Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ilovedunya schreef:Ik heb het papier van mijn hafje nog nooit gezien ( ze in me verzorg pony ) ik denk zelf dat het Palomino is
hoefijzer schreef:FitzChivalry schreef:wat is eigenlijk het verschil tussen een zweetvos en een palomino?
Heb ik nooit begrepen. mss dat iemand hier het uit kan leggen.
Dat is een genetisch verschil. Palomino is vos + een crème gen. (meerdere creme gen veroorzaakt cremello's, bruin plus creme is buckskin/valk)
Een haflinger heeft dit vos gen, plus flaxen gen. Flaxen uit zich in blonde manen en staart. (kan ook bij zwarte paarden of chocolade bruin) In het nederlands wordt dit vaak zweetvos genoemd.
Maar het nederlands is echt bar slecht met kleuren termen, (zo wordt roan nog vaak blauw schimmel genoemd, terwijl dit niks mte schimmel te maken heeft) het engels is veel verder in genetica en daarin zijn veel meer kleuren uit te drukken.
Zoek eens naar een *(het liefst engelse, die zijn het meest compleet) genetica site wat betrefd paarden kleuren, daar kan je heel veel van leren
yvon123 schreef:een haflinger heeft de kleur,palomino.
goudbruine vacht en witte manen en staart
FitzChivalry schreef:wat is eigenlijk het verschil tussen een zweetvos en een palomino?
Heb ik nooit begrepen. mss dat iemand hier het uit kan leggen.
Karin schreef:De Haflingerkleur is iig niet palomino
Arvanti_haf schreef:jah, in het papier staat vos.
Nu was ik laatst groomen en onze combinatie moest van te voren bij de jury komen. Het zou namelijk geen vos zijn. Ze mocht eigenlijk niet starten, omdat de coupon niet klopte. Maar omdat ze er nu toch was mocht ze voor deze keer starten, maar ze moest het wel veranderen, het was geen vos, maar een haflinger.
Dan ga je toch werkelijk twijfelen aan de jury...
Die willen alleen vos KWPN-ners zien ofzow...
We waren zow pissig!
Arvanti_haf schreef:echt wel! Ik was er ook echt achteraan gegaan, maar de amazone zelf maakte zich minder druk...