Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Yvank_ schreef:Hier weldeden flink wat mee en mijn bijrijdhaf had een 1e premie bij de 6 t/m 8 jarige merries en was kampioen daarbij, bij het kampioenschap werd ze dagkampioen en later is z eook nog gehuldigd tot ere kampioen
Hinke schreef:Mystica: dat wist ik niet! Ik heb hier nog ergens een lineair scoreformulier voor kwpn-ers liggen, maar haflingers zullen wel op heel andere dingen beoordeeld worden.
Ik ben benieuwd! Ik ben ook heel benieuwd naar wat de jury van een te dik paard vindt.
Ik ga volgende week zaterdag meedoen in dordrecht, maar ik heb het programmaboekje nog steeds niet *baal*.
Ik heb gehoord dat er echt heel weinig haflingers meedoen. Zijn haflingerkeuringen niet populair?
Citaat:Voorbrengen
Hoe worden paarden voorgebracht ?
De begeleiders(sters) van de paarden dienen zo mogelijk in het wit gekleed te zijn.
Wijze van opstellen voor de jury
Het paard dient op een afstand van 5 a 6 meter vanaf de jury te worden opgesteld, zoveel mogelijk horizontaal, waarbij het geen bezwaar is dat het paard aan de voorhand ietwat hoger wordt opgesteld dan in de achterhand. Het paard moet zodanig worden opgesteld dat de jury de vier benen goed kan beoordelen. Dit houdt in dat de benen die het verst van de jury zijn verwijderd zo goed mogelijk zichtbaar zijn. Zie schets no. 1
Bij deze opstelling kan de jury het paard aan de zijkant bekijken. Indien de jury het paard aan de voorzijde wil beoordelen, dient de begeleider zich aan de linkerzijde van het paard op te stellen, opdat de jury de gelegenheid krijgt de voorbenen goed te beoordelen. Zie schets no. 2
Wijze van voorbrengen in stap. De begeleider loopt bij het voorbrengen in stap aan de linkerkant van het paard en houdt het paard vast met zijn rechterhand, op ongeveer een afstand van 30 centimeter vanaf het bit. De linkerhand houdt het einde van de teugel of het touw vast. De begeleider moet zorgen dat het paard recht loopt en daarbij haar natuurlijke stappassen kan maken zonder dat daarbij het hoofd van het paard door de begeleider wordt omgetrokken. Daarmee wordt voorkomen dat het paard niet correct loopt. Zie schets no. 3
Wijze van voorbrengen in draf.
De begeleider loopt in draf met het paard mee, naarmate de snelheid van het paard dit verlangt om een goede draf te laten zien. Het beste is dat de begeleider in hetzelfde ritme loopt als het paard. Is het rechterbeen van het paard gebogen dan dient ook het rechterbeen van de begeleider gebogen te zijn. Zie schets no. 4.
Afbeelding
bron http://www.kvth.nl
Hinke schreef:Programmaboekje vandaag niet gekregenIk ben aan het stresssen! Sokken en hoofdhaar geknipt, en het ziet er echt niet uit! Hoe kun je alles egaal knippen, zonder dat het lijkt alsof je hier en daar een pluk weg hebt geknipt? Ik had vandaag ook een supermooi goedkoop keuringshoofdstel gekocht, maar het past voor geen meter...
En ik heb haar staart deze week zovaak gewassen dat ik helemaal geen tijd meer heb gehad om te longeren. En de staart is nog steeds bruin! Wat een drama, zo'n keuring!!
En nu krijg ik ook nog eens steeds van iedereen te horen dat ik beter niet met ankie kan gaan omdat ze te dik is...