wat doe je aan een haflinger die trekt met rijden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yell

Re: wat doe je aan een haflinger die trekt met rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 22:01

romylisa misschien kun je iets duidelijker zijn in je uitleg. Met name door punten en komma's te gebruiken in je tekst. Zo heb je meer kans op nuttige tips.

narrator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 22:09

elsie1 schreef:
nu het gaan hangen op de teugels los ik anders op.

Voorwaarts rijden is één ding maar je moet ze dan tegelijkertijd ook aan de teugelvragen, opvangen. Tegen je hand inrijden. Los werken. Van je binnenbeen naar je buitenteugel. Elke keer als ie gaat hangen moet je streng zijn, eens goed je benen erin zetten en vragen, zo worden ze lichter. Gaat niet in 123 hoor maar het loont zeker wel.

Ooohh! oke, nu snap ik het een stuk beter. Goed dat je het even uitlegt.. Want gewoon vooruit rijden steeds en meer niet, kan he tnooit verhelpen. Maar door hem vooruit te rijden EN te sluiten met ophoudinkjes, dan kan ie niet hangen.. Oke!

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 22:12

ze krijgt savonds op stal hooi en overdag gras heel kort

Sharon001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 22:15

Ben het met jullie eens Elsie1 en Narrator...
Probeer dat van Elsie1 eerst eens.
Maarja.. je hebt in iedergeval altijd nog een tip achter de hand als ook dat niet lukt.. Knipoog

Maar snapje probleem van dat te dik zijn eigenlijk nog steeds niet..? Bloos

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 22:21

het is haar bouwgewoon, want mijn andere haflinger is een groter bouw en de andere is wat een kleinere bouw, en eigelijk is ze al afgevallen wnat had eerst een andere zingel.en nu heb ikeen kortere gepakt en die past nu veel beter:D

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 22:22

ik snap het narrator en elisie zou het proberen thanks you

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 22:24

Ow, iemand heeft een keertje tegen mij gezegd dat ik een klein rukje aan de teugels moet geven en flink aandrijven Clown

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 23:16

romylisa schreef:
het is haar bouwgewoon, want mijn andere haflinger is een groter bouw en de andere is wat een kleinere bouw, en eigelijk is ze al afgevallen wnat had eerst een andere zingel.en nu heb ikeen kortere gepakt en die past nu veel beter:D

Ik heb de foto's bekeken, en ik vind dat er idd wel wat af mag. *LOL* Het ligt idd ook aan de bouw, jouw Haf is wat ouderwetser gebouwd dan de moderne Haflingers die je nu veel tegen komt, en dus is ze ook wat steviger. Bloos Dat is mijn Haf ook, alleen is hij extreem ouderwets gebouwd (veel meer dan die van jou). Als je haar teveel laat afvallen valt ze in op de flanken, logisch. Dat gebeurt bij ieder paard dan. Knipoog

Over het rijden : Wat ik zelf altijd doe bij mijn Haf om een goede stelling te verkrijgen en te voorkomen dat hij naar binnen kan duiken, is binnenbeen eraan en de buitenteugel iets strakker dan de binnenste, en dan een beetje kneden in je teugels. Lachen Van achteren opdrijven, van voren opvangen... Knipoog Zo verkrijg je meer ontspanning in de mond en dus ook minder getrek, dan zal ze wss ook op haar bit gaan knabbelen en mss wel wat nageeflijk gaan lopen, of in elk geval wat zakken met haar hals. Ja verwacht dit niet meteen na 1x, het is voor haar ook allemaal nieuw dus het kan best ff duren. Ik weet niet op wat voor bit je rijdt ? Ik rij mijn Haf op een dubbelgebroken bustrens, met rond middenstukje. Pling Erg zacht bitje dus, hij heeft ook niet veel nodig aangezien hij sowieso ontspannen loopt met zijn hele lijf. Vork

Hou ook voor je paard de afwisseling erin !!! Knipoog Als je de mogelijkheid hebt om een lekker buitenritje te gaan maken of een keer een sprongetje, doe dat dan vooral !! Pling Als je elke dag hetzelfde doet gaat dat vervelen voor je paard en zal ze daar wss op reageren met vervelend gedrag. Nagelbijten / Gniffelen Hou het ook leuk voor haar, en stel niet al te grote verwachtingen ineens. Bouw het rustig op, dat je al wat verbetering ziet is een goed teken. Ga lekker zo door, toppie !!! OK dan!

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 17:41

ja ik ga wel even overmorgen buitenritje maken en even een keer lekekr springen mieschien helpt da wel Dromen dankje groetjes

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 10:34

hej bokers ik heb even wee rop mijn hafl;inger geoefend ene paar dgaen maar ik weet wat het truckje is bij haar ze gata me uitproberen maar heb van hem gewoonnen als hij te snel gata ga ik op de volte en dna doet die het super dn agata die juist langzamer maar nze trekt ook nie meer aleen gisteren weer Boos! maja ik rij nu met sporen en dat werkt super Cool

Zimbwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 14:29

Ik weet niet hoe ik het anders moet verwoorden dus gebruik ik maar het woord 'duwen'. Tong uitsteken
Duwen met je binnenhand, binnenbeen en duwen met je zweep (aan de binnenkant natuurlijk) en je buitenteugel en buitenbeen niet gebruiken (teugel beetje openhouden aan de buitenkant).

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 16:49

ja amar het ging super ik heb les van een vrouw die is laatst drnetskampioen geweets en die geeft me veel uitleg en daardoor is mijn haflinger een topper die het niet meer doet Cool

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:41

Sharon001 schreef:
Hee Henrieke..
Sorrie maar heb daar nog nooit last van gehad.. wat je verteld van dat ze daar van genieten..
Het is trouwens ook instructrieces advies!!.. en ik vind het super werken.. En je paard ziet het niet als iets waarbij het dan neit zoveel hoeft te doen.. want je stoort het dan juist weer in het ritme.. door hem stil te zetten.. Want het gaat er immers om dat het paard neit de teugels uit je hadne mag trekken.. jij hebt de leiding en niet dat het paard zegt waar het heengaat. En zodra je hem stil hebt, probeer je het gewoon weer opnieuw! Knipoog
Snapje het nog.. Voor 't geval ik het nu vaag uitleg..! Bloos

Oke, zo zie je maar weer dat iedere instructrice anders is, mijn instructrice zegt het, en ik "wist/dacht" het zelf ook al. De pony waar ik op rij vind het namelijk ook leuk om stil te staan, dus voor haar is het al helemaal een beloning Clown.
Je kunt ook gewoon voorwaarts gaan rijden, de meeste pony's vinden het niet leuk dat ze harder moeten, en als je ze aanspoort stoppen ze ook meestal Lachen.

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 17:45

ok ik heb een fantiestiese haflinger ze doet he tgewoon niet meer en pak heb goed aan ze gata me eerts uitproberen maar nu heeft ze door dat ik de baas ben en dat is o0k zo Haha!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:48

msn taal is niet toegestaan op bokt Knipoog

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 19:10

hoeso doe ik dat dan????????

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 19:10

he tis maar een vraagje hoor Dromen

nanda_bobok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 01:15

je typt denk ik gewoon slordig ofzoo maar het komt iniedergeval over als msn taal omdat het er zo afgekort en slordig uitziet.

en je hoeft geen vragen te stellen als je zelf het antwoord al weet (en er zeker van bent dat dat zo is)
je bent beantwoord steeds je eigen vragen

Sharon001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 13:10

Hee Henrieke..
Idd, er verschilt nogal wat tussen instructrices, niet dat de een daarom minder is dan de andere.. ze hebben allemaal hun eigen manier, denk ik dan maar zo! Knipoog

Maar vind het een beetje een raar ropic worden, net zoals nanda_bobok al zei..!
Het leek eerst een ramp met je pony en nu gaat het allemaal geweldig, dat je pony van de een op de andere dag door heeft dat jij de baas bent, vind het een beetje appart. Scheve mond

En idd je typen komt slordig over... waardoor het soms zelfs moeilijk te lezen is Knipoog

Scotty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 15:22

gewoon 't zelfde wat je bij andere paarden ook zou doen.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 17:42

Jukebox schreef:
gewoon 't zelfde wat je bij andere paarden ook zou doen.

wat is dat nou voor advies Verward

Scotty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:31

waarom moet ik dit bij haflingers, kan toch ook bij rijtechnies? Haflingers reageren ( lijkt mij ) hetzelfde op been als normale paarden.

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 13:34

mijn haflinger trekt weer aan de teugels en wil super graag met haar wedstridjndoen in february moet ik dan gewooon eerst zonder galop doen met de wedstrijd of met??weten jullie a.u.b nog tips??

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:33

Wat doe je aan een haflinger (ieder willekeurig dier)die trekt met het rijden?

Nou,eigenlijk is dat heel simpel Haha!

Je zoekt een fijne instructrise en zorgt ervoor dat je beter leert rijden.
Dat je dus goed in balans zit,je hulpen netjes geeft,meedraait in de wendingen,en je hand zo verbetert dat er een fijn contact ontstaat met de paardenmond.
Trekken tijdens het rijden heeft niets te maken met wie de baas is of met klieren Boos! .
Het heeft alles te maken met een ruiter die de technieken van het fijn paardrijden nog niet beheerst.
Geeft ook niet Knipoog ,maar ga er mee aan de slag.
Verbeter jezelf,dan verbetert je dier ook,en is er geen trek en plukwerk meer nodig.

Oja,dat kost tijd,veel tijd,de ene dag lijkt het alsof het goed gaat en de volgende dag gaat het weer wat minder.Gewoon blijven oefenen dus.

Dan nog even over het gebruik van sporen.
Dit is om je hulp te verfijnen.Aangezien je nog in een leer stadium zit,dus is er nog niets te verfijnen,moet je de sporen uitdoen.
Dit is niet eerlijk naar je dier.

Groet Dagmach

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:37

Ik heb ditzelfde probleem gehad met mijn Haf. Inmiddels gaat het al een stuk beter. Ik ben nu druk aan het grondwerken en mijn Haf een beetje respect en vertrouwen aan het bijbrengen.
Ik denk namelijk niet dat het een rijtechnisch probleem is, maar een dominantie probleem...