) Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
) Visconti schreef:persoonlijk zou ik het er echt niet voor over hebben om mijn paard zijn ehle hoef te vernielen alleen omdat ik graag een buitenritje wil rijden. (terwijl eigenlijk daar de ijzers ook niet voor nodig is)
carina schreef:Hmm, volgens mijn hoefsmid is het wel aan te raden. Juist bij paarden als Haflingers en Fjorden. Deze zouden relatief kleine hoeven hebben voor hun gewicht, waardoor de hoeven snelle slijten, en bij een kleine foutieve stand dus ook sneller verkeerd slijten en er dus eerder hoefproblemen kunnen ontstaan.
Maar als de hoeven stevig & hard genoeg zijn, en ze regelmatig bij gehouden worden, dan zijn er echt geen hoefijzers nodig hoor.
Visconti schreef:heb wat meer vertrouwen in de natuur, de natuur creërd niet iets om het vervolgens dood te laten gaan...
Het ging me meer om de manier waarop je vorige berichtje overkwam. Daarbij heeft mijn haflinger zulke scheve poten, wat uiteraard als veulentje al gecorrigeerd had moeten worden, dat hij -om dit nog enigszins te corrigeren- in de zomer weleens op ijzers MOET om de rand een beetje bij te laten komen. Als het goed is worden deze ijzer-periodes steeds korter. Het zou dus fijn zijn als er ook rekening gehouden wordt met mensen die ijzers onder doen om -uiteindelijk- zonder te kunnen.
Mijn haf heeft het afgelopen half jaar ook op ijzers gestaan. Ivm met een schimmel, scheur in de hoef, de schimmel moest uitgesneden worden dus er zat een groot gat in de buitenkant van zn hoef. En om het niet verder te laten scheuren moesten er ijzers onder.
Maar zoals bij jou, dan is het gewoon nodig.

DuchesS schreef:Ligt aan de hoeven en hoeveel je op asvalt, wedstrijden e.d. rijd.
Mijn haf heeft hele goede en sterkte hoeven, ondanks dat ik regelmatig over afvalt rijd en wedstrijden heeft hij geen ijzers en de smid komt om de 14 weken en dan is het nog niet altijd nodig. (laat hem wel altijd bijwerken hoor)
Het verschilt er per haf maar over het algemeen hebben ze sterke hoeven.

Nikkels bijv. niet
.