haflinger hengst 2.9j eerste menwedstrijd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Re: haflinger hengst 2.9j eerste menwedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:50

elsie1 schreef:
Marigold schreef:
hoi,

ik ben wel gewend dat hafs met 2.5 jaar voor de wagen staan, en na te oefenen in tweespan met ervaren paard, ook wel als jonkies samen in tweespan.
maar dan heb ik het over bosritjes van een kwartier, zo af en toe.
dat is meer om te oefenen voor de nakomelingen dagen van de hengsten zegmaar.
ik zou zelf niet snel met zo'n jong paard een wedstrijd doen,
het is me het risico niet waard.

zoals wat je zei van een net 2jarige, mag dat in België dan zomaar?
zit er geen minimum leeftijd aanvast?

Dit is een kleine wedstrijd waar bekende menners komen met hun paarden zeg maar om te oefenen. Veelal met jonge paarden. Dit is van de LRV en daar staat geen regelement op van hoe oud je paard moet zijn en er is ook geen vetrinaire keuring.

Belachelijk dat er geen regelement is! Dus je zou bij wijze van spreke zo een éénjarig beestje voor de kar kunnen zetten, misschien wel kreupel en al (achja, die veterinaire keurig is er toch niet) en even lekker gaan scheuren.

Sorry hoor, maar omdat dat regelement er gewoon niet is, ga je even lekker met zo'n jonkie in een ongewend 2span scheuren?!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:52

Nadya schijnbaar wel dus..
Die van ons wordt in mei 3 jaar, gaat nog lekker deze zomer het land langs de ricier in, en daarna een beetje beginnen..

Oh ja terwijl ze al heel volwassen is "...."

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:52

elsie1 schreef:
ardo_iggy schreef:
Had ze dan eerst thuis een span laten worden inplaats van op een wedstrijd.

Ik moet ook alles met handen en voeten uitleggen hé.

Ze lopen al langer in het dubbel en nog veel meer in het enkel. Maar niet genoeg uren. Een paard die dubbelspan loopt moet minstens 500 uren gelopen hebben om iets of wat gelijk en op elkaar te zijn afgestemd. Dit is mijn ervaring met andere dubbelspannen. Pas dan kan je zeggen dat de je de paarden tegelijk kunt commando's geven en dat ze ook tegelijk reageren, dit vraagt veeeellee uren.

Nou, als je daar dan zoveel ervaring mee hebt, had je ze thuis die véeeele uren aan elkaar moeten laten wennen in 2span, en dán pas op wedstrijd. Dan was de leeftijd van de jongste ook een stukje ouder geweest. Waarom nu al? en niet die vele uren training? Waarom zo'n haast? Omdat je er geen tijd voor hebt om zo veel te trainen? als dat laatste het geval is, dan zou ik zeggen: stop er dan mee!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:59

Echwel schreef:
Nadya schijnbaar wel dus..
Die van ons wordt in mei 3 jaar, gaat nog lekker deze zomer het land langs de ricier in, en daarna een beetje beginnen..

Oh ja terwijl ze al heel volwassen is "...."

Daar zouden ze eens keiharde regels voor in moeten voeren, he. Voor het laten werken voor paarden onder de 3 jaar (op z'n minst). Laat staan wedstrijden rijden. Of het nou voor de kar is of erop, het blijft het belasten van een jong dier in de groei. Boos!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:00

Ze rijdt dus op een wilde wedstrijd zonder regels in Belgie.
Zegt dat genoeg..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:02

Ja, helaas wel.... Arme Hafjes.... Huilen Huilen Huilen

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 15:02

Wilde wedstrijd.....mmm....niet wilder als in Nederland.
jullie hebben desilectie, want u schrijft woorden die ik niet heb geschreven. Haha!

soleillover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:03

@ Echwel > jij zegt dat de opmerking van tessyke 'een onzinnige opmerking' is .. onderbouwing....??
je kunt niet ontkennen dat dit waar is...! en dat van gewicht kun je niet aandragen, want hier lopen ze met z'n 2en waar een draver (bv.) alleen loopt! oke.. de kar is wat lichter.. maar ondertussen moeten de paarden wel op hun hardst en hier ziet het er absoluut niet uit alsof de paarden aan een renrace mee doen! dat jou paarden het te zwaar vinden.. dan hoeft deze haf dat nog niet te vinden..! sommige paarden zijn gewoon voor hun 3e jaar al volgroeid.. vraag maar aan een DA die daarin onderzoekt! dus.. je opmerking tegen tessyke geef ik je hierbij terug... asje.. Tong uitsteken

ik moest dit even kwijt.. iemand zet trots een paardje op bokt.. en iedereen kraakt het af! je kunt niet altijd je eigen mening doordrijven.. en je moet anderen dan met dit soort dingen nog altijd hun eigen trots laten houden.. laat hier dus elsie1 de trots houden en zeur niet verder.. zo blijft bokt (hopelijk) leuk...

@elsie1
mooie haffies zeg! Lachen die manen Kwijl
het ziet er mooi uit vind ik,.. Haha!
krappe ruimtes vaak volgens mij of niet? knap hoor Afgod
heel veel suc6 nog verder! Lachen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:04

elsie1 schreef:
jullie hebben desilectie, want u schrijft woorden die ik niet heb geschreven. Haha!

Nee hoor mijn stoelgang is heel normaal, of bedoel je dat niet??

Wilde wedstrijd is een wedstrijd waarbioj geen reglement wordt gehandhaaft.
Miss een idee om een cursus regelkennis bij de knhs of fei te gaan volgen..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:05

elsie1 schreef:

Heb je het over dyslexie??? Heb ik niet, hoor....

katrien_neke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:07

desilectie??? ik denk dat je dyslexie bedoelt Knipoog

ik ga me niet uitspreken over te jong of niet ... maar de bochten die je neemt zijn wel erg kort, op het einde protesteerd de rechtse pony echt wel in mijn ogen ... hij springt enkele keren ter plaatse omdat de bocht te kort is (hij springt niet enkel in die bocht, maar op nog enkele plaatsen heb ik hem zien trappelen)
ik vind het er niet zo aangenaam uitzien ... sorry

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:10

soleillover schreef:
@ Echwel > jij zegt dat de opmerking van tessyke 'een onzinnige opmerking' is .. onderbouwing....??
je kunt niet ontkennen dat dit waar is...! en dat van gewicht kun je niet aandragen, want hier lopen ze met z'n 2en waar een draver (bv.) alleen loopt! oke.. de kar is wat lichter.. maar ondertussen moeten de paarden wel op hun hardst en hier ziet het er absoluut niet uit alsof de paarden aan een renrace mee doen! dat jou paarden het te zwaar vinden.. dan hoeft deze haf dat nog niet te vinden..! sommige paarden zijn gewoon voor hun 3e jaar al volgroeid.. vraag maar aan een DA die daarin onderzoekt! dus.. je opmerking tegen tessyke geef ik je hierbij terug... asje.. Tong uitsteken

ik moest dit even kwijt.. iemand zet trots een paardje op bokt.. en iedereen kraakt het af! je kunt niet altijd je eigen mening doordrijven.. en je moet anderen dan met dit soort dingen nog altijd hun eigen trots laten houden.. laat hier dus elsie1 de trots houden en zeur niet verder.. zo blijft bokt (hopelijk) leuk...

@elsie1

Ben het hiermee eens..

Zeker mooie haflingertjes!

Monty mijn haflingertje is ook rond zijn 2.5 jaar al voor de kar gezet hoor.. Hij is nu 3.5 jaar en 5 maanden van mij ik heb hem zelf nog nooit voor de kar gezet (Omdat ik zelf het mennen nog onder de knie moet krijgen) anders had ik het al lang gedaan!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:10

Soleillover; een paard is met 2,5 a 3 jaar echt nog niet uitgegroeid. Als jij een DA hebt die dat beweert, raad ik je meteen aan om een andere DA te zoeken.

Ik vind dat je jonge paarden niet zo moet belasten op die leeftijd. Dat jij dat als afkraken e.d. beschouwt, jammer dan. Ik vind dat veel mensen in de hele wereld, dus ook zowel in Belgie als NL, veel te vroeg van alles van hun paarden vragen. Met alle gevolgen van dien. Met een tweejarige een wedstrijd lopen, vind ik echt niet normaal. En dat schreeuw ik van alle daken die ik maar kan vinden! Gelukkig heeft de net 3-jarige van mij een paardvriendelijker leven.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:11

Oh ja en ook al een indoorwedstrijd ermee gereden want daar gaat het hier over.
Niet of ze wel of niet voor de kar moet zetten, maar teweinig tijd om er een span van te maken, dus gelijk een indoor in..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:12

Eas_Mon schreef:
soleillover schreef:

@elsie1

Ben het hiermee eens..

Zeker mooie haflingertjes!

Monty mijn haflingertje is ook rond zijn 2.5 jaar al voor de kar gezet hoor.. Hij is nu 3.5 jaar en 5 maanden van mij ik heb hem zelf nog nooit voor de kar gezet (Omdat ik zelf het mennen nog onder de knie moet krijgen) anders had ik het al lang gedaan!

Bewijst maar weer dat alle ónervaren menners of niet-menners zulke uitspraken doen, terwijl ze er zelf de ballen verstand niet van hebben.

soleillover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:14

Nadya schreef:
Soleillover; een paard is met 2,5 a 3 jaar echt nog niet uitgegroeid. Als jij een DA hebt die dat beweert, raad ik je meteen aan om een andere DA te zoeken.

Ik vind dat je jonge paarden niet zo moet belasten op die leeftijd. Dat jij dat als afkraken e.d. beschouwt, jammer dan. Ik vind dat veel mensen in de hele wereld, dus ook zowel in Belgie als NL, veel te vroeg van alles van hun paarden vragen. Met alle gevolgen van dien. Met een tweejarige een wedstrijd lopen, vind ik echt niet normaal. En dat schreeuw ik van alle daken die ik maar kan vinden! Gelukkig heeft de net 3-jarige van mij een paardvriendelijker leven.

vraag het eens aan jouw DA.. vraag eens of die het voor je uitzoekt.. of er paarden zijn die dan volgroeid zijn.. of in ieder geval zover dat ze voor de kar kunnen.. je zult versteld staan Tong uitsteken
(of jouw dierenarts heeft niet goed navraag gedaan)

soleillover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:15

even voor de duidelijkheid..
ik zou zeggen: iedereen die wat te zeuren heeft > open een speciaal topic en ga niet de topic van elsie1 verknallen..!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:17

Ik denk ook dat je de draverwereld niet moet vergelijken met gewoon aanspannen..

Daar gaat het om grote commerciele belangen, en mag het zo jong..
Met menwedstrijden zijn daar echt wel regels voor hoor..
Staan op de knhs site, intressant leesvoer, dus ga je gang

Ik verknal niks zij opent zo een topic en dan weet je dat je antwoorden kunt verwachten, anders zet je het niet op internet.
Wie zijn kont brandt moet op de blaren zitten.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:18

JoyCiej007 schreef:
Bewijst maar weer dat alle ónervaren menners of niet-menners zulke uitspraken doen, terwijl ze er zelf de ballen verstand niet van hebben.

ik ben niet on ervaren maar ervaren ook niet
en ik vind dit er ook niet echt onspannen uit zien

om eerlijk te zijn vind ik het wel aan de jonge kant voor zo'n dier
hij doet goed zijn best maar ik heb altijd geleerd dat welke tak je van de sport ook beoevent het moet er makkelijk uit zien en dat doet dit absoluut niet.

dit span heeft ik mijn ogen nog een hoop trainingen nodig voor dit soort dingen
hierbij wens ik de ts ook sucses mee

AddWork

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:19

Karin_88 schreef:
een vraagje, waarom zo jong?

je bedoelt, behalve de pony, ook het geestelijk menvermogen van deze menster?

Heb je andere filmpjes ook gezien, maar....ga eens een keertje lesnemen van iemand...goeiendag zeg!
Laatst bijgewerkt door AddWork op 01-03-07 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 15:21

soleillover schreef:

@elsie1

dank je wel.

Het zijn ook altijd dezelfde die aanvallen, zo is al in het verleden ook gebleken. Daarom kom ik bewust niet meer op het rubriek "aangespannen riijden". Ik kan best de kritiek verdragen maar de manier waarop het gebeurd is echt niet beleeft.
Ik ben een beul, maak mijn paarden kapot, mishandel ze, doe mee aan wilde racen, steek geen tijd in de paarden, wil de paarden niet trainen en daarom meedoen aan wedstrijden en nog zoveeeel meer. Ik ben slecht heeeeel slecht.
Idem dito voor iedereen die een paard heeft en ermee werkt want als je toch allemaal zo paardvriendelijk bent laat je een paard vrij zijn en werk je er niet mee. Zoals ze in de natuur leven, vrij. Een paard hoeft in principe niet te werken, laat een paarden dan paard zijn of ze nu jong of ouder zijn. Foei. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:24

soleillover schreef:
vraag het eens aan jouw DA.. vraag eens of die het voor je uitzoekt.. of er paarden zijn die dan volgroeid zijn.. of in ieder geval zover dat ze voor de kar kunnen.. je zult versteld staan Tong uitsteken
(of jouw dierenarts heeft niet goed navraag gedaan)

Jammer voor jou, maar mijn DA doet niet aan navraag, maar zij heeft er voor gestudeerd. Dat vind ik wel een enorm verschil.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:25

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:26

Elsie, mijn jonkie werkt ook niet, die staat in een natuurgebied en ik doe hoogstens 3x in de week wat grondwerk met hem. In mijn profiel staat wat dat inhoudt trouwens.

noeki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:26

Probeer je de kosten voor een paardentandarts te onderdrukken ofzo.
Jemig wat ros je met dat bit door die bekkies heen zeg. Misselijk
Nog even doorgaan en er zitten geen tandjes en kiezen meer in Boos!
Slecht promotie voor onze fraaie sport.