Waar is de klassieke haflinger naartoe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Waar is de klassieke haflinger naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 10:25

Idd, eerst even in de geschiedenis verdiepen. Trouwens wel Arabier, maar niet tegenwoordug

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:43

Nista_RX schreef:
Ik heb de oude / originele haflinger :)

Afbeelding

Ik vind het zelf ook jammer dat er tegenwoordig arabier doorheen is gefokt, ik zou graag de oudere haflingers weer terug willen zien! Mijn vriendin heeft ook een echte haf, maar de rest hier in de buurt met haflingers hebben "de nieuwe uitvoering". Sita is 1.53 :) Ik volg dit topic even, aangezien ik hier boven handige tips lees!

Er wordt helemaal geen arabier door heen gefokt :n de haflingers die modern zijn zijn raszuiver aangezien de haflinger een gesloten stamboek is ;) alleen door selecteren en evolutie is de haflinger moderner geworden. Bovendien stamt elke haflinger af van een arabier (de vader van de eerste haflinger)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:09

Wat ik er mee bedoel...

Deze veulens worden puur gefokt om een "oosterijks" beeld te geven. Er zullen er best wat verkocht worden, maar veel van deze paarden eindigen als vleeswaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:14

annebe schreef:
Wat ik er mee bedoel...

Deze veulens worden puur gefokt om een "oosterijks" beeld te geven. Er zullen er best wat verkocht worden, maar veel van deze paarden eindigen als vleeswaar.

Klopt zijn er dit jaar iets van 74 verkocht en de rest ligt al bij de slager in de reclame...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:58

En waar komt dat Arabierenbloed dan vandaan wat sommige hebben?
Ben maar een leek hoor Y;(

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:26

Volgens mij zit er inderdaad geen arabieren bloed in de moderne haflinger hoor

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:28

volgensmij ook niet
mijn pony heeft wel wat arabisch bloed, om precies te zijn 1,5625%

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:29

Aaronliefde schreef:
Om te beginnen ik heb absoluut niets tegen de moderne haflinger. Maar ik vraag mij af, waar zijn alle klassieke haflingers naartoe? Is het alleen mij op gevallen of worden ze bijna niet meer gefokt ? Ik heb zelf een klassieke haflinger en ik vind ze ook geweldig mooi omdat ze zo stoer en sterk en stevig zijn. De klassieke halfingers die je nog ziet zijn meestal net als de mijne al wat ouder.
Ik zou het echt onzettend jammer vinden moesten ze verdwijnen! Waarom denken jullie dat ze steeds minder voorkomen?
En vinden jullie het ook belangrijk dat deze haflinger niet zal verdwijnen?

ik ken er nog 3 :))
2 zijn inderdaad al wat ouder :)
maar de derde is pas 8 jaar :)

scilla123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:14

volgens mij heb ik ook een haflinger die wel aardig klassiek is, maar is dan wel in oostenrijk gefokt.
is een 8jarige ruin
Afbeelding

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:42

offtopic: bo: in 1 oogopslag verliefd op jou haf!!! wat een megaaa gaaf ding

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:45

Ik vind hem ook erg mooi, mooi getoiletteerd ook!!

scilla123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:53

thanks ddw1190 en zazalover. helaas heeft hij die kleur nu niet meer nu hij dikker in z´n vacht zit.

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:54

ach, dan nog zal hij wel gaaf zijn toch ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:59

annebe schreef:
Wat ik er mee bedoel..

Maar wat is hier het probleem van dan? Er gaan dagelijks duizenden dieren naar de slager

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:24

_Bitje_ schreef:
Volgens mij zit er inderdaad geen arabieren bloed in de moderne haflinger hoor

En wel in het klassieke type?

Op de stamboom van mijn Haflinger staat dat hij 0% Arabisch bloed heeft.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:28

De voorouders van de haflinger zijn een oosters bergpaardje en een arabier.
Maar volgens mij word er nu geen arabier door heen gefokt toch ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 23:12

nee er wordt geen arabier doorgefokt nu.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 23:14

dat bedoelde ik :)

stoer_san

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 23:57

Met name bij Hafjes met ouder papier zit er nog wel eens "vreemd bloed" in. Dat kan arabisch zijn, maar ook een lokaal bergpaardje van de alp dat niet in het Haflingerstamboek is opgenomen. Vreemd bloed hoeft niet altijd persé arabisch te zijn. Daarnaast is één zo'n niet geregistreerde pony na 6 generaties uit het papier verdwenen en zou de nakomeling uit de 7e generatie op papier geen vreemd bloed meer voeren. Mijn Stoer heeft (volgens fokkers die bloedlijnen volgen) een antiek papier, hahaha, hij voert in de derde generatie al terug op Welkom, de eerste goedgekeurde KVTH Haflingerhengst in Nederland, en heeft ook 1.56% vreemd bloed, dus in de zesde lijn zit er ergens iets ongeregistreerds in.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 08:28

stoer_san schreef:
Met name bij Hafjes met ouder papier zit er nog wel eens "vreemd bloed" in. Dat kan arabisch zijn, maar ook een lokaal bergpaardje van de alp dat niet in het Haflingerstamboek is opgenomen. Vreemd bloed hoeft niet altijd persé arabisch te zijn. Daarnaast is één zo'n niet geregistreerde pony na 6 generaties uit het papier verdwenen en zou de nakomeling uit de 7e generatie op papier geen vreemd bloed meer voeren. Mijn Stoer heeft (volgens fokkers die bloedlijnen volgen) een antiek papier, hahaha, hij voert in de derde generatie al terug op Welkom, de eerste goedgekeurde KVTH Haflingerhengst in Nederland, en heeft ook 1.56% vreemd bloed, dus in de zesde lijn zit er ergens iets ongeregistreerds in.

Hoe tel je dat terug? Welkom Hf.K.1 zit er bij die van mij 2x in. Zowel in die van zijn vader als van zijn moeders lijn.

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:39

Citaat:
Hoe tel je dat terug? Welkom Hf.K.1 zit er bij die van mij 2x in. Zowel in die van zijn vader als van zijn moeders lijn.

bij mij ook

stoer_san

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:18

Ik heb een generatie overzicht opgevraagd bij het stamboek, bij een KVTH paspoort krijg je het erbij, maar omdat mijn pony een KNHS paspoort heeft (aangevraagd door de vorige eigenaars) staan alleen zijn vader en moeder er in. In dat overzicht staat de complete afstamming tot 6 generaties terug. 100% vreemd bloed van 1 paard wordt steeds gedeeld (100 - 50 - 25 - 12,5 - 6,25 - 3 en een beetje - 1,56), dus uiteindelijk blijft er steeds minder vreemd bloed over en na 6 generaties is het uit het papier.
Omdat de Haflinger oorspronkelijk op een vrij smalle basis is ontstaan, komt meerdere malen hetzelfde bloed in een afstammig best vaak voor. Ik kan me zo voorstellen dat er veel fokkers de allereerste ggk Hafhengst in Nederland hebben gebruikt en Welkom dus in veel Nederlandse afstammingen voor zal komen. Dan is ook de kans groter dat hij zowel in vaders- als in moederskant voorkomt. Dat wordt trouwens aangegeven door het inteeltpercentage, en dat is weer een andere parameter in het papier. Inteeltpercentage zie je ook heel vaak bij Friezen, dat is ook een stamboek dat op een smalle basis bestaat.
Zit Welkom bij jullie ook redelijk vooraan in de generaties? Of al verder naar de achterkant? Mijn Stoer is 18 inmiddels, dus zelf ook niet meer de jongste, maar dat hij zo snel al op Welkom en oud Oostenrijks bloed terug zou gaan had ik nou ook weer niet verwacht...

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:25

Jij vind dit dus geen probleem Stef? Ik kijk daar toch echt anders tegen aan.
Er kunnen ook typisch oosterijkse atraccties worden verzonnen waarbij die niet aan te pas hoeft te komen.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:23

Ik vraag me af of mijn verzorgpony oude of nieuw haf is.. Ze is opzich wel stevig, ik weet het niet..

Ivana22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:37

Ik heb het nieuwere type :) ik vind persoonlijk het nieuwe type het mooist omdat ze echt van die sport pony's :)