Gezocht: Haflingerhengst voor mijn merrie!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ladylove6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 00:50

Het lijkt mij iig, dat in deze situatie het veulen niet voor de verkoop is.
Een haflinger met "slechtere" ouders kan het toch ook prima doen in de sport?
En nibbit geeft na mijn weten prachtige veulens, en hoor overal dat ze zulke heerlijke karakters hebben.

jSophiaF

Re: Gezocht: Haflingerhengst voor mijn merrie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 01:01

Wirbelstein van de Haflingerborg, vind ik persoonlijk een erg mooie hengst. Zelf een nakomeling ervan. Uit een wat kleinere moeder, waar een (voor mij ) zeer mooi veulen is geboren. Mij merrie is ook een kruising tussen luxe en ouderwets type haflinger. Veulen is meer luxe, maar wel nog het robuuste , maar niet overdreven. Er zijn hier op bokt meerdere met een nakomeling van Wirbelstein.

Als je in de buurt woont / bent , mag je het veulen / nakomeling, inmiddels ruim 3,5 jaar live komen bewonderen.

Maar denk dat je ondanks dat je je merrie wilt verbeteren , je ook zou moeten afvragen wat je er mee wilt, zodat je op erfelijkheid kan gaan zoeken en selecteren.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 01:11

aangezien er een A en een ST lijn in jouw paard zit zou ik er sowieso geen uit die lijn opzetten, toch dat beetje incest dat je weer krijgt. Ik zou toch altijd zoveel mogelijk proberen te voorkomen er zijn ook hele mooie paarden uit andere lijnen. Vind zelf Wallenstein een geweldig dier, goede nakomelingen ook. Hij was eerst van haflinger hengsten houderij van Hans van den Berg, maar nu (zover ik weet) niet meer, geen idee waar hij nu is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 01:16

Idd geen A of St ( ben fan van standing ovation) .
Ik heb zelf een Wallenstein merrie. Gevoelige dame, en absoluut niet sullig onder het zadel, maar dus ook niet voor iedereen geschikt ( wel heel vriendelijk en knuffelbaar in de omgang. Er zijn zeker nog een paar Wtjes die leuk passen.

Leuk he, hengsten kijken en bedenken wat past.
En dat is lastig, want er zijn hengsten die geweldig zijn,maar niet bij je merrie passen ( ik vind dat lastig als ik op zoek ben naar een hengst voor mijn dame)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 01:18

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 11:57

mijn tip ga eens kijken op ene hengste keuring daar zie je ze in levende lijve vaak en in beweging dat hebben wij gedaan voor we een keuze maakte

WarlockZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:01

Jammer dat die net geweest is... :D

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:03

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:13

Arachon, maar dat is een a lijn.
Windspiel, vind ik zelf ook een erg mooie hengst.
Beide hebben nazaten die het goed in de sport doen.
Voor beide kin je terecht bij hengstenhouderij Schreven, dekgeld is €275 exl btw en stamboekkosten.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 16:19

De meeste mensen geven hier aan waar ze zelf een veulen van hebben of de hengst die ze zelf erg mooi vinden. Ik vind het belangrijker welke hengst bij jouw merrie past.
Belangrijk daarvoor is eerst een goede standfoto. Ik heb in je profiel wel wat foto's gezien, maar geen duidelijke standfoto en dat maakt naar mijn mening het erg lastig om te zeggen wat bij je merrie past.

Je zou je vraag ook eens kunnen stellen op het specifieke haflingerforum waar ook fokkers zitten. www.hethaflingerforum.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:38

@faniek ja zo gaat dat. en dat is ook logisch want we vinden allemaal ons eigen veulen en onze eigen merrie de mooiste ( gelukkig maar )

Dus idd, laat je niet teveel leiden door de adviezen hier, al is het altijd leuk om te kijken naar andere haflingers en hun vaders, daar steek je best wat van op.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:02

Faniek schreef:
De meeste mensen geven hier aan waar ze zelf een veulen van hebben of de hengst die ze zelf erg mooi vinden. Ik vind het belangrijker welke hengst bij jouw merrie past.
Belangrijk daarvoor is eerst een goede standfoto. Ik heb in je profiel wel wat foto's gezien, maar geen duidelijke standfoto en dat maakt naar mijn mening het erg lastig om te zeggen wat bij je merrie past.

Je zou je vraag ook eens kunnen stellen op het specifieke haflingerforum waar ook fokkers zitten. http://www.hethaflingerforum.nl

Ik kijk zelf meer naar welke géén A lijn of ST lijn is, hoewel dat nooit helemaal valt te voorkomen zeker omdat het wereldje best wel klein is. En die zie ik hier inderdaad vrij veel wél voorbij komen omdat ze er inderdaad zelf zo'n leuke haflinger van hebben.

WarlockZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:57

En waarom geen A of St lijn?
Agra is een hengst uit 1982, uit Atif (Strizzi van Strato) met als grootvader Afghan. Steinfeder is een Standschutz x Midas van Mohammed. Die bloedlijnen zitten niet in onze nederlandse hengsten. Het enige waar TS mee moet uitkijken is Afghan...

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 12:43

LukieBradley schreef:
Ik vind zelf Ambach echt een prachtige veelzijdige hengst :)
Ieder jaar krijgen wij wel weer een gedeelte nakomelingen van hem en het grootste gedeelte heeft maat, karakter en goeie beweging!

wij hebben ook een Ambach, super karakter heel erg lief en mooie bewegingen maar om mee te werken zeker niet de makkelijkste. Onder het zadel moet je altijd met zweep rijden en ook echt gebruiken ander is ze niet vooruit te branden... ook wil ze nog wel is dominant uit de hoek komen... Daarnaast is ze ook ontzettend koppig. weet niet of dit het karakter van Ambach is (het laatste gedeelte dan) maar heb het al van meerdere afstammelingen van Ambach gehoord dat ze moeilijk zijn om mee te werken. Ben echt gek op het beestje maar heeft zeker wat minpuntjes.

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:01

Die van mij is ook van ambach, en heeft idd een sterke eigen wil. Onder t zadel wat lastiger maar op de grond kan ik alles met hem. Die van mij is ook ontzettend leergierig.. :)
Kwa bewegingen is die van mij ook heeeel ruim

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:03

shirdaki schreef:
Die van mij is ook van ambach, en heeft idd een sterke eigen wil. Onder t zadel wat lastiger maar op de grond kan ik alles met hem. Die van mij is ook ontzettend leergierig.. :)
Kwa bewegingen is die van mij ook heeeel ruim

die van mij is tegenwoordig op de grond ook heel makkelijk eerder viel ze me aan steigerde en bokte ze naar me tijdens grondwerk of longeren :n ook aan de hand wandelen in het bos kan niet dan sleurt ze me het hele bos door...

Brandy0379

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 07:38

nou sorry hoor maar zie genoeg goedgekeurde hengsten waarvan ik absoluut nog geen nakomeling van zou willen hebben! Tuurlijk is het van belang dat de hengst die je kiest bij jouw merrie past. Maar jouw eigen keuze speelt ook van belang..
En er lopen helaas ook goede hengsten rond, die helaas door ons geweldig beleid van het stamboek zijn afgewezen. Het is niet alleen afhankelijk van de hengst die je op jouw merrie zet, maar je moet ook letten op de achtergrond van de merrie. En idd er zijn hele lieve en zeer opgevoede hengsten nibbit is er eentje van maar ook nog andere mooie mannen. Sommige hengsten zijn goedgekeurd omdat daar andere intresses achter steken. Daar zijn de wat langere hengstenboeren ook wel degelijk achter. Meid kies wat je zelf leuk vind en aanstaat in karakter wat je zoekt. Want een mooi plaatje die niet werken wil heb je niks aan. Helaas hebben wij plaatjes van hengsten maar waarvan de bewegingen helaas een boel de wensen overlaten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 07:39

Bij de goedgekeurde hengsten weet je tenminste hoe het met de gezondheid staat, bij afgekeurde of niet goedgekeurde hengsten niet. Dus gewoon voor een goedgekeurde hengst gaan, mocht het veulen ooit verkocht worden, heb je tenminste profijt van de stamboom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 09:20

En er zijn genoeg goed gekeurde hengsten om uit te kiezen. Daar zit er vast eentje bij die jou aanstaat en bij je merrie past

Birmaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:29

Ik zou voor Wirbel van de Haflingerborg gaan! Zeer mooie en lieve hengst. Heeft zich bewezen in de sport en goede nakomelingen. De Kymmelshof heeft meerdere mooie en lieve goedgekeurde hengsten op stal staan. Ik heb zelf een een nakomeling van Midas-Hanja en moeder Tirana van de Haflingerborg. Top karakter en doet het super in de sport.

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:41

Ik heb zelf een Windspiel nakomeling, ook ken ik het volle zusje en broer van hem. Alle drie een super karakter en super bewegingen! Heb hem ook zelf gezien op de keuring (laatste keer dat hij toen verscheen, hij is toen voor het leven goedgekeurd) Zelf ook prima gedrag, werd ook door een jonger meisje gereden (ooit contact met haar gehad). Ik zou zeggen zoek hem eens op!

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 13:12

Ik zou inderdaad ook wirbelstein doen. Mijn haflinger is er ook een nakomeling van. Nu bijna 4. Zie mijn profiel maar. Haar moeder staat ook in mijn profiel. Ook een beetje ouderwets type. Starlight is nu een prachtige grote, slankgebouwde merrie, terwijl haar moeder breedgebouwd is. Echt een aanrader. Ik heb ook gerecht an vele mensen gehoord dat wirbel rustig en respectvol met de merrie omgaat.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 13:16

Heb het nog even doorgelezen, en je wou een haflinger die hoog op de benen staat. En groot. Nu is starlight 4 jaar en 150 hoog. Zeker een grote dus. En ze staat al helemaal hoog op de benen. Ik denk dat wirbel en jou paard een prima combinatie word.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 14:15

Sorry. Bedoel wirbel. Mijn mobiel maakte er wirbelstein van. Dat is weer een andere.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 14:16