Aparte papieren, is deze haflinger raszuiver?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:44

Neem vooral ook iemand mee die er zonder emotie kritisch naar kan kijken. Vraagprijs vind ik ook erg fors. En in dit geval zou ik niet bijvoeren met krachtvoer, maar onbeperkt hooi, vitaminebrok en iets met eiwitten om spieren op te gaan bouwen. Dan heb je met een half jaar een ander paard.

Wel goed laten checken op benen en rug. Zo vroeg onder het zadel kan problemen opleveren.
Zijn verhaal lijkt overigens erg op de mijne. Papierloos, NRPS paspoort, met 2,5 ingereden, schraal, kinderlesjes lopen, voor teveel geld willen verkopen...
Van welke handelaar komt hij? (Mag ook via pb)

Met de mijne is het overigens best goed gekomen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:50

Amanda schreef:
Neem vooral ook iemand mee die er zonder emotie kritisch naar kan kijken. Vraagprijs vind ik ook erg fors. En in dit geval zou ik niet bijvoeren met krachtvoer, maar onbeperkt hooi, vitaminebrok en iets met eiwitten om spieren op te gaan bouwen. Dan heb je met een half jaar een ander paard.

Wel goed laten checken op benen en rug. Zo vroeg onder het zadel kan problemen opleveren.
Zijn verhaal lijkt overigens erg op de mijne. Papierloos, NRPS paspoort, met 2,5 ingereden, schraal, kinderlesjes lopen, voor teveel geld willen verkopen...
Van welke handelaar komt hij? (Mag ook via pb)

Met de mijne is het overigens best goed gekomen :j

2,5 is te gek voor woorden. Vind ik persoonlijk dan! Het scheelt dat er alleen kindertjes tot 30 kilo op hebben gereden en heel af en toe een volwassene.

piezze

Re: Aparte papieren, is deze haflinger raszuiver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 00:00

Ik zou hem persoonlijk laten staan. Op de foto's staat hij niet echt lekker. Is duidelijk niet lekker in zijn vel. Het is ook niet echt een vriendenprijs. Om zo'n pony weer een beetje boven jan te krijgen ben je vaak ook weer een paar honderd eurootjes lichter. Voor hetzelfde geld is er blijvende schade van wormen. Sneu voor het paardje maar problemen moet je niet kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 00:04

piezze schreef:
Ik zou hem persoonlijk laten staan. Op de foto's staat hij niet echt lekker. Is duidelijk niet lekker in zijn vel. Het is ook niet echt een vriendenprijs. Om zo'n pony weer een beetje boven jan te krijgen ben je vaak ook weer een paar honderd eurootjes lichter. Voor hetzelfde geld is er blijvende schade van wormen. Sneu voor het paardje maar problemen moet je niet kopen.

Daar ben ik een beetje bang voor.. Je weet niet wat zich schuil houdt in dit dier. De dierenarts wil ik sowieso laten komen mocht ik hem kopen. De prijs moet inderdaad dalen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 00:11

Dierarts kan niet alles zien. Een dier moet je kopen als je er zelf een goed gevoel bij hebt. Zodra je het op een forum gaat navragen, geeft al aan dat je geen goed gevoel ervij heeft.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 00:30

Verkijk je niet op zadels. Bij haflingers is het geen kwestie van alleen 17/18 inch. Haflingers zijn kort in hun rug,vaak weinig en brede schoft. Zeker bij een jong dier kun je nog weleens vaker moeten wisselen van zadel. Dit kan dus best wat kosten geven. Verder vind ik het dier er niet heel slecht uit zien hoor. Sommige zijn gewoon wat later met uitzwaren. Wel zou ik keuren,en daarna een flinke tijd rust geven. Niet tot geen zwaar werk en goed voeren,liefst onbeperkt ruwvoed. Succes met je beslissing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 08:55

Velen van jullie zeggen dat er toch wel degelijk iets van de prijs af moet. Nu heb ik gebeld en wilt hij zakken tot €1250,-. Is dit redelijk? Wel zijn dan de klinische keurig en de entingen op mijn kosten..

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:01

Vind ik nog te veel :n

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:02

Kun je afspreken met de verkoper dat bij afkeuring de kosten voor hem zijn? Met name de buigproeven zou ik wel laten uitvoeren.

Het ziet er zeker uit als een haflinger, in vers gras en goed trainen gaat het er snel anders uit zien :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:03

djuulsie schreef:

Ik twijfel enorm! )1250,- voor een beleerde is niet ontzettend veel. Maar ik begrijp wat jullie bedoelen. Hij zei letterlijk; bij een handelaar krijg ik nog €1000,- dus dan doe ik hem daarheen. Dan heeft hij niet zoveel gezeur. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:04

Sakura789 schreef:
Kun je afspreken met de verkoper dat bij afkeuring de kosten voor hem zijn? Met name de buigproeven zou ik wel laten uitvoeren.

Het ziet er zeker uit als een haflinger, in vers gras en goed trainen gaat het er snel anders uit zien :j

Geprobeerd, helaas alle kosten voor mij. Het is een beetje een botte boer. :D

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:11

Dan zou ik lekker verder kijken naar een die wel normaal te eten heeft gehad en goed verzorgd is. Dat hij er 1000,- bij een handelaar voor kan krijgen kan ook bluf zijn. Om er bij jou druk op te zetten.

Yadano78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:16

Dan moet hij hem lekker aan die handelaar verkopen, dikke bluf zeg ik

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:18

Ik zou niet geloven dat een handelaar er 1000 euro voor betaald, want die moet hem nog weer doorverkopen en daarbij winst maken en dat wordt met die prijs dan knap lastig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:20

Klinische keuring zelf betalen in die prijsklasse is niet zo raar..als je hem echt leuk vind zou ik dat gewoon doen.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:21

Je koopt in dit geval een pony die eerst moet aankomen,dat kost tijd en geld.
Daarna ga je rijden weer oppakken ,en is de vraag hoe het karakter is als het beestje wel energie heeft.
Als het meevalt rijdt je zo weer weg ,valt het tegen kost het een hoop lessen en hulp van andere om verder te komen.
De prijs vind ik te veel.Er zijn zoveel leuke haflingers en al doe je een bod van 1500 dan kom je een eind.
Dat is de nuchtere kant.Nu de kant zonder verstand:
Ben je verliefd geworden op de pony,heb je wat te besteden,wat houdt je dan tegen??
Een nieuwe liefde kost altijd een hoop tijd en energie,maar is niet erg want het is leuk!En maakt geld niet uit.
Succes met de beslissing.

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:21

Als ik het topic goed gelezen heb zou hij dan pas in September jouw kant opkomen?
Dat zou mijn grootste struikelpunt zijn eerlijk gezegd.
Is dat jouw keuze of van degene waar hij nu staat?
Want ga je dan nu twee maanden stoppen met paarden kijken en laat je hem dan tegen die tijd keuren?
Of keur je hem nu en moet hij bij goedkeuring die tijd nog daar blijven?
Zo'n dier zou ik dan zo snel mogelijk daar weg willen halen.
Ik snap verder wel wat je in het dier ziet TS.
Het is alleen een groot risico dat je neemt.
De prijs vind ik redelijk als hij na opknappen nog steeds lief en leuk blijkt te zijn.
Vooral omdat de prijzen van de gemiddelde fatsoenlijk gereden haflinger al boven de 2000 euro liggen tegenwoordig.
Maar alles is teveel geld als hij een ware terror blijkt met constant mankementen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:22

Ik vraag me alleen af waarom hij hem nu verkoopt, terwijl hij zijn geld verdient met lessen lopen? {de pony} en ik zou z'n rug ook laten checken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:24

Heb niet alles gelezen. Dus weet niet of het al vermeld is geweest...

wat betreft het gekeurd bij shetlanders gedeelte:
Mijn new forest pony Harley heeft een boekje uitgegeven door de ICS Nederland, Stamboek voor Irish Cobs. Via mail contact gehad en het zou een paspoortregistratie buiten hun stamboek om zijn.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:26

Onvoorstelbaar dit. Hij onthoudt een paard dus gewoon van voeding omdat het paard anders mogelijk te druk wordt :n

Een handelaar gaat hier nooit 1000 euro voor betalen. Het is een papierloze ruin. Raszuiver of niet, hij heeft geen papieren dus dat drukt de prijs.
Ik zou het niet doen, je hebt geen idee wat voor medische problemen je mogelijk in huis haalt en van het karakter kan je ook nog niets zeggen zolang hij zich zo slecht voelt.

Als je er echt al gek op bent dan kan je de gok nemen maar weet wel dat je een risico neemt en teveel betaalt. Ik zou helemaal niets willen kopen van iemand die zo met paarden om gaat, maar dat is weer wat anders.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:27

Janneke_x schreef:
djuulsie schreef:

Ik twijfel enorm! )1250,- voor een beleerde is niet ontzettend veel. Maar ik begrijp wat jullie bedoelen. Hij zei letterlijk; bij een handelaar krijg ik nog €1000,- dus dan doe ik hem daarheen. Dan heeft hij niet zoveel gezeur. :(

Als het voor jou het goede paard is zou ik hem niet laten staan. Het blijft een paard waar we het over hebben en 1250 vind ik daar niet duur voor. 1250 keuring kosten koper (dus afkeuring betaald hij) en bij goedkeuring neem je hem mee.
Het gaat om wat jij er voor over hebt.

Yadano78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:30

kimberley82 schreef:
Als ik het topic goed gelezen heb zou hij dan pas in September jouw kant opkomen?
Dat zou mijn grootste struikelpunt zijn eerlijk gezegd.
Is dat jouw keuze of van degene waar hij nu staat?
Want ga je dan nu twee maanden stoppen met paarden kijken en laat je hem dan tegen die tijd keuren?
Of keur je hem nu en moet hij bij goedkeuring die tijd nog daar blijven?
Zo'n dier zou ik dan zo snel mogelijk daar weg willen halen.
Ik snap verder wel wat je in het dier ziet TS.

Het is alleen een groot risico dat je neemt.
De prijs vind ik redelijk als hij na opknappen nog steeds lief en leuk blijkt te zijn.
Vooral omdat de prijzen van de gemiddelde fatsoenlijk gereden haflinger al boven de 2000 euro liggen tegenwoordig.
Maar alles is teveel geld als hij een ware terror blijkt met constant mankementen.

Eens als je de pony wil, bieden keuren en ophalen en niet wachten tot sept. Lekker makkelijk dan gaat hij geld kosten en dan mag hij weg en mag jij hem nog verder opknappen

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:30

1000,- bij een handelaar? Echt niet, die geeft voor een dier in deze conditie hooguit iets boven slachtgeld.. dus verkooppraatje.

Verder oogt paardje echt als een haflinger al ontbreekt papier, is hij ontzettend schraal en onbespierd.

Vraag jezelf goed af waarom hij zo slecht op het voer staat..wordt hij 'te veel' paard in goede conditie? of willen de kilo's er door andere redenen niet aan?

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:31

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:31

Je zegt dat er niets bekend is van zijn inentingen... Hoe zou het dan zitten met ontwormen...

Met een beetje pech zit hij voor met bloedworm. Omdat op te knappen (als dat al gaat lukken) ben je ook een hoop geld kwijt. En misschien is de schade van binnen al zo groot, dat het te laat is voor behandeling.

Ik zou hem laten staan. En zeker voor dat geld wat de boer vraagt. 500 euro zou voor mij de max zijn als je hem toch wil hebben...

Dat hij via de handel 1000 euro kan krijgen is echt pudding. De handelaar kan hem nooit voor meer verkopen ;)

Zie het als een auto kopen waar het onderhoud boekje niet van klopt, en het ook niet op te vragen is.... 1 grote verrassing dus.... voor een hoop geld ;)