welk type haflinger?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:48

Compliment voor de TS, wat een goeie vraag!

Wat leuk om al deze haffies te zien!! :D
Stuk voor stuk prachtige pony's.

Ik denk dat de pony van de TS, een sporttype is, met oosterijks bloed er door heen (vanwege de kleur en bouw :) )

Mijn haflingervent is een moderne(re) type volgens mij.
Helaas momenteel wel iets aan de zware kant.

Afbeelding

een mooie actie foto van gisteren:

Afbeelding

En inderdaad: het ligt er net aan hoe het paard staat en hoe de fotograaf de foto maakt O:)

Woodwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:55

Peelie schreef:
[ [url=m/gNfWnq.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/x686yT.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/tHnXIo.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/8IIRuH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier mijn sport haflinger. Wat langer hengst geweest, waardoor hij wel massa behouden heeft.

zoo dat is echt een mooie haflinger!!

Mando

Re: welk type haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 04:52

Klopt mando zit er echt tussenin.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 06:00

Wat me opvalt is dat veel mensen hier waarde hechten aan het al dan niet slank zijn van het paard om hem te bestempelen als modern of klassiek.

Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Het heeft nog veel meer temaken met het model van het paard. Staat het in het rechtshoek en vierkant model. Heeft het een opwaards front, lang voorbeen, hogere halsaanzet, goede hals, kort, sterk, niet te hellend, maar ook niet te plat kruis, enz enz enz.

Sorry als ik hiermee iemand tegen de schenen schop.

Zo vind ik de haf van de ts niet modern, maar ook niet klassiek. Een mooie tussenin.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:02

Peelie schreef:
Wat me opvalt is dat veel mensen hier waarde hechten aan het al dan niet slank zijn van het paard om hem te bestempelen als modern of klassiek.

Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Het heeft nog veel meer temaken met het model van het paard. Staat het in het rechtshoek en vierkant model. Heeft het een opwaards front, lang voorbeen, hogere halsaanzet, goede hals, kort, sterk, niet te hellend, maar ook niet te plat kruis, enz enz enz.

Sorry als ik hiermee iemand tegen de schenen schop.

Zo vind ik de haf van de ts niet modern, maar ook niet klassiek. Een mooie tussenin.

Wat vind je van die van mij dan? ( vorige pagina ). Dat vind ik echt een ouderwetse!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:32

Type er tussenin. Te hoog op de benen en te smalle boeg voor ouderwets. Maar wel wat grovere structuur en wat breder dan het sporttype
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:51

Als mensen mijn haflinger zien zeggen ze vaak: een lekkere ouwerwetse haflinger. Echter, toen ik haar kocht zei haar fokker dat ze modern gefokt is: Langere rug zodat er wat meer ruimte tussen de ribben is zodat ze wat beter kan buigen, langere hals en wat meer schoft. Ik denk als ze 50 kilo of meer lichter is dat ze echt mooi rank kan zijn...maar..Mijn hemel, wat vind ik het moeilijk om haar echt slank te houden. :(
Ik denk dus dat overgewicht een heel vertekend beeld kan geven....

istri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 18:20

Wauw wat is het hier in 1 keer hard gegaan! Wat een mooie hafjes komen er voor bij! Haha zo als op de foto is het inderdaad richting sport maar als ik er langs sta en de andere mensen op stal vinden het dan meer richting ouderwets.. dus ik denk inderdaad zelf er tussen in.. maar zoveel verstand heb ik er niet van hoor;)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:29

Wordt dat echte ouderwetse zware type nog wel gefokt? want ik zie tegenwoordig eigenlijk alleen nog meer luxe rijtypische Haflingers. Die ook niet meer zo kalm van karakter zijn.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:31

Afbeelding

Van de zijkant is mijne echt een sporttype maar omdat ze een brede borst en lekkere nek heeft lijkt ze vanaf de voorkant weer een die er tussenin zit:

Afbeelding

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:31

TS ook ik denk dat jouw haflinger een typisch sporttype is.

Ik heb zelf dus een ouderwetse..:
Afbeelding

XL hoofd :+ Full hoofdstellen passen hem niet :')
Mijne is trouwens wel op 1.53 gemeten
Laatst bijgewerkt door Tess_C op 13-10-15 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:32

anjali schreef:
Wordt dat echte ouderwetse zware type nog wel gefokt? want ik zie tegenwoordig eigenlijk alleen nog meer luxe rijtypische Haflingers. Die ook niet meer zo kalm van karakter zijn.

Bij ons op stal wordt idd luxe gefokt. Dit is wat ze ook willen zien op keuringen. Dus hoog op de benen, correcte lijnen en t liefst zo groot mogelijk..

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:53

Nieteens het liefste zo groot mogelijk. Maar meer zo lang gelijnd mogelijk (zonder dat ras verloren gaat).

Een lang voorbeen en goed front doet bijvoorbeeld al heel veel goed aan een moderne haf. Zeker de ruimte tussen de ribben om te kunnen buigen, scharen enz.

"hoog op de benen" als in groot zijn, zegt dus niet alles. Een haf van 1.40 kan ook een lang voorbeen en goed gepropotioneerd zijn (al vinden ze op de keuring 1.40 wel klein. Liefste vanaf ongeveer 1.45+)

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:55

Gewicht speeld 0 een rol
kijk:
als ik zeg dat dit de zelfde pony is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:16

Peelie schreef:
Nieteens het liefste zo groot mogelijk. Maar meer zo lang gelijnd mogelijk (zonder dat ras verloren gaat).

Een lang voorbeen en goed front doet bijvoorbeeld al heel veel goed aan een moderne haf. Zeker de ruimte tussen de ribben om te kunnen buigen, scharen enz.

"hoog op de benen" als in groot zijn, zegt dus niet alles. Een haf van 1.40 kan ook een lang voorbeen en goed gepropotioneerd zijn (al vinden ze op de keuring 1.40 wel klein. Liefste vanaf ongeveer 1.45+)

Dat klopt inderdaad.. Maar we proberen wel doormiddel van de juiste hengst en merrie om een mooi gelijnd veulen te krijgen die ook richting de 1.50 gaat.. Heel krom maar wij krijgen ook het meeste berichten van mensen die haflingers van min. 1.50 zoeken. Mijn andere haf is maar 1.38 maar heeft op de keuring wel een eerste premie gekregen omdat ze wel in verhouding is en goed gebouwd.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 03:31

Zeker waar leonie. Het is geen bosklos hobbelpony meer. Volwassenen willen er fatsoenlijk mee kunnen rijden in de sport

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 05:48

Ik denk dat de pony van de TS, een sporttype is, met oosterijks bloed er door heen (vanwege de kleur en bouw :) )

Waar baseer je dit op EngeltjeS? Ik vind de bouw en kleur juist absoluut niet Oostenrijks.

Romary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:40

Pony van TS heeft imo een mooi type, met een wat zwaardere achterhand en een goed kosthuis :D

Een modern type haflinger heeft een lang voorbeen. Dat wil niet zeggen dat hij groot is, maar dat knie en elleboog op dezelfde hoogte zitten. Hoewel maat wel een kenmerk van het moderne type is. Verder is een moderne haflinger langgelijnd, dus rechthoeksmodel, met een horizontaal gebouwde hals, lager kruis en heeft hij een beter ontwikkelde schoft.

Ouderwetse haflingers hebben een korter voorbeen, zijn meestal kleiner van stuk, staan meer in 4kantmodel, met een kort kruis en verticaal gebouwde hals. Dit type heeft wel vaker blonde ipv witte manen, maar dat zegt niet zo veel...

Een paard moet aan zo goed als alle kenmerken voldoen om echt tot een category te behoren, anders heb je een "ertussenin" type zoals het hier genoemd wordt.

Dat met die Oostenrijkers in de stamboom vind ik quats. :+ Zo'n beetje alle haflingers van tegenwoordig hebben dat. De meeste nederlandse hengsten komen uit oostenrijk, en anders wel hun ouders. Van de nederlandse lijnen is niks meer over helaas.

Jim vind ik btw op en top ouderwets model. Zie er weinig moderns aan...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:44

En waar zie je dat dan aan? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar :j
Jim is overigens nu ook wat te dik. Foto 2 is hij mooi op gewicht.

Korter voorbeen heeft hij inderdaad. Klein van stuk zeker niet (hij is 1.53). Lang gelijnd niet, meer vierkant model. Zijn hals en kruis vind ik lastig om te bepalen.

Romary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:57

Dat zie ik aan zijn kortere voorbeen, kortere rug (idd vierkantmodel) zijn massa over het algemeen ( ook al is hij in sportconditie, zijn romp zal "rond" blijven) en zijn diep uit de borst komende hals(of die horizontaal of verticaal gebouwd is, is idd wat twijfelachtig, ik denk door zijn forse nek. Erg mooi overigens :D ) Voor zo ver ik kan zien heeft hij ook niet echt veel schoft.:)

Zijn kruis vind ik mooi functioneel, niet kort, niet lang, geen hoge en geen lage staartaanzet. Op een lineair score formulier, zou ik hem mooi in het midden zetten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:02

Nee, geen schoft inderdaad. Zijn rug loopt meteen over in zijn manen.
Die zware hals heeft hij altijd al gehad. Met zo'n ronde kap er op. Hij kan echt zo'n hengstennek maken.
Niet handig overigens, want hij weet ook precies hoeveel kracht hij er mee kan zetten :+

Hij is wel nog vrij jong voor een ouderwets type. Hij is nu 10. En toch wel vrij groot (1.53). De meeste ouderwetse types blijven toch wel onder de 1.50 of niet?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:42

Peelie schreef:
Zeker waar leonie. Het is geen bosklos hobbelpony meer. Volwassenen willen er fatsoenlijk mee kunnen rijden in de sport

Ook voor bosklos hobbelponies is een markt hoor.Als paarden te veel sportgericht gefokt gaan worden, dan kan een gewone ruiter er niet meer mee overweg.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:52

anjali schreef:
Peelie schreef:

Ook voor bosklos hobbelponies is een markt hoor.Als paarden te veel sportgericht gefokt gaan worden, dan kan een gewone ruiter er niet meer mee overweg.

Ik zeg toch ook niet dat daar geen markt voor is? Voel je je aangesproken?

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:57

Wat leuk al die hafjes en wat een verschillende types zeg. Heb zelf geen haf, maar vind het wel erg leuk om mee te lezen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 13:04

Anjali heeft wel een punt. Enerzijds heb je een publiek voor sportpony's, anderzijds voor recreatiepony's. Alleen wel met meer maat dan de echt oudere types.
Ik merk dat de fokkerij bij meerdere rassen (fjorden, tinkers, haflingers, friezen) de kant van de sportpony's op gaat. Maar laten we de bosklos hobbelponies niet vergeten. Voor de recreatieruiter zou het ook prettig zijn als er nog hanteerbare exemplaren blijven. Dat is volgens mij wat anjali probeert te zeggen. Dat heeft niets met aangesproken voelen te maken :?

Overigens is mijn blijkbaar ouderwetse haf absoluut geen bosklos hobbelpony. Veel te druk in zijn hoofd en een aardig gecompliceerd karakter. Die moet je juist in het werk zetten en niet alleen maar recreatief mee rijden.
Bouw zegt niet altijd iets over het karakter.