wie rijd er met hulpteugels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

biancaaatje

Re: wie rijd er met hulpteugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 10:51

Ik rij er niet mee. Haha!

HaffieIngrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:09

k ben het hier eens met knabbelgirl. een slof is geen middel om je paard nageeflijk te dwingen. Een martingaal of thiedeman die zet je voor je gaat rijden zoals je wilt en tijdens het rijden is het moeilijk om dit te veranderen, en het tegenovergestelde met een slof, die kan je op elk moment verlengen of verkorten en inwerken op je paard. Op het moment dat het paard goed loopt hangt de slof in een grote lus en op het moment dat ze tegen je hand inkomen kan je met behulp van de slof de houding beter onder controle houden en zo je paard beter laten lopen, vooral in de lange lage lijn zoals knabbelgirl zegt en niet in de opgerichte houding, want dan verpest je je paard met een slof.
Een martingaal of thiedeman is overigens ook niet slecht, maar hoort dus ook niet altijd strak te staan.
Zelf rij ik dus regelmatig met slof om net even de laatste puntje op de i te zetten en dat is ook de enigste hulpteugel die ik in mijn zadelkamer heb liggen.
Op grote dressuur en springstallen rijden ze hier in de omgeving ook veel met touwtjes (zelfgemaakte slof)

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:17

Een thiedeman moet zeker niet strak staan, dan staat hij echt fout. (martingaal ook niet trouwens)

Mijn Thiedeman treed pas in werking als hij zijn hoofd eruit wil gooien om er vandoor te gaan. of als hij links wil en ik rechts.

Silletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:20

is het n niet zo dat een paard alleen nagefelijk wordt als dieontspannen is ..en dat je dit daarom niet kan afdwingen.. dan is het namenlijk slechts in een verkrampte houding laten lopen... ben verder niet tegen hulteugels en dat soort dingen als ze maar goed gebruikt worden..

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:21

Nooit. Het paard raakt er alleen maar gestresst van, dus ik gebruik er geen Knipoog

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:22

Silletje schreef:
is het n niet zo dat een paard alleen nagefelijk wordt als dieontspannen is ..en dat je dit daarom niet kan afdwingen.. dan is het namenlijk slechts in een verkrampte houding laten lopen... ben verder niet tegen hulteugels en dat soort dingen als ze maar goed gebruikt worden..

Klopt.

en zolang hulp teugels als HULP worden gebruikt is het geen enkelprobleem. Alleen zijn er helaas nog steeds mensen die ze gebruiken als dwangmiddel.

SpikeKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:08

Ik rij soms met een elastiek omdat dit moet van mijn instructeur

irene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:58

Wat mij een beetje verbaasd emma, is dat toen ik op ivana met voor de eerste keer ging springen er een martigaal om gedaan. Omdat ik simpelweg niet wist wat ze ging doen, ik ben toen behoorlijk aangevallen ook doorjou... en nu lees ik dat jezelf en met martigaal maar ook met slof rijdt... niks mis mee als je ze maar goed gebruikt, maar snap dan niet dat je er 2 jaar geleden zo fel tegen was.

Jeniepenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:00

ik rij af en toe met een thiedemann, maar ben er de laatste dagen mee gestopt doordat ik het gevoel had dat het zonder niet meer wilde. Hij heeft met trouwens wel geholpen toen ik in een 'dipje' zat Bloos

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 18:01

@Irene: omdat zij gewoon een paard was die het niet nodig heeft...maar das verleden tijd, kat heeft het soms ff nodig. En tegen een slof heb ik gewoon niks, mits hij goed gebruikt wordt

irene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:07

tegen de slof heb ik meer werstand dan een martigaal en vind tevens dat er snel naar gegrepen wordt,

rij nu af en toe op meerdere paarden en wel altijd zonder martigaal en daar word gezegt dat je paarden als je goed kan rijden, prima zonder martigaal moet kunnen rijden... laat staan slof... ik denk dat er maar heeeeel weinig mensen goed met slof kunnen rijden.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:16

knabbelgirl schreef:
ik ben het er niet mee eens, in ieder geval, niet in mijn plaats. Ik gebruik persoonlijk de slof absoluut niet om een paard nagefelijk te houden maar om haar lekker lang laag te laten lopen. Dit vind zij moeilijk en kan ik hiermee makkelijker uitleggen, verder hangt hij altijd los.

Wel vind ik dat veel mensen hem echt als verknalling van hun paards rug gebruiken dus dan ben ik het er weer wel mee eens.

Bedankt voor de reactie's,toch wel fijn om te weten dat mijn haf niet de enige is die met een hulpteugel gereden wordt buiten. Het is nu nog een paar weekjes afzien en dan mag hij er vanaf Lachen

Ik denk dat het er ook heel erg aan ligt hoe je je hulpteugel gebruikt en of je goed beseft wat voor een inwerking het ding heeft op je paard. Ik vind dat het streven van een HULP teugel is dat je hem op den duur ook niet meer nodig hebt. Mijn paardje loopt al sinds ik haar heb met martingaal (maar ik reed er toen maar weinig op om verschillende redenen) omdat ze inderdaad een eigenwijs beestje was wat haar hoofdje de lucht in stak en er met me vandoor ging. Afgelopen jaar zijn wij echt gaan trainen trainen trainen en eindelijk begint ze nageeflijk te worden omdat we dat inderdaad rijtechnisch voor elkaar krijgen (en ze is al 14). Ik heb inmiddels al 3 keer zonder gereden en dat weet ze dan verdomd goed, maar uiteindelijk krijg ik haar wel aan de teugel! Afbouwen dus! Overigens zal ik voorlopig buiten echt nog wel met rijden (en met stangbit) maar meer voor mijn eigen gevoel van zekerheid dan wat anders...

Daiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:37

In het begin rijde ik altijd met thiedeman omdat ze erg sterk was en vaak uit de bak rende.
Maar nu de bak dicht is is het niet meer nodig.
Wel ga ik denk voortaan naar buiten met een thiedeman ik heb het nu 2x zonder gedaan maar voortaan maar wel.. ze was best druk.

irene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:29

Maarja als een paard druk is doen we er maar een tiedeman aan? Ik probeer meestal een paard eerst op mijn zit rustig te rijden... en niet alleen omdat ze wat druk zijn naar hulpmiddelen grijpen.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:50

ja als ie druk is heeft een thiedemann geen effect hoor?? maar als ie er vandoor sprint met zijn kop in de lucht , dan wel. en dan is een tiedemann gewoon veilig/handig. doet het paard geen pijn hoor

Daiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:02

Dat doet mijn paard dus er vandoor gaan Knipoog laats was het kop in de lucht en crossen maar naja dan ga je daar in de berm.. heb haar tot stil stand gebracht tegen een verkeersbord zei wou er om heen maar was voor mijn een goed moment om haar af te remmen.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:08

ik spring met een martingaal, omdat ze met springen echt onwijs druk word en ook dr koppie soms helemaal de lucht in gooit.. en als ik eens naar buiten ga hang ik hem er meestal ook om, gewoon voor de zekerheid..
ze heeft er geen last van ofzo, maar hij werkt wel sneller als mijn hand zou zijn als ze dr hoofd omhoog gooit

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:22

Ik rijd af en toe een paard, op de manege dan, die heeft een martinggaal en bijzet.
Opzich snap ik het wel, want het is een eeeerg sterk paard Knipoog

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:37

Melisjee schreef:
Ik rijd af en toe een paard, op de manege dan, die heeft een martinggaal en bijzet.
Opzich snap ik het wel, want het is een eeeerg sterk paard Knipoog

bijzet aan het zadel of gewoon met longeren?
want als je aan het rijden bent is de bijzet echt heel erg gevaarlijk, als het paard dan schrikt of ineens omhoog gaat ofzo, dan trekt ie zichzelf gewoon achterover, en je kan de bijzet er niet echt snel afhalen..

irene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:39

nee idd.... maarja iedereen grijpt tegenwoordig zo snel naar een scherper bit, scherpere sporen en hulpteugels... Eigenlijk rij ik alleen met springen indien nodig met martigaal bij rennerige paarden en anders niks.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 21:43

ik met springen en dan buiten nu het zo koud is...maar ik moet dan ook 2x in de week 4 km rijden heen en terug naar les...

en scherper bit of sporen helpt niks...anders dan een martingaal zal ik nooit pakken, en de slof is meer voor katie even een steuntje dan voor een ander paard...

Bijzets vind ik inderdaad heel slecht met rijden!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 11:56

Ik gebruik helemaal niks. Lachen Furie kan heel sterk zijn, maar ik ben helemaal geen fan van hulpteugels.
Als je je paard rijtechnisch goed voor elkaar hebt is het denk ik ook niet nodig. Heb veel geworsteld met Furie maar op het moment loopt ze heerlijk nageeflijk en soms al een beetje opgericht. Ook op buitenritten geen hulpteugel, scherper bit oid.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:46

Silletje schreef:

En dit is absoluut waar.
Elk paard kan nagefelijk lopen zonder medische problemen. Alleen niet elke ruiter kan het en dan grijpen ze er maar naar dat het paard het niet begrijpt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 09:54

Ik rijd zelf met niks. Gewoonweg ik zit nog in de beginnersperiode en heb ze gewoonweg niet nodig Lachen

zns

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 09:58

Ik rij met martingaal als ik weet dat ik bv in de drukke les ga rijden of buiten ga rijden.
Anders rij ik zonder iets.