[HK] Haflingerklets

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Temeraire

Re: [HK] Haflingerklets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:56

Oke lijkt me wel apart om dat verder niet te onderzoeken. Je wil toch ook bijvoeren op een gegeven moment lijkt mij. Maar goed sommige mensen denken daar anders over en als ze niet van jou is dan kan je er ook niet veel over zeggen Lachen

Super dat je het veulen ook kan houden. Ik zou ook zo graag een veulen van Daan willen maar heb al heel veel pech gehad met paarden dus ben erg voorzichtig geworden. Daarom durf ik het niet aan, ben veel te bang dat haar wat overkomt. Daarnaast heb ik ook de tijd en het geld niet op het moment, maar toch Tong uitsteken
Lijkt me idd spannender als het je eigen paardje betreft! Ik zeg trouwens ook meestal pony ipv paard, de meeste mensen doen dat trouwens

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:59

Als ik er wat over te zeggen had gehad, had ik haar ook zeker laten opvoelen of scannen.. Maarja zo is het opzich ook wel leuk, het blijft spannend totdat ze echte verschijnselen gaat vertonen Tong uitsteken

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:05

Nathalie83 schreef:
@ freya
Neey hebben ze niet gedaan.. (Nora is niet mijn haf...) Ze is een paar week weg geweest om gedekt te worden.. Ze is toen wel geschouwd en moest ze dus niks van de hengst weten.. Of ze daadwerkelijk drachtig is hebben ze verder niet naar laten kijken.. Dus het is nog een verrassing in April.. ik voel wel regelmatig en het borrelt wel een beetje maar ja het is moeilijk te zeggen of het een veulen is of haar darmen Nagelbijten / Gniffelen

Ik snap hem.
Snap alleen niet waarom ze het niet hebben laten checken, ook ivm tweeling dracht.
Dat wordt dus inderdaad spannend allemaal.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:08

@Temeraire , Ik heb helaas ook geen geluk gehad, alleen dat ze na 11 weken, 3 cyclussen eindelijk drachtig was. Ze heeft beide griffelbenen gebroken LA. Dit is hoogstwaarschijnlijk bij de hengstenhouder gebeurt. Maar ja,kan er nu niks meer aan doen. Ze staat nu op rust, alleen wandelen en onder de man wat stappen, meer mag ze niet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:14

Dat is het nadeel van een ruin. Geen veulen Haha!
Mooie haf trouwens op de vorige pagina! Sjiek dier!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:43

Freya schreef:
Eindelijk weer eens foto's gemaakt van mijn zwangere stalmus

[img]http://i11.photobucket.com/albums/a159/FreyaDonna/1%20Donna/9%202008/23%20november%201e%20keer%20sneeuw/IMG_0613.jpg?t=1227464230[/ig]
Eerst haar lieve koppie, om iedere keer weer verliefd op te worden

[img]http://i11.photobucket.com/albums/a159/FreyaDonna/1%20Donna/9%202008/23%20november%201e%20keer%20sneeuw/IMG_0599.jpg?t=1227464402[/ig]
Mijn schatje in de sneeuw, ze mocht niet los, want dan gaat ze heel hard door de sneeuw heen rennen en dat dorst ik niet aan vanwege haar been

[img]http://i11.photobucket.com/albums/a159/FreyaDonna/1%20Donna/9%202008/23%20november%201e%20keer%20sneeuw/IMG_0609.jpg?t=1227464461[/ig]
Dikke buik foto, nu 139 dagen drachtig

[img]http://i11.photobucket.com/albums/a159/FreyaDonna/1%20Donna/9%202008/23%20november%201e%20keer%20sneeuw/IMG_0610.jpg?t=1227464505[/ig]
Van de achterkant nog niks te zien, dat ze drachtig is, al heeft ze wel een flink achterwerk, hahaha

Mara's bij ziet er ook zo uit Lachen En die zit op 133 dagen.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 23:04

@ Freya dat is inderdaad vervelend Ach gut mijn 1e pony heeft ook een griffelbeentje gebroken gehad. Moet ze nog lang op rust blijven?

Amanda; bedankt Haha! (ga er voor het gemak maar even van uit dat je mijn paardje bedoeld Clown )

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 23:59

Jeetje.. Ik ben aan het zoeken gegaan naar paarden van vroeger, toen reed ik nog op een manege.. Ik ben al een aantal erg verdrietige dingen tegen gekomen... Huilen

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 00:03

Freya schreef:
Op deze site kan je uitrekenen hoever je merrie is. scheelt weer reken werkt

http://www.foalcam.nl/bereken.htm

daar klopt dus nieks van Clown Hij zecht bij mij dat mara al op 162 zit (in werkenlijkheid 133) en dat ze op 15 mei is uitgerekend (13 juni in werkelijkheid...

Ik heb net even de hond uitgelaten... Beest had nog noot sneeuw gezien, dus de sneeuwbal die er lag moet uigebreid besnuffeld worden en was heel erg super eng!!! En die sneeuw!!! bah vreselijk! zijn tere poosjes konden dat echt niet aan vond hij zelf... Tong uitsteken

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 00:05

Heb je de datum goed ingevuld.
Eerst de maand, dan de dag en dan het jaartal, anders krijg je vreemde uitkomsten eruit.

Wanneer is Mara voor het laatst gedekt ?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 00:10

ja Lachen anders kwam ik op 2010 uit (had het in eerste instantie fout gedaan Tong uitsteken

Ze is op 14 juli bevrucht. Ik heb het uit aten rekekne op de 30 dagen scan en toen zat ze op 25 dagen... ben ben er dus zuper zeker van dat ze toen vol is geraakt..

Tong uitsteken tjah... ga dan 1 maand terug en je hebt +/- je datum.

dus het komt tussen de 10e en de 20ste (als het veulen zich gedraagt Tong uitsteken)

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 00:21

Ik kom met de datum van 14 juli op 132 dgn, plus de dag van vandaag is 133 dagen. Denk dat je een tik foutje gemaakt heb.

Donna loopt net ongeveer 5 dagen voor op Mara ... Kunnen we een weddenschapje houden, welke van de 2 als eerste komt, hahaha

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 10:57

Ahww.. Boos! Ik kan waarschijnlijk niet meer op mijn bijrijpaardje rijden Boos!
Zijn zadel is te klein voor mij.

Ze heeft wel een beer van een Haflinger, met westernzadel... dus wie weet ga ik daar nu op Tong uitsteken

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:57

Goedemorgen allemaal Haha!
Jammer dat de sneeuw al weer weg is,
Arlie vond het reuze spannend Tong uitsteken
Die karakteranalyse is inderdaad interessant zeg, zeker leuk om te laten doen.

@Amanda: Mijn pony is volgens mij net zo jong als de jouwe.
Ik heb het afgelopen jaar best wat problemen gehad met zijn gebit. Zijn oude tanden groeiden weer vast aan de kaak, terwijl de nieuwe er al helemaal door waren. Toen zijn deze getrokken, en de tandarts zag ook dat hij 2 wolfskiesjes had. Die moesten er van de zomer uit. (toen waren ze goed uitgegroeid en was het trekken makkelijker) Omdat hij er last van zou krijgen met een bit in zijn mond...
Misschien heeft ie van jou ook wolfskiesjes?

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:23

Erg leuk zo'n karakteranalyse!

Hier was niet zoveel sneeuw als bij jou chipieke, en nu is alles alweer weg. Het ziet er maar druilerig uit vandaag.

Welkom Temeraire! Leuke haf heb je!

Freya en Peelie, jullie moeten ons maar goed op de hoogte houden van de dikke dames. Veulentjes zijn altijd zo leuk. Helaas is Boy een ruin, anders had ik het wel geweten. Vriendin van mij krijgt van haar KWPN eind maart een veulen. Dus ben benieuwd! Maar iets eigen lijkt me toch wel veel leuker, omdat je alles van zo dichtbij mee kan maken!

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:26

Uiteraard houden we jullie op de hoogte, er zullen regelmatig foto's gespamd worden van Donna ...

En in mijn profiel staat de link naar ons web-log ( die moet ik nog update ) en de link naar haar eigen website.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:29

Uiteraard houden we jullie op de hoogte, er zullen regelmatig foto's gespamd worden van Donna ...

En in mijn profiel staat de link naar ons web-log ( die moet ik nog update ) en de link naar haar eigen website.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:03

Temeraire schreef:
@ Freya dat is inderdaad vervelend Ach gut mijn 1e pony heeft ook een griffelbeentje gebroken gehad. Moet ze nog lang op rust blijven?

Amanda; bedankt Haha! (ga er voor het gemak maar even van uit dat je mijn paardje bedoeld Clown )

Ja
Die bedoelde ik inderdaad.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:20

Temeraire schreef:

Helemaal over heen gelezen, solly.

Ik mag alleen aan de hand stappen en onder de man stappen. Mag niet meer gewoon rijden zeg maar.
Ze loopt overdag heerlijk bij de andere merries in de kudde, heerlijk naar buiten de kampjes in.
Als ik haar op 100% rust zet, sloopt ze de box na 3 dagen en wordt ze erg sjaggie.
En daarnaast lopen al haar pezen vol met vocht, dat nadeel heeft ze ook weer, is kadootje van het te vroeg inrijden.

De griffelbeentjes, het gebroken stukje moet er uit. Maar pas nadat het veulen geboren / gespeend is. Mijn veearts wil het nu niet doen, vanwege de dracht. Maar mocht het zo zijn dat het wel moet gebeuren, dan gebeurt het ook. Mijn meisje staat op nr 1.

Ik zal de link van mijn topic nog eens hier neer zetten, hier staan ook de foto's in. Beide Griffelbeenderen gebroken in een been

Dus we roeien nu met de riemen die we hebben. En ze wil maar al te graag werken als we onder de man aan het stappen zijn, ik moet zo erg opletten dat ze niet spontaan gaat draven. Al ben ik niet al te zwaar, zou het mogelijk moeten zijn om ook onder de man te draven,maar durf dat dus echt niet aan. En dan doen we dan ook maar niet ... Ik zou me zelf denk ik wat aandoen, als blijft dat daardoor het gebroken stukje verschuift en zo door haar pees heen schiet ...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:24

Pfff, te vroeg inrijden.
Ben je lekker mee.
Komt het wel weer goed met haar?

Jim is ook te vroeg ingereden. Ik hoop niet dat hij er ook wat aan overhoudt. Maar dat zal met de tijd moeten blijken Scheve mond

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:27

Met haar been komt het wel weer goed ( hoop ik ) dat heeft alleen tijd nodig en een medische ingreep.

Door het te vroeg inrijden, Donna was 2 jaar en met 2,5 liep ze op wedstrijdnivo western. Hierdoor hebben de pezen een behoorlijke klap gemaakt en die lopen vol met vocht ( soort stalbenen ) Als ze elke dag werkt heeft ze er geen last van. En ze is door het vroeg inrijden is vrij klein gebleven. Mams was 155 en paps was ook zo iets en Donna is 138. Klein propje.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:29

Mijn veulen , daar ga ik wel mee aan het werk als hij of zij ander half is. Maar pas onder de man inrijden als hij of zij pas 4 a 5 jaar oud is. Voor die tijd kan je zoveel leuke dingen doen met je babypaard, waarbij ze iets aan het werk moeten en moeten leren, maar niet belast worden op de pezen, maar ze wel sterk gemaakt worden.
Want er niks mee doen tot aan het inrijden onder de man is ook weer niet goed voor de pezen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:34

Oef, 2 jaar al. Dat is wel heel vroeg.
Hoe oud is ze nu?

Met een jaarling kun je best al dingen doen. Al is het al gewoon de omgang met mensen. Het vastzetten, poetsen, voetjes geven, wandelen, enz.

Jim was 2,5 toen hij is ingereden. Hij heeft gelukkig geen last van stalbenen en volgens de veearts is zijn rug ook niet beschadigd.
Dus dat hopen we dan maar...

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:06

Donna is nu 12 jaar. En al 6 jaar mijn oogappeltje ...

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:11

Madeira is 9 jaar. Geen flauw idee hoe oud ze was toen ze werd ingereden. Maar ik denk niet te vroeg, gezien ze geen lichamelijke klachten/psychische klachten heeft (of kan het dan ook zijn dat ik super veel geluk heb? Nee toch?)