toiletteren van een haf... hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kyrseltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 11:09

ik ook niet..heb er wel vaak van gehoord eigelijk..:S

Kyrseltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 13:47

duidelijkheid: wel gehoort niet gezien;):P

Kyrseltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 16:10

ik heb m vandaa zn oren geknip veder nks

pandabeertje

Re: toiletteren van een haf... hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:16

Ik ben een aantal keren met haflingers van een fokker naar de keuring geweest.

Wij knippen alleen de ergste uitstekende pluk van het oor weg en de ergste haren onder het hoofd voor de rest helemaal niks.
(in die periode zijn ze in hun zomervacht en tonen ze al snel netjes)

Smaken verschillen qua benen opscheren, oorspronkelijk hoort het niet bij een haflinger, maar tegenwoordig zie je het steeds vaker met het moderne type nu.

Zeker op de hengsten keuring bijvoorbeeld.
Als je naar de keuring zou gaan zou ik zeker de benen scheren tegenwoordig, dat geeft toch een luxer beeld

Lange manen is wel het mooiste bij een haflinger natuurlijk, je kan er gewoon een hengstevlecht in doen als de manen zo lang zijn dat ze om de teugels gaan klitten (ervaring mee)
Staat nog leuk ook

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 15:48

Bij ons op stal worden de tastharen wel afgebrand/ geknipt.. De oogharen niet trouwens, vind dat ook wel raar! En idd het 'derde oor', plukje manen achter de oren weg knippen. Dit hebben ze het hele jaar door, is wel zo handig met halster/ hoofdstel om doen. Verder worden de oortjes uitgeknipt, het 'baardje' wordt weggeschoren gebrand, beentjes geschoren. Dat was het wel ongeveer.

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:08

derde oor vind ik erg lelijk staan. je kunt ook een vlechtje maken in de manen waar het hoofdstel/halster komt als je het lastig vind om hem om te doen met die lange haren.

Even over de haren bij de ogen wegknippen.. Ik zag het vandaag nog op bokt bij iemand, momentje ik zoek het topic..

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:11

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:12

Derde oor, tsja. Ik weet niet of ik nou wel hetzelfde bedoel. Ik zie er iig niks van, het is een heel klein plukje precies op de plek achter de oren waar het hoofdstel/ halster zit. Vind het sowieso makkelijker maar vind dat het ook wel voordelen heeft voor de pony zelf. Furie heeft nogal dikke manen en als die dubbel zitten onder het halster is dat ook niet echt fijn..

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 22:52

Dan mishandel ik de mijne
Ik knip de oogharen weg (niet de wimpers hoor ) want soms groeit dat zeg maar in het oog en ik denk dat dat ook niet lekker is.
In de zomer laat ik de snorharen zitten omdat ze dan meer voelt als ze op de wei staat
Oren knip ik uit, benen doe ik opscheren, achter de oren dat stukje knip ik weg, staart recht afgeknipt ehm.. verder gewoon wassen

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:57

Vogel schreef:
Als je het volgens het boekje wil doen als volgende:
voorpluk moet in een punt uitlopen, oren knippen/uitscheren, neusharen/kinharen knippen, oog haren evt. bij knippen, achter de oren mag geen plukje weggeknipt worden(derde oor), lengte van de manen maakt niet uit mist het bij de hals past, haflinger hoort kort in het haar/vacht te staan, benen worden opgeschoren, staart alleen uit pluizen niet opscheren, staart mag niet recht zijn van af onder.
Dit staat in het boekje presenteren kun je leren van uitgever trion. Hier staan veel verschillende rassen in besproken...

Hier ben ik het toch niet helemaal mee eens..
Ikzelf heb nu cursus toiletteren vanuit het stamboek..

Voorpluk moet je vanaf blijven..
Oren niet uitscheren.. Knip alleen het uitstekende eraf.. Kijk hierbij naar de grootte van de oren.. Heeft je haf grote oren.. Kan je het onderste gedeelte beter laten zitten.. Anders lijken de oren nog groter
Kinharen wegknippen/scheren.. Kijk hierbij wel naar de kaaklijn.. Niet teveel wegknippen..
Neusharen wegknippen of een gedeelte ervan
Oogharen kan je wegknippen, dit is niet verplicht en de keuze is aan jou. Rij jij veel met je paard in de bossen is het sterk aan te raden dit niet te doen..
Lengte van de manen maakt niet uit, dit hoort wel aan de linkerkant gedragen te worden. Kijk hierbij toch weer naar je paard zijn hals.. Heeft je haf dubbele manen en is dit beter voor de hals (denk aan een korte hals bijvoorbeeld) laat ze dan aan 2 kanten hangen
Benen worden niet opgeschoren, sokken worden geknipt.
Staart netjes recht afknippen van onder. Verder niet opscheren gewoon netjes gewassen en geborsteld

Wil je nu een foto zien van een correct getoiletteerde haflinger?

Afbeelding
Ze was hier beetje sjago.. Let daar maar niet op..
Mijn eigen haflinger, commentaar van jurylid was dat dit een correct getoiletteerde haflinger was..

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 21:52

I loove it
Ik pruts echt wekelijks uren met dr .

*oortjes scheren
*snorharen scheren
*kinharen scheren
*sokken scheren
*kroonranden scheren
*staart knippen

Ja die is helemaal kaal .
en ze wordt wekelijks gewassen

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 08:11

Ik scheer de benen (in de winter helemaal), knip zijn oren en 3e oor. Scheer zijn baard en tastharen maak ik ietsje korter, maar niet helemaal.

NessaX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 19:11

ik doe heel veel met zijn manen

k hafs zijn mss beter met losse manen, ma kvin da vervelend ivb met de teugels :p

Smurfie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 19:56

oren knippen :p baard eraf sokken deraf staart netjes recht knippen maar wel lang houden! stukje boven de grond! en klaar is kees :p

zn snorharen maar die hou ik meestal op een halve centimeter doe ik gewoon met tondeuse