afstammingen van Ambach

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flyfly

Re: afstammingen van Ambach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 20:30

Wat een raar systeem dan. Afgekeurd en dan toch een gewoon papier erbij. Dat is bij het KWPN wel anders.

Ja, Jelske is echt heel leuk. Ik was nooit een haflingerfan (vond ze vreselijk) maar nu zijn we zelfs op zoek naar een spangenoot voor Jelske. Ben helemaal van mijn geloof gevallen.
Heb Sand al gemaild of ze nog zo'n zelfde type hebben. Ruin of merrie maakt niet uit.

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 21:42

ja, is idd. beetje vaag.....maar je krijgt wel papier omdat ie europees wel goedgekeurd is...en met 3 jaar kunnen ze dan gewoon in nederlandse stamboek worden opgenomen, dus daar ben ik wel blij mee.....

Ben benieuwd of er een leuk beetsje voor je tussenzit!.....is die dan voor jezelf, of voor je vriendin???

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:03

Die word dan voor onszelf en dan gaan we ze samen (proberen) in 2-span rijden. Moeten we nog eerst voor naar de cursus hoor.

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 22:56

dan ben je inderdaad overstag gegaan...haha......

zou leuk zijn als je dr een ambach naast kan zetten dan.......alleen dan zou het wel weer een jong paardje zijn.....

Succes met zoeken in ieder geval.......lijkt me leuk om van je te horen ( nou ja lezen...) als je een gevonden heb!

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 12:22

Er is geen Europees stamboek oid, dus hengsten kunnen niet Europees goedgekeurd worden. Wel is het zo dat nakomelingen van hengsten die in een ander land zijn goedgekeurd wel opgenomen (moeten) worden in het NL-se stamboek (ervanuit gaand dat het binnen de NL-se normen van vreemd bloed valt).
Ambach is blijkbaar in Dld goedgekeurd, dus het veulen krijgt een papier. Ik vraag me alleen af of het zin heeft om naar de keuring te gaan met een afstammeling van een hengst die in meerdere landen is afgekeurd... Voor opname wel, maar ik betwijfel of een goede premie/plaats haalbaar is.

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 20:23

Heb het even nagekeken, is idd. niet europees stamboek, maar in het Keur stamboek hengstenboek 1, en mag daardoor door heel europa dekken.

Een afstammeling van een in nederland goedgekeurde hengst geeft ook geen garantie op een goede premie/plaats, en als we het niet proberen, zullen we het ook nooit weten.....als ze geen goede beoordeling krijgt is het in ieder geval een goede oefening voor volgend jaar voor de opname.

Nazgul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 08:14

Daar ben ik het mee eens Nala26
Nooit geschoten, altijd mis.
Zij moeten tenslotte de afstammeling keuren, niet de vader.
Er lopen meerdere Duits gekeurde hengsten in ons land, die hier dekken.
Het Duitse stamboek vereist ook nog eens een behendigheidskeuring, wat in Nederland (nog) niet eens voorkomt. Knipoog

Het E.S. is inderdaad een flutstamboek, waar veel paarden klakkeloos worden goedgekeurd.
Ook heb ik gelezen in het Bit dat het papiertje wat daar bijhoort, van geen belang is, en dat sommige mensen het ook niet eens krijgen.

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 09:37

ja toch!......proberen kan altijd.....en dan zien we wel...als ze het goed doet gaan we ermee door, en als ze een aantal keer niet zo goed doet, dan is dat jammer....maar niet het eind van de wereld.......

heb van de week mn papieren terug van KVTH, dus ze staat nu op mijn naam, zat ook een boekje bij aan de welke kenmerken ze moeten voldoen....alleen is dat toch wel moeilijk te bepalen zelf.....ben toch bevooroordeelt! haha

_melis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 17:42

mijn haflinger heet pientje van de lohofte en haar vader is wilfried van mereveld.. Haha!

Moneramoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:54

Hoi

Ik ben net lid geworden van het Haflingerforum en jullie hebben het over Ambach. Kunnen jullie iets meer over hem vertellen? Wat ik van hem weet is dat ie als dekhengst werd gebruikt op de Haffriehoeve in Warmenhuizen. Er zijn/ waren daar heel wat nakomelingen van hem. Als we het dus over dezelfde hebben... Mijn Haffie Kim was ook van Ambach en haar moeder was Avera vd Haffriehoeve. Helaas is Kim doodgegaan aan rode bloedwormen, net als meer paardjes die daar vandaan kwamen. Ik heb haar steeds keurig ontwormd en er waren geen wormen te bekennen, dus geen verwijten graag...
Nu zou ik graag wat familie van Kimmy willen zien. Ik kom uit Alkmaar en omgeving.

Groetjes,
Stephanie

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 11:14

Moneramoco schreef:
Hoi

Ik ben net lid geworden van het Haflingerforum en jullie hebben het over Ambach. Kunnen jullie iets meer over hem vertellen? Wat ik van hem weet is dat ie als dekhengst werd gebruikt op de Haffriehoeve in Warmenhuizen. Er zijn/ waren daar heel wat nakomelingen van hem. Als we het dus over dezelfde hebben... Mijn Haffie Kim was ook van Ambach en haar moeder was Avera vd Haffriehoeve. Helaas is Kim doodgegaan aan rode bloedwormen, net als meer paardjes die daar vandaan kwamen. Ik heb haar steeds keurig ontwormd en er waren geen wormen te bekennen, dus geen verwijten graag...
Nu zou ik graag wat familie van Kimmy willen zien. Ik kom uit Alkmaar en omgeving.

Groetjes,
Stephanie

hoihoi,

Wat naar van je paardje zeg!

Zover ik weet heeft Ambach in Nederland alleen bij paardenmelkerij Sand gestaan, maar dat weet ik niet 100% zeker. Mijne is uit zijn eerste dekjaar en is nu 2,5 jaar, dus als Kim ouder is dan is ze zowieso van een andere Ambach......anders zou het natuurlijk wel kunnen.

Heb je papieren van haar nog?? of weet je iig de lijn?? ouders van de Ambach waar het hier over gaat zijn Andrit II en Zarin. Op mijn website ( zie onderschrift) staat de volledige stamboom, en ook foto's van Ambach, en natuurlijk van mij eigen haffie.

Moneramoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:58

Ja was heel naar allemaal. Is nu 7 1/2 jaar geleden en zit nu met de tranen in mijn ogen te typen. Maar dan moet Kimmy dus van een andere Ambach zijn. Er was toen iets op Hart van Nederland oid over een Ambach van een meisje hier in Noord-Holland. Weet niet meer precies waar vandaan, maar wel in de omgeving en dat beessie heette ook Ambach. Heb nog gemaild naar SBS6, maar er niks op gehoord. Ik heb van Kimmy alleen een boekje van de dierenarts. Ze mocht niet in het stamboek omdat ze een hele grote donkerbruine vlek op haar achterbeen had. Ik weet dus alleen dat Ambach en Avera haar ouders zijn...

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 16:34

De Ambach, vader van mijn hafje is uit 2001, dus nu pas 6 jaar. En die staat in Harbrinkshoek ( bij Almelo)

Maar was dat op Hart van Nederland pas geleden? of toendertijd?

Heb je ook niet toevallig veulenpapieren?
op www.allbreedpedegree.nl staat alleen de Ambach van nu zeg maar, staan geen anderen in, dus daar kan je ook niks over die andere terugvinden. Misschien dat haar moeder er wel instaat?

Moneramoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 11:03

nee da's een jaar, misschien 2, geleden. Maar Kimmy is uit 1998, dus jouw Ambach kan sowieso de mijne niet zijn. Maar wel raar dan. Misschien is hij ook wel doodgegaan aan de wormen... En op allbreedpedigree staat ook alleen maar de jonge Ambach. Tja weer niet gelukt dus. Zou wel willen weten of de andere nakomelingen van 'mijn' Ambach op Kimmy lijken.

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 15:29

je zou contact op kunnen nemen met die Haffriehoeve, maar of je dat wilt, als zij het daar heeft opgelopen.....

Moneramoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 16:47

nee daar kom ik liever niet meer... En ik heb het gehoord van een meisje dat daar stage liep. Er schijnen meerdere paardjes aan dood te zijn gegaan. Maar ik vraag me ook af of de a-lijn daar dan gevoelig voor is. Er zullen vast wel meer paarden zijn die nooit ontwormd worden omdat men ze niet uit het land krijgt... En ze zullen vast niet allemaal er aan doodgaan, lijkt mij. Had gehoopt hier wat meer info te vinden. Misschien dat iemand dit ooit leest en er ook 1 van 'mijn' Ambach heeft. We blijven hopen haha.

MissLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:18

Hallo

Ik heb ook een afstammeling van Ambach.
Hij is even oud als jou paardje Nala26!!
ook van 20-04-2005!
ik weet eigenlijk ook niet heel veel van Ambach, helaas weet ik niet wat de moeder van mijn paardje is!

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 18:58

wat een leukerd! heeft ook al een aardige bos manen! Jammer dat je niet weet niet de moeder is....

MissLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:13

ja dat heeft die zeker, die van jou ook! Haha!
dat vind ik ook jammer ja, ik ga proberen te achterhalen wie zijn moeder is maar dat gaat nog lastig worden denk ik..

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 13:34

waar heb je hem gekocht?

MissLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:37

bij haflingerfokstal De Wortel.

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 19:59

en daar weten ze verder ook niets over de moeder? Is hij wel daar geboren?

MissLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:16

Hij is daar niet geboren hun hadden hem gekocht, Ik weet wel dat hij in s'hertogenbosch geboren en in zijn boekje staat wel het adres van hun, dus ik ga proberen hun te bereiken Lachen

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 08:38

Ja, niet geschoten is altijd mis toch!

Ik weet wel dat Ambach zelf bij Paardenmelkerij Sand staat, daar heb ik Pascalle ook vandaan, dus toen ik ging kijken heb ik hem ook nog effe gezien!

MissLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:13

Ik kijk net in zijn paspoort en hij is gefokt bij Paardenmelkerij Sand toevallig! Ik ga even met hun contact opnemen Haha!