Hengt Aves gekocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Faniek

Re: Hengt Aves gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 11:15

@ Nazgul
Dat is niet waar. Elke haflinger staat op zich en elke haf is anders. Dat de vader is afgekeurd ja het is zonde, maar dat hoeft geen gevolgen te betekenen als jij weet dat je paard goed is. Nicodemous (naam precies even kwijt) was de vader ook van afgekeurd, maar hij is gewoon goedgekeurd dus waar je dat op basseerd?

Ik zeg ook niet dat de goedgekeurde hengsten goed lopen. Zoals Walker die mogelijk nog afgekeurd is, ook goedgekeurd, maar lopen? No way!

Een keer een merrie dekken is anders dan 10 merries dekken ej maakt mij niet wijs dat 1 hengst 10 merries kan verbeteren. En ik heb net ook gepost dat alle mensen die raszuiver met papier laten dekken goed bezig zijn. Er zijn ook zat fokkers die een hengst bij huis hebben staan goedgekeurd en die toch ook nog door andere hengsten laten dekken.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 13:09

Nazgul schreef:
Maar eerlijk is eerlijk, als ik een zoon (dus een broer van jouw merrie) zou presenteren op de hengstenkeuring wordt hij zonder pardon afgekeurd, omdat zjn vader op afstammelingen niet doorging.
En dan kan het een heel goede haflinger zijn, maar omdat hij meer afstammelingen dan jouw merrie zal produceren is dat een "no go".
Snap je wat ik bedoel met dubbel?

De vader van deze hengst heeft op zijn afstammelingenkeuring aangetoond dat hij zijn goede eigenschappen niet in voldoende mate vererft. In principe is een goede zoon met een goede moederlijn daarachter best aan te melden als dekhengst. Dat nieumand het doet is een ander verhaal.

Nazgul schreef:
Maar vergeet niet, ik ken een haflingerfokker met een goedgekeurde haflingerhengst die alles laat dekken, als het maar 4 benen heeft, alle rassen dus.
Ik heb ooit aanschouwd dat hij een bijna een merrie had laten dekken, waarvan de hengst haar vader was, en de vrouw van deze heer heeft jarenlang in het K.V.T.H. bestuur gezeten.
Deze man noem ik nou een broodfokker.
Dus staar jezelf niet blind op een papiertje, met daarop "goedgekeurd".

Het dekken buiten het ras is een keuze van de hengstenhouder, daar kan een stamboek niets mee. Dit staat toch ook verder buiten deze discussie? Deze meneer vermeerdert Haflingers met een afgekeurde hengst, op al dan niet papierloze merries om (een gedeelte van) deze nakomelingen vervolgens te dumpen op de markt.

Nazgul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 15:00

Je hebt gelijk Faniek, de kans dat deze hengst het beste uit de 10 merries haalt zal waarschijnlijk klein zijn.
Maar, daar zal een hengstenhouder met een goedgekeurde hengst ook niet altijd op letten hoor.
Misschien bij zijn eigen merries, maar een klant is een klant, al komt die met de meest ongepaste merrie, als de klant die hengst wilt dan gebeurt dat ook.
En wat komt daar dan uit?
Ook particulieren brengen hun veulens naar de markt.

Allacher (een mooie hengst, en even als voorbeeld) heeft hoeveel merries al gedekt?
Daar komt straks ook een overschot van.
En kijken mensen echt dan naar deze hengst, en of die goed op hun merrie past?
Hij is een kampioen, en zal daarom wel goede veulens brengen, zo wordt er ook gedacht.

Ik probeer duidelijk te maken dat ik niet achter deze man zijn beweegredenen sta, maar dat ook bij de "erkende" fokkerij er flink op los wordt gefokt.
En dat het "papiertje" niet altijd als het belangrijkste mag worden gezien.

De hengst Nicodemus La Ferme is later zelf ook afgekeurd, op afstammelingen.

@Wicky, misschien staat het er buiten dat deze fokker alle rassen dekt, maar als jij je hengst op 1 van zijn eigen afstammelingen wilt zetten, is dat toch knap stom?
Wie denkt er dan aan het geld?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 15:40

Nazgul ik ben heto ok wel met je eens hoor Lachen
En klopt Nicodemus is later ook afgekeurd, maar hij is goedgekeurd geweest en toch zegt het wat denk ik dan. En met papier word er inderdaad ook door sommige op los gefokt, maar als ik een papierloze merrie had nou ja 1 keer een veulentje natuurlijk leuk Lachen Ik ben zelf meer van met papier goed fokken, maar als je dan een veulentje wil fok dan om verbetering en ik geloof niet dat 1 hengst op 10 verschillende merries past Lachen

Overigens vind ik dat mensen al die kampioenshengsten gebruiken ook zonde. Zo stond er laatst een hengstveulen op marktplaats werd al gelongeerd en al en werd mee vrijgesprongen. Een vraagprijs van 1500.. veulen zag er niet uit, zwaar en kort zonder uitstraling en natuurlijk werd de vader dat was Allacher in hemel geprezen en dat vandaar de prijs een hogere prijsklasse was. Dit klopt natuurlijk ook niet. Ik kijk ook wat bij mijn merrie pas. Momenteel heb ik er 1 drachtig van Ambassador, maar de hengst past perfect bij haar we zullen zien wat het veulen gaat doen Lachen

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 19:11

Papierloos? Ik heb een haflinger zonder afstamming met kvth-papieren (opgenomen in het wachtstamboek) Je haflinger hooft geen goedgekeurde vader te hebben om opgenomen te worden in het stamboek.

Het ligt dan wel aan de fokker of hij het geld wel of niet wil uitgeven aan het aanvragen van papieren. Tegenwoordig moeten alle veulens worden gechipt en kost het 15 euro extra om bij het paspoort je haflinger in te laten schrijven bij het wachtstamboek.

De meeste recreatie ruiters maakt papieren ook niet zoveel uit, zolang als je geen veulens er mee wil fokken. Hoeveel pony's cq paarden lopen er niet rond met een NRPS paspoort, ook deze pony's hebben eigenlijk geen stamboek.

Maar ik ben het er inderdaad wel mee eens, dat als je echt wil fokken met haflingers, je ook een goedgekeurde dekhengst moet gebruiken, zodat je de goede eigenschappen kunt doorvererven. Maar ja, bij iedere merrie past een andere hengst, en dan wordt het erg duur voor een hobbyfokker.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 19:22

Je kan dan nooit met je haflinger naar de keuring Knipoog dan ben je ingeschreven bij het hulpstamboek en daar komen alle haflinger lijkende niet raszuivere haflingers in en betekend eigenlijk niet veel. Het is gewoon meer puur, omdat je en met 1 hengst nooit 10 merries kan verbeteren en er al zoveel veulens naar de slacht gaan ook met papier die niet doordacht zijn gefokt.

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 09:16

Tja, kijk wat er in Oostenrijk gebeurd! Er bestaat een Duitse site die haflingerveulens (voornamelijk hengsten) wegkoopt van de slacht, alleen omdat de veulens geen prijs hebben behaald in Ebss tijdens de Nationale keuringen in Oostenrijk. Dat vid ik pas schandalig, en al deze veulens hebben papieren.

Dan vind ik zo'n hobbyfokker niet zo erg, als die 10-tallen fokkers in Oostenrijk!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 14:39

Ik ben daar ook geen voorstander van dat zeg ik ook niet dat hoor je mij ook niet zeggen. Het is allebei erg vind ik zelf. Je kan het 1 niet met het ander gaan vergelijken.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 15:49

Ddees schreef:
Tja, kijk wat er in Oostenrijk gebeurd! Er bestaat een Duitse site die haflingerveulens (voornamelijk hengsten) wegkoopt van de slacht, alleen omdat de veulens geen prijs hebben behaald in Ebss tijdens de Nationale keuringen in Oostenrijk. Dat vid ik pas schandalig, en al deze veulens hebben papieren.

Denk je dat alle met papieren gefokte Nederlandse hengstveulens een kans hebben op leven? Nee, want opfokken is duurder dan de prijs die ervoor gegeven wordt op drie- a vierjarige leeftijd. Dus gaan ze naar de slager. Denk dat beide wel degelijk met elkaar te maken hebben. Zolang er papierloze veulens op de markt worden gedumpt is de vraag naar papieren veulens lager, dus de kans groter dat deze geslacht worden.

Feit is dat het een fokker niet gaat om het individu, maar om verbetering van het ras. Voldoet iets niet, dan moet het weg. Hetzelfde gebeurd met alle (goed bevleesde) paarderassen, hoor. Hard maar waar.

Nono

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:03

ik rijd daar dus .. en zoals iedereens beeld is het om te fokken met veulens ,
wij hoeven geen perfecte veulens , als ze maar een lief karakter hebben.
wij mensne zijn ook niet perfect ? waarom wel dat dan , gewoon hobbymatig en niet sportgericht.
plezier en de verrassing wat het word , hengstje ? merrie ? gestipt ? bont ? bles ?
niet zozeer, zijn gangen etc.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 20:28

Omdat ik geen voorstander ben van vermeerderen en kansen te verhogen dat de dieren bij de slacht terecht komen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 23:19

Nazgul schreef:
@Faniek, het lijkt mij een beetje een dubbel verhaal.
Eigenlijk zeg jij dat het afkeuren op afstammelingen niet veel voorstelt, maar dat is juist van groot belang, lijkt mij.
Waar is het keuren dan eigenlijk goed voor?
Ik vind het leuk voor jou dat jouw merrie reservekampioen is geworden, en dat zal haar ook zeker toekomen, proficiat daarvoor.
Maar eerlijk is eerlijk, als ik een zoon (dus een broer van jouw merrie) zou presenteren op de hengstenkeuring wordt hij zonder pardon afgekeurd, omdat zjn vader op afstammelingen niet doorging.
En dan kan het een heel goede haflinger zijn, maar omdat hij meer afstammelingen dan jouw merrie zal produceren is dat een "no go".

Wel eens van clarina Imladris gehoord? Erg goede merrie. Haar vader is Mendel. Afgekeurd op afstammelingen. Toch heeft ze zelf 3 goedgekeurde zonen. Alcatel, alcatan en Acantus Imladris. Dus zo eerlijk is eerlijk niet. Knipoog

Verder zie ik wel degelijk iets mis bij deze man. Wat al eerder gezegd is, het maakt hem geen fluit uit wat er uit die merries komt, als er maar iets komt. Wat nou als deze hengst helemaal niet bij deze merries past en ze er niet uit zien? Dan denkt hij: Nou ja, jammer dan. Huppa, de markt op. Centjes! En ga nou niet zeggen dat dat niet waar is. Dat is het wel, anders zou hij wel naar zijn merries en de combinatie met de hengsten kijken.

Nazgul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 10:48

Mystica schreef:
Nazgul schreef:
@Faniek, het lijkt mij een beetje een dubbel verhaal.
Eigenlijk zeg jij dat het afkeuren op afstammelingen niet veel voorstelt, maar dat is juist van groot belang, lijkt mij.
Waar is het keuren dan eigenlijk goed voor?
Ik vind het leuk voor jou dat jouw merrie reservekampioen is geworden, en dat zal haar ook zeker toekomen, proficiat daarvoor.

Wel eens van clarina Imladris gehoord? Erg goede merrie. Haar vader is Mendel. Afgekeurd op afstammelingen. Toch heeft ze zelf 3 goedgekeurde zonen. Alcatel, alcatan en Acantus Imladris. Dus zo eerlijk is eerlijk niet. Knipoog

Verder zie ik wel degelijk iets mis bij deze man. Wat al eerder gezegd is, het maakt hem geen fluit uit wat er uit die merries komt, als er maar iets komt. Wat nou als deze hengst helemaal niet bij deze merries past en ze er niet uit zien? Dan denkt hij: Nou ja, jammer dan. Huppa, de markt op. Centjes! En ga nou niet zeggen dat dat niet waar is. Dat is het wel, anders zou hij wel naar zijn merries en de combinatie met de hengsten kijken.[/quote]

Dat van Clarina Imladris wist ik niet.
Het blijft dan toch een vreemd verhaal, een hengst wordt afgekeurd op afstammelingen,
en mag er "legaal" niet meer met deze hengst gefokt worden, maar wel met zijn afstammelingen?
Haar 3 zonen zullen wel goedgekeurde vaders hebben, dus praten wij over weer 1 generatie verder.
Gelukkig maar, want elk paard moet op zichzelf gekeurd worden, en is een afstammeling niet vanzelf een goed paard, omdat hij een fantastische vader heeft.
Maar dan vind ik dat hele "keuren op afstammelingen" wel een poppenkast, en denk ik, waarom al die moeite.
Stel daarmee duidelijke regels!
Kun jij mij zeggen wie de vader(s) zijn van Alcatel, Alcatan, en Acantus?
Bovendien ben ik benieuwd wie de vader is van de hengst, waar het nu allemaal om draait.

Wat betreft het dikgedrukte heb ik al denk ik 3 keer uitgelegd, dat ik net als anderen niet van broodfok houd.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 11:13

Volgens mij is Alcantara de vader van alledrie, maar zeker weten doe ik dat niet. Ik weet wel dat er in ieder geval 2 volle broers zijn van elkaar.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 11:34

Klopt. Alle 3 van Alcantara. Lachen
Dat dikke stukje was trouwens niet voor jouw bedoeld, maar voor de verzorgsters van deze man die nog steeds zeggen dat er niks mis is met deze manier van vermeerderen. Alleen omdat ze het zo leuk vinden om te gokken of er een merrie of hengst uitkomt en of die een bles heeft of niet...

Nazgul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 13:28

Dit zijn dus alledrie zonen van een kampioenshengst.
Ook wel weer een apart verhaal, om 3 volle broers goed te keuren.
Welke verbetering willen zij hier dan mee bereiken?
En dan hebben ze het over strenge selecties.

@Mystica, dacht dat het op mijn commentaar bedoeld was.
Sorry, misbegrepen. Bloos

En weet iemand wie de vader van die Aves is?
T.S. weet jij dit zelf?

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 13:36

Ik zie het probleem niet zo.
Ook al is de hengst op de keuring afgekeurd,het zal heus geen waardeloos dier zijn.
Deze man verkoopt zijn veulens op de markt,nou er zijn genoeg mensen die een goedkoper paardje zoeken.
Niet iedereen hecht waarde aan papieren.
En nou zullen er genoeg gaan zeggen dat als je geen duur paard met papier kunt aanschaffen je ook geen paard moet nemen maar dat is natuurlijk onzin.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 14:24

Nazgul schreef:
Het blijft dan toch een vreemd verhaal, een hengst wordt afgekeurd op afstammelingen,
en mag er "legaal" niet meer met deze hengst gefokt worden, maar wel met zijn afstammelingen?

Elke afstammeling staat ook op zich. Dus er zullen heus mindere en meerdere bijzitten. Om dan meteen te verbieden dat je met die desbetreffende hengst niet meer naar de keuring mag? Nee, dat vind ik dan ook niet kloppen.

@ Meetje22
En er zijn ook genoeg paardjes met papier die zeker net zo goedkoop zijn en gewoon naar de slacht gaan.
Papieren is 1, ras verbeteren is 2.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 15:14

het is idd zo dat vele hengsteveulens met papier ook naar de slacht worden gedaan en op sommige fokkerijen zoals in duitsland worden 80 procent van de hengsteveulens naar de slacht gebracht.

Ik vraag mij soms wel af op wat een goedgekeurde hengst wordt goedgekeurd en afgekeurd. Dit is niet voor iedereen en iedere fokker hetzelfde hoor. Vriendjespolitiek speelt een grote rol in het haflingerwereld.

Zo kan een afgekeurde hengst van Nederland, goedgekeurd worden in Belgie.

Eén van mijn hengsten zal afgekeurd worden omdat de moeder niet ingeschreven staat in het hoofdstamboek. De moeder heeft dus nog geen keuring meegedaan in Belgie.
Ik stel mij echt grote vragen daarbij. Want deze hengst is zeker een betere beweger dan doorsnee haflinger. Ze keuren liever een haflinger hengst goed als hij grote maat heeft en slechte gangen dan een kleinere die grootse gangen heeft maar de maat niet zo mee zit. Ach gut
Ik denk dat de meeste recreatieve mensen en mensen die in de mensport zitten een haflinger wensen die kracht en goede gangen heeft.

Zo wordt in duitsland meer gefokt op gangen en in belgie en nederland meer op exterieur.

Op de hengstenkeuring van Belgie waren er twee hengsten met goeie gangen en bovendien zeer goed aan de maat, dit was Lizz Arachon die vorig jaar kampioen werd en dan een jonge hengst die goedgekeurd werd. En al de rest van de haflingers waren wel goed aan de maat maar liepen maar gewoon en blonken niet uit.

ik wil ook eens bijvoegen dat als mijn twee hengsten afgekeurd zullen worden dan worden ze nog niet gecastreerd maar wij gaan er ook niet mee gaan dekken. Wij hebben hengsten gekocht voor ons span gewoon voor het vuur die erin zit. Als ze goedgekeurd zouden worden dan gaan we er niet mee dekken omdat ze dan waarschijnlijk niet meer zullen kunnen worden ingezet in de mensport voor meerspannen.

Ik vind het ganse regelment veel te streng, en vooral heel gesloten. Het zijn altijd dezelfde fokkers die kampioenen hebben, toch een beetje raar. Al de rest zijn slechte hengsten.

Toch veel succes met de hengst.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 16:37

Ik geloof er niet in dat dat alleen de grote namen er door komen en dat alleen de grote namen kampioen worden. Ik zie in de kampioenen gewoon de beste hengsten en dat is gewoon eerlijk.

Ook wat ik gezien heb van Aves qua beweging op de hengstenkeuring ter plekke was het niet veel bijzonders. Hij liet zich in ieder geval daar niet goed zien.

haffiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 16:46

@elsie1

Je schrijft dat als ze goedgekeurd worden niet worden ingezet.. waarom dan uberhaupt laten keuren? Het kan je een hoop terleurstelling en geld schelen...

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 16:50

uw reaktie hebben er mij nog gegeven maar ik doe het puur voor de fun en is geen telleurstelling omdat ik de hengsten niet gekocht heb voor goedgekeurd te krijgen. Ik wil alleen een beoordeling krijgen. Knipoog

haffiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 17:00

Volgens mij weet u niet wat het allemaal in houd om een hengstenkeuring mee te delen. Er gaan complete onderzoeken achteraan.. van o.A. Dna.. Sperma en dergelijke. Dit kost ook onwijs veel geld. En het inschrijven enzo ook.

U moet het natuurlijk helemaal zelf weten maar ik zal nog wel 2 keer nadenken of ik dat wel alleen voor een oordeel over mijn paard.

Nazgul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:15

Ik begrijp wel wat elsie1 bedoeld.
Stel je voor dat jij een hengst hebt, en jij wilt hem laten keuren, dan is dat alleen maar mogelijk tot 2 jaar oud, daarna ben je aangewezen tot de hengstenkeuring.

Terwijl ruinen wel gekeurd kunnen worden op een reguliere keuring, en dat is toch ook alleen maar voor een beoordeling?
Ermee fokken kun je niet.
Wat is daar dan de zin van?
En als het K.V.T.H. jouw hengst niet goed vind, dan moet je hem maar meteen snijden?

Ik houd ook van hengsten, en zie deze dan ook het liefst. Wat elsie1 zegt, ze hebben net even dat
beetje extra.

Als ik de tegenwoordige haflingers zie, heb ik daar ook wel eens mijn vraagtekens bij.
Alles word zo luxe en langgelijnd, dat het mij niet meer kan bekoren.
Vooral de A-lijn word flink gepromoot, en ben heel benieuwd hoe het over 10 jaar zal zijn.
Niet alleen Nederland, maar ook Oostenrijk is hier flink mee bezig.

Ik ben dit jaar niet naar de hengstenkeuring geweest, maar zag dat de W-lijn wat meer in opkomst is.
Maar waar is de M-lijn gebleven??
2 hengsten op de hele keuring?
Of misschien heb ik het niet goed gezien.

Een vriendin van mij heeft een 12jarige ruin Magister X Star.
Zij vertelde mij dat als hij er niet meer zou zijn, dat zij ook geen haflinger meer zou willen.
En zij was altijd een echte haflingergek, mede door haar ben ik haflingers leuk gaan vinden.

@elsie1, en dat er in Nederland meer naar exterieur wordt gekeken,ben ik met jou eens.
Alhoewel er een paar fokkers in Nederland zijn die wel fokken met oog op beweging.
Alles moet ook het liefst 1.50 of hoger zijn, dat begrijp ik ook niet helemaal.
Laatst bijgewerkt door Nazgul op 07-02-07 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:23

Nazgul schreef:
Ik begrijp wel wat elsie1 bedoeld.
Stel je voor dat jij een hengst hebt, en jij wilt hem laten keuren, dan is dat alleen maar mogelijk tot 2 jaar oud, daarna ben je aangewezen tot de hengstenkeuring.

Terwijl ruinen wel gekeurd kunnen worden op een reguliere keuring, en dat is toch ook alleen maar voor een beoordeling?
Ermee fokken kun je niet.
Wat is daar dan de zin van?
En als het K.V.T.H. jouw hengst niet goed vind, dan moet je hem maar meteen snijden?

Dat zegt helemaal niemand, maar om op elke merrie te zetten nee? Gewoon niet mee fokken is mijn mening of misschien een keer?
En ik weet niet of je weet wat de kosten zijn van het alleen maar laten inschrijven van de hengstenkeuring? Die zijn wel heel vele hoger dan een provinciale keuring.