ach ja toen ik een nieuw zadel kreeg kon ik er in het begin niet eens fatsoendelijk op zitten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Amanda schreef:Oeh Bente
Goedemorgen!
Ankie heeft een mooi hoofdje zeg! Zo fijn!
Nathalie83 schreef:Hahaha.. Sorry mag niet lachenMisschien paar keer meelopen ofzo.. Iemand anders haar laten meenemen maar er zelf bijblijven.. Of als die personen bekent zijn met stick, stick meegeven en tijdig corirgeren.. Anders weet ik t ook niet..
Ik loop nu regelmatig met het paard van een vriendin, ze heeft nu een pup en durft de pup nog niet los bij t paard te laten lopen. Ik had eerste paar keer ook stick mee want ze probeerde bij mij vanalles.. nu gaat dat ook goed..
Nathalie83 schreef:Een stick gebruik je met het grondwerken (monty roberts doet dit idd ook) is een soort van stok met een touw eraan.. maar dan moet je paard het wel kennen wil het werken bij het buiten zetten.. Anders misschien ff zweepje mee ofzo.. die je voor haar neus langs kunt zwaaien, wil ze op de hobbel gaan.. Zwaaien NIET slaan.
als laatste oplossing zou ik nog kunnen bedenken.. Laat keer iemand met flinke spierballen haar buitenzetten en als ze het probeerd ff flink op haar donder geven..
Misschien ook wel leuk om je beetje te verdiepen in het grondwerken (horsemanship) kijk maar eens op you tube. werkt echt goed als je t onder de knie hebt!
joopiexx schreef:hmm.. dan is Jim wel een snellere leerling dan die van mij. Ik heb nog altijd een hengstenketting om met wandelen. Anders is bij ieder sprietje mn arm uit de kom. En in en uit de wei deden ze op de vorige stal zonder touwtje. Gewoon alle paarden los laten.
Amanda schreef:Oh, dat is niet zo handig dan
Een halstertouw kun je ook zo bevestigen. Heb ik ook gedaan als er geen ketting voor handen was.
Dat geeft wel druk, maar kan veel minder kwaad. Misschien is dat een tussenoplossing.
Nathalie83 schreef:en anders, stal open gooien, land open gooien, gaat ze zelf wel heen![]()
(dit is uiteraard een grapje
)
Nathalie83 schreef:ow dat zou vast en zeker heel goed kunnen!! En waarschijnlijk weten de mensen ook dat ze het kan gaan doen, dat voeld ze en doet ze het juist! das waarschijnlijk ook de reden waarom ze het bij jou niet doet! ze weet wat ze wel en niet kan maken bij jou.
Maar ze voeld het vast en zeker aan bij wie ze wel en niet wat kan proberen..
Met Levera net zo, zet er een ervaren ruiter op en ze laat je de eerste keer alle hoeken van de bak zien. Zet er een kind op en ze zet geen stap verkeerd!
Amanda schreef:Gewoon doen Hinke
Ik heb het bij Jim ook al vrij snel gedaan. Juist veel dingen met andere mensen doen. Wandelen, buiten zetten en ook rijden.
Wel mensen die ik overigens ken en vetrouw en rij-ervaring hebben.
Hoe jong hij ook is, ik vind het belangrijk dat hij went aan andere mensen.
Moeilijk hoor. Die van jou is wat dat betreft meer merrie. Jim is toch wat makkelijker.