kunne haflingers springgefokt zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaLala

Re: kunne haflingers springgefokt zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:49

Met rondgebouwd bedoel ik overigens rondgeribt.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:53

Ik ben het met Barbalala eens, vind het ook eeuwig zonde dat er meer moderne Hafjes zijn dan de ouderwetse.

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:14

Hierbij een duidelijk verschil tussen hoe een ouderwets type er wel en niet uit hoort te zien. En mijn merrie is wel echt een ouderwetse, overgrootvader is de hengst Welkom (eerste haflingerhengst in Nederland).
Hier nog te zwaar, maar echt het beeld wat mensen hebben van een ouderwets type.
Afbeelding

Hier al beter bespierd en wat afgevallen (mag hier nog meer af! lijn naar de lies moet mooi en vloeiend overlopen)
Afbeelding

Edit: Ik vind het dus vaak onterecht dat mensen al snel als excuus gebruiken dat het een ouderwets type is, als het paard wat te dik is of erg grof. Ook ouderwetse types moeten op goed gewicht zijn, net als de moderne types van tegenwoordig. De bouw en het gewicht van een paard zijn 2 verschillende dingen :)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 20:36

Overgewicht mag nooit een excuus zijn, om een paard ouderwets of wat dan ook te noemen nee.
En bouw en (over)gewicht zijn inderdaad 2 verschillende dingen.

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 20:38

Mooi dat we het daar over eens zijn +:)+

annotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 20:42

ik heb nu vandaag die haf gezien (tegengekomen op ritje) en die lijkt mij echt meer het 'ouderwetse type' en het 'sporttype' dus geloof het echt niet wat die persoon allemaal zegt

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 20:54

Ja, mijn punt was meer, dat mensen rondgeribte paarden vaak onterecht dik noemen, alleen omdat ze "boller" zijn qua massa. :) Dat bedoelde ik. (Damn waarom is het soms zo lastig iets kort en bondig te formuleren :') )

kashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:28

inderdaad zoals al eerder gezegd, zullen er niet echt perse springgefokt zijn, wel kunnen ze die kwaliteit net als een kwpner of andere springtopper hebben..
Je moet het geluk hebben om die te vinden, ik ken er een aantal incl. die van mijzelf.
maar betrouwbaar... ben ik het ook niet mee eens,
die van mij gaat buiten staken als ze wat eng vind en komt omhoog.. glijd uit als ze schrikt etc etc.. ach ja, het hoort erbij .. ik ben het gewend.. ik zet mijn zoontje van 3 niet eens erop en ernaast lopen, tenzij iemand me helpt en op stal kan het natuurlijk wel in de box.
veels te bang dat ze schrikt en kindje ligt ervan af..

spring haflinger.. hier wat donkerder van het zweet..
Afbeelding

Afbeelding

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:32

Leuke Haf Kasmira!

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 15:01

Ik denk dat je vooral geluk moet hebben bij een haflinger, ze moeten het ook leuk vinden.
Onze tes had er een hekel aan, die sprong een keer, zovan, je hebt het gezien ik kan het, klaar.

Terwijl Sientje (mijn huidige haf), kan er geen genoeg van krijgen, ik ben nu een jaar geleden begonnen met springen en ze vind het geweldig.
Mijn record is met haar 1m (hoger ga ik niet, ze is nu 19 en we doen het rustig aan)

Hier trouwens een echt haflinger tank-fan!!!!
Voor de gene die het leuk vinden, kijk ik profiel voor foto's van onze tankjes!
Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 12-05-13 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 15:06

Mensen denken vaak dat een ouderwetse haf zwaarder is, de reden daarvoor is dat het forser gebouwd is, en dus in verhouding met de bouw nog steeds netjes op gewicht is.
Dus te dik is kolder.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 15:17

ze worden er niet speciaal voor gefokt, maar mn eerste haflinger had er wel aanleg voor als jaarling sprong ie uit zichzelf al over hindernisjes als die toevallig nog in de bak stonden, hij vouwde ook echt zn benen in als een springpaard, haflingers daarna struikelden al over balkjes draven :') dus echt aanleg hebben ze er niet voor, al heb ik er ook een gehad die uit elke wei wist te ontsnappen, via de sloot of over het schrikdraad, zonder het om te gooien, dus dan moet ie tochwel hoog hebben gesprongen en gekropen had ie ook niet.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:16

Ik geloof best dat dat kan ja!
Gisteravond kwam fysio voor mijn haflinger langs, en die vertelde mij ook dat ze hoogstwaarschijnlijk spring gefokt is, en ook de bouw voor het springen erin zit.
Je hoeft maar een hindernis in de bak weg te zetten, en het is oren erop, nek erop, gassen en gaan!!! :D

Annelien92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:30

xx_Lyzet schreef:
Ik geloof best dat dat kan ja!
Gisteravond kwam fysio voor mijn haflinger langs, en die vertelde mij ook dat ze hoogstwaarschijnlijk spring gefokt is, en ook de bouw voor het springen erin zit.
Je hoeft maar een hindernis in de bak weg te zetten, en het is oren erop, nek erop, gassen en gaan!!! :D

Sorry, maar dat kan niet.. Een haflinger heeft een haflinger bouw, of het nu de moderne, of de 'oude' bouw is.. Er is bestaat niet zoiets als een spring gefokte haflinger, alleen haflingers die er wat meer talent voor hebben dan de ander. Wij hebben ook een haflinger die graag en goed springt. Maar springgefokt? nee, daar geloof ik niet in.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:46

precies, ze worden of voor de fok, of voor het mennen of voor de dressuur gefokt, t is een veelzijdigheidspaardje, voor de springen gebeurt echt niet, is gewoon toeval als ze daar aanleg voor hebben

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:52

Okee naja dan heb ik het misschien mis. Maar het feit blijft dat ze springen veel en veel leuker vind als dressuur.. hahaha :-D