[HK] Haflingerklets

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jSophiaF

Re: [HK] Haflingerklets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:57

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:58

Nou meiden, het gaat door: 1 of half dec. kan ik komen, weet de exacte datum zondag Haha!

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:59

Gefeliciteerd Madeira_ met je nieuwe stal ...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:00

Beter Madeira!

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:05

Dankjulliewel Haha! en hoe vinden jullie mijn nieuwe avatar? Tong uitsteken

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:08

welkom aan de nieuwe mensen Haha!

@Madeira_: vind hem schattig Haha!

En ik heb foto's van m'n haf in de sneeuw Haha! Toen we op weg waren was het nog licht, zijn ondertussen even in de dierenzaak gestopt voor een hooinet en heb er ongeveer anderhalf uur gezeten geloof ik Huilen van het lachen Heb er even een jobaanbieding gekregen voor de paardenafdeling, ik SUPERBLIJ Haha!

LoTjE22Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:17

Danku danku,
Jep ook een teddy, alleen het jasje gaat wel uit volgend weekend, hij wrd behoorlijk belemmerd met trainen en is mega lang nat Boos!

Maare mooi man die drachtige buikjes , ben benieuwd hoe zo'n veulen jaar het gaat worden Haha!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:18

Voor de nieuwsgierigen:

Karakteranalyse van Jim door SuperRoos (http://www.karakteranalyses.nl)
profiel: recht:
wijst meestal op een ongecompliceerd paard

kaken: vrij groot:
vrij intelligent en cooperatief

snuit: verfijnd maar ook iets schuin aflopend:
gevoelig, maar hij kan ook de neiging hebben nieuwe mensen/ruiters wat uit te proberen om erachter te komen wie de leider is en waar grenzen liggen

mond: medium:
duidt niets bijzonders aan

lippen: vlak:
onafhankelijk en vastberaden
zijn onderlip hangt op sommige foto's wat af, dit staat normaal voor een paard dat mentaal wat trager is maar zo schat ik Jim absoluut niet in, er kan een andere lichamelijke oorzaak zijn hiervan? bv qua gebit of zenuw of iets dergelijks dat weet ik niet

neusgaten: vrij groot al en mooi verfijnd:
laat op deze leeftijd een goede mentale ontwikkeling zien die staat voor een redelijk intelligent, geinteresseerd, enthousiast en actief paard
bovenaan zijn ze in puntjes gedraaid, dit laat zien dat hij meewerkend is wanneer degene die wat van hem wil eerlijk is en hij deze ook echt vertrouwd

kin: rond en zacht:
meestal ongecompliceerd

ogen: zacht, open en helder:
geinteresseerd en hoopvol
van voren gezien zijn ze mooi zichtbaar, dit maakt hem zelfbewust

oren: vrij kort in verhouding met de rest van zijn hoofd en recht omhoog:
eigenzinnig, energiek, en zou soms heftig kunnen worden

kruinen: 2:
70% van de paarden met 2 kruinen reageert sterker en emotioneler dan gemiddeld. ze kunnen op sommige momenten erg van streek raken zonder echte reden en presteren over het algemeen minder onder stress

Dit was het eerste gedeelte van de analyse van Jim, nu ga ik alles samenvatten.
Tijdens de analyse vergeet ik meerdere keren dat Jim nog zo jong is. Dit komt omdat zijn vormen al mooi verfijnd zijn en veel volwassenheid tonen. Dit is dus eigenlijk gelijk een valkuil omdat hij in zijn hoofd, en qua botten natuurlijk ook, gewoon nog hardstikke jong is.
Iets wat dan gelijk bij me opkomt is dat je als eigenaar de belangrijke taak hebt hem niet per ongeluk te overvragen en dat je die grens dus goed moet bewaken. In zijn eigen enthousiasme, en ook dat van jezelf wanneer hij goed zijn best doet, zou je hier best eens overheen kunnen gaan. Het is dus iets waar je erg bewust mee om moet gaan omdat hij zelf misschien minder snel op die rem trapt als het ware.
Jim laat al een mooie intelligentie en gevoeligheid zien. In de toekomst zal dit zelfs nog meer verfijnen maar voor nu ligt hij perfect op schema eigenlijk.
Afwisseling is erg belangrijk in zijn dagelijkse leven en ook in het werk dat er met hem gedaan wordt.
Hij kan zich door zijn intelligentie namelijk snel gaan vervelen wanneer alles een beetje hetzelfde en eentonig is.
In zijn dagelijkse leven betekend dit dat hij bijvoorbeeld enorm in die behoefte aan afwisseling wordt voorzien wanneer hij lekker veel buiten en vrij met soortgenoten kan bewegen. Wanneer dit kan zul je ook merken dat hij zich beter en langer kan concentreren wanneer je met hem aan de gang wil.
Als hij namelijk meer op stal staat zal al die energie er eerst uit moeten als het ware. Ook is het dan belangrijk dat de stal een leuk en fijn plekje voor hem is vanaf waar hij dingen kan zien, horen en ruiken zodat hij op die manier wat te doen heeft.
Zou zijn stal namelijk een donker en somber plekje staan en heeft hij een lange periode minder sociale contacten dan kan je te maken krijgen met een verhoogde aanleg voor het ontwikkelen van ondeugden als weven, kribbebijten en luchtzuigen en dat zou natuurlijk zonde zijn.
Jim is verder een paard dat een goede leider nodig heeft. Niet in de zin dat hij dominant is, want het is een heel vriendelijk dier maar een goede leider geeft hem net die stabiliteit en dat stukje vertrouwen dat hij nodig heeft om op te bouwen. Hij heeft iemand nodig die zelf goed weet wat die wil en waarbij hij het gevoel heeft dat die veilig is omdat hij weet dat jij op gevaar en dergelijke let.
Mensen die wankel in hun schoenen staan en die dan wat van hem willen daar zal hij snel wat proberen qua waar grenzen leggen en hoe duidelijk en eerlijk je bent. Hij wil dan gewoon weten wat hij aan je heeft. Ben je vanaf seconde 1 eerlijk, duidelijk, vriendelijk en vol vertrouwen dan zal Jim niet zo heel veel proberen wanneer hij ook een klik met je heeft. Dan accepteert hij dit ook wel gewoon als het ware.
Door zijn gevoeligheid, die sommige mensen waarschijnlijk zullen onderschatten bij hem, is het ook belangrijk dat je zelf veel rust en gevoeligheid gebruikt in de omgang. Dat houdt hem ook rustig, evenwichtig en betrouwbaar. Iemand die namelijk heftig en druk met hem om zou gaan zou hem veel onzekerder maken en kan dan zelfs een heftig paard tegenover zich krijgen te staan dat veel sterker reageert dan normaal.
Jim kan onafhankelijk en vastberaden zijn. Eigenschappen die in je voordeel werken wanneer hij echt voor jou werkt, dan is hij dapper en stoer. Maar wanneer je de klik mist of bijvoorbeeld voor te weinig uitdaging in zijn leven zorgt kan deze onafhankelijkheid tegen je werken omdat hij dan kan denken dat hij het zonder je wel redt, en dan dus niet zo op je leunt en waarde hecht aan een diepe band etc.
Een mooie eigenschap aan hem is dat hij eerlijkheid erg waardeert, hij begeeft zich graag onder eerlijke mensen, terwijl hij afstandelijk kan zijn bij mensen die hij niet vertrouwd of waarvan hij weet dat ze niet oprecht zijn. Hij kiest als het ware zelf een beetje de mensen uit die hij mag en kan daarin ook wel beschermend zijn.
Jim is verder mooi hoopvol en zelfbewust, eigenschappen die ook laten zien dat het met zijn mentale ontwikkeling helemaal goed zit en dat hij nog meer aanleg daarvoor heeft in de toekomst.
Zijn oren zijn vrij bijzonder, qua vorm zie ik dit eigenlijk nooit bij haflingers, ze zijn namelijk wat kort, wat staat voor eigenzinnigheid, een eigenschap die ik wel vaak tegen kom bij koudbloeden maar in plaats van dat ze bovenaan dan mooi ver uit elkaar staan, staan ze bij Jim kaarsrecht omhoog. Oren die recht omhoog staan laten gevoeligheid en een energiek dier zien. Toch is dit niet een hoofdeigenschap. Ook het heftige dat genoemd wordt heeft te maken met de gevoeligheid. Ook dit is geen hoofdeigenschap maar iets dat een resultaat zou kunnen zijn wanneer hij overvraagd wordt, te veel onder druk wordt gezet, of oneerlijk wordt behandeld. Dan zal hij in alle heftigheid kunnen reageren terwijl hij normaal, onder goede omstandigheden juist aardig evenwichtig en relaxed kan reageren.
Als laatste heeft hij dan ook nog 2 kruintjes. 70% van deze paarden reageren sterker dan normaal en kunnen soms ineens van streek raken zonder echte reden. Zo zijn er extreme gevallen die nooit de trailer op gaan en dan de meest bizarre kunsten uit halen, paarden die niet te rijden zijn, of niet op stal gehouden kunnen worden, die zichzelf dan met hun gedrag verwonden.
Ik denk dat dit stukje tekst je absoluut niet aan Jim doet denken. Zijn overige vormen lijken de inwerking van de 2 kruinen namelijk erg te verminderen en hij zou zelfs bij de zeldzame 30% kunnen horen waarbij de 2 kruinen niet tot nauwelijks invloed hebben op de persoonlijkheid.
Misschien is hij wat gevoeliger voor stress, en kost het hem dan meer moeite om goed te presteren. En kan hij onder sommige omstandigheden wat schrikkeriger zijn maar ik zie hem niet als paard dat regelmatig extreem heftig gedrag zal vertonen.
Als ik naar de foto's van zijn bouw kijk zie ik geen vormen die zijn persoonlijkheid negatief zouden kunnen beinvloeden. Dit is mooi want zijn persoonlijkheid wordt zo nergens tegen gehouden of beperkt om volledig te ontwikkelen.
Jim is een bijzondere haflinger in mijn ogen aangezien hij niet de 'standaard' haflinger vormen heeft als ik het zo mag zeggen. Ik zie wel wat basis eigenschappen bij hem maar ook veel extra's. Hij lijkt me dus een haflinger met veel potentie om in een bepaalde tak erg uit te kunnen blinken wanneer je dit op een juiste manier traint en begeleidt.
Verder is het bijzonder dat hij al zo mooi ver ontwikkeld is, hij lijkt me dus een paard waar je enorm veel van kan leren.
Je moet hem goed leren kennen, echt begrijpen en heel fijn met hem willen kunnen communiceren en dan is hij een dier dat je enorm veel gaat geven en waar je erg veel plezierige momenten mee kan beleven!

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:23

Amanda, lijkt me super om van Madeira een karakter analyse te maken.. kan ik dat ook ergens aanvragen ofzo..?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:30

Bij SuperRoos hier van bokt Ja

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:32

Doei!

mag ik hier misschien ook meepraten Bloos
Ik heb wel weer zin in een gezellig huiskamer topic waar iedereen iets met haflingers heeft Lachen
Ik heet Ilse, ben 21 jaar en ben al van jongs af aan gek op haflingers. Sinds 2 jaar heb ik een eigen haflingermerrie (daarvoor andere paarden gehad) van 12 jaar.
Ik hoor het wel Lachen als jullie willen kan ik wel wat foto's van haar opzoeken Lachen heb ook wel wat in mijn profiel maar die heb ik laatst opgeschoond dus zoveel staat daar niet in. o ja heb een topic in mijn onderschrift met wat buiten foto's voor wie geinteresseerd is Lachen
Als jullie vragen hebben dan hoor ik het wel Lachen

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:36

Welkom, heb even je topic gespiekt en je profiel. Mooie haffie heb je. Plaatje om te zien ...

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:40

Bedankt Jolanda! Ben ook super trots op haar Haha!
Heb even in jouw profiel gekeken en jouw haffie vind ik ook mooi Ja Leuk dat je ook veulenfoto's hebt

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:41

Welkom Temeraire! Leuk haf heb je Haha!

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:42

Oke nog even wat foto's dan zodat jullie een beeld hebben:

inmiddels is ze al wat slanker dan op deze foto
Afbeelding

dit is een wat oudere rijfoto, ze loopt al een stuk netter maar rijdt nu vaak in de binnenbak en dan komen foto's toch niet tot hun recht
Afbeelding

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:43

Welkom Ilse!

Hier foto van m'n Zyta in de sneeuw, ze was echt nat!!!

Afbeelding

Baasje waar zijn mijn grasjes naartoe?

Afbeelding

En warm op stal Haha!

Afbeelding

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:45

Freya schreef:
Op deze site kan je uitrekenen hoever je merrie is. scheelt weer reken werkt

http://www.foalcam.nl/bereken.htm

Bedankt voor de tip Haha!

Nora is dus 191 dagen Tong uitsteken
Hier kun je wel zien dat ze behoorlijk bol is dus ik weet eigenlijk wel zeker dat er een kleine in zit Haha!

Afbeelding

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:46

Temeraire schreef:
Bedankt Jolanda! Ben ook super trots op haar Haha!
Heb even in jouw profiel gekeken en jouw haffie vind ik ook mooi Ja Leuk dat je ook veulenfoto's hebt

Met die veulen foto's ben ik heel erg blij. Heb toen ik mijn merrie net had, gewoon de fokker geschreven en kreeg toen goed 4 weken later deze foto's thuis gestuurd. Helemaal toppie ...

En volgend jaar kon ik denk ik om in de veulen-foto's

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:46

Bedankt allemaal!
Jij hebt ook een leuke haf Madeira! Ik zie dat je haar nog niet zo lang hebt, leuk hoor! Haha!

aah arme Zyta, helemaal nat Ach gut
Het heeft hier ook echt flink gesneeuwd vandaag! Daan (mijn haffie dus) is vandaag binnen gebleven maar heb wel gereden. Doordeweeks komt ze elke dag meerdere uren in de paddock gelukkig Lachen al lijkt me dat met dit weer best afzien Tong uitsteken

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:47

Nathalie83 schreef:
Freya schreef:
Op deze site kan je uitrekenen hoever je merrie is. scheelt weer reken werkt

http://www.foalcam.nl/bereken.htm

Bedankt voor de tip Haha!

Nora is dus 191 dagen Tong uitsteken
Hier kun je wel zien dat ze behoorlijk bol is dus ik weet eigenlijk wel zeker dat er een kleine in zit Haha!

Heb je haar niet op laten voelen dan ? Of een scan laten maken ?

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:47

@chipieke- GAAAAAAAAAAAAf ik wil ook sneeuw!!! Tong uitsteken

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:49

Leuk Jolanda! Ik hou van veulens, vooral haflingerveulens Lovers
Daan heeft ook ooit een veulen gehad, daar heb ik wel ergens een foto van.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:51

Donna is mijn eerste eigen poonie ( foei, paard ) en na goed 6 jaar eindelijk toch besloten om haar te laten dekken. Voor de eerste keer een eigen veulentje fokken ( die ook bij mij blijft ). Heb vroeger wel een KWPN-er verzorgt die toen ook drachtig was, maar dit is toch anders. Veel leuker en spannender.

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:53

@ freya
Neey hebben ze niet gedaan.. (Nora is niet mijn haf...) Ze is een paar week weg geweest om gedekt te worden.. Ze is toen wel geschouwd en moest ze dus niks van de hengst weten.. Of ze daadwerkelijk drachtig is hebben ze verder niet naar laten kijken.. Dus het is nog een verrassing in April.. ik voel wel regelmatig en het borrelt wel een beetje maar ja het is moeilijk te zeggen of het een veulen is of haar darmen Nagelbijten / Gniffelen

LoTjE22Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:54

Ik wil ook sneeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeuw !!!!