Twijfel twijfel, kopen of niet...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:57

Cassidy schreef:
Zwartje07 schreef:
Ik snap niet wat je daarmee bedoelt. Dit is echt niet het enige "ideale" paard. Lopen er genoeg van rond hoor ook over 1 jaar en ook over 10 jaar. Dus het is maar net wat je er voor over hebt en wat je je kunt veroorloven.

Waarom zou je wachten met de aanschaf van de ideale pony als je hem op een plaatje gepresenteerd krijgt? Scheelt een heleboel zoekwerk, en een prijskaartje is geen garantie voor het ideale paard.

Precies wat ik zeg. Niet iedereen heeft dat er voorover. Paar honderd per maand neertellen voor zo'n 4x per maand plezier. Dat zou ik er niet voorover hebben dan maar een jaar wachten komt er misschien zelfs een veel leuker paard voorbij.
Maar als je daar geen probleem mee hebt en TS haar partner in dit geval ook is er niets wat je tegen hoeft te houden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 00:03

keshia schreef:
Een paard heeft niemand perse nodig hoor.. als het beestje zijn natje en droogje heeft.. denk echt niet dat mijn paard op mijsstaat te wachten in de wei.. en denkt ach komt ze nu maar 1x per week ipv 3x..

Kun je dat mijn paard ook even uitleggen?
24/7 buiten met anderen en goed hooi en een groot weiland. Sinds ik ivm met zwngerschap minder tijd heb is ze niet meer zichzelf. Schrikt nu van elke scheet, en drammerig geworden.
Is zelfs door hekken (met prikkeldraad) heengedendert op zoek naar uitdaging -O-
En dan kom ik er nog om de dag.

Als die haf daar geen problemen mee heeft dan zie ik geen bezwaar. Wel een dure hobby voor 1x per week hoor.

Hobbyhorse

Re: Twijfel twijfel, kopen of niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 00:07

Ik zou het er ook zeker voor over hebben, al kocht ik dat dier alleen maar om naar te kijken en er nooit op te rijden, ieder zn meug hoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 00:24

Sizzle schreef:
Kun je dat mijn paard ook even uitleggen?
24/7 buiten met anderen en goed hooi en een groot weiland. Sinds ik ivm met zwngerschap minder tijd heb is ze niet meer zichzelf. Schrikt nu van elke scheet, en drammerig geworden.
Is zelfs door hekken (met prikkeldraad) heengedendert op zoek naar uitdaging -O-
En dan kom ik er nog om de dag.

Als je paard aangeeft uitdaging nodig te hebben kan dat ook zonder dat je rijdt. Heb je je al eens verdiept in grondwerk?

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 00:46

Of wellicht een andere kudde.. mijn merrie is ook een zeer gevoelig type... kruising arabier, zenuwachtig type... loopt ook 24/7 buiten met onbeperkt hooi... maar eerst in een andere kudde, zonder ruin... dat vond ze maar niets.. nu loopt ze in een groep jonge paarden, met 1 ruin.. en is de rust zelve..

Al zou ik een maand niet komen kan ik er nog alles mee..

Lekker genieten van dat paardje ts.. als ze dat nu ook prima vind 1x per week..

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 00:54

zo wachten ook heel veel mensen met kinderen "nemen" omdat het niet uit komt, is nog geen geld, of de baan of ik weet niet wat. Als je gevoel klopt ga je je hart achter na. ik denk ook dat het in praktijk wel op neer komt dat je met je kleintje dat nog niet naar school gaat gewoon samen gaat poetsen en tutten, inderdaad rijden hoeft echt niet altijd. Maar inderdaad er zijn ook paarden bij die niet blij worden van niks doen, dan kun je altijd nog een bijrijder zoeken. Mijn paard kan ik zo een week laten staan hoor, heeft ze niks van, met haar peesblessure heeft ze wel een half jaar staan grazen, kon er zo weer op daarna. sterkte met je keuze

wendy_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 00:56

Ik zou het gewoon doen! Je kan altijd een bijrijdster zoeken..
Als jij echt zo'n goede klik hebt met dit paardje moet je dat niet laten gaan.
Vooral omdat het verder gewoon helemaal gezond is enzo..

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 00:58

Kopen dat dier!

Weet je wat mooi is, en wat menig bokker nog wel eens schijnt te vergeten?

Paarden (en andere dieren) kunnen niet klok kijken. Ook hebben ze geen weet van dagen
Paard weet echt niet of jij nou vanmorgen bent geweest of dat het vorige week zaterdag was.

En rijden/poetsen/tutten is iets dat WIJ mensen willen. Niet wat een paard wil

Een paard wil met soortgenoten optrekken, eten, slapen en voortplanten.

Het kan een paard zijn achterwerk oxideren of jij nou 7 dagen komt, of 1 dag in de week.

Als hij maar buiten loopt met vriendjes en eten heeft. Dat zijn de prioriteiten van een paard

baakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 01:08

Ik zou het niet doen heeft veel meer aandacht nodig dan 1 keer in de week.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 01:12

baakie schreef:
Ik zou het niet doen heeft veel meer aandacht nodig dan 1 keer in de week.

Een paard heeft aandacht nodig van andere paarden.

Wij (paarden) mensen hebben aandacht nodig van paarden, andersom niet

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 07:01

Je besluit is toch al lang genomen, lees ik tussen de regels door.

Welkom in de wondere wereld van de haflinger :D

De zomer komt eraan: lekker als de kids op bed liggen en paps thuis is................hop gaat Mamma naar de maflinger. Als je geen wedstrijdambities hebt en alleen af en toe een ritje wil maken, hoef je echt niet elke dag te trainen. En het mooie is, als die ambitie later wel komt, dan misstaat een Haf in de dressuurring echt niet.

En........wij kunnen het weten. :D wij kochten onze Haflinger om op zondag een ritje met de koets te kunnen maken. Oeps, ze bleek zoveel meer te kunnen. Inmiddels is ze ZZ dressuur en Z vaardigheid. Je ziet..........het kan verkeren.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 07:13

:)* Met goed weer in het weekend kunnen paps, kids en hond natuurlijk gewoon allemaal mee. Kunnen zij lekker struinen in het bos, en ik lekker op het paard O:)

Mijn gevoel weet het wel hoor... Paard is nu ook niet anders gewend en komt echt niks te kort (zie eerdere post over weidegang enz). Als ie nou inderdaad ongelukkig werd van weinig werken... Maar ik heb zo'n vermoeden dat ie zo niet in elkaar zit :P
Mijn verstand zegt idd wel; moet je daar nou echt een paard voor aanschaffen. Het Hollandse 'doe nou maar gewoon'-gen denk ik ;) Het zou ons trouwens geen honderden euro's per maand kosten (onverwachte zaken buiten beschouwing gelaten) maar dat terzijde.
En ga ik me niet in duizend bochten hoeven wringen om hier thuis en daar op stal alles voor mekaar te krijgen? Gaat het stress ipv ontspanning opleveren, wordt het een 'moeten'?
Ik denk zelf van niet...
:=

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 07:21

Laat hem beleren voor de koets, dan kan het hele gezin mee op de koets.
Hond, man, kids op de koets en lekker de bossen in. Doen wij ook vaak. Zo heeft de hele familie lol vanhet paard

nietactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 07:27

Zou het niet doen, is niet leuk om maar 1keer per week naar je paard te gaan voor jou niet en voor hem niet. Of neem een schoonmaakster.B-)

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 08:40

Klijntje schreef:
Dat eens per week is dus maar tijdelijk. En ja dan is het wel een dure hobby, maar we kunnen het betalen.
Dus daar gaat het niet om. Ik werk onregelmatig, mijn man werkt kantooruren. Het plan was om tijdens schooltijd naar stal te gaan, dan lijdt er thuis niets/niemand. Totdat beide kids op school zitten, kunnen ze met goed weer een keer mee, of ze blijven bij manlief, of ik ga (in de zomer) een keer 's avonds.
Ik zou ook lekker willen tutten, poetsen, wandelen, grondwerk enz :)

Ik vind het leuk en leerzaam om al jullie reacties te lezen, bedankt alvast!

Als je je kinderen mee kunt nemen naar stal en zij dat ook leuk vinden, betekent dat dat je waarschijnlijk nu al meerdere keren per week er naar toe kunt. En als de jongste 's middags nog slaapt, zou je zelfs kunnen overwegen om die tijdens het slaapuurtje in de buggy/wandelwagel te leggen, die naast de bak parkeren en toch even een half uurtje te rijden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 08:50

Als we naar buiten gaan met de (klein) kinderen voor de wandeling dan gaat paardje mee en mogen ze om de beurt erop. Is heel gezellig voor iedereen. Paardje geniet daar zo van (speciale opa blik in zijn ogen), en als deze al zo braaf is dan gaat dat nu al. Ook nog tip voor je man om te gaan mennen. Ook erg leuk. Haf is veelzijdigheidspaardje.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 09:03

Als je het financieel gewoon aan kan en paardlief merkt qua verzorging niet dat jij er maar 1 keer per week bent, dan zou ik er voor gaan.
Ik vind het altijd moeilijk om mensen een eigen paard af te raden enkel en alleen omdat ze het anders aanpakken dan ik zou doen.

Denk er goed over na, besef wat een impact het heeft op je huidige leven, bespreek het met je familie. Besef dat een vrije dag waar je man spontaan zou zeggen: 'kom, laten we een dagje naar *vul maar in* gaan' niet altijd meer zo heel gemakkelijk kan.

Denk in worst case scenario's: wat als mijn paard ziek wordt? wat als de zorg van de pensionstal toch niet 100% is (ze hebben bv. een wonde te laat opgemerkt)? wat als ik naar een pensionstal moet verhuizen die duurder is, hoe ver kan je je budget strekken?
Als je daar dan een quasi oplossing voor kan bedenken en je wilt het dan nog doen, dan zeg ik gewoon 'doen'.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 09:18

Doen! Lukt het je niet alles te combineren kun jij hem altijd weer verkopen aan een andere goede eigenaar. Maar ik zou het zeker proberen, tenzij je net zo'n achterlijke drive in je hebt zitten als mij, ik moet ook al doe ik nietsmet ze 1x per dag van mijzelf even gekeken hebben bij het land. De omschrijving van de haf lijkt ook mij het ideale gezinspaard, je kinderen worden groter en dus zal je steeds meer tijd hebben en daarbij vind ik niets mooier dan dat kleine kinderen die opgroeien met dieren die krijgen een geweldige band met "jouw" haf. Succes met je overpeinzingen.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 09:26

Manlief en mennen gaat hem niet worden hoor, die heeft niks met paarden ;) Hij vindt het echter wel heel gezellig om op stal te zijn en met een bakkie koffie in het zonnetje te zitten :)
Mijn moeder staat ook daar op stal met haar Shetje (waar de kindjes soms op hobbelen). Toezicht en verzorging op stal is echt uitmuntend, dat vertrouw ik 100%, kan echt niet beter. Onverwachte dingen kunnen altijd gebeuren natuurlijk maar je kunt ook niet helemaal inspelen op zaken die nog niet aan de orde zijn.
Ik heb eerder ook een eigen paard gehad, maar dat was op een stal waar je alles zelf moest doen. Daar was ik dus 7dagen in de week, 2à3u per dag. Dat zou met ons gezin echt niet meer kunnen en dat zou ik ook niet meer willen. Het zou nu juist zo zijn dat ik lekker kan gaan als ik tijd heb en dan die tijd ook echt aan paard besteden ipv alle randzaken zoals uitmesten enz.
Bedankt weer voor jullie reacties :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 09:31

Doen, je gaat spijt krijgen als je het niet doet.
Je kan dan een bijrijder/leaser zoeken voor 5/6 dagen in de week. En anders, lekker in het land met veel vriendjes vind ie vast niet zo erg :P

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 09:40

Ik denk dat je het gewoon moet doen.
Nu denk je dat je maar 1 keer in week kunt, maar vaak is dat in de praktijk anders. Man lief wil s'avonds ook wel een uurtje voor zichzelf als de kids naar bed zijn.
Je hoeft toch niet persee te rijden een kwartiertje wandelen is ook goed. of even borstelen.
En dat je 1 keer in de week actief gaat rijden, denk niet dat de haf dat erg vind hoor!

En als je de kleine mee naar stal neemt kan je evt samen nog wat doen. voor je het weet kan de kleine mee wandelen in de bak even 5 minuten op de rug van het paard.
Zijn genoeg optie's ook met kids erbij.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 10:04

Cassidi, ik werk iedere keer met haar als ik er ben en is dan ook heel tevreden en overdreven gehoorzaam. Maar de manier waarop ze nu naar me trekt ipv naar de andere paarden is zorgelijk.
Op haar oude stal met gemengde leuke groep uitte zich dat vooral door extreme hyper activiteit (iedere keer als ze van de wei mocht staart omhoog, snurken, debiel doen etc).
In de 3 jaar ervoor was ze daar gewoon super tevreden. Echter is het vrij ver weg en kon ik met baby slechts 3x pw.
Nu in een overwegend ruinengroep met giga wei komt ze wel van haar energie af (gaat heul hard door de wei) maar mist uitdaging wat zich uit in extreem sloopgedrag en zeer veel spierspanning. Ik ga nu om de dag.
Volgende maand verhuizen we haar naar het dorp waar ik woon, ook weer groepstalling want een box vind ze niets. Dan komt ook mijn andere jonge merrie erbij en een jonge speelse Pre ruin. Mocht ze daar ook uitdaging missen dan kan ik in iedergeval vaker gaan.
Ik heb gewoon een bijrijder/verzorger nodig, maar die zijn een hel om te vinden. Ze mist volgens mij gewoon de lange buitenritten van 2 of 3 uur. Ik heb haar laatst uitgeleend voor een buitenrit en toen was ze weer 2 weken zichzelf.
Als ik weer fatsoenlijk kan rijden (buikspieren weer functioneel zijn) komt het wel weer goed.

Hoe dan ook, als je paard (en dat zijn de meeste) wel gewoon tevreden is en je hebt het geld er voor over, dan is er geen bezwaar lijkt mij. Ik dacht dar je in de OP bedoelde dat je ook echt niet vaker kan dan 1x pw, maar als je tussendoor ook nog gaat tutten op stal is het al weer anders.
Wel heel belangrijk is dat de staleigenaar er van op de hoogte is en je belt bij verwondingen. Dat doen ze helaas niet allemaal en dan kan een klein wondje in een week tijd een heel groot probleem zijn.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 10:06

Ik denk van niet... Sorry.

Ben van mening dat je als eigenaar een verantwoording draagt. En ik vind 1x per week niet in het plaatje passen. Daarnaast zie ik excuses en weinig motivatie, behalve egoïsme. Met 1x per week ga je hem dressuurtechnisch niet verder krijgen. Met 3x in de week inclusief opbouw zit je al gauw een jaar verder voor 1 en ander naar je hand staat. Kortom je bent al 2 jaar verder voor je zijn potentie waar kan maken.

Als werkende moeder met huishouden, leven, andere dieren en twee paarden moet je soms keuzes maken. Ik ga 6 dagen per week maar doe daarvoor concessies. Wil of kan je die niet doen.. Dan houdt het op.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 10:15

Doen! Als je de middelen hebt en een fijn plekje voor het paardje en geen wedstrijdambities is het toch geen probleem? Fijn, lol met je knol en als er meer tijd is kan je het verder oppakken.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 10:22

als het financieel lukt zou ik het doen :)