maar ik begrijp het wel. Op dat wat moeite hebben met het onthouden van eten na, ben ik er ook heel fanatiek mee bezig.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-08-08 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:52

Tja het ene paard is het andere niet. En de ene kan misschien wel in de wei blijven lopen terwijl de ander misschien zelfs een maand voor tijd uit de wei moet worden gehouden!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:58

MariekeB schreef:
Minder water , dan zijn ze droger en trekt de flanken wat op.
Iets minder , niet uitdrogen hoor.

Mijne stond dag er voor nog in de wei, en op het resultaat is weinig aan te merken volgens mij. Maar ik begrijp het wel. Op dat wat moeite hebben met het onthouden van eten na, ben ik er ook heel fanatiek mee bezig.

Dat zeg ik. Dan trekken ze de buik op, dan ziet iedere idioot dat het paard minder heeft gedronken Clown
Veel water is beter, vreten ze minder stro en hooi Knipoog

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:05

Mijn 2,5 haf hengst is ook iets minder droog dus ben bewust niet naar de centrale keuring gegaan en nou is meneer in beweging gezet en minder gras om wel droog naar de hengstenkeuring te gaan jah je moet er wat voor over hebben. de nrpser van me vriendin staat op vol gras en is hartstikke droog en me haf niet dus verschil moet er zijn hahah. maar om met een vette haf naar de keuring te gaan jah is niet zo slim en vooral niet als je de haf genoeg beweging kan geven, kijk bij mij is het moeilijker omdat hij jong is maar hoe dan ook hij moet slank zijn straks.

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:11

lieverties schreef:
Mijn 2,5 haf hengst is ook iets minder droog dus ben bewust niet naar de centrale keuring gegaan en nou is meneer in beweging gezet en minder gras om wel droog naar de hengstenkeuring te gaan jah je moet er wat voor over hebben. de nrpser van me vriendin staat op vol gras en is hartstikke droog en me haf niet dus verschil moet er zijn hahah. maar om met een vette haf naar de keuring te gaan jah is niet zo slim en vooral niet als je de haf genoeg beweging kan geven, kijk bij mij is het moeilijker omdat hij jong is maar hoe dan ook hij moet slank zijn straks.

Je had überhaupt niet naar de CK mogen gaan.. Alleen hengstveulens en jaarlinghengsten mogen op de CK verschijnen.. Vanaf 2 jaar mogen ze er niet meer komen.. Tenzij ze (vanaf 3 jaar oud) ggk zijn en voor Bestgaand en/of een proefje moeten (zoals voor de Nationale)..

Ben je nú al aan het trainen voor de keuring van 27 januari? Dat is wel een beetje vroeg..

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:17

Je kan beter te vroeg beginnen dan te laat!. Beter tijd over en nog wat rust kunnen in bouwen. Als dat je te laat begint en het niet meer in die tijd red!

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:28

Nee, vind ik niet.. Het paard is net 2 en moet nu al voor de keuring aan de gang.. Dat vind ik persoonlijk iets te vroeg.. Als ik die van mij aanhoud, train ik hem pas vanaf eind september/ begin oktober.. Kan ie nog even lekker spelen..

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:35

Maar je hebt trainen en trainen! Daar zitten nog al verschillen in!

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:37

Daar heb je gelijk in.. Ik doe het op de manier zoals ik het geleerd heb..

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:44

Tja als dat werkt zou ik dat zo houden. Mara gelukkig zijn er meer wegen die naar rome leiden.

Heb je zelf een hengst voor de hengstekeuring?

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:06

Ik zeg van wel, maar om mij heen wordt er duidelijk gezegd dat het hem niet wordt (voor NL).. Dus vandaar de zin Als ik hem aanhoud.. en de rest..

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:08

Oke, tja dat is dan een moeilijke beslissing. Er wordt dus gezegd dat hij misschien wel geschikt is voor een ander land?

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 03:03

Mystica: bedankt voor je reactie, ik was op vakantie vandaar zo laat antwoord:-) Ik heb geen papiertje gekregen en zelfs het stamboek gebeld en die zeiden dat je het na de keuring direct moest vragen en dat dat achteraf niet meer wordt meegedeeld. Ik ben ook een nieuweling met keuringen dus dat wist ik niet, volgend jaar beter!

Verder vind ik deze hele discussie echt nergens op slaan en de toon is gewoon niet leuk. Niet iedereen heeft als hoofddoel keuren en doet het voor de lol en om te kijken hoe zijn paard het doet, zo ook ik. En dan hoor je dat je je paard 4 weken voor de keuring op nagenoeg geen voer, geen wei en geen water???? moet zetten van sommigen? sorry hoor maar geen voer en water vind ik dierenmishandeling. Ik haalde mijn paard vanaf 4 weken voor die dag elke avond binnen, ze wordt volop gereden en kreeg ook als opmerking (die ik opving toen ik aan kwam lopen: mooi bespierd!) maar ze wordt op een wei nou eenmaal sneller dik. Ik verdom het ook om haar dat af te pakken, wil het wel beperken, maar het moet wel een paard blijven en dan alleen binnen staan om een prijs te winnen? Dan geen 1e premie. En toch vind ik het keuren leuk en ga het zeker weer doen! En dat we de standaard van de provincie omlaag trekken, sorry hoor, ik kan hier best pissed om worden. Moet je nieuwelingen niet ook de kans geven om te leren. Dat Hinke nog een keer met zo'n dik paard gaat gebeurt zeker niet, Indra was niet eens veel te dik en ik vind dat keuringen moeten openstaan voor iedereen en niet alleen voor de topfokkers. Ik ben voor een allereerste optreden echt blij met een 2e premie, had alleen graag de verbeterpunten willen weten op het voorbrengen na (en wij hebben wel en veel geoefend vooraf, maar in een vertrouwde omgeving gedraagt ze zich beslist anders dan met zo veel paarden en mensen om zich heen, dat moet ik dus ook nog oefenen! Ga nu ringsteken:-) en naar koopavonden in winkelcentra..zou het helpen?). helaas kan ik niet onder het zadel voorbrengen want wij rijden western..dat vind ik wel erg jammer, want ze zou het ongetwijfeld goed doen. En ik moet eerlijk toegeven dat ik paarden zag die ik zo mooi vond dat ze terecht 1e werden ben dus absoluut niet jaloers maar zie het als een oefening. Dus dat mijn paard "net niet goed genoeg" was qua miss-gehalte vind ik geheel onbelangrijk vergeleken met haar karakter en haar kwaliteiten als sportpaardje.
Moest het effe kwijt.. misschien iets meer verdraagzaamheid in dit topic?? Hinke, volgend jaar gaan we gewoon weer en dan vooral weer voor de lol!

haflinger_27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:59

Wij gaan gemiddeld naar 3-5 keuringen per jaar met een deel van onze paarden.

Dus in totaal worden er 20 paarden klaar gemaakt.....(soms dezelfde 3 x per jaar.)

Als wij een paard in het klaarmaken zetten doen we dit 6-8 weken voor de keuring.
Er word door de hoefsmid nauwlettend beslag aan gebracht (meestal 4kant) en dan gaan er met 6 weken nieuwe ijzers onder alleen voor.(2 weken voor de keuring)
Het allerbelangrijkste is de voeding bij het klaarmaken icm beweging. Wij voeren hooi granen en muesli's (zo min mogelijk brok, onze ervaring is dat dit vet aanzet op de schouders, en ze drogen er voor geen met van op)
Het is ook het leren kijken na je paard wat moet er minder wat moet er meer. Wat moet ik voeren en hoeveel.

Als wij hengsten klaarmaken trekken we hier 3 maanden minimaal voor uit... rustig opbouwen en als hij te dik is langzaam afslanken als er teveel afgaat krijg je het er niet zomaar bij.
Wij fietsen gemiddeld 50-70 km per week met een hengst, dit om hem tact en ruimte te laten krijgen in beweging. en je belast hem veele minder als door hem in te rijden. En ze leren super luisteren!
En de lichaamsconditie (uithoudingsvermogen) verbeterd aan zienlijk.

Maar paarden goed klaar maken leer je niet op een jaar en niet op 5 dit duurt jaren........

En mensen; Het oog van de meester maakt het paard vet.

Veel succes iedereen met klaar maken en oor vragen mag iedereen pben.

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 14:22

Bedankt voor de uitleg! wij experimenteren ook met iets minder voer, niet te snel afslanken, meer naar binnen en vooral veel bewegen (in de randstad liever niet aan de fiets maar rijdend maar wel lange ritten over duin en strand!) en persoonlijk vond ik dat Indra een mooi geheel werd, niet te dik maar zeker ook niet te dun...ijzers hebben we niet, we bekappen natuurlijk en de hoeven zijn prachtig mooi, niets op aan te merken!
Maar inderdaad het zal oefening vergen vooral met voorbrengen...omdat zij in een vreemde omgeving geheel anders reageert dan thuis. Thuis ging alles super, in de ring daar ging ze als een idioot galopperen en hinniken..zag er wel spectaculair uit maar niet wat de jury wil zien (volgens mij Lachen!)Ik oefen nu met wandelen en rijden door/naar mensenmassa's, naar maneges, andere paarden, wedstrijden (als kijker...) en hoop dat ze wat minder opgefokt raakt door dit soort uitstapjes...
Hoeveel krijgen jullie paarden normaliter en hoe ga je terug met voer voor de keuring en vanaf wanneer? Indra krijgt 1/2-1 pavo koek als ze niet werkt en 1/2 kilo na een rit en als ze naar binnen gaat veel hooi om te knagen. voor de keuring bouwde ik voer af naar 1/4 kilo maar bleef wel hooi geven 's avonds. Daarop viel ze goed af, maar net niet genoeg...ik wil haar ook niet uithongeren!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:51

haflinger_27 schreef:
Wij gaan gemiddeld naar 3-5 keuringen per jaar met een deel van onze paarden.

Dus in totaal worden er 20 paarden klaar gemaakt.....(soms dezelfde 3 x per jaar.)

Als wij een paard in het klaarmaken zetten doen we dit 6-8 weken voor de keuring.
Er word door de hoefsmid nauwlettend beslag aan gebracht (meestal 4kant) en dan gaan er met 6 weken nieuwe ijzers onder alleen voor.(2 weken voor de keuring)
Het allerbelangrijkste is de voeding bij het klaarmaken icm beweging. Wij voeren hooi granen en muesli's (zo min mogelijk brok, onze ervaring is dat dit vet aanzet op de schouders, en ze drogen er voor geen met van op)
Het is ook het leren kijken na je paard wat moet er minder wat moet er meer. Wat moet ik voeren en hoeveel.

Als wij hengsten klaarmaken trekken we hier 3 maanden minimaal voor uit... rustig opbouwen en als hij te dik is langzaam afslanken als er teveel afgaat krijg je het er niet zomaar bij.
Wij fietsen gemiddeld 50-70 km per week met een hengst, dit om hem tact en ruimte te laten krijgen in beweging. en je belast hem veele minder als door hem in te rijden. En ze leren super luisteren!
En de lichaamsconditie (uithoudingsvermogen) verbeterd aan zienlijk.

Maar paarden goed klaar maken leer je niet op een jaar en niet op 5 dit duurt jaren........

En mensen; Het oog van de meester maakt het paard vet.

Veel succes iedereen met klaar maken en oor vragen mag iedereen pben.

Jeeeh wat een werk!

Strangertje schreef:
Bedankt voor de uitleg! wij experimenteren ook met iets minder voer, niet te snel afslanken, meer naar binnen en vooral veel bewegen (in de randstad liever niet aan de fiets maar rijdend maar wel lange ritten over duin en strand!) en persoonlijk vond ik dat Indra een mooi geheel werd, niet te dik maar zeker ook niet te dun...ijzers hebben we niet, we bekappen natuurlijk en de hoeven zijn prachtig mooi, niets op aan te merken!
Maar inderdaad het zal oefening vergen vooral met voorbrengen...omdat zij in een vreemde omgeving geheel anders reageert dan thuis. Thuis ging alles super, in de ring daar ging ze als een idioot galopperen en hinniken..zag er wel spectaculair uit maar niet wat de jury wil zien (volgens mij Lachen!)Ik oefen nu met wandelen en rijden door/naar mensenmassa's, naar maneges, andere paarden, wedstrijden (als kijker...) en hoop dat ze wat minder opgefokt raakt door dit soort uitstapjes...
Hoeveel krijgen jullie paarden normaliter en hoe ga je terug met voer voor de keuring en vanaf wanneer? Indra krijgt 1/2-1 pavo koek als ze niet werkt en 1/2 kilo na een rit en als ze naar binnen gaat veel hooi om te knagen. voor de keuring bouwde ik voer af naar 1/4 kilo maar bleef wel hooi geven 's avonds. Daarop viel ze goed af, maar net niet genoeg...ik wil haar ook niet uithongeren!

Minder voer is niet zo goed mogelijk bij jullie Clown met al dat gras! Bij mij trouwens ook niet, daar staat al net zo veel gras. Wel goed dat je zoveel doet nu met indra!
Ik heb ankie nu ook al op dieet, voor volgend jaar alvast (dieet is een groot woord, snachts op stal, en ik probeer nu een graaskorf uit). Volgend jaar wil ik haar voor de keuring misschien 2 weken bij mijn ouders neerzetten, zodat ze daar in een paddock kan staan en haar grasbuik even kwijt kan raken. En inderdaad, eigenlijk moeten ze ver voor de keuring al op dieet, vlak voor de keuring nog even vlug uithongeren vind ik ook geen optie

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:56

Strangertje schreef:

Waarom zou je terug gaan met voer? Ik neem aan dat je paard niet meer krijgt als ze nodig is?
Van de wei af etc heeft puur te maken met het eraf krijgen van een grasbuik. Lachen

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 13:18

Ik voer een basishoeveelheid muesli/lijnzaadbrok afhankelijk van werk met een basis die ze altijd krijgt behalve als ze echt dagen niets doet (dan krijgt ze zo'n pavokoek). Ik merk nu er minder in het gras zit dat het vet met een basis er af vliegt en dan verhoog ik het weer iets Ik moet gewoon zorgen dat ze ongeveer gelijk blijft en dat lukt ook hele jaar tot de grasexplosie in het voorjaar en als je dan ook nog op vakantie gaat en weinig rijdt is het zo'n tonnetje rond!

haflinger_27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:53

Strangertje schreef:
Ik voer een basishoeveelheid muesli/lijnzaadbrok afhankelijk van werk met een basis die ze altijd krijgt behalve als ze echt dagen niets doet (dan krijgt ze zo'n pavokoek). Ik merk nu er minder in het gras zit dat het vet met een basis er af vliegt en dan verhoog ik het weer iets Ik moet gewoon zorgen dat ze ongeveer gelijk blijft en dat lukt ook hele jaar tot de grasexplosie in het voorjaar en als je dan ook nog op vakantie gaat en weinig rijdt is het zo'n tonnetje rond!

Zou het wat zijn om voor de mensen die het niet snappen begrijpen eens iets te organiseren?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:42

KVTH Zuid-Holland heeft een uitgebreide cursus gehad afgelopen voorjaar, betaalbaar en veel info Knipoog .

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:26

ik weet ook dat we ooit eens bij haflinger_27 vanuit het haflingerforum een dag hebben gehad.
Was ook erg veel info toen!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:14

Miran schreef:
KVTH Zuid-Holland heeft een uitgebreide cursus gehad afgelopen voorjaar, betaalbaar en veel info Knipoog .

Handig! Zou ik volgend jaar eigenlijk wel moeten volgen, aangezien ik volgend jaar weer wil gaan. Waar was dat?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:19

Ergens onder Rotterdam, als het goed is heb je er een uitnodiging voor gehad. Ik weet niet of ze het volgend jaar weer doen, even het KVTH in de gaten houden Haha!

haflinger_27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:05

Onze Fokvereniging geeft dezelfde curcus onder dezelfde condities. (Het leerboek, curcusleiding ect zijn t zelfde)

Deze start waarschijnlijk bij voldoende aanmeldingen in November.
In Etten-Leur