[Centraal] Keuringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:24

Ja dat klopt dat had ik eerder al vermeld Knipoog

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:13

Weet iemand hoe de jury de paarden beoordeelt? Gebruiken ze zo'n lineair scoreformulier als bij kwpn-ers?
Ik weet echt weinig van haflingerkeurigen, alleen dat je 1ste en 2de premies hebt *schaam*.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:25

Ja maar dan niet zo'n index geval, maar via het 100 punten systeem dus.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 22:20

Mystica: dat wist ik niet! Ik heb hier nog ergens een lineair scoreformulier voor kwpn-ers liggen, maar haflingers zullen wel op heel andere dingen beoordeeld worden.
Ik ben benieuwd! Ik ben ook heel benieuwd naar wat de jury van een te dik paard vindt.

Ik ga volgende week zaterdag meedoen in dordrecht, maar ik heb het programmaboekje nog steeds niet *baal*.
Ik heb gehoord dat er echt heel weinig haflingers meedoen. Zijn haflingerkeuringen niet populair?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 09:27

Hier wel Ja deden flink wat mee en mijn bijrijdhaf had een 1e premie bij de 6 t/m 8 jarige merries en was kampioen daarbij, bij het kampioenschap werd ze dagkampioen en later is z eook nog gehuldigd tot ere kampioen Hyper!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 09:41

Yvank_ schreef:
Hier wel Ja deden flink wat mee en mijn bijrijdhaf had een 1e premie bij de 6 t/m 8 jarige merries en was kampioen daarbij, bij het kampioenschap werd ze dagkampioen en later is z eook nog gehuldigd tot ere kampioen Hyper!

Gefeliciteerd. Top dag voor je dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 09:42

Ja zeker weten ja Ja

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:59

Hinke schreef:
Mystica: dat wist ik niet! Ik heb hier nog ergens een lineair scoreformulier voor kwpn-ers liggen, maar haflingers zullen wel op heel andere dingen beoordeeld worden.
Ik ben benieuwd! Ik ben ook heel benieuwd naar wat de jury van een te dik paard vindt.

Ik ga volgende week zaterdag meedoen in dordrecht, maar ik heb het programmaboekje nog steeds niet *baal*.
Ik heb gehoord dat er echt heel weinig haflingers meedoen. Zijn haflingerkeuringen niet populair?

t aantal valt wel mee, alleen in onze catogorie zijn het er maar 3... met de 4/5/6 jarige doen er flink wat mee Haha!
Vreemd trouwens dat het boekje nog niet heb gehad! Heb je al gebeld? staan wel handige dingen in het boekje nl Haha!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 14:29

Nee ik heb nog niet gebeld want ik ben net terug van vakantie Knipoog . Ik ga morgen even bellen. Waarschijnlijk is het mis gegaan omdat ik nog maar net lid ben van de kvth, ik kreeg de inschrijfformulieren eerst ook niet daardoor.
Ik heb gehoord dat ik absurd vroeg moet, dat kan nog wat worden.
3 haflingers in de 3jarigen groep is echt heel weinig!
Ik dacht dat er juist meer 3jarigen zouden komen, en heel weinig oudere haflingers..
Ik zit net op de site van dag van mens en dier te kijken. Het programma ziet er heel leuk uit!

Laten jullie je haflinger in de trailer staan als je moet wachten? Ik wilde een prikwei maken, maar misschien zijn anderen daar niet zo blij mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:14

Ja paard blijft gewoon in de trailer Ja meestal is er ook niet genoeg ruimte voor een prikwei

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:52

Hier hebben ze regelmatig prikweides. Ja
Anders staan de paarden lang vastgemaakt naast de trailer.
Ik zie hier maar zelden een paard de hele tijd op de trailer staan Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 08:49

Hier niet zoveel ruimte is er hier meestal niet met mooi weer gaat ze wel uit de trailer maar zoals zaterdag dan niet Nagelbijten / Gniffelen

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:07

Prikweide op dordrecht is geen ruimte voor.. Is ook niet echt aan te raden, daarvoor is de keuring echt te druk

Wij houden ze denk ik wel van de trailer af want we hebben ze steeds weer nodig.. Dus op en af de trailer en vrachtwagen schiet ook niet op..

Dr zijn:

8 hengstveulens
2 jaarling hengsten
5 merrieveulens
4 jaarling merries
1 2 jarige
3 3-jarige
5 4-jarige
5 5-jarige
7 6-7 jarige
6 8 jaar en oudere
1 haflinger ruinen 2 jaar
3 haflingerruinen 4 tm 8 jaar
3 ruinen 9 jaar en ouder

Is inderdaad wel is meer geweest maar vind het niet zo erg..

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:49

Jeeh wat weinig!
Is het bij de beoordeling een voordeel als er weinig haflingers in jouw groep zijn of maakt dat niks uit?

Ik weet nog steeds niet precies hoe je voor moet brengen, wie gaat mij helpen!
Dit staat er in de openingspost:

Citaat:
Voorbrengen

Hoe worden paarden voorgebracht ?
De begeleiders(sters) van de paarden dienen zo mogelijk in het wit gekleed te zijn.

Wijze van opstellen voor de jury
Het paard dient op een afstand van 5 a 6 meter vanaf de jury te worden opgesteld, zoveel mogelijk horizontaal, waarbij het geen bezwaar is dat het paard aan de voorhand ietwat hoger wordt opgesteld dan in de achterhand. Het paard moet zodanig worden opgesteld dat de jury de vier benen goed kan beoordelen. Dit houdt in dat de benen die het verst van de jury zijn verwijderd zo goed mogelijk zichtbaar zijn. Zie schets no. 1
Bij deze opstelling kan de jury het paard aan de zijkant bekijken. Indien de jury het paard aan de voorzijde wil beoordelen, dient de begeleider zich aan de linkerzijde van het paard op te stellen, opdat de jury de gelegenheid krijgt de voorbenen goed te beoordelen. Zie schets no. 2

Wijze van voorbrengen in stap. De begeleider loopt bij het voorbrengen in stap aan de linkerkant van het paard en houdt het paard vast met zijn rechterhand, op ongeveer een afstand van 30 centimeter vanaf het bit. De linkerhand houdt het einde van de teugel of het touw vast. De begeleider moet zorgen dat het paard recht loopt en daarbij haar natuurlijke stappassen kan maken zonder dat daarbij het hoofd van het paard door de begeleider wordt omgetrokken. Daarmee wordt voorkomen dat het paard niet correct loopt. Zie schets no. 3

Wijze van voorbrengen in draf.
De begeleider loopt in draf met het paard mee, naarmate de snelheid van het paard dit verlangt om een goede draf te laten zien. Het beste is dat de begeleider in hetzelfde ritme loopt als het paard. Is het rechterbeen van het paard gebogen dan dient ook het rechterbeen van de begeleider gebogen te zijn. Zie schets no. 4.

Afbeelding
bron http://www.kvth.nl

maar weet iemand waar dit op de kvth site staat? Ik wil die schetsen nl ook wel ff zien.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:06

Volgens mij staat dat er niet meer op. De website van het kvth is net volledig vernieuwd. Ik heb het niet meer kunnen vinden iig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:08

In het programmaboekje dat ik gister kreeg stond betreffende stuk met schetsjes er gewoon in. Is dat bij jou niet zo

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:34

Ik heb om de een of andere reden geen programmaboekje gekregen, maar die krijg ik wss morgen alsnog toegestuurd. Eigenlijk ook wel logisch dat het daar in staat Knipoog Ik zal het boekje even bekijken, dank je!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 23:58

Programmaboekje vandaag niet gekregen Huilen Ik ben aan het stresssen! Sokken en hoofdhaar geknipt, en het ziet er echt niet uit! Hoe kun je alles egaal knippen, zonder dat het lijkt alsof je hier en daar een pluk weg hebt geknipt? Ik had vandaag ook een supermooi goedkoop keuringshoofdstel gekocht, maar het past voor geen meter...
En ik heb haar staart deze week zovaak gewassen dat ik helemaal geen tijd meer heb gehad om te longeren. En de staart is nog steeds bruin! Wat een drama, zo'n keuring!!
En nu krijg ik ook nog eens steeds van iedereen te horen dat ik beter niet met ankie kan gaan omdat ze te dik is...

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 11:41

Hinke schreef:
Programmaboekje vandaag niet gekregen Huilen Ik ben aan het stresssen! Sokken en hoofdhaar geknipt, en het ziet er echt niet uit! Hoe kun je alles egaal knippen, zonder dat het lijkt alsof je hier en daar een pluk weg hebt geknipt? Ik had vandaag ook een supermooi goedkoop keuringshoofdstel gekocht, maar het past voor geen meter...
En ik heb haar staart deze week zovaak gewassen dat ik helemaal geen tijd meer heb gehad om te longeren. En de staart is nog steeds bruin! Wat een drama, zo'n keuring!!
En nu krijg ik ook nog eens steeds van iedereen te horen dat ik beter niet met ankie kan gaan omdat ze te dik is...

Ik raad je aan om de staart te wassen met bleekmiddel en zeep. Dan is de staart in een keer heel wit. Alleen dan zou ik hem wel even invlechten.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 11:45

Bedankt voor je tip! Gewone bleekmiddel uit de supermarkt? Lost de staart daar niet in op? Tong uitsteken Ik ga er voor vannacht een staartbeschermer om doen Ja

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 11:58

Kijk uit met bleekmiddel bij de staartwortel van je paard hoor!!! Daar kunnen ze een soort van brandwonden van krijgen!!

Avy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 12:37

betadine shampoo is veiliger (ik snap wel dat ze dat normaal ergens anders voor gebruiken)en daar wordt wit ook wit van. ene zeker geen beschermer omdoen als de staart niet 100% droog is krijg je smet van (vochtige wondjes)

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:33

Geen bleekmiddel doen hoor! Gewoon ff emmer met wat biotex(Niet de staartwortel erin hangen) en dan verder wassen met babyshampoo..
Relax blijven Knipoog Niets aan de hand.. Zorg gewoon dat je het keuringshoofdstel nog omkan ruilen voor een passende..
Knippen had je eigenlijk al eerder moeten doen maar kijk gewoon wat dr nog te redden is.. (Ik heb dr trouwens nooit happen uit)
Verder blijven ademen Knipoog Komt allemaal wel goed..
Gewoon lekker gaan en je ziet wel hoe het gaat

Wij gaan zo beginnen op stal met de voorbereidingen en eind van de middag gaan we wassen(en vanavond)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:17

Net wat Pauk zegt: maak je niet druk. Het komt allemaal goed. Het moet vooral leuk zijn. Geniet ervan. En kijk goed naar de profs.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 23:15

Bedankt voor jullie reacties Knipoog Ik weet wel dat ik me niet zo druk moet maken, maar ik kwam er wat te laat achter dat ik me eerder had moeten voorbereiden. En ik word ook wel een beetje zenuwachtig van sommigen hier die steeds lopen te roepen dat als je een mollig paard hebt, of je paard zijn staart niet wit is, etc, je maar beter helemaal niet kunt gaan...
Ik heb de staart nog een keer gewassen, maar nog steeds niet wit Huilen Maar mijn keuringshoofdstel kan ik wel gebruiken want ik heb hem met wat geknutsel langer weten te maken. Hopen dat het niet uit elkaar valt! Ik heb vanavond een keer geoefend met het voorbrengen. Ze ging eerst meteen galloperen, en toen moest ik haar loslaten. Ik zit er over na te denken om haar toch te laten voorbrengen morgen, maar hoe vind je iemand zo snel nog!!
Programmaboekje heb ik nl ook nog steeds niet. Ik weet dus niet goed hoe ik nu voor moet brengen, en nogvervelender, nu kan ik niet parkeren daar! BAALL