Moderne haflinger, wat vinden jullie er van?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DDW1190

Re: Moderne haflinger, wat vinden jullie er van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:10

foto? :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:31

moet ik maken.
Oud type, klein trekpaardje :j
Harom v/d milt x Apollo v. Schafferden ;)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:32

okee, ben benieuwd, kan wel kijken als iemand een kleine maats haflinger zoekt!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:40

Dennis schreef:
........Veel wat toontreded en daardoor wat maaiend in beweging. ..........

Dit valt mij ook op bij de moderne Haflinger. Vind dit dan ook echt een slechte zaak dat hier meer doorgefokt wordt!

Ik zelf heb oud-type Haflingervan 20 jr. 1.44 mtr. Niek van de Dickenes Hf.11711
Vader: Narco van Coranny Hf.K.83 en opa: Napoleon Hf.K.71. Beiden leven niet meer.
Vader van moeder is Walter van het Hambroek Hf.K.1791
Iemand enig idee of deze nog leeft?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:45

Ik hou ook écht niet van die smalle, dunne, lichte haflingertjes die zo megahoog op de benen staan. Ik heb nog een vrij ouderwetse haflinger van +/- 1.46m. Vind haar qua bouw wel mooi, maar stiekem mag het van mij nog lomper ;) Foto in profiel. Als ik later een nieuw paard koop wordt het denk ik een noriker of een noordzweeds paard. Die zijn nog lekker grof en lomp, prachtig!
edit; Las ergens in dit topic dat iemand de echt ouderwetse haflingers meer als tuigpaard zien. Dat vind ik dus echt niet! Ik wil gewoon een lekker chill, betrouwbaar paard waarmee ik lekker het bos in kan. Dat kan, mijns inziens, prima met een wat lomper paard. Die van mij gaat echt hard zat, dressuurmatig is het dan weer 3x niks. Maar ligt er dus volledig aan wat je ermee wil gaan doen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:48

stef schreef:
ohja, die maat, ook zoiets, tegenwoordig zitten (willen) ze allemaar boven de 1,50...
Die van mezelf is 1.39 en ik heb nog een 3 jarige staan (vol papier) waar ik aan twijfel of ze de 1.30 red :j

Je kunt ook zo weinig met die kleine pony's. Heb die van mij nog niet gemeten, maar die is zeker bijna 1.50m. Gelukkig. :P

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:51

Wat is dat toch voor onzin dat je weinig met kleine pony's kan? Die opmerking krijg ik ook bij de minipaarden steeds te horen....
Er is meer in het leven dan rijden, en bijv dat ponietje van 1.30 wat wij hebben staan, daar kan met gemak een volwassene op als ze straks ingereden is

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:53

Ik heb een haf van 1,38, dat is toch een ontzettend klein dan? Heeft M dressuur gelopen! En idd, je kan met alle paarden en pony's zoveel, paarden zijn niet enkel een sportaccessoire...

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:00

dat vind ik ook ine23!
Maar je moet er wel van houden, en je moet ook het paard hebben die daarbij past..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:56

Ik heb verder niets met haflingers. Maar wat ik eerder schreef viel mij echt op, de tegenvallende kwaliteit. Het weinig correct zijn en tegenvallende bewegingen kan imo in geen enkel ras het doel zijn.

Ben zelf ook echt meer van het ouderwetse type (ook bij shetten, en als ik een paarden heb zie heb ik ook liever een gelderse dan een volbloed). Mijn shet van 100cm loopt ZZ, dus een haf van 130 zal dat ook zeker wel moeten kunnen ;).

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:31

Ik heb 2 hele verschillende types.

Mijn oudere merrie is een merrie van Strizzi van de Heksenketel. Ze is erg compact en klein (1.38). Wel heeft ze vrij slanke benen waardoor de goed kan bewegen.

Mijn nieuwe merrie is een merrie van Abel. Ze is naar de elite keuring geweest maar op een punt na geen elite geworden. Ze is 1.52 groot en heeft een erg krachtige (vooral van achter) beweging van zichzelf.

Maar als puntje bij paaltje komt, dan val ik toch echt voor mijn ukkie van 1.38 :j

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:51

Wat Dennis een stukje terug schrijft over de onzuiverheid van de gangen bij de keuringen heb ik met mijn eigen haf ook meegemaakt. Ze is twee keer naar de provinciale keuring geweest. Beide keren liep ze niet 100%. De eerste keer had ze twee weken voor de keuring een klap tegen haar sprong gehad met een enorm dik been en antibiotica als gevolg. Op het filmpje wat we hadden gemaakt zag ik terug dat ze toch nog niet helemaal goed liep. Het jaar erop vond ik haar weer niet helemaal top lopen. Toen bleek na de keuring na rontgenfoto's dat ze heel licht vernageld was.

Resultaat van deze keuringen? Twee maal 1C geplaatst!

Overigens heeft mijn hafje altijd wat als we naar een evenement gaan, dus we doen nu maar nergens meer aan mee. Ik heb haar dus helaas nooit helemaal rad op de keuring voorgebracht. Wellicht hadden we dan wel doorgemogen naar Den Bosch!

Stef, klopt wat je schrijft over kleine haflingers. Qua sport de beste haflinger die we hebben gehad was 1,37!

Dennis, een shet ZZ??

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 10:36

stef schreef:
Wat is dat toch voor onzin dat je weinig met kleine pony's kan? Die opmerking krijg ik ook bij de minipaarden steeds te horen....
Er is meer in het leven dan rijden, en bijv dat ponietje van 1.30 wat wij hebben staan, daar kan met gemak een volwassene op als ze straks ingereden is

Moet je er wel op passen. En waarom onzin. Ieder mens heeft andere doelen, voorkeuren, hobby's. Lekker belangrijk.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 10:38

Misschien had ik moeten zeggen; ik kan er zo weinig mee. :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:37

juist, das wat anders.
Daarom zeg ik, er is meer in het leven dan rijden onder het zadel ;)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:36

dat is waar!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:29

DDW1190 schreef:
foto? :+

Deze foto gevonden, is van van de zomer en ze staat er niet helemaal op, maar goed, t geeft een beeld ;)

Afbeelding

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:11

Leuke haf hierboven.

Zelf heb ik niks met moderne hafies, alhoewel er afentoe wel leuke tusenzitten.

Heb zelf een ouderwetse maar kan wel super bewegen.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:05

Moderne en oude haflingers zijn leuk :j Als ze maar in goede conditie zijn :) Ik heb zelf een boek van de haflinger waarin ook veel oude haflingers staan. Begin 1900 ed. Deze zijn echt niet super breed. Alleen een wat breder voorfront en iets stevige benen. Verder verschilt het niet zo heel veel, alleen de hoogte veranderd nu heel erg :)
Heb het halve topic al doorgespit, zal nog eens verder neuzen, komen leuke dingen voorbij.
Ik ben van mening dat je met een paard, oud, modern, klein, groot, altijd wel iets kan. Als ze los zijn door het lijf en een klein beetje beweging hebben ( Wat ze al gauw hebben ) kom je er met eigen inzet toch wel. Alleen is de inzet bij de één heel anders dan bij de ander :) En dat is maar goed ook, zo blijft iedereen lekker zijn eigen ding doen.

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:03

Vind die hele moderne hafs ook niks ..
Zo iel en breekbaar ziet het er uit , niks aan . Die tanks die er eerder waren , echt het ouderwetse type vind ik ook niet mooi.
Dat ze wat hoger en slanker zijn gefokt om ze zo meer sportpaardje te maken kan ik in komen, vind persoonlijk ook mooier dan die hele kolossen .
Maar heb wel het idee dat er echt te ver in doorgeslagen wordt. Ben twee jaar geleden op een keuring geweest , en dat was ook de laatste keer .
Vond het grootste gedeelte wat daar liep haast net arabiertjes met haflingerkleurtjes .
Toen ik hier iets over zei , was er een omstander die zei nou die oude type's kan je ook niks mee.,
Ik denk dan als je een arabier wil moet je er ook een kopen , en niet een ander ras zo aan gaan passen dat het er op gaat lijken .
Maar das mijn mening :)
Houd wel van een iets vollere haf imo is dat ook een echte haf , en niet zo'n ielepieltje.

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:01

Vind ik dus ook!
Ik houd van lekker gespierde haflingers!

loontjjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 10:41

gespierd heeft niks met moderne of ouderwets te maken! als je ze goed traint op de juiste manier dan komt die bespiering er van zelf

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:46

loontjjeee schreef:
gespierd heeft niks met moderne of ouderwets te maken! als je ze goed traint op de juiste manier dan komt die bespiering er van zelf

Precies, over het algemeen worden veel haflingers die te dik zijn met gespierd of klassiek verward.. ;)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:23

Dat kan best zijn, jesme, maar mijn haflinger bijvoorbeeld staat nu sinds 2 maanden weer in volle training (wordt nu zo'n 5 keer gereden per week) en die is echt ouderwets. Nu rijd ik ze zelf tijdens de examens maar 1x per week en ik moet zeggen, ze is helemaal niet 'vermagerd' of 'moderner' geworden, maar elk deeltje in haar lijf is nu spiermassa ipv vet. En toch blijft ze een mega tank, zoals een bodybuilder...

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 14:28

Ine23 schreef:
Dat kan best zijn, jesme, maar mijn haflinger bijvoorbeeld staat nu sinds 2 maanden weer in volle training (wordt nu zo'n 5 keer gereden per week) en die is echt ouderwets. Nu rijd ik ze zelf tijdens de examens maar 1x per week en ik moet zeggen, ze is helemaal niet 'vermagerd' of 'moderner' geworden, maar elk deeltje in haar lijf is nu spiermassa ipv vet. En toch blijft ze een mega tank, zoals een bodybuilder...

Heb jij een te dikke haflinger dan?
Even goed lezen voor je een reactie plaatst. Ik scheer niet alle haflingers over 1 kam. ;)
Als jij een klassieke haflinger hebt worden ze zeker niet moderner na intensieve training nee.
Dat was precies wat ik bedoelde.

Er is alleen veel misverstand over dat velen een haflinger klassiek bestempelen als die in 'vollere conditie' staat.
Mijn reactie was bedoeld als zijnde dat ook gespierd niet hetzelfde is te dikke haflingers.