Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Nista_RX schreef:Ik heb de oude / originele haflinger
Ik vind het zelf ook jammer dat er tegenwoordig arabier doorheen is gefokt, ik zou graag de oudere haflingers weer terug willen zien! Mijn vriendin heeft ook een echte haf, maar de rest hier in de buurt met haflingers hebben "de nieuwe uitvoering". Sita is 1.53Ik volg dit topic even, aangezien ik hier boven handige tips lees!
Aaronliefde schreef:Om te beginnen ik heb absoluut niets tegen de moderne haflinger. Maar ik vraag mij af, waar zijn alle klassieke haflingers naartoe? Is het alleen mij op gevallen of worden ze bijna niet meer gefokt ? Ik heb zelf een klassieke haflinger en ik vind ze ook geweldig mooi omdat ze zo stoer en sterk en stevig zijn. De klassieke halfingers die je nog ziet zijn meestal net als de mijne al wat ouder.
Ik zou het echt onzettend jammer vinden moesten ze verdwijnen! Waarom denken jullie dat ze steeds minder voorkomen?
En vinden jullie het ook belangrijk dat deze haflinger niet zal verdwijnen?
stoer_san schreef:Met name bij Hafjes met ouder papier zit er nog wel eens "vreemd bloed" in. Dat kan arabisch zijn, maar ook een lokaal bergpaardje van de alp dat niet in het Haflingerstamboek is opgenomen. Vreemd bloed hoeft niet altijd persé arabisch te zijn. Daarnaast is één zo'n niet geregistreerde pony na 6 generaties uit het papier verdwenen en zou de nakomeling uit de 7e generatie op papier geen vreemd bloed meer voeren. Mijn Stoer heeft (volgens fokkers die bloedlijnen volgen) een antiek papier, hahaha, hij voert in de derde generatie al terug op Welkom, de eerste goedgekeurde KVTH Haflingerhengst in Nederland, en heeft ook 1.56% vreemd bloed, dus in de zesde lijn zit er ergens iets ongeregistreerds in.