Haflinger kopen: wat kan je verwachten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:26

Nou, als je mij vraagt wat je kunt verwachten van een Haflinger, dan is het eerste wat in mij opkomt: Een vriend voor het leven.
En de woorden: eerlijk, vriendelijk, humor en werkwillig.

Wij hebben meerdere Haflingers op stal gehad en ze waren eigenlijk allemaal supervriendelijk.

Momenteel heb ik Misty, Goldy, Xena en Stan:
Met Misty rijd ik Z-dressuur. Zij wil alles voor je doen en is zeer werkwillig. Met name een paardje met veel humor!
Er is één ding wat ze niet leuk vindt: buitenritten.

Goldy is een lespony en heb ik wel mee gehad in de B-dressuur. Zij heeft 5% Arabisch bloed en is daardoor een iets ander type dan de onverstoorbare Misty. Goldy is iets gevoeliger en een echte vrouw om het zo maar te zeggen, maar zodra ze je een beetje kent gaat ook zij voor je door het vuur.

Xena gebruik ik niet zo vaak en is in het verleden niet zo best behandeld. Als ze je niet zo goed kent is ze ook een beetje afwachten en zenuwachtig. Dit is echter over als ze je beter leert kennen en dan is ze juist hartstikke rustig en gezellig.

Stan is een jaarling van Standing Ovation en een echte grapjas. Superlief en altijd vrolijk!

Van alle Haflingers die wij hier hebben gehad heb ik er geen één gehad die gemeen was. Maar die zullen er vast wel zijn...

maud01

Re: Haflinger kopen: wat kan je verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:58

Ook een puntje van de haflinger, ze zijn meesters in ontsnappen uit de wei, vooral als het gras bij de buurman groener is.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:50

goh, meen je dat nou ;) ;) ;) ;) dat wist ik nog niet ;) ;) ;) ;) ;) ;) .
is nooit voorgekomen dat Marijke niet meer op haar plekje stond ;) ;) ;) ;) .

_Bitje_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:58

Zoals al word gezegd, het karakter maar ook exterieur is erg verschillend per haf.
Die van mij krijgt dus bijvoorbeeld totaal geen wintervacht en loopt gewoon met een zomervachtje in de winter :')
Verder is die van mij erg werkwillig en eerlijk, maar kan ook erg vurig en sterk worden. Wat ik je wel kan vertellen, de kans is heel groot dat een haf eigenwijs is, lekker een eigen karakter wat ik persoonlijk geweldig vind (maar soms ook niet natuurlijk bij sommige omstandigheden)

kort om, ik zou als ik jou was niet te verveel verwachten van wat hier allemaal word gezegd, iedere haf is verschillend :D Gewoon rondkijken en je ziet wel :j

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 18:02

Ik heb eigenlijk geen andere ervaringen met Haflingers, dan met mijn eigen Haflinger. Mijn Haf is een super leuk dier. Heeeel erg veelzijdig, werkwillig en toont ook karakter. Ze is voorwaarts en absoluut niet koel in het hoofd.. Ik vind dat veel mensen daar zich op miskijken: 'Oh, een slome koele Haflinger' dat is ze echt niet :n En ze is dwars, haha heerlijk dat eigen maniertje van doen

merithshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 18:10

Wat jammer dat Collin waarschijnlijk niet door de keuring komt, wij hebben praktijklessen op de hearst en gebruiken Collin wel is met longeren. Erg leuk paardje! Zoveel weet ik niet van haflingers, ik zou gewoon lekker op zoek gaan.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:13

maud01 schreef:
Ook een puntje van de haflinger, ze zijn meesters in ontsnappen uit de wei, vooral als het gras bij de buurman groener is.

gelukkig geen last van. ze moet niks van de schrikdraad hebben. heeft alleen af en toe eigen willetje en probeerd tijdens het rijden alles te eten wat ze kan pakken.

maud01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:50

Ik heb er drie gehad en een hebben we weleens bij de buren uit de moestuin moeten halen (oeps!!)Ze wisten precies wanneer er stroom op stond of toen we nog een klok met batterij hadden, wanneer die zwak was!!De ander ging maanden later bij de andere buren het gazontje besnuffelen...gelukkig begripvolle buren pfff

Crissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 08:28

Na een flink aantal bloedpaarden, ben ik gevallen voor Omega een 2-jarige haflingerruin van Almnebel Imladris x Alpinus.

Hij is een cool van karakter, braaf aan de hand en in de omgang ondanks dat hij nog maar zo kort in handen is.

Hij heeft wel al een uitstapje gemaakt door het schrikdraad heen naar het aardappelveld. Maar hij liet zich weer erg gemakkelijk pakken en was totaal niet onder de indruk.

Al met al vind ik het een leuk lief dier met een speels en eigen karakter en zou ik hem nu al niet meer kwijt willen.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 09:14

Ik heb ook een haflinger, maar het is wel een madame die ontzettend sterk haar eigen wil heeft en ook nog uit het niets ontzettend nerveus kan worden.

Het is wel een pony die heel fijn dressuur loopt en springt, heeft er ook heel veel lol aan. Maar alleen buitenritten maken zit er bij mijn pony ECHT niet in, terwijl je dat wel verwacht omdat ze bij dressuur en springen wel goed loopt. Dus ook zeker een aanrader, maak in je proefperiode buitenritten, zowel alleen als met een groep!

Ik moet dus altijd, vooral op buitenrit super consequent zijn. Als ze zelf gedacht heeft om te gaan galloperen, en het mag niet, dan gaat ze constant dribbelen, zijwaarts, hupjes maken. Ook als ze wat engs ziet gaat de staart omhoog, gaat ze ontzettend snuiven en wil ze er niet langs, en probeert ze op alle mogelijke manier naar huis te komen.

Dus er zijn zeker nerveuze types!! Ik kan met springen en dressuur super goed met haar overweg en op concours is ze ook altijd braaf, al heeft ze dan ook duidelijkheid nodig.

Karakter is dus ook een ding wat zeker kan verschillen! want het is wel iets wat je moet willen: Elke keer duidelijk zijn en in de gaten houden of ze niet wat probeerd, OF een paardje hebben die er na een tijdje wel achter is dat het toch niets uithaalt.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 09:20

Kom 25 augustus 2012 naar Ermelo naar de dag van Aangespannen Haflinger. Je ziet dan de Haflinger is verschillende takken van de paardensport aan het werk. Met afsluiting de parade zo'n 150 haflingers achter elkaar.
http://www.youtube.com/watch?v=OfO4szdsZXI dat moet je echt eens mee maken.

je zal dan ook zien, dat hoewel ze op elkaar lijken (voor de leek) ze echt allemaal verschillend zijn.

Het beste kan je opschrijven wat je zelf wilt met je paard, wat je dromen zijn, je eisen, etc. En dan op zoek gaan naar een goed ingereden haflinger van een jaar of 6, die daar bij past. Zij kunnen ontzettend schattig kijken, terwijl het soms echte draken kunnen zijn in het werk.
Laat je niet verleiden door een lief koppie. haha
Ga een aantal keer proefrijden in de bak en buiten.

Goed laten klinisch keuren door de veearts, bloed laten afnemen ter controle (dat geldt voor iedere verkoop van een paard op pijnstillers/kalm houd middelen), extra check op de ogen (afwijkingen) en zomereczeem.

En dan vind je vast een prachtig gouden paard. Wees consequent in de omgang (streng doch rechtvaardig) en heb een hoop humor, want ze gaan je zeker op de proef stellen. Dat doen ze echt allemaal :D vroeg of laat.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 19:37

Mijn ervaring met haflingers is zeer positief.
Ik was vroeger al helemaal gek op haflingers en toen ik op mijn 12e van mijn opa een pony uit mocht zoeken werd het dan ook een Haflinger. Dat is niet helemaal goed uitgepakt omdat ze bij een handelaar vandaan kwam (keus van mijn opa) en ookal beloofde hij dat ze braaf was, dat was ze niet altijd. Ik kon goed rijden voor mijn leeftijd, dat voordeel had ik. Maar ik heb heel wat met haar moeten doorstaan. Mevrouw was ontzettend eigenwijs, deed waar ze zin in had wanneer ze dat wilde maar daarnaast deed ze geen vlieg kwaad. De 1e keer dat ik haar reed begon ze gelijk met het draven te bokken. Na veel doorzettingsvermogen van mij kon ik na een maand zonder te bokken met haar draven, ookal betekende dit dat ze onder me vandaan rende :') Daarna de galop, dat heeft ook veel bokken opgeleverd. Ze heeft mij echt flink op de proef gesteld. Na heel veel lessen kon ik haar goed de bak doorsturen :)
Nu ruim 6 jaar verder kan ik me geen leven zonder haar meer voorstellen, ze is echt mijn maatje, een vriend voor het leven.
We hebben 2 jaar wedstrijden gereden en zijn gestopt toen we L1 + 7 waren. Ik werd de jury zat. Hoe netjes ik haar ook door de baan stuurde, van te voren kregen we al -20 of een heel enkele keer +5 omdat de jury haflingers zo leuk vindt. Ik had erg graag doorgegaan in de sport maar dat heb ik helaas toch op moeten geven. Mijn meisje was de dressuur ook zat. Nu rijden we lekker buitenritjes, crossen we door het weiland, dressuur ik heel af en toe met haar, springen we met veel plezier en rijden we veel zonder zadel. En dit allemaal bijna altijd bitloos. Ze is voorzichtig met kleine kinderen, zal nooit een vlieg kwaad doen en is eerlijk. De haflinger geweldig! Ze zijn zo veelzijdig en koel in hun koppie. Over het algemeen dan want de modernere haflingers zijn niet allemaal even koel in hun hoofd.
Ik zou zo weer voor de haflinger kiezen!
Wat je kan verwachten?
Heeeeel veel humor! Het zijn echte grappenmakers met hun eigenwijze karakters. En reken er maar op dat ze je uitproberen want zo zijn bijna alle hafs, de een wat erger dan de ander. Je hebt een heerlijk paard aan een haflinger als je recreatief wil rijden! :)
Maar wees consequent, anders gaan ze met je aan de haal. ;)
Succes met je zoektocht!