Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Jossie schreef:Als moeder een Ambach-E x Wallenstein is weet je maar een ding zeker en dat is dat Ambach-E drager is. Van Wallenstein is niets bekend, dus ook niet of hij vrij is. Enige manier om te weten of dit paard vrij is, is door te testen.
In mijn database met uitslagen kom ik maar enkele geteste nakomelingen van Wallenstein tegen, zowel n/n als n/p1. Van die n/p1 nakomeling kan het uiteraard ook de moeder zijn die het gen heeft doorgegeven en kan Wallenstein zelf best vrij zijn. Maar zekerheid heb je niet op basis daarvan. Dus ik zou testen!

Kim_97 schreef:Is er iemand die kan vertellen of deze Haflingers op PSSM zijn getest?
Het gaat om de hengst BananaJou-A
BZ29243 geboortedatum: 30-3-2017
De Haflinger merrie Tina
BZ27764 geboortedatum: 15-5-2013
xLeoniee schreef:Meetje1404 schreef:Ik heb een merrie uit Oosterwijk met n/px. Hiermee ook enorm veel symptomen gehad, hebben meer mensen dit met hun Haflingers?
Wil je de afstamming van je merrie delen in dit topic?
Jossie schreef:Kim_97 schreef:Is er iemand die kan vertellen of deze Haflingers op PSSM zijn getest?
Het gaat om de hengst BananaJou-A
BZ29243 geboortedatum: 30-3-2017
De Haflinger merrie Tina
BZ27764 geboortedatum: 15-5-2013
Beide ouders zijn hoogstwaarschijnlijk nooit getest, Italië test voor zover ik weet niet via het stamboek en ik heb van beiden geen testuitslagen kunnen achterhalen. Soms lukt me dat via Duitsland waar testen vaker gebeurt en de uitslag ook gepubliceerd wordt tegenwoordig. Via de KVTH zijn beiden in elk geval niet getest en dus is de enige manier om te achterhalen wat de status van de nakomeling is zelf testen.
En er zelfs hengsten gebruikt worden voor de dekdienst die bewezen drager zijn... 
SjonnieZ schreef:Ik vind dat kortzichtig beleid. Ik moet in 2026 weer opzoek naar een paard. Haflingers vind ik best leuk, maar de manier waarop in Nederland met PSSM omgaat weerhoudt mij er wel van om naar haflingers te gaan kijken. Ik vermoed dat ik daarin niet de enige ben.