Mijn paard is nu 3 en 5 maanden waarneer starten met wedstri

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

winnietou

Re: Mijn paard is nu 3 en 5 maanden waarneer starten met wedstri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 12:13

Maanling: bedankt,,maar het is gewoon zo als ik wat zeg ik het niet goed..lijkt wel of ze het niet begrijpen ik vraag wanneer jullie zullen beginnen. en krijg tot nu to aleen maar negatief. Maar ik zal het niet meer doen maar vind het wel raar al dat negatief.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:16

dagmach schreef:
De groeischijven van haflingers/fjorden en andere sobere pony's sluiten pas tussen het vijfde en zesde levensjaar.
en wat is het verschil tussen haflingers en warmbloeden? Zijn die bij warmbloeden al met 3/4 gesloten? ELK paard is pas uitgegroeid met hun 7de levensjaar.

En ik zou pas gaan starten als het diertje oud genoeg is (is ze dus nog niet)
Je beiden vertrouwen hebt en een goede basis met aanleuning in de stap, draf en galop zonder slinger of hang werk. M.a.w. wacht een jaar en stel de vraag dan nog een keer.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:16

Ah joh, trek het je niet teveel aan. Op bokt zitten gewoon allemaal paardenliefhebbers, en iedereen wilt het beste voor alle paardjes. Daarin kunnen reakties nog wel eens ver gaan.

Heb je al wel eens proefjes geoefend?

En wat ik me afvraag: doet jouw paardje alleen klierderig bij jou, of ook als je instructrice haar eerst een paar min rijdt?

winnietou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 12:22

Maaling: Bij haar doet ze het ook wel.In het begin is ze beetje een drammer houd ze het bit vast.Later gaat het wel goed.Ze loop dan gewoon netjes naar beneden. Dat naar beneden doet ze al vanaf het begin.Ik heb wel eens een proefje gereden maar dat ging opzich wel goed. Ze vind het nog wel moeilijk en houd de aandacht er nog niet echt bij. Alles is leuk en spannend. Ik wacht ook zeker met wedstrijden rijden. Ik ga in maart mee doen kijken hoe ze het doet en daarna kijk ik wel. Ga nu eest dressuur doen en als ik veel zin heb en als ik het nog durf met 6-7 jaar springen. Maar dat zie ik wel.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:28

Klinkt een beetje als die van mij. Die is ook pas 3 (over een paar maanden 4) en sinds sept onder zadel. Bij mij wilt ze nog wel eens doordrammen als ze dramzin heeft. De andere keren gaat het heel goed. Ik longeer haar nog steeds van tevoren om het ergste rennen eruit te halen voordat ik erop stap. Als mijn instructrice erop zit dramt ze ook wel, maar wordt ze veel consequenter teruggezet. Ik ben daar nog niet snel genoeg in.
Maar hee, het zijn nog kleuters moet je maar denken, het komt vanzelf goed!

winnietou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 12:33

Idd..Ik wacht gewoon af en ik zie het wel. Als ik ga galoperen moet ik leuke dingen tussen doen..Middengalop heel langzaam galop. op de X in draf dan in de hoek naar andere kant galop en dat vind ze erg leuk om te doen. Als ze terug moet in draf weet ze al dat ze weer mag galoperen. Heel vaak laat ik dat niet toe. Dan ga ik op de volte draven en dan weer in galop. Middendraf doe ze wel maar schut te veel met de hoofd. Soms zo lomp dat ze half neervalt dat ze blijft schudden. En dat schudden zijn we achter gekomen ze vind het erg leuk om te doen. Met middengalop en dan terug naar draf gaat ze schudden van blijheid. heel raar maar zijn we wel aan het afleren. Maar succes met jou paard!!

Mirei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:39

pff...sorry hoor maar ik vindt dat je al veel van je hafje vraagt..middengalop, middendraf....jeetje hij is net onder het zadel..doe rustig aan...ook al veel bezig met naar beneden rijden....
ik persoonlijk vindt dat je hard van stapel loopt

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:41

Dat rennen heeft mijn verzorgpaard ook gedaan. Dat kwam bij haar omdat haar rugspieren nog niet zo goed ontwikkeld waren en dan vond ze het moeilijk om over de rug te lopen. Haar oplossing: Rug wegdrukken en rennen maar, nooit gemeen, maar gewoon in een behoorlijk draftempo de bak door.
Misschien is het een idee, om veel met chambon of passoateugel te longeren en in plaats van een keer in de week lang te rijden, 2 of 3 keer in de week kort te rijden. Dat is minder belastend en ze houdt misschien haar koppie er wat makkelijker bij.
Ik zou nog wel een jaartje wachten met starten, volgend winterseizoen ofzo. Na al je reacties heb ik niet het idee, dat ze nu al een aardig dressuurproefje kan lopen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:42

Dat je paard in verzet komt is reden genoeg om voorlopig niet op wedstrijd te gaan. Het is lichamelijk of geestelijk nog teveel wat je vraagt. Een nieuwe omgeving, waarin iedereen ook nog een gespannen is, is vragen om problemen. Zorg eerst dat het thuis vanaf het begin helemaal goed gaat, en ga dan op wedstrijd.

daarnaast is er ook nog het hele groeischijven verhaal, je paard is gewoon nog super jong, wees er zuinig op, rij maar een half uurtje en dat max 3 keer in de week. Dat is meer als genoeg voor zo'n jong paard (en zelfs al vrij veel...).

winnietou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 12:42

Ik moet het wel doen anders vind ze het saai en dan gaat ze juist vervelend lopen doen..en soms is het net een explosie die in de bak rijd. En het is een pony die wil werken voor je en dat zeggen er een hoop

winnietou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 12:48

ik heb 1x in de week les een uur,, en 2x per week gewoon vrij rijden 30 min per keer. en longeren doe ik 20 min ongeveer. En het is een pony die wil werken voor je. als je der maar een beetje laat lopen dan heb ik zeker weten een verveelde pony die gaat klieren. en ik stap tussen door heel veel..

winnietou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 12:49

en beneden rijden doet ze al vanaf het begin uit zich zelf.. en ik vraag niet ik laat der lopen hoe zij wilt ze hoeft van mij nog niet naar benden maar heel vaak doet ze het uit zich zelf al naar benenden..nog niet hellemaal netjes maar toch ze loopt wel weer iets

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:51

Correct me if I'm wrong, maar waarom zou netjes aan de teugel lopen (ik neem aan dat dat bedoelt wordt met 'naar beneden lopen') pas in een later stadium van de training moeten?

Het is toch juist vanaf het begin heel goed dat een paard netjes aan de teugel loopt, en zijn rug goed gebruikt?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:53

Ik vind persoonlijk dat je al veel te vroeg begonnen bent met inrijden. Je hebt al lessen van 1 uur? En nu denk je al richting wedstrijden? Verward

Jeetje, ik rij mijn bijna 4 jarige per keer nog geen half uur en ik rij zelfs niet meerdere keren per week. Verzet en protest is bij mij nog nooit voorgekomen, gek doen ook niet. En ik heb toch een paardje met een kop er op, hoor, geen watje. Ik weet zeker dat dat komt, omdat ik mijn paard nooit overvraagd heb.
Ik doe altijd een sessie grondwerk en ga daarna nog even rijden. Vergeet ook niet dat de concentratie van een jong paard nog niet zo lang kan duren. Als ik geen rekening met mijn paard's jonge leeftijd zou houden, zou ik hem ook zo kunnen overvragen. Want werken wil hij heel graag, hij vindt het ontzettend leuk. Maar ik hou voor ogen dat hij nog jong is, namelijk gewoon nog maar 3 jaartjes. En daarnaast staat hij lekker hele dagen (en nachten) op de wei met zijn maatjes. Waarom zou hij zich dan vervelen? Naast het wandelen en grondwerken wat ik doe, zie ik dat echt niet, hoor.
Waarom die van jou wel? Hoe je het ook went of keert, jouw pony is nog in de groei. Heb je ooit het groeischema van een paard wel eens gezien?

(Overigens gaat het niet alleen maar om netjes naar beneden lopen, maar ook om het juiste been- en ruggebruik. Een paard wat alleen naar beneden loopt, loopt echt niet meteen helemaal juist Knipoog ).

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:01

Zelf heb ik al vele jonge paarden ingereden en ook wedstrijden mee gestart..
Je moet het per paard bekijken en per situatie..
En als ik jouw verhaal zo lees zo ik er mee wachten..
Wat ik je ook nog op je hart wil drukken, is dat je nu echt al teveel met je paard aan het doen bent..
Een uur les is te zwaar voor een jong paard, half uurtje is meer dan zat..

Ook vind ik het een beetje onzin dat je middendraf en middengalop "MOET" doen.. Als je een jong paard nog niet onder controle heb en nog niet in balans is en zijn rug nog niet kan ontspannen moet je zo iets niet doen.. Dat verklaart ook een beetje het rennerig gedrag.. De ene keer moet ze hard dan weer langzaam..
Probeer eerst gewoon eens een goed ARBEIDStempo te rijden en denk over een jaartje op zijn vroegst pas aan de middengangen..
En als je haar "bezig" moet houden tijdens het rijden, maak dan overgangen, (galop-draf, stap - draf, draf galop ect) en rijd figuren.
Zo houd je haar bezig en kan je ook werken aan de concentratie omdat ze met figuren rijden op moet letten..

En vergeet nooit, om je paardje nog even lekker kleuter te laten zijn.. Ze moeten het niet alleen lichamelijk, maar ook MENTAAL aan kunnen..
3 keer per week een half uurtje is meer dan zat, lekker los in de bak rennen is ook belangrijk.. Vergeet dat niet !

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:13

winnietou schreef:
En het is een pony die wil werken voor je en dat zeggen er een hoop

Maar dat betekend niet dat je haar moet overvragen. Juist zulke dieren moet je remmen.

Je vraag te veel van een te jong dier. Vind het eigenlijk ook schandalig dat je lesgeefster hier niet bij ingrijpt. Je kan op zoveel andere manieren plezier hebben en dingen doen met zo'n jong dier.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 18:10

Nou, nou, nou... Moet dit nou zo? Wij geven alleen maar advies en informatie. Daar vroeg je toch om? Waarom dan zo'n reactie? Vind je argument over het zadel trouwens ook niet erg sterk... Ze duikt niet in... Nee, dat deed mijn paardje ook niet, maar toch zat het zadel voor geen meter. Begrijp me niet verkeerd, maar ik probeer alleen te zeggen dat er meer tekenen kunnen zijn voor bijvoorbeeld een niet goed passend zadel.

Maar goed... Uiteindelijk moet je hier allemaal zelf over beslissen. Volg je gevoel, jij kent het paardje het beste. Maar houd in je achterhoofd dat wij alleen willen helpen, en het beste voor jou en je paard willen. We zeggen dat soort dingen heus niet om te pesten ofzo...

Toch wil ik nog even zeggen dat je niet perse hoeft af te gaan op wat iemand zegt die zelf toevallig ook paard rijdt. Iemand zegt dat je op drie jarige leeftijd kan beginnen. Als wij hier allemaal zeggen dat dat aan de vroege kant is, zeker met een Haflinger die wat langer ontwikkeld dan een KWPNer, dan kan je dat toch ook wel in je achterhoofd houden? Ik heb zo vaak verkeerd advies gekregen van mensen waarvan ik dacht dat ze wisten waar ze mee bezig waren. Met simpel even verder kijken dan mijn neus lang is ontdekte ik al snel dat die ene persoon het bij het verkeerde eind had. Niet iedereen kan alles weten, maar ik vind persoonlijk dat je open moet staan voor de meningen van anderen, zeker als je het zelf niet zeker weet. En ookal weet je het zeker, misschien heeft die ander wel goede argumenten voor zijn manier van doen, en kan je er nog wat van leren.

Over je instructrice... Ik ken haar niet, maar misschien is het eens leuk om wat foto's van een les of gewoon het werk in de bak op bokt te zetten? Dan kan je ook eens advies krijgen van iemand die je niet kent, en die misschien weer andere dingen ziet. Ik had ook een goede instructrice, veel ervaring, en in het begin beviel het erg goed. Haar manier van mijn paard de rechter galop leren stond alleen bijna gelijk aan dierenmishandeling. Op het moment dat het gebeurde had ik daar geen weet van. Toen ik ging nadenken, en ging kijken hoe het ook kon, werd dit me duidelijk...

Alsjeblieft, zet de oogkleppen af, en zie in dat wij ook alleen maar willen helpen en het beste met jou en je paardje voorhebben... Je kan er alleen maar van leren, en zo niet, dan is er nog geen man overboord toch?

winnietou schreef:
Klieren doet ze al vanaf het begin!! het is gewoon soms een draak!! Maar hij heeft zeker geen pijn want als je met je vinger over de rug gaat duikt ze niet in!! en ze loopt goed!! Me lesgever weet echt wel wat ze doet!! de oude eigennaar van mij pony die rijd zelf ook paarden in en die zij met 3 kan je beginnen!! En ik ben best dun weeg maar 45 kilo en dat kan ze wel hebben!!Ik ga misschien in maart een onderling wedstrijd rijden bij mij in de buurt 10 lopen van mij vandaan!!En ik wil ook nog niet beginnen!! IK VRAAG ALEEN WANNEER ZOUDEN JULLIE BEGINNEN!! en niet dat ik nu al ga beginnen!!en me nederlands daar ben ik niet goed in!! heb soort dislexie en daar kan ik niks aan doen!!Krijg een beetje negatieve reactie!! maar wie zegt dat ik nu ga beginnen!! dat zeggen jullie ik niet!! ik vraag het!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 18:17

Helaas lopen er ook een hoop mensen rond die les geven zonder echt verstand van paarden te hebben. Ja, zelfs mensen met papiertjes. Ja

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 22:34

Nadya schreef:
Helaas lopen er ook een hoop mensen rond die les geven zonder echt verstand van paarden te hebben. Ja, zelfs mensen met papiertjes. Ja

Inderdaad... Jammer genoeg wel ja Ja
Een jaar bij een paard is 3 "mensenjaren" Dus als jouw paard 3 is, moet je dat vergelijken met een mensenkind van 9 jaar. Een kind van 9 aan het werk zetten noemen wij kinderarbeid...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 23:23

Babsie_Flash schreef:
Nadya schreef:

Inderdaad... Jammer genoeg wel ja Ja
Een jaar bij een paard is 3 "mensenjaren" Dus als jouw paard 3 is, moet je dat vergelijken met een mensenkind van 9 jaar. Een kind van 9 aan het werk zetten noemen wij kinderarbeid...

Nou, dat klopt ook niet precies. Ik ben het met je eens dat een paard van 3 te jong is om echt aan het werk te gaan, maar een paard ontwikkeld in het eerste jaar wel verder dan een kind van 3. Maar goed, dat is niet het discussiepunt hier Knipoog .

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 23:32

Het eerste wat ik dacht dat ik het las.. zo die is er jong bij.. Ik vind de les voor zo een jong paard veelste lang.. En dan lees ik verder in het topic dat je maar 1 keer in de week rijdt.. wat zal je pony een spierpijn hebben elke keer.. Je kan beter zeggen ik rij mijn pony elke dag een 15 min a 20 min.. Ik heb zelf een 5 jarige ( in mei word ze 6 ) die nu net 5 maanden onder het zadel is en die ik +/- 30 min rij Nog niet meer want dat kan ze gewoon niet aan.. Les neem ik ook niet langer dan een half uur..

Heel veel succes met je haf.. hoop dat je de juiste keuze met haar maakt. Ik heb ook in het verleden een vlotte haf gehad die met 2,5 jaar al 1.50 was zonder overbouw ect die er al heel volwasse bij liep.. heb er toen overgens nog niet op gereden..

succes met het maken van je keuze maar ik zou je rij schema iets veranderen naar meer regelmaat.. heeft je pony minder spierpijn en waarschijnlijk ook minder verzet.. En hou het bij korte tijdjes..

[edit]
heb even in je pro gekeken Haha! in de hoop foto's te zien maar helaas maar zag deze tekst ..hoog in de dressuur komen met me coole haflinger
je doel is dus wel wedstrijden.. Stel dit nog een jaar uit en wacht zeker tot ze 4,5 bijna 5 is.. succe nogmet je haf en hoop dat je in deze topic bruikbare tips kunt vinden

winnietou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 17:15

hooi

ik ga wel tegen me lesgver zeggen dat een uur te veel is om te rijden..Maar ik krijg advies van haar en ook weer van jullie dus zit nu in een 2 strijd..Ik ga het met haar over hebben..En van zij zegt ook dat het allemaal kan. Ze zij aleen je paard moet voorwaarts neerwaarst rijden. en dat doen we nu en met galop doen we soms nu middengalop ertussen. En ik doe het omdat zij het zegt. Maar ik weet genoeg en ik ga verlopig ook nog niet wedstrijden rijden want ik weet nu genoeg dat het te veel voor der is. Maar soms rij ik ook 1-2 keer in de week en meer doe ik niet. Maar ik ga het overleggen met haar, Heb zondag les met der en dan laat ik wel weten wat ze er over zij. Maar ze zei ook 1 uur les kan geen kwaat. maar ik vind dat ik genoeg comentaar heb gekregen maar ik krijg advies van haar en dat doe ik dan ook. en ze zij dat het kon.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:20

Super dat je bereid bent om na te denken over je paard's training!!! Het is jouw Hafje en daar moet je zuinig op zijn Lachen . Wat iemand (jouw instructrice) ook zegt..... Echt, geloof me, een uur lang zulke oefeningen doen, zoals jij aangeeft, is echt pittig voor zo'n jonkie. Wat je er nu instopt, krijg je later dubbel en dwars terug. Geef jij je paard nu de tijd om zich rustig te ontwikkelen door niet te overvragen en het rijden rustig op te bouwen, dan heb je straks veel meer plezier van een mentaal en fysiek gezond paard!! Kijk altijd naar wat jouw paardje aangeeft. Komt er protest, dan heeft dat een reden. En het is aan de ruiter iets aan de reden/oorzaak te doen Lachen .
Jij wilt toch dat je paard het fijn vindt om met jou te 'werken'?
Succes met je gesprek zondag. Ik ben heel benieuwd wat ze zegt.......

winnietou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 17:27

Sorry voor dat gezeur ook van mij..Het is gewoon kijk ik zit in een 2 strijd,.Wat jullie zeggen en wat me lesgever zegt. maar jullie horen het zondag..Ik wil me paard ook niet over de top werken!! me paard is alles..Ik heb veel meegemaakt en me paard is echt me held!! En als het zo doorgaat dan gaat me paard me zien als iemand die haar slecht behandeld en datt wil ik niet

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:31

Dan zou ik me niet zoveel aantrekken wat je instructrice zegt, maar je eigen plan trekken (of iemand anders zoeken Knipoog ). Het is jouw paard, toch? Ik ben heel blij met mijn instructrices, maar zij hebben niets te zeggen over hoe vaak ik mijn paard train. Maar goed, ze zeggen allemaal dat rustig opbouwen beter is, dan meteen al teveel vragen....

Denk gewoon aan je paard, aan zijn jonge leeftijd..... Die van mij is vrijwel net zo oud en ondanks dat 'ie al een stuk wijzer en groter is, blijft het een baby. Lachen
Juist goed dat je wil gaan denken in het belang van je paardje. Go jij! Go jij!