[HK] Haflingerklets

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

blazelover

Re: [HK] Haflingerklets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:43

hihi ja idd Tong uitsteken
ach ja toen ik een nieuw zadel kreeg kon ik er in het begin niet eens fatsoendelijk op zitten Haha! een weekje later wou ik niets anders meer Tong uitsteken

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:45

Jeetje wat een gezellige boel hier zeg Haha!
Gister was er geen bal te beleven hier en nu moest ik 3 pagina's bij lezen Tong uitsteken

@ Ilse, Wat een enorm gave haf zeg!! schitterend!!

@ Bente, Waardeloos zeg dat je weer naar huis gestuurd bent.. Loop je nog langer met pijn.. K hoop voor je dat het snel over gaat!!

@ Amanda, Ik heb ook net een nieuw zadel.. Echt moet weer opnieuw leren zitten Nagelbijten / Gniffelen Me benen zwaaien allekanten op :S Maargoed instructrice zei dat het kwestie van wennen is..

Veer met nieuwe zadel Haha!
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:47

Wat voor zadel hebben jullie?

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:51

Ik heb een Hercross dressuur.. Ken het merk zelf niet en niemand kan me er iets over vertellen.. Heb hem gekregen Haha! en hij zit heerlijk!! Ondanks dat ik nog erg moet wennen Tong uitsteken

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:10

Nathalie:daar heb ik echt nog nooit van gehoord Tong uitsteken Mooi dekje heb je onder je zadel liggen. En wat kijkt je haflinger er vrolijk bij Haha!

Amanda schreef:
Oeh Bente Scheve mond

Goedemorgen!

Ankie heeft een mooi hoofdje zeg! Zo fijn!

Haar hoofd lijkt heel fijn vanwege dat deukje, maar verder heeft ze echt een onwijs groot hoofd! Als je haar hoofd naast het hoofd van een ander paard ziet zie je het goed, het is echt grappig. Maar zo'n groot hoofd vind ik juist wel mooi Knipoog

Nathalie83 schreef:
Hahaha.. Sorry mag niet lachen Nagelbijten / Gniffelen Misschien paar keer meelopen ofzo.. Iemand anders haar laten meenemen maar er zelf bijblijven.. Of als die personen bekent zijn met stick, stick meegeven en tijdig corirgeren.. Anders weet ik t ook niet..

Ik loop nu regelmatig met het paard van een vriendin, ze heeft nu een pup en durft de pup nog niet los bij t paard te laten lopen. Ik had eerste paar keer ook stick mee want ze probeerde bij mij vanalles.. nu gaat dat ook goed..

Ehm wat is een stick? Ankie heeft al altijd een monty roberts halster om als anderen haar buiten of binnenzetten, maar zelfs dat schijnt dan niet te werken. Ik zat er aan te denken om dan speciaal voor als anderen mijn paard doen een halster met ketting te kopen maar eigenlijk zie ik dat niet zo zitten.

Amanda: dat klinkt nog niet zo positief, over je zadel.Misschien ging het zadel scheef zitten omdat je niet strak genoeg aan kon singelen?

Ik ga morgen voor een tijdje mijn isabelle werth ruilen tegen de wintec XXL van een oud stalgenoot. Ben heel benieuwd, ik denk zelf dat het wel beter zal zitten omdat ze nogal breed is.

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:23

Toch wel een beetje balen Amanda, hopelijk is het vooral wennen aan je nieuwe zadel.
K heb nog nooit een nieuw zadel op boy gehad, dus ik zou het echt niet weten.
Wel een western zadel maar dat is niet te vergelijken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:25

Ik hoop ook dat het gewoon gewenning is. Mijn instructrice laat ik er in ieder geval naar kijken.
En misschien is de singel de oplossing. Morgenmiddag ga ik een nieuwe halen en dan stap ik er morgenmiddag gewoon nog een keer op.

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:26

Een stick gebruik je met het grondwerken (monty roberts doet dit idd ook) is een soort van stok met een touw eraan.. maar dan moet je paard het wel kennen wil het werken bij het buiten zetten.. Anders misschien ff zweepje mee ofzo.. die je voor haar neus langs kunt zwaaien, wil ze op de hobbel gaan.. Zwaaien NIET slaan.
als laatste oplossing zou ik nog kunnen bedenken.. Laat keer iemand met flinke spierballen haar buitenzetten en als ze het probeerd ff flink op haar donder geven..
Misschien ook wel leuk om je beetje te verdiepen in het grondwerken (horsemanship) kijk maar eens op you tube. werkt echt goed als je t onder de knie hebt!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:29

Kun je niet tijdelijk een hengstenketting gebruiken?
Van de rechter kant onder de kin door de linkerring laten lopen.
Dan voelt ze druk als ze gaat trekken.
Jim rukte zich in het begin ook los. Met de ketting heeft-ie 2x een poging gewaagd. Nu kan ik hem gewoon met een halster en touw in een boogje buiten zetten.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:34

Nathalie83 schreef:
Een stick gebruik je met het grondwerken (monty roberts doet dit idd ook) is een soort van stok met een touw eraan.. maar dan moet je paard het wel kennen wil het werken bij het buiten zetten.. Anders misschien ff zweepje mee ofzo.. die je voor haar neus langs kunt zwaaien, wil ze op de hobbel gaan.. Zwaaien NIET slaan.
als laatste oplossing zou ik nog kunnen bedenken.. Laat keer iemand met flinke spierballen haar buitenzetten en als ze het probeerd ff flink op haar donder geven..
Misschien ook wel leuk om je beetje te verdiepen in het grondwerken (horsemanship) kijk maar eens op you tube. werkt echt goed als je t onder de knie hebt!

Ik denk niet dat ik mijn stalgenoten zo ver krijg dat ze dat willen leren speciaal om ankie buiten te zetten. Ze zijn niet verplicht om ankie te doen.
Wat dat op haar donder geven betreft: bij mij doet ze het niet, terwijl ik volgens de meeste mensen echt niet streng ben. En dan nog, als iemand haar op haar donder geeft, dan doet ze het niet meer bij die persoon, maar nog wel bij alle andere Clown Ja ankie is echt een haflinger!

Amanda:dat bedoelde ik ook, een hengstenketting. Een aantal zou ik er wel mee vertrouwen, want die doen niet zo snel te wreed, maar bij bepaalde mensen durf ik dat echt niet aan, die zijn zelf nogal sterk en niet zo voorzichtig. En ik ben er zelf niet bij, dus ik heb er ook geen toezicht op...
De afgelopen dagen heb ik ankie zelf binnen en buitengezet, maar dat is bijna niet te doen, aangezien ik een half uur moet fietsen (dus ben dan 2 uur per dag aan het fietsen Tong uitsteken )
Laatst bijgewerkt door Hinke op 13-11-08 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:35

Oh, dat is niet zo handig dan Scheve mond
Een halstertouw kun je ook zo bevestigen. Heb ik ook gedaan als er geen ketting voor handen was.
Dat geeft wel druk, maar kan veel minder kwaad. Misschien is dat een tussenoplossing.

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:35

hmm.. dan is Jim wel een snellere leerling dan die van mij. Ik heb nog altijd een hengstenketting om met wandelen. Anders is bij ieder sprietje mn arm uit de kom. En in en uit de wei deden ze op de vorige stal zonder touwtje. Gewoon alle paarden los laten.

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:36

Ik zou zelf echt niet met kettingen oid aan de gang gaan.. Want zeer waarschijnlijk is het over als iemand haar ff op d'r plek zet.. Maar dan moet je dus wel iemand hebben die haar houden kan..
Want als je wel met kettingen aan de gang gaat, zou dat ook betekenen dat ze met dat halster buiten staat.. Echt horsemanship 'truckjes' werken echt..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:37

joopiexx schreef:
hmm.. dan is Jim wel een snellere leerling dan die van mij. Ik heb nog altijd een hengstenketting om met wandelen. Anders is bij ieder sprietje mn arm uit de kom. En in en uit de wei deden ze op de vorige stal zonder touwtje. Gewoon alle paarden los laten.

Als ik buiten wandel heb ik nog gewoon hoofdstel met ketting om hoor Haha!
Maar dat is meer omdat hij nogal wakker is buiten. Niet voor het eten.

Alleen met naar de wei brengen of op het erf heeft hij een halster met touw.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:40

Amanda schreef:
Oh, dat is niet zo handig dan Scheve mond
Een halstertouw kun je ook zo bevestigen. Heb ik ook gedaan als er geen ketting voor handen was.
Dat geeft wel druk, maar kan veel minder kwaad. Misschien is dat een tussenoplossing.

Een montyroberts halster werkt zo, ben een touwtje over de neus Knipoog

Anders geef ik degenen die nogal zacht zijn voor paarden een touw met ketting, en dan eentje die ze zo over de neus kunnen doen zoals jij zegt Knipoog

Joopie: dat vind ik zelf ook wel een goede manier Haha! maar dat kan bij ons niet, want dan smeren ze hem meteen de zandweg op.

Nathalie: ik ben zelf ook met dat monty roberts halster aan de slag gegaan, maar het lijkt alsof ze bij sommige anderen gewoon uberhaupt niet luistert ook al doen ze het zoals ik zeg... Ik heb zelf ook het idee dat ze het vooral doet bij mensen die wat kleiner zijn... Zou dat kunnen?

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:40

mmm ik weet het ook niet.. Ankie klinkt idd als een echte haf met eigen willetje Nagelbijten / Gniffelen
laatste idee.. een longeerlijn meenemen ipv halstertouw.. hebben ze iets langer de tijd om haar op te vangen..

en anders, stal open gooien, land open gooien, gaat ze zelf wel heen Nagelbijten / Gniffelen ROFL (dit is uiteraard een grapje Clown )

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:41

Haha! Haha! Haha!
Ach ik kijk het nog even aan. Anders loop ik een keer mee met iemand, dan kan ik zelf zien wat er mis gaat.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:44

Pfoe, lastig hoor.
Lijkt me typisch een respect probleem Ja
Is wel haf-eigen volgens mij Haha!

Jim weet ook altijd precies bij wie hij zich wel moet gedragen en bij wie hij ondeugend kan zijn Haha!

joopiexx

Nathalie83 schreef:
en anders, stal open gooien, land open gooien, gaat ze zelf wel heen Nagelbijten / Gniffelen ROFL (dit is uiteraard een grapje Clown )

Op mijn vorige stal gingen alle paarden zo naar het weiland..
Tot boy besloot dat er te weinig gras stond, en hij alleen nog naar de kuilbaal liep.

Nathalie83

ow dat zou vast en zeker heel goed kunnen!! En waarschijnlijk weten de mensen ook dat ze het kan gaan doen, dat voeld ze en doet ze het juist! das waarschijnlijk ook de reden waarom ze het bij jou niet doet! ze weet wat ze wel en niet kan maken bij jou.
Maar ze voeld het vast en zeker aan bij wie ze wel en niet wat kan proberen..

Met Levera net zo, zet er een ervaren ruiter op en ze laat je de eerste keer alle hoeken van de bak zien. Zet er een kind op en ze zet geen stap verkeerd!

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:48

Misschien komt het ook daardoor wel een beetje.. dat ze dat 'zelf rennen' van de vorige stal nog in dr koppie heeft en k neem aan dat als je met haar bezig was geweest op je vorige stal, je haar aan de hand terug bracht.. dus dat jij haar loopt kent ze dus.. bij anderen denkt ze dan misschien Joepie rennen!
Maar idd ook het respect wat amanda zei is waar vandaar het horsemanship idee maar daar heb je idd niet zoveel aan aangezien ze het bij jou niet doet.. tis een lastig probleem.. want let maar op als je met iemand meeloopt doet ze het vast ook niet omdat ze dan ziet dat jij er bij bent..

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:50

Nathalie83 schreef:
ow dat zou vast en zeker heel goed kunnen!! En waarschijnlijk weten de mensen ook dat ze het kan gaan doen, dat voeld ze en doet ze het juist! das waarschijnlijk ook de reden waarom ze het bij jou niet doet! ze weet wat ze wel en niet kan maken bij jou.
Maar ze voeld het vast en zeker aan bij wie ze wel en niet wat kan proberen..

Met Levera net zo, zet er een ervaren ruiter op en ze laat je de eerste keer alle hoeken van de bak zien. Zet er een kind op en ze zet geen stap verkeerd!

Tsjah de vooroordelen over haflingers kloppen dus Knipoog Dit soort dingen zijn dan wel weer even wennen voor mij, hiervoor had ik een ijslander (en jáaaren geleden een newforest) en die waren wat dat betreft veel beleefder.

Ik merk dat ankie ook ontzettend eenkennig is. Het kan echt zo'n dom blondje zijn. Ze is nog niet zo lang onder het zadel, en ik ben tot nu toe de enige geweest die er op gezeten heeft. Een maand geleden wilde mijn vriend er ook op, gaat ze helemaal uit haar stekker... Gevolg 2 hoefijzerafdrukken in mn vriend zn benen... Morgen wilde iemand van mn oude stal ook wel even op haar rijden, maar ik durf het bijna niet aan omdat ik gewoon niet weet wat ze gaat doen.
Ach het is allemaal wel te hanteren, je moet gewoon de gebruiksaanwijzing weten Clown

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:55

Gewoon doen Hinke Ja
Ik heb het bij Jim ook al vrij snel gedaan. Juist veel dingen met andere mensen doen. Wandelen, buiten zetten en ook rijden.
Wel mensen die ik overigens ken en vetrouw en rij-ervaring hebben.
Hoe jong hij ook is, ik vind het belangrijk dat hij went aan andere mensen.

Moeilijk hoor. Die van jou is wat dat betreft meer merrie. Jim is toch wat makkelijker.

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:59

Haha nou ijsjes kunnen er ook wat van hoor Nagelbijten / Gniffelen Daar henb ik dan weer het nodige mee meegemaakt Tong uitsteken Maar nu k de kneepjes van het horsmanship beetje in de vingers heb gaat het meer Veer en Nora hartstikke goed :p

Maargoed.. k zou in t vervolg die mensen een longe meegeven met buitenzetten.. enne verder hoop ik dat ze er overheen groeit en het afleerd..
Over dat rijden van morgen.. Ik zou haar het verhaal van je vriend vertellen en haar zelf de keus laten of ze er op klimt of niet.. Ow en als ze het wel doet, hou dan je fototoestel bij de hand Nagelbijten / Gniffelen Knipoog

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:59

Amanda schreef:
Gewoon doen Hinke Ja
Ik heb het bij Jim ook al vrij snel gedaan. Juist veel dingen met andere mensen doen. Wandelen, buiten zetten en ook rijden.
Wel mensen die ik overigens ken en vetrouw en rij-ervaring hebben.
Hoe jong hij ook is, ik vind het belangrijk dat hij went aan andere mensen.

Moeilijk hoor. Die van jou is wat dat betreft meer merrie. Jim is toch wat makkelijker.

Ik probeer ankie idd vaak door anderen mee te laten nemen. Ook mijn vriend wandelt af en toe met haar. Maar uiteindelijk ben je zelf toch altijd de gene die je paard het meest in handen heeft.
Het is niet dat ik zo voorzichtig ben met ankie, dat ik dat meisje er niet op durf te laten rijden, het is vooral dat als diegene er aflazerd, en mogelijk een trap na krijgt, het eigenlijk mijn schuld is, omdat ik het wist. Ik moet iemand zien te vinden die veel lef heeft, en dat wel aan durft. Misschien valt het allemaal wel erg mee, maar ik ga er niet iemand op zetten die snel bang wordt Knipoog

Zo wat zijn we allemaal ineens druk aan het posten in dit topic Haha!