Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Re: Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 21:36

Hele vooruitgang van het Kvth met de nieuwe hengsten, maar….de oude verdachte hengsten blijven onbeschadigd en mogen door, dus ik vind er maar wat van !

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 14:30

Even nieuw leven in dit topic want ik ben heel benieuwd ergens naar.

Ben geïnteresseerd in een haflinger waarin qua bloed de vader n/n is getest.
Van de moeder is helaas geen test uitslag bekend, maar haar vader is Ambach en die is ondertussen n/p1 getest. Daarachter zit dan weer Wallenstein en daar kan ik niets over vinden.
Wat is de kans met deze haf op Pssm1? Is het zinvol om dat onderdeel te laten zijn van de klinische keuring? Of is de kans berekening te klein om daar me druk over te maken?
Het is een merrie overigens en fokken is geen doel maar sluit het ook niet uit. ;)

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 14:35

De kans is in principe 50%, ze heeft t of ze heeft t niet. Moeder kan n/p1 zijn vanaf Ambach dus zij dan ook. Je kan wel onder voorbehoud van test kopen.

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 20:15

Als moeder een Ambach-E x Wallenstein is weet je maar een ding zeker en dat is dat Ambach-E drager is. Van Wallenstein is niets bekend, dus ook niet of hij vrij is. Enige manier om te weten of dit paard vrij is, is door te testen.
In mijn database met uitslagen kom ik maar enkele geteste nakomelingen van Wallenstein tegen, zowel n/n als n/p1. Van die n/p1 nakomeling kan het uiteraard ook de moeder zijn die het gen heeft doorgegeven en kan Wallenstein zelf best vrij zijn. Maar zekerheid heb je niet op basis daarvan. Dus ik zou testen!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 22:26

De kans is aanwezig en ook al zou je de merrie niet als fokmerrie gebruiken, ik zou geen dier met PSSM1 willen, ook niet recreatief. Dus, ik zou niet kopen zonder test.