welke leeftijd inrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

Re: welke leeftijd inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 07:35

Citaat:
Visconti: hoeveel paarden heb jij zelf ingereden?

Heb een paar paarden beleerd waaronder mijn eigen paardje Visconti. Maar ik zal eerlijk bekennen dat het niet mijn hobby is, bij Visco vond ik het leuk om te doen omdat het ook echt mijn paardje werd maar ik voel niet de behoefte om bijvoorbeeld paarden van andere zadel mak te gaan maken. De paarden die ik zadelmak heb gemaakt waren allemaal 3, en op Visco na was het niet de bedoeling dat ik er op ging rijden later dus heb ik weinig in te brengen op de manier waarop ze beleerd werden. (niet dat daar heel veel mis mee was, ik had liever alleen wat gewacht)

Visco heb ik ook heel vroeg beleerd, die was ook 3 en daar heb ik achteraf gezien wel spijt van gehad. Op dat moment was ik er gewoon helemaal nog niet zo met paarden bezig, ik wou gewoon zo snel mogelijk hem zadelmak maken zodat we zo snel mogelijk van start konden met wedstrijden rijden. Maarja, achteraf is het vaak makkelijk praten Knipoog

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 10:19

ik heb zo mn eigen methode Tong uitsteken :
1.5- 2.0 grondwerk, lekker overal aan m friebelen, paraplu/pionnen/water/lint/blaffende honden enzovoorts angst overwinnen, singeltje dr op leggen ( gewoon voor het gevoel dat hij weet wat het is maar verder niks mee doen, ook niet aansingelen) verkeersmak maken, leren dat jij tempo en richting bepaald.
2.0-2.5 zadel dr op leggen en ligt aansingelen(zonder beugels!), beetje mee schommelen enzo, lekker gaan wandelen buiten met zadel op zn rug gewoon laten kennismaken.
2.5-3.0 zadel dr op met beugels dr aan lekker mee rondlopen, knuffel of iets anders ligts op zadel zetten dat hij went aan hoogte op zn rug
3.0-4.0 zelf op zadel gaan hangen. en dr langzaam op gaan zitten en dan het echte inrijwerk..

mijn motto is vooral, laat hem langzaam overal aan wennen.. hij moet het vertrouwen langzaam op kunnen bouwen dan gaat t allemaal een stuk makkelijker en is het voor hem minder angstaanjagend (en voor jou minder scheelt dat een hoop stres Vork )!
zo denk ik er over Knipoog

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 10:32

nog ff een vraagje: bestaan er boeken over de ontwikkeling van het paard? want als ik zo kijk doen we eigenlijk bijna allemaal maar wat zo van wat we denken dat het t beste is voor ons paardje.. maar mischien moeten we ons eens heel erg bewust worden van de ontwikkelingsfase van onze paardjes..

Ilsex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 10:32

tussen de 3 en 4 jaar is volgensmijn normaal.

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 10:38

De mijne is met haar 2½ jaar ingereden .Dat was voor wij haar kochten.
Maar ik ging niet stoppen met rijden omdat ze nog zo jong was anders kon ik nu (ze is nu 3 jaar) haar helemaal weer gaan inrijden.
Ik doe rustig aan met haar en dat vindt ik ook erg belangrijk .Ik rij nu 2 x in de week.
1x voor de fun en 1x intensief.
Maar ook vindt ik het belangrijk dat je paard (maakt niet uit op wat voor leeftijd) e ook fun in heeft het rijden.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 10:40

Met 2½ ingereden,en je bent niet gestopt daarmee omdat je het anders nog een keer opnieuw moest doen?
Veel plezier met je paardje verder!! Doei, doei

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 19:57

moniekk schreef:
nog ff een vraagje: bestaan er boeken over de ontwikkeling van het paard? want als ik zo kijk doen we eigenlijk bijna allemaal maar wat zo van wat we denken dat het t beste is voor ons paardje.. maar mischien moeten we ons eens heel erg bewust worden van de ontwikkelingsfase van onze paardjes..

er zijn verschillende boeken te vinden over de anotomie van een paard en de fases waarin ze groeien. Maar het komt eigenlijk allemaal op het zelfde neer, elk paard, elk ras is pas volgroeit op zn zesde Lachen

hansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 19:10

Mijn haf hebben ze proberen zadelmak te maken op een manege toen ze 2,5 was. Dit apprecieerde ze ook niet echt, waardoor ze vlug weer te koop werd gezet! Clown

Ik heb ze toen gekocht en haar niet bereden tot ze 3,5 jaar gepasseerd was reeds. Altijd blij geweest dat ik ze nog een jaar heb laten puberen. Cool

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 19:26

Tinkerloos schreef:
Met 2½ ingereden,en je bent niet gestopt daarmee omdat je het anders nog een keer opnieuw moest doen?
Veel plezier met je paardje verder!! Doei, doei

IK HEB HAAR NIET INGEREDEN DAT IS IN FRANKRIJK GEDAAN TOEN WAS ZE NOG NIET VAN MIJ.
En ze luistert goed voor een jong paardje en ik kies er toch zelf voor !

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 15:58

Ze bedoelt niet dat jij het verkeerd gedaan hebt QuintyKelly, maar dat je ook de keuze zou kunnen maken om haar alsnog een jaar jong paard te laten zijn ofzo.

Mijn merrie Sheril was 11 toen ik haar kocht en alleen zadelmak, verder altijd fok- en keuringsmerrie geweest. Geen aanrader, dan loop je echt tegen een stuk karakter aan Duivel . Ze is nu 17, al redelijk oud vergeleken met het gemiddelde, maar iedereen schat haar 5 jaar jonger.
Haar veulen Saphira (2 maanden Haha! ) gaat nu de opfok in, iig tot 3 jaar. Zoals ik er nu over denk, haal ik haar dan een zomer naar huis voor wat grondwerkdingetjes enzo, en gaat ze dan weer een winter de opfok in, of ergens anders het land in. Ik wil zeker niet voor 4 jaar gaan inrijden.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:05

Juis,wat Miran zegt.
Ik zou ervoor gekozen hebben om haar een jaar de wei op te doen,en dan pas weer te gaan berijden.
En ook dan na een jaar weten ze heus nog wel wat ze geleerd is hoor,dan hoef je niet weer opnieuw te beginnen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:57

Mijne op zijn 4de

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 16:59

de paarden in de topsport worden voor dat ze versleten zijn uit de sport gehaald en niet omdat ze op zijn. Die worden dan meestal gebruikt voor de fok en als dekkende hengst of wordt verkocht.

Jonge belofte volle paarden worden vroegtijdig ingereden zo op driejarige leeftijd, ze krijgen ook af en toe een ganse maand rust en nadien wordt het werk terug opgenomen.

In oostenrijk worden de haflingers ook pas geleerd op 4jarige leeftijd.

De mijne zijn geleerd geweest voor de koets op 2.5jaar. De ene was toen al zadelmak(van bij de vorige eigenaars op 2 jarige leeftijd).

Op drie jaar zijn we beginnen rijden en dit 1 maal per week. Waarvan één die op 2.5 jaar al bereden werd ook 1 maal per week. Beide liepen ook eenmaal per week in de koets.

Ik denk nu ook niet als je 1 X per week of 2 X per week rijdt dat het voor elk paard schade opleverd. Ik denk eerder met het niet correct rijden van een paard dat het slechter is. En zo zijn er veel meer ruiters die hun paard laten lopen en laat sterren kijken. Slecht voor de rug, spieren en voor hoefkatrol.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 22:09

janouk schreef:
@ Hinke
Veel dravers worden bijv. al met 1 jaar beleerd voor de kar en lopen als tweejarigen al koersen.

Je zegt dat je pony erg volwassen lijkt, maar
Neem nu maar een foto van jouw haflinger als 3 jarige en straks als 6 jarige nog een keer. Of ga op de hengstenkeuring kijken naar de keuring van de 3 jarige hengsten: dat zijn nog kleuters vergeleken met de volwassen hengsten van 6 jaar, die later in de ring verschijnen. De spiermassa etc is niet te vergelijken.

Je vraagt mijn mening en ik denk dat het beter is een haflinger pas als 4 jarige te berijden. Neemt niet weg dat je al heel veel training aan de hand kan doen met je pony. Maar het staat je vrij om je eigen mening te vormen hoor.

over de dravers helaas maar waar Lachen zelf heb ik ook een 2 jarige getraind voor de sulky nu valt hem mee dat het een echt lichte was en ik weeg maar 46 kilo, dus zoveel gewicht was ik niet.

mijn halflinger is op 3.5 jaar oud eerst voor de wagen gezet en Daarna pas rond het 4/4.5 jaar onder het zadel (daar tussen)

janneke weet ik niet hou oud zij was, maar ik ben ook van mening op 4 jaar pas lekker onder het zadel beleren.

edit: over de dravers, het is waar dat er 2 jarige koursen zijn, Maar dan lopen er alleen paarden in die geestlijk en lichamelijk het aan kunnen, op de draverij waar ik heb gewerkt, hadden we ook verschillende 2 jarige en allemaal waren ze niet geschikt, de 1 was lichamelijk capebel maar geestelijk nog niet, en weer een andre was geestelijk erg volwassenen, maar zou het lichamelijk niet aan kunnen.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 20:37

mijn verzorg haf hebben we op 3 jarige leeftijd ingereden ze pakte dit super op en liet heel duidelijk zien voor je te willen werken. we reden niet veel zomaar 1 a 2 x in de week en dan lekker op laag nieveau. volgend jaar gaan we er verder meer van vragen dresuur enzo. ze doet het momenteel super. onze andere haf ( even oud) liet op dit moment duidelijk te wensen over was toen echt nog een kleuter die moest groeien en leren en is toen nog een half jaar met de andere mee de grote wei op geweest die is er nu een maandje vanaf en duidelijk een ander paard en duidelelijk was dit nodig om haar klaar tegaan maken voor een ruiter Haha!

hier mee wil ik dus zeggen dat het belangrijk is na je paard te kijken en niet na wat mensen zeggen en vinden je paard geeft zelf ook een hoop aan en best kans dat een ander paard nog wat langer wei en vriendjes nodig heeft. maar begin nooit eerder met inrijden als 3 jaar

Sparks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:46

is het niet een beetje moeilijk om te kunnen zien of ouderen paarden last krijgen van te vroeg ingereden te zijn?

in die jaren voor ze oud worden kunnen ze vanalles meegemaakt hebben.
en wat dacht je van verkeert berijden daar kunnen paarden ook van vast komen te zitten of problemen van krijgen.

oke te vroeg inrijden is niet goed maar hoe kun je zoiets goed onderzoeken? er kan zoveel gebeurd zijn waardoor oudere dieren die te vroeg ingereden zijn problemen krijgen.

maar ja dat is wat ik denk.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:39

ik ken iemand die er bij zweert zijn paarden zadelmak (maar ook alleen zadelmak en stappen met ruiter) als ze 2 zijn, daarna gaan ze nog 2 jaar de weide in.. dit omdat een volwassen paard veel sterker is.
aan de ene kant zie ik het nut er wel van in, maar aan de andere kant vind ik het nogal vroeg.. wat vinden jullie??

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:00

Zie ik ook niks verkeerds in.
Alleen zadelmak maken kan best op die leeftijd,en als je er dan even een rondje op rondstapt,en daarna je knollie weer voor 2 jaar op de wei gooit zie ik er geen probleem in.
Ik vind het pas kwalijk als er met die leeftijd echt op gereden zou worden.
Dat kan gewoon niet goed zijn voor de onvolgroeide wervelkolom.

sunshine22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:45

hallo, ik heb mijn new forrest pas met 5 jaar ingereden en dan nog heb ik er niet paar keer op gereden .. heel af en toe maar .. met 6 jaar heb ik hem pas goed ingereden .. vind het belachelijk en zielig dat sommige mensen hun pony veelste vroeg inrijden zoals ik ook iemand ken .. zij heeft der haflinger al met 2 jr in gereden dit is haar mening maar vind het zielig om zo vroeg in te rijden |(

Flame is 2 jaar en 10 maand .
Officieel kan je al op een haflinger gaan rijden met deze leeftijd.

Op het moment stap ik alleen korte stukken op hem door het dorp & verder ga ik nog niet met hem.
Hij doet het super goed en ik verwacht geen problemen.

Voor de mensen die zich afvragen waarom ik een martingaal gebruik bij hem was voornamelijk voor bij het longeren want daarna ben ik naar buiten gegaan,
met martingaal ontspand hij beter zijn rug :)

Nou vind dit hastikke ozin en is ook helemaal niet goed voor z'n rug maar ze komt er later wel achter *D

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 09:45

Beetje oud topic en daarom heb ik ook getemd.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:00

Oud topic dus een slotje.