Wie gaan er allemaal 1 Februari a.s. naar de HENGSTENKEURING

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:57

Citaat:
dinsdag zullen we te horen krijgen hoe het verder zal gaan met sterago.

Hou ons op de hoogt
succes in ieder geval

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 00:12

Amanda_T
Citaat:
Ik zie dit topic waarschijnlijk een beetje laat..Maar hoe werkt het als je met een hengst naar de hengstenkeuring wil? Ik heb 2 Haflingerhengsten lopen, eentje die dit jaar 3 word. Ben ik dan te laat, of kan ik alsnog als hij 4 jaar oud is met hem naar de hengstenkeuring toe? Ik ben wat dat betreft echt een leek, wie kan mij wat duidelijkheid verschaffen

Je kunt nog naar de nakeuring gaan (is meestal in maart en een beetje jury zou de kwaliteit van een hengst door een dikker vachtje heen moeten kunnen zien). Ik zou wel overwegen om hem toch volgend jaar voor te stellen als hij in topconditie staat, dat is waarsschijnlijk verstandiger omdat zijn kansen dan wel groter zijn. Maar is hij nu in goede conditie met alleen een dikkere vacht zou je het kunnen proberen, volgens mij. Wel nu meteen dekens op gaan leggen dan!

Pauk

Re: Wie gaan er allemaal 1 Februari a.s. naar de HENGSTENKEURING

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 09:31

Nounou wat reageert iedereen gezellig op mekaar zeg..

Een afgekeurde hengst is niet voor niets een afgekeurde hengst maar dat wil niet zeggen dat het voor de sport geen leuk paard is.
Integendeel! De meeste afgekeurde hengsten zouden juist superleuk zijn voor de sport.

@ Maschke Abe en Auke zijn leuke hengsten en ik geloof helemaal dat jullie daar plezier in beleven want wie doet dit niet met zijn of haar paard.
Maar ik deel wel een beetje de mening van de jury, ik vond Abe niet voldoende hengst voor zijn leeftijd.
bovendien ik als fokker zijnde zou niet zo snel een hengst kiezen waarvan de moeder niet is opgenomen in het stamboek, misschien toch het proberen waard?
Auke had trouwens wel een lekker koppie!

En bij een hengstenkeuring heeft iedereen nou eenmaal een andere mening, maar om als hengst goedgekeurd te worden moet je nou eenmaal een bepaalde klasse hebben.
Ik heb zelf ook een hengst in de opfok staan waar ik knettergek op ben maar ik ben wel reëel genoeg om te zien dat ik hem beter volgend jaar kan castreren en lekker de sport in uit kan brengen dan dat ik ermee naar de hengstenkeuring ga.

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 12:25

@Maschke, ik snap je teleurstelling over het niet goedgekeurd worden van Abe en Auke, maar ook ik zie in beide hengsten geen vaderdieren. Dat heeft niets te maken met wie de fokker is, wie de eigenaar is of jaloezie, wel met een aantal andere zaken. Beide mannen komen uit een moeder die niet is opgenomen in het stamboek, grote vraag die er dan bij de gemiddelde fokker bovenkomt is waarom dat dan niet is gebeurd. Tweede punt is dat beide mannen Allacher-zonen zijn en helaas voor hen is het zo dat deze hengst veel nakomelingen heeft, waardoor ze dus echt een zeer duidelijke verbetering zouden moeten zijn van hun vader om nuttig te zijn voor het verbeterend fokken binnen het ras. Verder is mijn persoonlijke mening dat ik Abe weinig hengstenuitstraling vond hebben in de ring (thuis kan dat anders zijn natuurlijk) en Auke was wat klein (kan nog groeien natuurlijk). Daarnaast vond ik de bewegingen die ze in de ring lieten zien niet overtuigend genoeg, wat niet wil zeggen dat het slecht was! Wat ik wel vond van beide heren is dat ze er mooi voor stonden, jullie hadden ze echt super klaargezet voor de keuring!!!
Ik geloof onmiddelijk dat ze het goed doen in de sport, alleen zie ik er (net zoals de jury) geen vaderdieren in.
En dat heeft overigens niets te maken met geen respect hebben voor de fokker, slechts met een andere visie op fokkerij.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 12:37

pauk en jossie,zoals jullie het nu beschrijven,kan ik persoonlijk heel erg waarderen,mooi onderbouwd,eerlijk maar toch vriendelijk......was iedereen maar zo. :j
en op deze manier toch jullie mening kunnen zeggen. kijk zo kan het dus ook! _/-\o_

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:32

Dan ga ik toch volgend jaar maar met hem. Merk nu echt aan hem dat hij nog een beetje puppy is, hij laat zich nog snel ondersneeuwen als hij iets spannend vind. Van de zomer gaat hij in het tuig/training, dat doe ik wel zelf, maar dan zal hij inderdaad volgend jaar beter voorkomen. Kan hij iig nog een jaartje opgroeien. Dan kijk ik dan wel of hij er echt klaar voor is :). Hij zit nu nog best dik in z'n haren en is totaal nog niet getraind. Het enige wat meneer nu doet is met z'n vriendje door de wei heen rennen en gras/hooi eten dus dat word geen optie.

@DVVHGL

Citaat:
ik zou er alleen heel goed over nadenken waar je aan begint
ik heb met nymo mee gedaan omdat ik graag 1 nakomeling zelf wil hebben voor de sport
maar als ik ga bedenken wat ik nymo allemaal ontneem
buiten spelen met vriendjes is er echt niet meer bij
zou ik er echt heel goed over nadenken of je dit werkelijk wilt

Ik heb zelf een stal/weiland, dus geen problemen met merrie's etc. Hebben wel een weide aan de overkant liggen met in de zomer wat hengstige merries (paarden zijn van iemand anders), maar die ligt ver genoeg weg, en hij heeft veel respect, ook voor de draden (hekwerk is heel hoog), dus maak me daar geen zorgen om. Die 2-jarige die we hebben lopen is ook nog hengst. Dus een vriendje heeft hij zowiezo. :) Mijn ambities liggen toch niet bij het houden van merries, dus verder geen problemen of verleidingen voor hem

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 22:26

maschke schreef:
zou je dit ook recht in mijn gezicht durven zeggen mocht ik je tegen komen?? Abe EN Auke zijn prachtige hengsten waar wij veel plezier aan beleven, en dit zien wij zowiezo als training voor de hengsten, en ten tweede is de jury van mening dan Abe niet genoeg hengst is, wat in mijn ogen geen rieeel commentaar is, en die mening deeld de eigenaar met mij.... Als je je een beetje verdiept in de hengsten bond weet je ook meteen wie dat dan is he... Abe verslaat meerdere goedgekeurde hengsten op concours zowel in de B ALS in het L1, dus waarom zou hij dan niet kunnen bewegen??? Auke is misschien wel nog wat l
klein en dat wisten wij ook. Voor de eigenaar en mij is t goed te weten dat we de moeder nog steeds op stal hebben en uit een hele mooie lijn komt, helaas nooit iets meegedaan vanwege t beroep van de eigenaar, zoals je in t boekje kunt lezen ( prof. dr J. de Haan ) . beetje respect graag!! Maar wie ben jij eigenlijk en waarom heb je iets tegen mijn schatten??

Ik heb mijn mening gegeven en gevraagd naar de mening van anderen. Ik heb het niet over het plezier wat je beleefd aan je hengsten, ik heb het niet over dressuur en prestaties. Ik heb het over beide hengsten als vaderdier, geschikt om de fokkerij van de Haflinger in het algemeen te kunnen dienen. Met een goede vader die nog in actieve dekdienst staat en een niet gekeurde moeder, vind ik vanuit fokkerij-oogpunt dat ze geen interessant bloed voeren. Ook zijn ze exterieurmatig niet bijzonder genoeg om ze daarom goed te keuren.

Ik heb helaas niet de gave die Jossie en Pauk wel hebben. Ik heb slechts mijn persoonlijke mening en die schrijf ik. Ik vind het spijtig dat je dat persoonlijk opvat, want zo is het niet bedoeld.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 05:31

Sjelle schreef:
Want qua dressuur zullen er ook een heleboel merries en ruinen de ggk hengsten eruit lopen of dit nu in de B is of tot in de Z.
Wat niks zegt over de bewegingen van het dier.
Op de keuring spreken we van natuurlijke beweging ! Dit is wat anders dan de bewegingen die een paard laat zien ohz.

Daarom rijden een hele hoop hengstenhouders al een paar maanden niet meer op hun paard voor de keuringen!

Maar training ohz zorgt wel voor een goede bespiering, zodat de bewegingen krachtiger overkomen. Dat dat dan "niet natuurlijk" zou zijn, zal velen worst wezen. Als het maar show oplevert in de ring.

Ik vraag mij dus af hoe de dressuurtraining de bewegingen van de hengst ten nadele beïnvloeden. (anders zouden ze toch gewoon verder rijden?)

@Maschke: je hoeft wat anderen schrijven niet zo persoonlijk op te vatten... Het is maar internet.

DVVHGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 09:42

Amanda_T schreef:
@DVVHGL

Citaat:
ik zou er alleen heel goed over nadenken waar je aan begint
ik heb met nymo mee gedaan omdat ik graag 1 nakomeling zelf wil hebben voor de sport
maar als ik ga bedenken wat ik nymo allemaal ontneem
buiten spelen met vriendjes is er echt niet meer bij
zou ik er echt heel goed over nadenken of je dit werkelijk wilt

Ik heb zelf een stal/weiland, dus geen problemen met merrie's etc. Hebben wel een weide aan de overkant liggen met in de zomer wat hengstige merries (paarden zijn van iemand anders), maar die ligt ver genoeg weg, en hij heeft veel respect, ook voor de draden (hekwerk is heel hoog), dus maak me daar geen zorgen om. Die 2-jarige die we hebben lopen is ook nog hengst. Dus een vriendje heeft hij zowiezo. :) Mijn ambities liggen toch niet bij het houden van merries, dus verder geen problemen of verleidingen voor hem

ik heb het niet over merreis of verleiding of je hek werk ;) ( ik neem aan dat je je paard opvoed )
ik heb alleen gezegt dat ik er heel goed over na zou denken of je dat werkelijk wil

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:20

Citaat:
ik heb het niet over merreis of verleiding of je hek werk ;) ( ik neem aan dat je je paard opvoed )
ik heb alleen gezegt dat ik er heel goed over na zou denken of je dat werkelijk wil

Als ik er nog niet goed over na had gedacht, zou ik ook de vraag niet stellen hoe het in zijn werk gaat. Ben niet van het onvoorbereid aan de gang gaan :)

maschke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:23

mensen, ik ben echt niet teleugesteld dat mijn mannen niet zijn goedgekeurd, wij gaan mee voor de ervaring, abe was mee omdat we (en iedereen op concours vraagt waarom hij niet gekeurd is....) hem mooi vinden als je dan alleen te horen krijgt dat ie niet hengst genoeg is, vind ik dat een belediging. ik vind dat geen argument.zet hem naast een merrie en hij is hengst hoor. ik ben allang blij dat t niet zo`n schreeuwlelijk is die mij in mn nek springt.... en dan vind ik t oke dat auke niet door is mogen gaan hij is ook te klein. maar de reactie van Wicky stoot me tegen de borst en daar zeg ik dus iets van. ik kan best tegen kritiek hoor maar t moet wel gegrond zijn. Waarom geertje niet op keuring geweest is? tja de eigenaar heeft zoals jullie allemaal weten ondertussen, niet teveel tijd gehad vroeger in verband met zijn werk ( proffessor, hoogleraar enz enz) had de paarden voor zijn hobby en was niet zo met keuringen bezig, ik ben toen voor hem gaan rijden en na zijn pensioen is hij met de rest van de merries en dus ook de hengsten op keuring en concours gegaan, haar dochter en kleindochter zijn beide stamboek met hoge punten, en lopen allemaal in de sport. Geertje is al wat ouder en staat niet in keurings conditie op t moment maar willen haar wel eens meenemen, hebben daar nu ook pas de kans voor, ( hebben 3 trailers nodig + nog een chauffeur he... ) die zijn en nu. de fokker van Geertje ( Ton Notermans ) houd zijn fokkerij noulettend in de gaten en vond t geweldig om kinderen van zijn Geertje terug te zien op de keuring. en de beweging van Abe is er 100% op vooruit gegaan sinds hij onder t zdel is zowel ohz als in vrijheid, dus maak iemand anders maar wijs dat je met dressuur rijden de beweging in vrijheid niet kunt verbeteren. hadden jullie ook kunnen vergelijken met vorig jaar he.... maar goed, wij gaan lekker verder met trainen en keuringen. en wie weet zijn we er volgend jaar weer..... ze worden onder geen beding gecastereerd.....

brisingr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:27

weet iemand al iets van Sterago af ?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:31

Daar ben ik ook benieuwd naar!

Vond het een aansprekend dier op de keuring!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:16

we zouden vandaag meer weten,maar helaas nog niks gehoord van KVTH...nog even afwachten dus.

LadyLaguna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:45

Zijn er nog mensen die op de hengstenkeuring Den-Bosch mooie foto's van winser-g hebben gemaakt? ben erg benieuwd.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:26

Hoe is het eigenlijk afgelopen met de nakeuring?

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:57

Op de nakeuring zijn alle drie de hengsten goedgekeurd
Starwiek
Mister Nice Guy
En Avalanz van de binnenmaas met een S10

martine2610

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:53

Wat goed!!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:32

@Pauk
Dat staat niet in het boekje van jan-feb toch?
Weet jij waar ik er een artikel of iets over kan vinden?

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:08

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:35

doei schreef:
Thanks Roweentje!!!
Dit is hem:
Afbeelding

Ik ben erg benieuwd hoe hij in het echt is!

Ik rij hem :D ze staan nu in Doenrade allebij.
Welt hit staat ook bij hem op stal, die rijd een vriendin van me.

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 23:20

Hoe is Welt Hit ?! Ik heb een half broer van hem :)

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 23:43

lovehaffie schreef:
Hoe is Welt Hit ?! Ik heb een half broer van hem :)

Braaf met rijden, loopt goed ontspannen.
Alleen in de omgang nog echt een ongemanierde.

Rubya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:06

GittekeZ1 schreef:
Dat staat voor een tirools gefokt paard
Kan dat ik het niet goed heb

Liz is een hengst die in oostenrijk goedgekeurd is. Merries worden geen liz en een nederlands paard met oostenrijkse ouders is oostenrijks gefokt maar geen liz.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:53

xPenny schreef:
doei schreef:
Thanks Roweentje!!!
Dit is hem:
Afbeelding

Ik ben erg benieuwd hoe hij in het echt is!

Ik rij wel eens op hem :D ze staan nu in Doenrade allebij.
Welt hit staat ook bij hem op stal, die rijd een vriendin van me.