Haflinger slanker krijgen.. Tips in voer en training

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Re: Haflinger slanker krijgen.. Tips in voer en training

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 08:21

Hier zelfde probleem, nochtans een warmbloed paard, maar echte vreetkous, en kreeg waarschuwing van de osteo dat ze dringend moet afvallen! Ze zat tegen koliek aan, zo hard zat haar buik. Helaas weet ik niet hoe dit te doen, aangezien ze nu al bijna niets te vreten krijgt. En haar buikproblemen zetten zich ook over op haar rug, dus intensief rijden is er ook niet bij. Enige opties zijn dan stapmolen, longeren, vrijwerken, wandelen aan de hand en lange stapwandelingen onder het zadel, maar is niet altijd makkelijk in te plannen natuurlijk: in en uit stapmolen, trainen, in en uit de wei (na paar uurtjes), moet ik wel in de buurt blijven.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 08:56

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:05

Welke oefeningen goed zijn voor de buikspieren? In principe alle oefeningen waarbij je vraagt de rug goed te bollen en de buik aan te trekken. Liefst continu, maar in opbouw dus veel kleine voltes en slangevoltes, balkjes en overgangen. Alles van achter naar voren gereden.

Ik zie ook mensen met paarden met een buikje. Vrijwel iedereen kort op het ruwvoer, maar dat geeft weer andere problemen. de combinatie van goed voeren en goed bewegen is essentieel. Als je een paard niet goed rijdt, wordt die buik nooit ''strak''. Dan kun je een paard alleen maar uithongeren om hem dunner te krijgen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:11

Heel veel galoptraining.. Onze arabier was veel te dik en met name galoptraining heeft hem weel gelopen. Buiten of in de bak, lange stukken galoperen, veel schakelen en cavaletti's in galop.

Hij heeft nu gewoon weer onbeperkt gras en hooi en blijft mooi op gewicht.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 07:14

Mijn probleem is ook wel kortgras en geen grasmasker die hij op kan
Vandaar korter in de wei.

Younique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 21:36

ik geef zelf 3 keer in de week conditie training dat houd in steeds wat langer de hele tijd doordraven mijn haf zit nu op 32 minuten lang draven. en verder gewoon veel bewegen en geen tussendoortjes :)

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 21:39

Afbeelding

Ik rijd om de dag, hij staat de hele dag op kort gras, hooi in beperkte mate en half schep pavo care 4 life en handje bix met omega olie. Kwa training veel overgangen maken, ik rijd ongeveer half uur.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 08:10

AustriaTrick schreef:
[ Afbeelding ]

Ik rijd om de dag, hij staat de hele dag op kort gras, hooi in beperkte mate en half schep pavo care 4 life en handje bix met omega olie. Kwa training veel overgangen maken, ik rijd ongeveer half uur.

staat er netjes bij..
maar jij hebt geen ouderwets type zeker.
de mijne heeft al een boeg en een paar billen dat ik gewoon dekenmaten 195 nodig heb
als je onder me profiel kijkt zie je hem ook staan

hebben jullie filmpje gezien hij is nu wel weer iets slanker maar bij hem puur zijn buik

moet ff kijken hoe ik foto kan plaatsen

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 08:56

als je paard stevig gebouwd is , zal het nooit de lijn van rank gebouwdw een kwpn atleet krijgen.
als je hem teveel uit hongerd dan krijgt hij spierafbraak en ondervoeding dus pas op en dan is hij nog niet mager!

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 09:11

kwita schreef:
als je paard stevig gebouwd is , zal het nooit de lijn van rank gebouwdw een kwpn atleet krijgen.
als je hem teveel uit hongerd dan krijgt hij spierafbraak en ondervoeding dus pas op en dan is hij nog niet mager!

:+ heb ik al een keer gezegd slanke den zal hij nooit worden

ik heb nu metazoa en daar zit alles in

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:28

kiddokids schreef:
AustriaTrick schreef:
[ Afbeelding ]

staat er netjes bij..
maar jij hebt geen ouderwets type zeker.
de mijne heeft al een boeg en een paar billen dat ik gewoon dekenmaten 195 nodig heb
als je onder me profiel kijkt zie je hem ook staan

hebben jullie filmpje gezien hij is nu wel weer iets slanker maar bij hem puur zijn buik

moet ff kijken hoe ik foto kan plaatsen

Fop is van de A lijn, zijn moeder is een echte tank, klassiek gebouwd. Zijn vader was heel luxe, dus het is een tussen in gevalletje!

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:35

Vergeet niet dat zijn buik voornamelijk ruwvoer opslag is, hè? Als ik die van mij na een dag grazen van het land haal is ze ook zo rond als een tonnetje, maar na een uurtje in de bak zonder hooi is ze weer super strak. Voor vet moet je kijken (of eigenlijk voelen) naar de nek, overgang schouder, ruggengraat, ribben en billen.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 23:25

Nou die ribben voel ik niet zo goed
Hals strak
Schouders ja kwabje zeg maar...
Billen valt ook mee
Maar bij zijn kruis mag wel strakker

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 23:44

Misschien kun je hem meenemen naast de fiets?

Ik merk zelf dat het 'omslagpunt' zo rond de 100 km per week ligt, als ik dat rijd dan maakt het niet veel uit wat ik voer. :)

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 23:58

Afbeelding

mijn verzorg paardje word 1 a 2 x per week gereden en dan gewoon van alles wat wat race en wat springen en NH enzo.

ze is best breed gebouwd maar krijgt nooit biks of museulie of haver ofzo.
hij staat zomers 24/7 op de wei half lang gras en in de winter krijgt ze allen hooi

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 15:45

TurdusMerula schreef:
Misschien kun je hem meenemen naast de fiets?

Ik merk zelf dat het 'omslagpunt' zo rond de 100 km per week ligt, als ik dat rijd dan maakt het niet veel uit wat ik voer. :)

wie ik hahaha, hij sport zeker 6 dagen in de week..