De kosten van een Haflinger per maand/jaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Re: De kosten van een Haflinger per maand/jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 10:56

Maar je kan er niet van uit gaan dat je paard niet vaak naar de smid hoeft. Het kan altijd tegenvallen en als je dat niet meerekend heb je dus een probleem als je paard wel speciaal beslag moet en vaker naar de smid. Dan kan je dat dus niet betalen.

Bovendien kan je niet zeggen dat Haflingers sterke voeten hebben en niet vaak naar de smid hoeven. Bij de jouwe is dat toevallig zo, maar dat kan je niet generaliseren.

_Nancy
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 10:59

eilleen333 schreef:
Maar je kan er niet van uit gaan dat je paard niet vaak naar de smid hoeft. Het kan altijd tegenvallen en als je dat niet meerekend heb je dus een probleem als je paard wel speciaal beslag moet en vaker naar de smid. Dan kan je dat dus niet betalen.

Bovendien kan je niet zeggen dat Haflingers sterke voeten hebben en niet vaak naar de smid hoeven. Bij de jouwe is dat toevallig zo, maar dat kan je niet generaliseren.

Je hoeft er ook niet vanuit te gaan dat je paard speciaal beslag nodig heeft. :)

Tuurlijk kan alles tegenvallen :') Met dierenarts, met de tanden, met zadels, met bitten.. Met álles kan het tegenvallen.
Als je zoo gaat denken, kun je beter nooit een paard aanschaffen, want dan heb je een buffer nodig van 10.000 euro.. :+

Ik zeg ook 'over het algemeen', want ALLE haflingers in mijn omgeving die IK ken, hebben allemaal sterke hoeven en gaan bijna nooit naar de hoefsmid, of de hoefsmid komt en zegt er niks aan te kunnen doen.
Mijn pony heeft al vaak op het bord gestaan voor de hoefsmid, maar de hoefsmid heeft er heel lang niks aan gedaan omdat het gewoonweg niet nodig was volgens hem.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 13:15

Mijn haflinger gaat ook niet iedere 6 weken naar de smid hoor :) Die van mij heeft ook sterke hoeven en soms gaan er wel 10 of 11 weken overheen tot het weer nodig is!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 14:19

Ik zeg ook niet dat je met alles rekening moet houden, maar ik zou wel rekening houden met gemiddelde kosten. Algemeen wordt er gezegd dat een paard elke 6-8 weken naar de smid moet. Zelf wil ik dan dus elke 6 weken smid kunnen betalen. Als het dan minder is, valt het mooi mee, maar je moet ervan uit gaan dat een paard op zijn minst gemiddeld is qua kosten.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 07:42

Kosten van mijn haflinger:

Hooi: Zou het echt niet weten, ze staat thuis en wei , wij maaien zelf.
Brokken: 10.00 per maand
Vlas: 5.30.
Dierenarts: ze is 6 maar nog nooit iets gehad alleen enting en chip.
Hoefsmid: De laatste keer dat die is geweest is deze maand geweest, daarvoor 2 jaar geleden.
Wel elke keer geweest voor me andere pony maar haar hoeven hoefde die niets aan te doen, zagen er goed uit.( 25,00)
Soms appel: hangt hier aan de boom.