Maken julie onderscheid tussen Haflingers & Aveligneses?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lonan

Re: Maken julie onderscheid tussen Haflingers & Aveligneses?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 18:56

Ik heb ook nog nooit van dat ras gehoort.
Bij die donkere "avelignese", zie ik wel verschil met een haflinger van
tegenwoordig maar als je een oude (gefokt volgens de normen van een x aantal jaren terug)
haflinger er naast zou zetten dan zouden de verschillen weer minder zichtbaar zijn denk ik.
( maare dat zeg ik als leek hoor, ik heb zelf nog nooit een haf gehad)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:02

Lithium schreef:
Mystica schreef:
De merrie hierboven Sanssouci La Ferme is een volle haf. Een Stroganow x Animo om precies te zijn. Nors opkijken

Het kan zijn dat ze een volle haf is, maar aan haar hoofd te zien zit er (waarschijnlijk dan ver bij de voorouders ofzo) toch iets avelignese in.

Dat moet dan van voor de stamvaders van de haflingers zijn Clown Want daar is ze helemaal op terug te voeren.

( Ja, ik ken het paard toevallig. Heb haar op de keuring in rolde gezien en vond haar erg leuk. Vandaar dat ik dit weet Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:55

Even een misverstand de wereld uit helpen, de haflinger heeft juist een veel fijner koppie dan de Aveligneser.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:45

Ik snap er eigenlijk niets van Clown Bloos

HaffiePower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 23:09

op de site [url]
http://www.agraria.org/equini/avelignese.htm
[/url] staat bovenaan "Cavallo Avelignese o Haflinger", wat gewoon betekent: Paard uit Avelengo of Haflinger, waar ik uit opmaak dat het gewoon om de Haflinger gaat.

Ik vind het vreemd, om niet te zeggen verwarrend, dat Wikipedia onderscheid maakt op de ene plek terwijl op de andere plek wordt bevestigd wat ik al uit de Italiaanse tekst had opgemaakt, namelijk dat het om een en hetzelfde ras gaat http://en.wikipedia.org/wiki/Haflinger_(horse).

In Süd-Tirol waar de Haflinger vandaan wordt het plaatsje Hafling ook Avelengo genoemd. Dit komt omdat Noord-Italië (Süd-Tirol) tweetalig is.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:47

Ik kan soms een Schwarzwulder fuchs (of hoe ie ook mag heten Clown ) en een haflinger al nauwelijks uit elkaar houden, komt dit er ook nog eens bij Tong uitsteken .

Maargoed, weer wat geleerd.

Lithium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 19:24

En toch is het een apart ras.
De haf en de avelignese hebben dezelfde stamvader, maar zijn ietsjes anders geboud en komen uit een andere plaats.
Je hebt zelfs een paardenboek (en er zullen er waarschijnlijk wel nog zijn) die ook onderscheid maakt tussen de Avelignese en de Haflinger Lachen.

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:02

inderdaad, de Schwarzwalder mag WEL meedoen bij haflinger wedstrijden... hoewel die veel donkerder zijn.
Afbeelding
Nou, ze hebben allemaal naast elkaar gelegen, alleen toen er geverfd werd zijn ze gaan rollen...

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:04

Interessant, had hier nog nooit van gehoord Lachen

Yvonnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:24

haha wat grappig, ik had er ook nog nooit van gehoord maar laatst vroeg iemand aan mij: Is jou pony een haflinger of een Aveligneser? Ik dacht huh? wat is dat! Maar nu weet ik het Lachen

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:31

Er hoeft geen onderscheid meer gemaakt te worden, want ze zijn namelijk 1 en dezelfde Tong uitsteken !

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:34

Een Schwarzwalder is toch veel groter en groffer dan een Haflinger? Wat doet die op een Haflinger wedstrijd dan?

Avelingneses heb ik ook nog nooit van gehoord...

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:36

Ik heb geen idee wat een schwarzwalder op een haflingerwedstrijd doet, maar het lijkt me een vrij grove fout van DAH ( neem ik aan, anders van het KVTH)

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:40

Mystica schreef:
Ik heb geen idee wat een schwarzwalder op een haflingerwedstrijd doet, maar het lijkt me een vrij grove fout van DAH ( neem ik aan, anders van het KVTH)

En bedankt! Bij mijn wedstrijd mochten ze ook deelnemen Clown .. Omdat ze nergens anders terecht konden..

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:41

Arrisje schreef:
Mystica schreef:

En bedankt! Bij mijn wedstrijd mochten ze ook deelnemen Clown .. Omdat ze nergens anders terecht konden..

Nou, dan heeft Charaz ook meteen haar antwoord he? Vork

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:53

Okay, ik heb gezocht met http://www.google.it naar Avelignese Stalloni ( Italiaanse google, Aveligneser hengsten)
Haflingers komen uit Tirol ( Italië), Avelignesers komen uit Venetië, Trento en Midden Italië.
Avellino ( Avellinum) is een provincie in Zuid Italië
Volgens deze site IS Aveligneser idd de italiaanse naam voor de enige echt haflinger.

Maythe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:50

En toch ga ik men zusje gelijk geven, het is een appart ras.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:05

Interessant, had ook nog nooit gehoord van Aveligneses.

Nu wil het toeval dat mijn zus die al jaren in Italië woont net ff een paar weekjes in Nederland is. Ik liet haar deze discussie zien. Volgens haar is Avelignese eigenlijk gewoon de Italiaanse benaming voor een Haflinger. In Italië spreken ze de H vrijwel nooit uit aan het begin van het woord. En dus schrijven ze dat ook niet op.

Avelignese spreek je uit als: Ahvelienjeese. En als je dus goed luistert klinkt daar het woord Haflinger in door.

Ik denk (maar weet niet zeker) dat er sprake is van 1 ras dat in 2 types uiteen is gevallen. Dat is natuurlijk bij meerdere rassen zo. Een paar voorbeelden:

Andalusiër:
- normale type
- karthuizer type

Friezen:
- barokke type
- klassieke type
- moderne type

Arabieren:
- Poolse
- Egyptische
- Engelse
- Spaanse
- Russische

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:13

Volgens de italiaanse versie van Google zijn ze hetzelfde.
Voorbeeld? Aveligneserdekhengst heeft als afstamming Winterstein x Amadeus. Haflinger dus.

Maythe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:11

Lees dit maar eens even door.

De Avelignese dank zijn naam aan Avelengo, een streek in Alto Adige, die sinds 1918 Italiaans is.
De Avelignese is de italiaanse versie van de Haflinger :
De 2 rassen lijken spreekend op elkaar.
Van beide wordt aangenonen dat ze afstammen van de oeroude Avellium-Haflinger en zijn ook beide terug te voeren tot de hengst El Bevadi.
Dat was een oosterse hengst die door de Oostenrijkers in Arabië was aangekocht. En hoewel de Avelignese wordt beschoud als koudbloed en ook allerlei koudbloedkenmerken heeft, dank hij ook veel aan zijn oosterse invloeden.
De Avelignese wordt algemeen gefokt in Toscane, Emilia en delen van zuidelijk Italië, maar hij komt in heel Italië voor en is waarschijnlijk het populairste Italiaanse paard. Yaai en volhardend is hij, gedeeltelijk dankzij zijn rotsige, bergachtige leefomgeving van zijn streekvan oorsprong. Ook is hij groter dan de Haflinger, zowel in stokmaat als voorkomen, en hij is van goed middelzwaar type. Hij is zeer veelzijdiger en wordt in het tuig gebruikt in landbouwgebieden die niet voor gemotoriseerde voertuigen toegankelijk zijn.
Dat hij zeer stapzeker is in ruig terrein komt door zijn uitzonderlijk harde, goed gevormde hoeven.
Hij wordt vaak zowel als lastdier als rijpaard voor trektochten gebruikt.
Zijn rustige onverstoorbare temperament, zo typisch voor koudbloeds, maakt hem ideaal voor kinderen, beginnende en zenuwachtige ruiters. Zijn enrom gespierde bouw stelt hem in staatom ook volwassenen te dragen en dat maakt hem een ideale gezinspony.
Deze paarden zijn tamelijk massief geboud, maar zien er niet onaantrekkelijk uit en hebben vaak een fraai exterieur.
Ze hebben een fraai, fijn hoofd met een breed voorhoofd dat uitloopt in een smalle, fijne snuit.
Ze hebben een brede hals, die kort en gespierd is. De schouders zijn krachtig en zo gebouw dat ze een gareel tuig goed kunnen dragen. De schouders zijn ook tamelijk stijl en de pas is tamelijk kort.
Ze zijn breed in de borst en hebben een compacte, brede rug.
De achterhand is gespierd en rond. De benen zijn doorgaans goed geboud en hebben een dicht bot, goed gevormde gewrichten en wat licht behang aan rond de vetlok. Ze zijn altijd vlaskleurig van manen en staart.

De haflinger is een ras met een oeroude afkomst die, dankzij zijn geografische isolatie, zeer zuiver van type is gebleven.
Ze komen uit de omgevng van het dorpje Hafling in het Etsch-gebergte in het zuiden van Oostenrijks Tirol. Ze worden nu vooral in Beieren, maar ook in heel Europa gefokt. Het ras is gebaseerd op koudbloedpaarden die met Arabisch bloed zijn veredeld, een combinatie die ze ideaal maakt als rijpaard en licht trekpaard.
De voege oorsprong van de Haflinger is onbekend, maar vanaf 1868 is zijn geschiedenis goed vastgelegd. De Arabische hengst El bevadi XXII werdt in het ras ingebracht in 1868. Zijn zoon Frollie, uit 1874, wordt algemeen beschoud als de grondlegger van het tegenwoordige ras. 4 of 5 bloedlijnen kunnen nog steeds tot hem worden teruggebracht. Deze edele afstamming verklaard ook het opvallende uiterlijk en de kenmerken van de Haf, die van paard tot paard verschillen. Het belanrijkste fokcentrum van de Haflinger is de stoeterij Jenesien waar door de staat goedgekeurde hengsten in fokprogramma's worden ingezet. Jonge hengsten ondergaan een zwaar onderzoek en alleen de allerbeste worden dekhengst. De Haflingeris enorm populair in Beieren, waar hij vaak wordt ingekruist met Arabisch bloed. De nakomelingen worden dan teruggekruist met Haflingers om een zeer fraai kwaliteitspaard te krijgen, wat in Oostenrijk niet wordt gedaan.
De Haflinger is een typisch taai gebergtenras en deze pony's zijn dan ook sterk gehard, stapzeker en intilligent. Ze zijn zeer gewillig van aard, zijn bruikbaar voor lastwerken en uitmundende rijpaarden voor kinderen en volwassenen.
Ze hebben een aantrekkelijk hoofd dat zwaar is maar niet grof, met grote vriendelijke ogen en kleine levendige oren. Hafs hebben korte benen met een sterke brede rug en een gespierde achterhand. Ze zijn bijna altijd vos, varriërend van lichtgoud tot roestkleurig en hebben vlaskleurige manen en staart.

Zo zie je maar, er zijn weinig verschilen, maar het is wel een appart ras.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:22

ORIGIN AND DISSEMINATION
The official origin of the race Avelignese (Haflinger) laughed them to the 1874 year in which in Val Venosta (South Tirolo) nacque stallone Folie 249 from the connection between the purosangue orients them El Bedawi XXII and one cavalla aboriginal.
From the origin zone the Haflinger has been disseminated with equal intensity is to north, Austria and Germany is on all the national territory comprised the South Italy where selection nuclei already appear in the first years of the current century.
Currently the Avelignese comes raised in all the continents, comprised Australia, where it demonstrates not common dowries of adaptability.
In Italy currently the population is stimabile in beyond 13.000 heads.

CHARACTERISTICS
The Haflinger is a horse of medium stature, balanced in the diameters, elegant in the portamento, lively, docile to the sure commando and in the sailing point.
The cape is sauro, to prefer in the golden gradazione, with horsehairs and tail clearest characteristic these that tied to the typical espressività of the Arabic progenitore easy render it recognizable and appreciable also to the less demanding ippofili.

SELECTION
The Genealogico Book of the horse of Avelignese race has been instituted with D.M. 15.6.1973.
The selection is proposed to value the dowries of docilità, resistance, nevrilità, attitude to the activity of equestre tourism, through the choice of stalloni and fattrici that genetically transmit to the descendancys these characteristics.
For being enrolled to the genealogico Book of Race and to have the qualification of riproduttore the candidate must possess genealogici requirement biometrici and estimated to you. Those genealogici are relati you to the possession of five generations of ancestors of pure race.
Those biometrici to possess a minimal height to the garrese of cm 134 for female and 137 cm for i males.
The genetic improvement of the equine race Avelignese passes through the rigorous application of a riproduttivo outline that it disseminates in the population, with always greater frequency, subjects answering to the characteristics delineated from objects to you that the selection means to pursue.
The reproduction, technical moment in which comes operated the selection, is guaranteed from the minimal sufficient number of stalloni covering the requirementses in mounts natural and artificial of the race. Such number comes defined from the C.T.C according to the fattrici to mounts and of their distribution annually on the national territory. The park stalloni comes moreover renewed with a rhythm that at the same time guarantees an adapted exploitation of the stalloni miglioratori without to neglect necessary the reciprocation generational. Also the number of the young people stalloncini that rimontano the park stalloni comes defined from the C.T.C holding in consideration the riproduttive requirements of the race annually.
The National Association, by means of appropriate annually deliberates, identifies the animals re-entering in the defined categories “mother” and “fathers stalloni of stalloni”. These animals, through programmed connections, produce to the subject males candidates to the rimonta of the park stalloni.

The choice of the defined riproduttori “mother” and “fathers stalloni of stalloni” comes operated from the Technical Commission Centers considering them in independent way two characters objects you of selection: the development and the morphology. For both these characters the selection takes advantage of the appraisals BLUP-Animal Model for the height to the garrese and linear the morphologic characters who annually the National one processes in official shape.
Between all the stalloncini been born from programmed connections and subordinates to linear morphologic appraisal to thirty months of age, the best ones will come chosen to assign to the rimonta of the park stalloni in the number defined from the Technical Commission Center them. Beyond to the stalloncini produced from the programmed connections, the Technical Commission Centers them will be able to take in consideration also a limited number of subjects been born from other connections, provided that with genetic indices for the advanced development and morphology to thresholds annually defined from the same Technical Commission Centers them

Dit mag ook. Excuses voor het slechte engels. Daarvoor moet je bij de vertaalmachine zijn. Maar ik mag aannemen dat een italiaanse site, wel het 1 en ander over een italiaans ponyras weet Nagelbijten / Gniffelen

Lithium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 19:26

Door de jaren heen zijn er mensen die de 2 rassen door elkaar zijn beginnen halen. Je moet veel zoeken op het net vooraleer je echt een site vindt die echt erkend dat het 2 verschillende rassen zijn, zelfs vele Italiaanse site's halen de 2 door elkaar.
Vraag maar na aan Lacrymosa, haar tante kweekt met AVELIGNESES en niet met Haflingers, zo heb je nog verschillende Avelignese kwekers die ook beweren dat het een appart ras is.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:46

op elke nederlandse site die je vind met google, staat dat er 2 verschillende rassen zijn. Beetje jammer dat ook elke site tot op de letter gelijk dezelfde tekst heeft. De italiaanse site's zeggen iets heel anders

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 20:32

Mystica schreef:
op elke nederlandse site die je vind met google, staat dat er 2 verschillende rassen zijn. Beetje jammer dat ook elke site tot op de letter gelijk dezelfde tekst heeft. De italiaanse site's zeggen iets heel anders

Als die tekst de bovenstaande is, dan hebben alle nederlandse sitebouwers last van dyslexie en een kapotte spellingscontrole.

De bovenstaande tekst over "De Haflinger" is wel behoorlijk gedateerd, door het epicentrum van de fokkerij in Beieren te leggen (hierbij de familie Schweisgut strategisch vergetend) en de edelbluthaflingers als dominante fokrichting aan te geven.

Maythe of Lithium: als het dan toch een ander ras is, geef dan eens wat adressen/sites van fokverenigingen, rasbeschrijving met afmeting en vooral - deftige foto's. (En niet die van 30 jaar geleden, zoals er hier al gepasseerd zijn)

De italiaanse haflingers zijn wel iets geblokter dan wat we tegenwoordig gewend zijn te zien, als ik het goed voorheb... Al is de tophengst van het moment, (liz Antinor) gewoon een Amadeus zoon, dus zo origineel zijn ze daar nu ook weer niet.

Groeten, SuSEQ

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 20:34

Ik zie op Kapaza regelmatig 'vlaamse paarden' voorbij komen, iets wat wel lijkt op de Aveligneses, nog wat anders of hetzelfde?