Inrijden en het groeien van een haf een verband?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Re: Inrijden en het groeien van een haf een verband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 10:49

Hier staat hoe snel wat bij sportpaarden is uitgegroeit. Ga er vanuit dat dit bij Hafjes wat langer duurt, omdat die wat grover zijn.....

Afbeelding

En de bijbehorende uitleg:
Van onder naar boven
Het sluitingsproces van de groeiplaten gebeurt van onder naar boven.
1. De enige groeiplaat die gesloten is bij de geboorte is die van het hoefbeen. Dat betekent om te beginnen al dat dat hoefbeen ook nooit meer groter wordt, alleen dikker rondom (maar dat is een ander groeiproces).
2. Tussen geboorte en zes maanden: kroonbeen
3. Tussen zes maanden en een jaar: kootbeen
4. Tussen 8 maanden en 1,5 jaar: pijpbeen
5. Tussen 1,5 en 2,5 jaar: voorknie
6. Tussen 2 en 2,5 jaar: radius-ulna
7. Tussen 2,5 en 3 jaar: ulna/femur, het gedeelte dat het gewicht draagt, bovenaan het radiusbeen, en de tibia
8. Tussen 3 en 3,5 jaar: humerus en de onderkant van de femur
9. Tussen 3 en 4 jaar begint het bekken te sluiten, te beginnen met de uiteinden van zitbeen, darmbeen en heligbeen .
10. Tussen 3,5 en 4 jaar: het onderste gedeelte (dat het gewicht draagt) van het schouderblad
11. ...en de bovenste halswervels.
12. Nu pas, vanaf 4-jarige leeftijd, begint de rest van het achterbeen te sluiten: spronggewricht eerst, dan de groeiplaat tussen fibula en tibia. Niet voor niets was het al in de 18de eeuwse literatuur verboden met jongere paarden te ploegen, door diepe modder te gaan (veldslagen), of te springen.
13....en het allerlaatste - de wervelkolom.

Dus eigenlijk kan je paarden gewoon pas vanaf hun vierde jaar intensief rijden omdat dan pas de wervelkolom is uitgegroeit....

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 11:12

Mijn haf is gemeten op 1,44 m. tijdens de opname in het KVTH stamboek. Ze zal toen 2,5 jaar oud zijn geweest zoiets.
Ze is zadelmak gemaakt toen ze 3,5 jaar was, ze was toen ook 9 maanden drachtig. Daarna heeft ze meteen een 2e veulen gekregen. (ze was toen niet van mij. ik heb haar na het 2e veulen gekocht) We hebben haar dit jaar september gemeten op 1,46 m. Haar 2e veulen was toen net een maand gespeend. Ze was toen nog erg ´slank` zullen we maar zeggen. Clown
Nu, geen veulen meer in haar buik, en lekker aan het inrijden, zie je haar helemaal bekomen. Ze is nu dik 5,5 jaar en ze krijgt ineens boeg, rug en kont! Ik heb zelf het idee dat ze ook de hoogte in gaat, maar dat kan ook gezichtsbedrog zijn omdat ze een wat vollere rug krijgt. Zal haar weer eens opmeten!
Wat ik dus eigenlijk zeggen wil is: ik denk dat het rijden de groei niet belemmerd. Het krijgen van veulens wel. (tenminste, dat is mijn optiek) Alleen, zorg wel dat als ze harder moet werken, dat ze ook wat meer rantsoen nodig heeft.
Haflingers hebben over het algemeen niet zoveel nodig en ik geloof dat voor dit ras hooi/kuil ZEKER zo goed is als brok.
Mijn haf krijgt nu 2 kg. brok per dag, 6 winterpenen, 2 appels en 3x kuil. Ik rij haar zo'n 5x per week en als ik niet rij, dan gooi ik haar los of longeer ik haar.

Ik had haar eerst als verzorghaf. Heb haar dus ook zelf zadelmak gemaakt. Ben veel gaan freestylen met haar en dat werkte super. Hier krijg je echt een goede band door met je paard.
Ze was toen dus 3,5 jaar oud. Dus eerst veel grondwerk gedaan en toen erop.
Toen ik er echt op ben gegaan was ze dus 4 jaar.

Sorry voor het lange bericht, maar hopelijk heb je er wat aan!

Succes en ik denk dat je het goed doet zo hoor ! Knipoog

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 15:57

Zoals het plaatje en de tekst van Eileen laten zien moet je terughoudend zijn om jonge paarden aan het werk te zetten.
Gelukkig gaan ze in de sport dit ook onder de loupe nemen omdat er onnodig veel jonge paarden vroegtijdig mankementen laten zien.

Los van het lichamelijke gebeuren is een haf ook geestelijk een laatbloeier.
Mijn ervaring is dan ook om haffie's te beleren net als ze vier zijn waardoor ze uitgroeien tot fijne werkwillige,streekvrije dieren die ook nog eens door het zorgvuldig uitharden van het skelet op jonge leeftijd, erg oud kunnen worden.

Problemen met dominantie hoeven niet onder het zadel opgelost te worden maar gewoon zoals het hoort,in de kudde,waar er geleerd wordt van de oudere dieren.

Groet Dagmach

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 16:09

Je kunt je haf wel alvast zadelmak maken, een aantal maanden doorrijden en daarna weer terug op het land voor een jaar. Zo heb ik het met mijn kwpn'er ook gedaan en hij is dat laatste jaar op het land ineens flink doorgegroeid. Hij had dit ook echt nodig. Was ik gewoon met hem aan het werk gebleven, dan was zijn energie in dat werk gaan zitten ipv in het groeien (volgens mijn instructrice althans en ik ga ervanuit dat zij het wel weet want jonge paarden beleren en wedstrijdklaar maken is haar vak)

bol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 16:31

Mijn hafje was 3 jaar ingereden en nu rij ik 2x per week op haar en soms een week niet wij doen het heel rustig !Ook al zijn er mensen bij die vinden dat ik te weinig rij ze hebben zelfs al gezegd dat ik bang was om te rijden .Nou geloof me dit is niet het geval ze wordt gelongeert ze mag op de wei en wordt gereden maar niet te veel ze is nu 3jaar en7mnd dus ik vindt het goed en het gaat ook heel goed ,dus ze praten maar mensen denken mijn paard is 3 dus hupsakee rijden voor mijn telt dit niet wij doen het op ons eigen tempo.

Ivana2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 16:52

mijn haflinger merrie word in maart 3jaar...
zo`n 1x in de week longeren we haar met zadel, en ik zelf er dan na een aantal rondjes erop!!
Verder word ze nog een aantalx per week gelongeerd met zadel en hoofdstel.. gaat allemaal prima!!
Ik doe zelf liever rustig aan.. en het is lekkerder om in het voorjaar te beginnenmet het `echte`werk.
een haflinger groeit ongeveer tot zn 8e, die van mij is nu 1,38 en word ongeveer 1.48.
groetjes...

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:05

Groeit een haflinger tot zijn 8e ?
Mij is verteld dat ze tot hun 6e groeien.

Nou ja, ik hoop tot hun 8e!
Dan hoop ik dat die van mij nog wat groter wordt! (1.46 nu, 5,5 jaar)