Waar is de klassieke haflinger naartoe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wasbeertje

Re: Waar is de klassieke haflinger naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:23

Hier mag je blij zijn als je 500 voor je veulen krijgt :D Dus ja, ik vind beginnen met bieden op de laagste categorie met 750 euro veel geld. Een hengstveulen dat voor 52000 euro verkocht wordt vind ik absurt. :D
Ook dit jaar weer een dikke 20000 euro voor een merrieveulen. Die waren anders echt niet naar de slacht gegaan. :n

Toen men nog mocht brandmerken, werden de veulens die goed genoeg waren voor de veulenveiling gebrandmerkt met TH op de schouder, als 3 jarige als ze werden opgenomen kregen ze de edelweiss op de bil erbij. En alle geselecteerde veulens voor de veiling hadden toch wel dat TH brandmerk. Veulens die dat brandmerk niet kregen, gingen meestal wel naar de slacht.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 17:04

750??? K wilde dat ik het ervoor kreeg... Wij hebben begin van t jaar twee merries verkocht, 1 van 5 van wallenstein en 1 van 3 van haron. 600 euro.... Samen!!

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:06

Nou sorry dat ik het zeg maar zo slecht is de markt nu ook weer niet. Bij ons gaan ze voor dat geld zeker niet weg. En als je een leuk paard hebt hoeft dat ook niet.
stef schreef:
750??? K wilde dat ik het ervoor kreeg... Wij hebben begin van t jaar twee merries verkocht, 1 van 5 van wallenstein en 1 van 3 van haron. 600 euro.... Samen!!

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:10

Er worden geen hengstveulens geveild in Oostenrijk,dit zijn alleen merrieveulens en ja 52000 is een absurt bedrag, maar wel leuk om bij te zijn als er zoveel geboden word. Je gelooft je oren niet. ;) Maar is het in Nederland ook niet zo dat goeie paarden altijd wel de opfok ingaan en de slechtere exemplaren komen meestal ook bij de slager terecht.
Wasbeertje schreef:
Hier mag je blij zijn als je 500 voor je veulen krijgt :D Dus ja, ik vind beginnen met bieden op de laagste categorie met 750 euro veel geld. Een hengstveulen dat voor 52000 euro verkocht wordt vind ik absurt. :D
Ook dit jaar weer een dikke 20000 euro voor een merrieveulen. Die waren anders echt niet naar de slacht gegaan. :n

Toen men nog mocht brandmerken, werden de veulens die goed genoeg waren voor de veulenveiling gebrandmerkt met TH op de schouder, als 3 jarige als ze werden opgenomen kregen ze de edelweiss op de bil erbij. En alle geselecteerde veulens voor de veiling hadden toch wel dat TH brandmerk. Veulens die dat brandmerk niet kregen, gingen meestal wel naar de slacht.

Wasbeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:26

Citaat:
Het veulen Akropolis leverde op de laatste veulenveiling in Ebbs een recordprijs op van maar liefst 52000 euro.

Akropolis is idd een merrie en dankt haar naam aan moeder Athene. Ging automatisch dat ik dacht hengst ivm de A. :D

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:07

nou ik zoek dus een klassiek haflinger veulen. En ze zijn niet te vinden. Wij hebben nu een merrie van 21jaar en die vind ik te oud om nog een veulen te krijgen. anders had ik bij haar een veulen gefokt. Ik vind het klassieke type geweldig om mee te mennen. De power die ze hebben en het uithoudingsvermogen. Het moderne type ken ik niet echt zie ze wel af en toe en dan vind ik nog steeds Odette met haar 21jaar de mooiste van allemaal. Ze mankeerd nooit wat en er word dagelijks wat mee gedaan.
En wat ik mooi vind van het klassieke type is de nek en het geblokte lichaamsbouw. En dat zou moeilijk te vinden zijn in het nieuwe type.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:23

Maar het nooit wat mankeren is op veel moderne hafjes natuurlijk ook van toepassing :)

stoer_san

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:52

@christaerik ik heb de mijne zelf mogen creeren, ook ik liep tegen dit dilemma aan; mijn Stoer wordt volgend jaar 19 en ik moet er dus rekening mee houden dat hij over 10 jaar niet meer alles kan wat hij nu kan. Ik mocht de merrie van een vriendin laten insemineren door een hengst naar keuze en kon dus nog enigszins ouderwets blijven, heb in ieder geval ouder bloed gebruikt (Midas-Hanja x Maestro van de Bosrand). Het lijkt erop dat mijn wens is uitgekomen, mijn kleine man stond achteraan op de veulenkeuring, want was "erg eenvoudig van type" <lees: ouderwets> hahaha. De keurmeesters vonden wel dat hij bijzonder goed kon bewegen, maar dat was geen reden hem hoger te plaatsen. Ik ben heel erg blij met m'n mannetje, ik heb vooralsnog de ideale haf in mijn ogen; sterk en stevig, beweging en een geweldig karakter!

Maar inderdaad, om zo'n veulen te kopen moet je vreselijk zoeken, veel fokkers maken (op zich heel logisch) de keus om richting het fokdoel te fokken en dat wordt steeds moderner. Ze zullen er nu nog wel zijn, maar worden in rap tempo schaarser, en de huidige verkoopprijzen werken er ook niet aan mee dat mensen een veulen fokken dat minder "courant" is. Succes!

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:53

Dat mankeren of niet was over mijn haflinger bedoeld niet over het moderne type. Ik vind de moderne type mooi en ik snap ook waarom deze gefokt is/wordt vind het alleen ontzettend jammer voor mensen als ik en mijn man. Mijn merrie heb ik via een handelaar gekocht zonder papieren heeft een brandmerk op de dikke kont zitten. Ze komt volgens het brandmerk uit duitsland.
Het klassiek raak je langzaam kwijt en sommige vinden dat niet jammer en andere weer wel.
Er zijn als je goed zoekt nog wel volwassene paarden te koop van het klassieke type maar een veulen niet. ik ben bang dat ik over de grens moet voor een veulen.

stoer_san

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 15:43

Ik denk inderdaad dat je in het buitenland meer kans zult maken, met name in Duitsland wordt nog wel wat klassieker gefokt, geloof ik. Heel veel succes met je zoektocht en laat je het hier (of via pb) even weten als het je lukt? Ben gewoon benieuwd hoor, zelf dus ook fan van het "ouderwetse" type, vandaar ;-)

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:59

het zou pas volgend jaar zijn want onze Odetjekadetje doet het nog goed en heeft nog elke dag zin om te werken. Ik zal een mooie foto van mijn haffie bionnenkort plaatsen. ben ook benieuwd naar die van jou.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:04

een kruising haf, ze is een echte maflinger alleen haar manen zijn n ander kleurtje <3 voor de rest wel heel klassiek gebouwd, en wat een superpony is ze :D
Afbeelding
ze kan ook heerlijk lopen
Afbeelding
Afbeelding

nee, ik vind dat er niks gaat boven een klassieke haflinger :D ookal is dit een kruising..
ik vind klassieke hafjes toch wel echt de mooiste paardjes die er zijn! (op otje na natuurlijk :o)

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:33

Heidi wat een schitterende pony!!!! Weet je ook waar ze mee gekruist is?

Linedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:48

Ik heb ook een klassieke haflinger, 22 jaar. (Ik zie sowieso weinig haflingers in mijn omgeving. Soms hebben mensen een haflinger voor hun kinderen gekocht en dan blijken ze weer te sterk te zijn en worden ze weer verkocht.)

ward

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:54

Mijn haflinger is ook nog van het klassieke type. Hij is 21 en wordt in april 22.

Afbeelding

Afbeelding

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:59

Ward, wat heeft je Haflinger voor afstamming?

stoer_san

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:32

Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar! En zo van foto lijkt hij ook niet zo groot, weet je ongeveer z'n stokmaat? Gewoon interesse hoor, mijn mannetje is 1.38. 't Is wel een leukerd, trouwens!

ward

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:26

V : Warwick van de Villahoeve HR70 (gestorven toen hij 6 jaar was) Dus niet veel gedekt.
VV : Weredi's lente
VVV : Weredi van de vrijthof

M : Mayella van de Villahoeve
VM : Natan HR16

Qua stokmaat is hij inderdaad niet zo groot, ongeveer 1.42m maar voor mij is dat perfect. Ben zelf ook maar 1.64m

stoer_san

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:44

Leuk zeg! Die hengst kende ik nog niet!

Had ik hem qua maat goed ingeschat. Hahaha, ik ben 1.80 maar Stoer kan me gelukkig prima dragen. En gezien zijn klassieke model is hij ook nog robuust genoeg om het er niet heel raar uit te laten zien...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:33

ward schreef:
V : Warwick van de Villahoeve HR70 (gestorven toen hij 6 jaar was) Dus niet veel gedekt.
VV : Weredi's lente
VVV : Weredi van de vrijthof

M : Mayella van de Villahoeve
VM : Natan HR16

Qua stokmaat is hij inderdaad niet zo groot, ongeveer 1.42m maar voor mij is dat perfect. Ben zelf ook maar 1.64m

Nee, ik ken hem ook niet. Jammer dat hij zo jong gestorven is!

Is die Weredi vd Vrijthof een afstammeling van Waldemar, Welkom of Winston? Want die heb ik wel in de stamboom van die van mij staan.

stoer_san

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:48

Met dank aan de hengstendatabase van het Haflingerforum: Were-di is een Welkom uit een Monarch 1582 (er zijn 2 Monarchs bekend in nl) moeder.
Heel leuk, dat bloed (Welkom en Monarch beide, maar niet via Were-di) zit ook in de stamboom van mijn ventje.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:58

Ik snap het niet meer.... :o? Is hij nu wel van Welkom Hf.K.1 of is het een andere Welkom?

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:00

ward schreef:
Mijn haflinger is ook nog van het klassieke type. Hij is 21 en wordt in april 22.

Afbeelding

Afbeelding

Dag wardje .. ken je mij nog ? :)

Prachtig beestie

ward

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:39

Ja Ja, ik ken je zeker nog.
Waar ben jij eigenlijk beland. Heb je van de zomer nog gezien toen je foto's kwam nemen.

Tinus1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:47