Haflinger in stamboek op laten nemen maar welke?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WendyLotte

Re: Haflinger in stamboek op laten nemen maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 13:20

Heb geen ervaring met keuringen e.d. maar ga wel eens met mijn dochter naar wedstrijdjes hier in de buurt. Omdat ze niet officieel start maar eigenlijk gewoon voor de lol en de gezelligheid, start ze bij beide verenigingen. Net welke in de buurt is...
Ik moet zeggen dat de sfeer van de Kvth mij erg aanspreekt. Allemaal koudbloeden en een gezellige no-nonsens mentaliteit. Ook is het altijd prima georganiseerd. Goede begeleiding gedurende de dag, vriendelijke mensen, leuke deelnemers (leden?!) en alles goed op tijd e.d. ondanks de soms enorme aantallen deelnemers. (veel Bokkers ook begreep ik van mijn dochter)
Das ook fijn voor de grooms (lees: chauffeurs :-) )
We zijn nu een paar keer bij de andere geweest, maar ik moet zeggen dat de mensen daar wat minder vriendelijk overkomen (stugger), het allemaal erg lang duurt en je het zelf allemaal moet uitvinden. Inderdaad rijden daar ook mensen met haflingers die gereden worden om de waarde van de paarden te verhogen. Ook prima, die moeten er ook zijn, logisch,maar das mijn ding niet. Wat ik gezien heb, zijn het daar de oudere mensen die de zaken rondom de wedstrijd regelen, die hun stempel op zo'n dagje uit leggen. Dat merk je toch...
Wij gaan voor ons plezier en gaan dus liever naar het Kvth. Maar het is net wat je zoekt en misschien in welke regio je zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 13:23

gelukkig is de keus bij mij al gemaakt door mijn paard, ze bevat namelijk net teveel arabier om in het nieuwe stamboek te mogen heb ik mij laten vertellen! :-) Maar volgens mij is het oude stamboek ook 't meest bezocht!

RoosTaffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 20:07

weet iemand wat nou het verschil is? zijn het beide erkende stamboeken?

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 23:32

RoosTaffy schreef:
weet iemand wat nou het verschil is? zijn het beide erkende stamboeken?

Ja het zijn beide erkende stamboeken. Alleen omdat er geen twee dezelfde stamboeken geregistreerd kunnen zijn in Nederland is het NHPS lid van het Welt Haflinger Pferdezuchtverband Tirol in Oostenrijk. Dus alle paarden die nu opgenomen worden bij het NHPS krijgen een Oostenrijks paspoort. Dit betekend wel dat het paard 100% raszuiver moet zijn. Het KVTH is het nederlandse stamboek samen met het Trekpaard vormt dit een stamboek.

RoosTaffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:25

Ah oke, vind het al zo onduidelijk