Welke volwassenen zijn ook zo blij met hun haflinger?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:37

Ik heb mijn hafje afgelopen week geschoren! Het was echt nodig! Vorig jaar heb ik nog n mooie racestreep (jachtpatroon geschoren maar nu is ze helemaal bloot! Gisteren gereden en ze liep een stuk beter! Gewoon omdat ze het niet na 3 passen te warm had! Ik ben wel n beetje onzeker met dekens! Ze staan bij ons nog op het land (snachts op stal) en dan ben ik bang dat ze het ondanks een zweetdeken en 200 gram regendeken nog koud heeft!

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:23

Ik heb mijn haffie dit jaar ook voor het eerst geschoren, helemaal op zadelplek na.
Ik moet zeggen dat ik er tot nu toe alleen maar profijt van heb gehad.
Mijne staat de hele dag buiten onder een 200 grams deken van weatherbeta en krijg niet echt het idee dat ze het koud heeft :)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:41

_merel_ schreef:
Ik heb mijn hafje afgelopen week geschoren! Het was echt nodig! Vorig jaar heb ik nog n mooie racestreep (jachtpatroon geschoren maar nu is ze helemaal bloot! Gisteren gereden en ze liep een stuk beter! Gewoon omdat ze het niet na 3 passen te warm had! Ik ben wel n beetje onzeker met dekens! Ze staan bij ons nog op het land (snachts op stal) en dan ben ik bang dat ze het ondanks een zweetdeken en 200 gram regendeken nog koud heeft!

Ik zou vanaf vanavond wel wat meer opdoen dan. 200 gram voor een geschoren paard is niet echt veel. De temperatuur 's nachts en overdag gaat vanaf vrijdag fors omlaag.
Mijn geschoren paarden (ook overdag in het land) hadden 350 gram op en bij vorst 500 gram.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:55

Janouk wordt niet geschoren.

Ze rijdt maar 1 x per week 1 uur menles in een binnenbak, voor de rest rijden wij altijd buiten en staat ze overdag altijd buiten.

Ik vind dat de natuur beter voor Janouk kan zorgen dan ik met dekens :D Dus laat ik het aan de natuur over en stap ik wel wat langer droog en krijgt ze daarna een uurtje een zweetdeken op. :j
En met mennen sta je sowieso veel vaker stil: bij inspannen en uitspannen etc. dan met rijden onder het zadel.

Morgen gaan wij 3 dagen met 8 koetsen de hei op in colonne. Gezellig. Helaas belooft het wel heel koud te worden. Dus zo eerst op zoek naar mijn thermo ondergoed, want 5 uur op de koets word je behoorlijk koud van.

Dit was tijdens de laatste rit, authentieke aanspanningen tijdens de Vestingrit Naarden: toen was het lekker warm. Nu gaan we met de marathonwagen. Kan ik in ski kleding. :brr:
Afbeelding

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:01

Wat een schitterend plaatje Janouk!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:22

Wat een knappe hafjes komen er allemaal voorbij zeg. En zoveel verschillen.

Ik heb gister weer (bitloos) gelesd met mijn topper, ooit vraag ik nog eens een startkaart aan ;). Maar op de een of andere manier kan ik mijn zenuwen voor een cross wel in toom houden maar minder in een dressuurwedstrijd dus tot nu toe nog niet gedaan. Misschien de onderlinge wedstrijdkalender van de naastgelegen manege maar eens in de gaten houden ;).

Ik heb alleen de hals en borst geschoren. De jongens hebben het wel warm maar ik pas mijn training er wel een beetje op aan. Ik wil liever geen dekens :o.

Barbalala; loopt Abe nog voor de kar?

_merel_

Re: 21+ en een haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:19

Ik ga haar vanmiddag een 300 grams opleggen en een extra regendeken! Ik heb gelukkig genoeg dekens om aan te blijven vullen!

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:50

EngeltjeS schreef:
Pieter, heeeee! jij ook hier! :P leuke verjaardag gehad?

Jip haha *\o/* :D ben ouder dan 21 en heb een Haflinger he :') en ja hoor was super gezellig.. over 3 weken nog voor mijn vriendengroep een feestje in de plaatselijke kroeg en dan vind ik het wel weer mooi geweest :') :+

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 17:47

janouk schreef:
Janouk wordt niet geschoren.

Ze rijdt maar 1 x per week 1 uur menles in een binnenbak, voor de rest rijden wij altijd buiten en staat ze overdag altijd buiten.

Ik vind dat de natuur beter voor Janouk kan zorgen dan ik met dekens :D Dus laat ik het aan de natuur over en stap ik wel wat langer droog en krijgt ze daarna een uurtje een zweetdeken op. :j
En met mennen sta je sowieso veel vaker stil: bij inspannen en uitspannen etc. dan met rijden onder het zadel.

Morgen gaan wij 3 dagen met 8 koetsen de hei op in colonne. Gezellig. Helaas belooft het wel heel koud te worden. Dus zo eerst op zoek naar mijn thermo ondergoed, want 5 uur op de koets word je behoorlijk koud van.

Dit was tijdens de laatste rit, authentieke aanspanningen tijdens de Vestingrit Naarden: toen was het lekker warm. Nu gaan we met de marathonwagen. Kan ik in ski kleding. :brr:
[ Afbeelding ]

mooi span :7

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 17:52

Ik ben ook nog steeds in dubio of ik ga scheren.
Heb geen zin in al dat gehannes met dekens en ook omdat ze 24/7 buiten staat vind ik het niet ideaal.
Maar aan de andere kant hebben we deze winter wel een binnenbak...dus wellicht rijd ik dan ineens wel in de bak? (Rijd altijd buiten tot nog toe.)

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 17:54

BarbaLala schreef:
Ik ben ook nog steeds in dubio of ik ga scheren.
Heb geen zin in al dat gehannes met dekens en ook omdat ze 24/7 buiten staat vind ik het niet ideaal.
Maar aan de andere kant hebben we deze winter wel een binnenbak...dus wellicht rijd ik dan ineens wel in de bak? (Rijd altijd buiten tot nog toe.)

wij trouwens ook.. meneer heeft het de laatste week super heet gehad, maja nu komt er koud weer aan tja.. wel of niet :')

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 17:59

Ja dat is ook nog eens wat inderdaad. Zou morgen en van het weekend natte sneeuw vallen toch?

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 18:01

BarbaLala schreef:
Ja dat is ook nog eens wat inderdaad. Zou morgen en van het weekend natte sneeuw vallen toch?

Geen idee, iig koud :brr: :')

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:34

Ik heb stanley nu helemaal geschoren.

Wat gaan jullie hard!!!! pff kan het met moeite bij benen :P

Wie heeft er de gouden tip voor mij om zelf te leren los te laten? Ik heb vaak te veel druk op me teugels en durf gewoon niet los te laten. Omdat ik dan bang ben dat stanley weer gaat hangen.. pff maar het dillema is dat ik hem dan weer op de rem rijdt waardoor hij vast komt te zitten!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:36

Helemaal losgooien, geen contact, gewoon alles los ;) Leer hem maar eens op eigen benen te lopen en zo kan jij oefenen op het rijden op zit en benen, ipv op je teugels. Duurt ff, maar is wel goed!

marlies405Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:26

Scheren...., ik heb ook heel lang getwijfeld. Maar 2 weken geleden toch maar gedaan, en ik ben zo blij dat ik het heb gedaan! 2 winters dus niet geschoren maar het rijden/ wedstrijden was eigenlijk niet te doen. Kanjer heeft nu een 200 grams op en hij staat de hele dag van 7 tot 17 buiten. Morgen ga ik denk ik wel naar de 300 grams. Gelijk dan maar een vraag, wat doen jullie dan op als het écht koud wordt?
Kortom, ik begrijp de twijfels over scheren en ik heb de eerste nacht ook niet zo lekker geslapen omdat ik echt bang was dat hij het koud zou hebben :o , maar ik ben heel tevreden en ik heb ook echt een happy paard!

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:47

300 of 350 gram was bij mij het maximale wat ik afgelopen jaar op heb gedaan. Wesco staat alleen overdag buiten.Ik heb niet het idee gehad dat hij het koud heeft gehad. Ik heb het idee dat als paarden het koud krijgen de vacht gaat groeien.

Storm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:54

Sita: :)) Ga je ook nog naar beilen over 2 week?
Nelleke: Dank! nee gelukkig geen eczeem maar bewust voor gekozen! *D
EngeltjeS: Dankje! ik vind het zo ook veel chiquer staan. Maar het wordt als ik er niets aan doe ook niet veel langer hoor, de helft van zijn hals ongeveer dat is ook niets. In jou geval zal ik sowieso voor scheren kiezen, vooral omdat je er zoveel hinder van hebt tijdens het rijden en het meer dan prima kan op de stal waar je staat zo te lezen.

Over het aantal gram deken, dat verschilt denk ik heel erg per paard en omstandigheid. Gewoon voelen aan je paard of die het warm of koud heeft. Ikzelf scheer hem dit jaar niet omdat hij nu 24/7 buiten staat, voorgaande winters wel geschoren en toen met de echte kou 400 gram met hals opgehad maarja kan voor een ander paard wel te veel of te weinig zijn...

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 21:17

Ik heb 'm 1jr geschoren, maar toen stond ie snachts binnen. Vorig jr borst en hals geschoren en zonder deken gelaten. Was ook prima, maar stond ie ook binnen 's nachts. Nu staat ie 24/7 buiten, wel veel beschutting en grote loopstal en overdekte voerstations enz, maar ik twijfel nog alom. :+

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:19

Hee Nelleke! Wat leuk om jou en Rowan weer eens tegen te komen. Weet je nog, dat weekje Kootwijk waar ik mee was met Wallie? ;)

Ik heb een hafje, Casindy :) Merrie van 11, bijzonder geval en lang verhaal, haha. Maar ben superblij met haar. Ben zelf 21 trouwens. Ik ga dit jaar trouwens weer een mini racestreepje scheren: oksels, tussen voorbenen, boeg en streepje onder de hals. Dan kan ze in elk geval al iets beter haar warmte kwijt als we meer doen :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 21:20

Hee rianne! Wat leuk! :D

Hoe is het met wallie?

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:21

Engeltjes: Ja hij wordt sowieso bitloos ingereden en zo blijft hij ook bereden worden.
Boomloos weet ik nog niet zeker. Als ik een goed passend boom zadel vind dat voor hem fijn ligt en waar ik lekker op zit wil ik dat ook nog wel overwegen. :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:22

Ik meld me hier ook. Inmiddels 30 en in het bezit van een 7-jarige ruin. Alweer ruim 4 jaar geleden gekocht.
Afbeelding

Afbeelding

Wat betreft scheren: ik doe dat volgende week. Hij staat 24/7 buiten, maar met deken is het prima te doen.
Vorig jaar voor het eerst helemaal geschoren en dat is zeer goed bevallen :j
Hij heeft inmiddels een vacht alsof het -20 wordt, dus rijden gaat amper. Ja, stappen en een beetje draven. Maar 2 rondjes en meneer is al bezweet :=

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:25

_Nelleke_ schreef:
Hee rianne! Wat leuk! :D

Hoe is het met wallie?

Wallie is helaas ingeslapen in september 2011 :( Hij was gewoon echt op... Mentaal nog wel goed, maar gewoon moe. Op van zijn artrose, kon niet meer goed meekomen met de rest. Ik verzorgde hem toen al ruim een halfjaar niet meer. Iemand anders die elke week of om de week een buitenritje deed verzorgde hem. Dat was wel fijn op zijn oude dag, want dat vond hij heerlijk om te doen. Ik heb per januari 2011 Casindy overgenomen (stond op dezelfde stal).

Hoe is het met Rowan?? :) Waar ergens sta jij op stal?

Dit is mijn knappe meid:
Afbeelding

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:52

Storm_ schreef:
Sita: :)) Ga je ook nog naar beilen over 2 week?

Ja! :D Weer met beide paardjes.. B met Mitra en L1 weer met Willy.. :) Jij ook?

Hee Amanda! :wave:

Ik heb Willy al een tijdje kaal, sinds begin oktober al.
Vind het geen doen om hem 5x per week na zware trainingen bezweet op stal te hebben. Ze staan bij ons aardig geventileerd zeg maar en dan wil ik niet dat ie ziektes op doet. Hij staat nu onder 200 grams, maar als t echt kouder word dan komt ie wat warmer te staan.
De rest staat allemaal ongeschoren onder 100 grams, klein beetje de teddyvacht in toom houden! :P