haflinger neemt telkens sprintje naar de deur van de bak..

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11722
Geregistreerd: 30-07-04

Re: haflinger neemt telkens sprintje naar de deur van de bak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:39

wat smurfie zegt kan juist goed helpen. nu ik dit lees van smurfie moest ik gelijk aan afgelopen winter denken. Elke dag ging pluto er bokkend vandoor omdat hij fris was. Meestal zette ik hem op de volte en dan stil. Maar hij bleef het doen. Tot els in de les zijn geef hem eens een harde schop en daarna een tik. Ik dat gedaan. Hij schoot er ff vandoor maar daarna was het over. De volgende dag deed hij het wer. Ik weer een schop en een tik verkocht. En na een week deed hij het niet meer.Zelf vond ik het eerst ook eng.

Romeotje
Berichten: 144
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Hengelo (Ov)

Re: haflinger neemt telkens sprintje naar de deur van de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 22:35

Horsesandme schreef:
Smurfie schreef:
Wat ik heb geleerd van meneer te paardenfluistaar dat je der moet irriteren met haar eigen gedrag.

Dus als ze er vandoor gaat.. dan spoor jij hem nog ff extra aan. Als je dat eng vind moet je gewoon ff iemand anders vragen om het te doen. Ik heb het zo 3 weken volgehouden (was elke dag raak) maar nu doet ze het totaan niet he!



sou dat werken dan. Dan laat ik haar toch alleen maar het slechte gedrag toe..


Wat mij is verteld door mijn toenmalige instructrice(s) is dat je door hem juist aan te sporen naar draf/galop zodra je merkt dat hij de overgang wil maken/gemaakt heeft je hem zegmaar om de tuin leid en doet alsof het jou opdracht was, in zo'n geval moet je niet meteen na 1 hoefslag stoppen maar hem ook goed lang laten door draven/galoperen. Net zolang tot hij het zo zat is dat hij het niet eens meer leuk vind om te gaan draven/galoperen wanneer hij er zin in heeft omdat hij dan weet dat de poppen aan het dansen zijn. Ik weet iig dat dit truckje bij mijn haflinger en een paardje waar is wel eens op reed heel goed heeft geholpen. BIj mijn haf was het draf/galop en het andere paardje was het bokken (niet gemeen ofzo) en achteruit lopen, in het geval van bokken gaf ik direct na de bok nog een korte beenhulp waardoor ze weer een bok gaf.

En het verhaal van naar de uitgang rennen ken ik ook heel goed. In het begin was Romeo (man haf dus) het liefste en het beste paardje ooit, tot hij begon met naar de uitgang rennen. Het werd alsmaar erger en erger, maar wel hetzelfde patroon, zodra hij er geen zin meer in had, dat was na ong. 20 minuten begon hij er mee. Toen ben ik een hele tijd buiten gaan rijden tot ook dat mis ging. De weg naar de heide was een lang zandpad die op de 'doorgaande' weg uitkwam, hier gingen wij meestal in een lekker galopje overheen ontspannen teugels en alles noem maar op. Toen begon ook daar het feest, het begon met het wegschieten naar een open weide die eraan lag en eindigde in een 180 graden draai in volle galop terug naar stal over de weg heen waar gewoon 60 werd gereden. Heel veel geprobeert tot aan een hele harde aanpak waar een val een een schop (je weet wel een schep geval) van een boer die toevallig in de buurt was, tot een rustige aanpak. Iemand die meefieste/liep/aan de longe dan ging het nog wel, maar anders niet. Ik was nog vrij jong en heb eigenlijk veel te laat instructie gekregen maargoed.
Wat ik met mijn instructrice heb gedaan is naar een grote bak en eerst gewoon losstappen en draven. Na een kwartier begon ik oefeningen te doen aan de andere kant van de bak (het was een huge bak en we hadden gewoon van de A-C lijn de rang van een ingebeeldebak gemaakt) en iedere keer als hij wegliep naar de rand van de bak gewoon dom doorgaan met de hulpen ( in dit geval was het de linkerhand dus linkerstelling alles) en onder geen beding hoe dan ook als uitvlucht naar rechts sturen of afstappen. uiteraart wel de gepaste bestraffing met een korte zweeptik erbij. En als ik hem dan uiteindelijk naar links had gekregen en weg had gekregen bij de uitgang (daar is een week overheen gegaan voordat het zover was...) belonen en weer stomweg terug op de volte aan de andere kant en weer opnieuw beginnen. Bij de A (de C was de uitgang) al beginnen met de stelling vragen en hem voorbereiden. Het heeft lang geduurd maar op een gegeven moment kreeg ik het voor elkaar hem steeds iets eerder terug te pakken, ipv de uitgang kwamen we uit bij de hoek, toen kwamen we uit bij M, toen kwamen we uit bij B, en steeds ging het een stapje verder en steeds weer simpelweg opnieuw. Ik heb een hele tijd lang niks anders gedaan als in de ingebeelde bak rijden. maar ik heb het er na lang en hard werken eruit gekregen en kon toen ook weer met hem naar buiten gaan.

mijn ecxuses voor dit lange verhaal, maar bij mij heeft het redelijk lang geduurd en als je met dit verhaal ook maar 1 dag sneller klaar bent als ik ben ik al blij voor je. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Horsesandme

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Op de rug van mijn Pony

Re: haflinger neemt telkens sprintje naar de deur van de bak..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 15:50

haha ik zal het proberen en misschien lukt het Lachen

Romeotje
Berichten: 144
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Hengelo (Ov)

Re: haflinger neemt telkens sprintje naar de deur van de bak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 14:09

maar realiseer je je dan wel dat het een hele tijd duurt voordat je echt resultaat ziet, en niet dat je het een week probeert en het dan opgeeft omdat je geen resultaat ziet, het is dat ik een instructrice had die best kon doordrammen anders had ik het denk ik ook opgegeven toen.

Horsesandme

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Op de rug van mijn Pony

Re: haflinger neemt telkens sprintje naar de deur van de bak..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 14:10

ja ik probeer het ook te blijven doen. Maar het probleem is dat ik niet de enigste ben die haar verzorgt. met mij nog 4 andere. Daarom heb ik eerst ook getwijfelt of ik haar echt wilde verzorgen. Omdat ik toch geld enzo moet betalen. Maar ik heb het dus wel gedaan maar ik weet natuurlijk niet wat die andere 4 verzorgsters doen.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: haflinger neemt telkens sprintje naar de deur van de bak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 14:21

ik heb niet gekeken wat de andere zeiden maar, als je merkt dat ze weg wil, drijven en eventueel een voltetje, doet ze het echt helemaal? drijf haar, wil ze rennen? krijgt ze rennen, en dan mag ze niet uitzichzelf stoppen, maar pas als jij haar laat draven, zo doe ik het ook als dries weg schiet (Fjord) het helpt bij mij echt..

en dan niet een rondje laten galoperen maar echt een aantal!

Romeotje
Berichten: 144
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Hengelo (Ov)

Re: haflinger neemt telkens sprintje naar de deur van de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 14:46

horsesandme>> dat is natuurlijk wel een stuk lastiger, en ik snap ook dat dat hafje er helemaal gek van word, 4 verschillende ruiters dan ren ik ookheel snel naar de uitgang denk ik. misschien dat je eens met die andere verzorgers rond de tafel kan gaan zitten en het probleem kan bespreken iets in de trant van, goh jullie hebben dit ook gemerkt en ik had een paar ideetjes om het eruit te krijgen misschien heeft een van jullie nog iets. en op die manier een soort van plan van aanpak te maken die door iedereen word gevolgd zodat het mooi consequent gedaan word.