Ik weet het even niet meer...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 14:42

@farahtjuh jij hebt het bij het rechte end zeg maar, ik concentreer te veel op mijn en zijn omgeving waardoor ik zo onzeker wordt, mede omdat hij ook zo nieuwsgierig is raak ik daardoor helemaal van de leg! Terwijl ik me helemaal niet moet laten afleiden door wat er om mee heen gebeurd maar ja dat is makkelijker gezegd dan gedaan :-)

@Duikpaardje: mee eens zet me op een ander paard en er is niks aan de hand, mits er vertrouwen is durf ik heel veel :+ helaas is dit alleen niet met mijn eigen paard het geval |(

Mindfields

Re: Ik weet het even niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:48

En ja daar kom ik weer, ik denk dat het goedkomt, maar ik ben jou niet! Ik denk als je routine zou kunnen opbouwen dat het echt al heel anders wordt, en genoeg positieve ervaringen opdoen, want elke keer lukt het je wel weer! Maar nogmaals, ik snap je.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:49

natural horsmanship?
misschien kunnen die je helpen?
sorry ben te lui om te kijken of het al geweest isxd

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:50

Als iemand zich er zo rot over voelt is het maar de vraag of het goedkomt. Zeker als ze aangeeft dat haar gevoel keer op keer terugkomt en jullie overnieuw moeten beginnen.

En nu ik lees dat ze op een ander paard wel zo weg durft te rijden en daar plezier mee beleeft, dan zou ik zeggen: zoek een ander paard waar je wel vertrouwen bij hebt en die goed bij je past en waardoor je weer met plezier naar je paard kan gaan en ermee kan doen wat JIJ wilt.

FellowH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:53

Pff, moeilijke keus ... Sterkte!
Maar misschien kun je om het vertrouwen weer terug te winnen, een beetje grondwerk en vrijheidsdressuur gaan doen?
Het is misschien een optie?

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:53

Hey lieve Leen,
wat ontzettend lastig is dat zeg. Heb wel heel veel respect voor je dat je eerlijk naar jezelf wil zijn en naar Miro. _/-\o_
Hoe ik jou ken, heb jij wat stabiliteit nodig in een karakter van een paardje.
Met zo'n jong ding is dat natuurlijk heel moeilijk te zeggen (spreek uit ervaring ;) ) en ik herken ook heel veel uit jou verhalen van toen Arlie die leeftijd had..
En wat je zelf ook aangeeft, als het elke winter weer raak is, dan zakt de moed je in de schoenen.
Misschien een stomme vraag, maar als hij overdag buiten zou lopen, of een dagdeel, is hij dan beter te hanteren?

Veel sterkte met het maken van een beslissing, ik weet zeker dat jij niet zomaar over 1 nacht ijs gaat..
Je mag me altijd bellen, dikke knuff!
of eens langskomen bij mijn blondie, al snap ik dat dat heel dubbel is

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:55

Ja je hebt helemaal gelijk Zooist, ik snap haar ook helemaal. Dan kan de hele wereld zeggen dat komt wel goed, maar zij moet er elke dag op en ermee rijden, dus het moet voor haar goed voelen. Ik zie echter wel ook de groei die ze toch steeds weer maakt, dan ineens gaat het super en alleen maar beter en is de galop ook geen probleem meer, zelfs een bokje is dan leuk ipv doodeng, etc maar door omstandigheden kan ze dan weer een poosje niet regelmatig rijden en dan zakt het vertrouwen weer weg en moet je weer op punt nul beginnen. Dat maakt het niet makkelijker.

Ik sta helemaal achter haar wat betreft haar gevoelens! :))

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:57

Marleen, lees nu nog eens alles wat jij schrijft. Ik heb het net gedaan en ik denk dat je je beslissing al genomen hebt. Je moet het alleen zelf nog zien!

Dikke knuffel!

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:03

Hmmm moeilijk hoor...
ik heb mijn pony ook vanaf 9maanden ... was toen 10 en helemaal blij met haar.
ze is nu bijna 7 en ik heb echt een hele goede band met haar.
kan helaas zelf niet veel meer rijden omdat ik erg veel pijn heb, maar toch als ik er even op stap is ze supper braaf... ookal staat ze 2weken stil, als ik er ben is ze altijd even rustig en zal ze nooit een stap verkeerd doen.
ik snap wel hoe je je voelt. ik heb ook wel de angst van wat als ze toch wat zal doen ... dan zou ik vallen en dan heb ik nog meer pijn, maar ik zet me er over heen en dan heb ik er toch weer even 10 minuten op gezeten... blijft een goed gevoel.

als je echt niet druft, waarom ga je dan niet grondwerk met hem doen ? vrijheidsdressuur ...
is supper leuk... want je moet het samen doen, en je bouwt meteen een hele goede band op.
je hoeft er dan niet op te zitten en je bent toch met hem bezig...

Heel veel succes... :)

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:12

Wij hebben ook een lastige pony (allen bij het rijden). Ik ben een keer met haar achterover gevallen, gelukkig was ik al weggerold voor zij op de grond kwam. Ook ik heb meerdere keren op het punt gestaan om haar weg te doen. Ze heeft zelfs een aantal maanden als bijzetpaard gestaan bij iemand anders.

Nu, drie jaar later gaat het hartstikke goed. Onder goede begeleiding (en met veel geduld) zijn we een stuk verder gekomen en afgelopen zondag is mijn dochter met haar 3e geworden bij de Limburgse kampioenschappen.

Ik ben nu heel trots dat ik doorgezet heb, terwijl ik het soms ook niet meer zag zitten. Ik zou je adviseren om door te zetten, je zal er zelf van groeien. Ik heb zoveel geleerd van deze pony, ik kan wel zeggen dat ik echt heb leren paardrijden op haar.

Denk eraan dat als je haar verkoopt je nooit zal weten waar ze terecht komt en is de kans heel erg groot dat je er spijt van krijgt. Neem de tijd, al rijd je per keer maar 5 minuten en duurt dit 10 maanden of ga eerst grondwerk doen. Met veel geduld kom je heel ver. Denk aan het moment waarop je kan zeggen: ik ben niet meer bang en wat zal je dan trots op jezelf zijn.

Met Noor heb je de beste begeleiding die je je maar wensen kan, geloof me het gaat je, met hulp van haar, lukken. Succes.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:18

Zooist schreef:
Als iemand zich er zo rot over voelt is het maar de vraag of het goedkomt. Zeker als ze aangeeft dat haar gevoel keer op keer terugkomt en jullie overnieuw moeten beginnen.

En nu ik lees dat ze op een ander paard wel zo weg durft te rijden en daar plezier mee beleeft, dan zou ik zeggen: zoek een ander paard waar je wel vertrouwen bij hebt en die goed bij je past en waardoor je weer met plezier naar je paard kan gaan en ermee kan doen wat JIJ wilt.

Hier sluit ik me ook bij aan :) ik heb precies hetzelfde... Maar voor ons makkelijk praten paar maanden terug was ik ook radeloos het 1ne moment dacht ik ze blijft bij me we gaan er super hard aan werken en het andere moment zakte de moed weer in mijn schoenen :(... Maargoed afscheid nemen is altijd moeilijk al heb je geen perfecte band zoals het had moeten zijn... Ik heb er zelfs nog over nagedacht om haar er bij te nemen zodat ik mijn emotionele gevoel kon ontwijken..

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:08

Oh Leentje toch :(:)

Kan me voorstellen dat je er wakker van ligt... 't Is toch je kind he...
Maar volgens mij is dit niet de eerste keer dat je met dit dilemma worstelt. Je hebt het al heel vaak geprobeerd, helemaal top, daar valt niks over te zeggen. En nu is het aan jou hoe lang je het 'nog langer' wilt proberen...
Stel jezelf inderdaad de vragen die Zooist voorlegt, zet het op een rijtje, hoe lastig dat ook is...

Dikke knuffel!!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 07:22

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 07:45

Hallo Marleen_ ,

Wat herken ik alles wat je zegt en beschrijft zo goed!
Ik heb juist hetzelfde probleem.
Ik heb een week gelden ofzo een harde les rond zelfvertrouwen gehad, Dat heeft echt super geholpen.
De conclusie was: dat ik niet zo hard voor mezelf moest zijn.
Nu doe ik dingen die ik echt leuk vindt. zoals : grondwerk, longeren, gewoon leuk bezig zijn,
Het boek '' Grondwerk met paarden '' van Inge Tiblick. ben ik nu aan het lezen.
Ook een geweldige hulp , vindt ik zelf,

Wat ik dus eigenlijk wil zeggen min of meer hiermee:
Doe gewoon dingen die je leuk vindt, en als je wilt rijden , en als je je er op dat moment goed bij voelt kun je je paard altijd nog opzadelen.
Veel succes , ik heb er wel vertrouwen in dat het je zal lukken :j

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 08:43

janouk schreef:
Gun jezelf dit boek
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html en werk het 12 stappen plan door. Een plan om je denken te veranderen.
Het is zeker de moeite waard.

Dit boek ken ik nog niet, maar ga het direct bestellen. Kan ik ook wel goed gebruiken. Heb zelf ook nog een lange weg te gaan met mijn paard, die sensibel en heel snel is. Maar ik kan er wel van genieten als er weer iets gelukt is, hoe klein het ook is...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 09:52

Marleen_ schreef:
Ja, wel overheersend met soms wat dominante trekjes, het is een heel vrolijk ding en je moet hem echt bij de les houden want hij is ontzettend snel afgeleid en heel gericht op paarden, hij hinnikt er heerlijk op los (ook zoiets om de bibbers van te krijgen haha). Maar hij houdt je goed bezig, denk maar niet dat je even je gedachten kan laten gaan want hij pakt je zo...

Oh wat is dit onwijs herkenbaar.
Ik heb het ook, precies hetzelfde. Ik heb mijn haflinger alleen vanaf zijn 3e en ik weet niet wat er met hem gebeurd is.
Maar zijn gedrag klinkt precies als de jouwe. En jouw angst precies als de mijne.
Ik heb het kunnen doorbreken en kan weer genieten van mijn paardje (al schiet ik soms nog steeds in de angst-modus als hij heftig reageert op andere paarden).
Maar als ik dat niet had gekund...

Zo moeilijk, je bent gek op je paard. Maar tegelijkertijd beleef je er zo geen plezier aan.

Wat mij vooral geholpen heeft is het rijden niet als verplichting te zien. Het hóeft niet.
Gaat het niet, stap je gewoon weer af. Wie verplicht je om te rijden?

Sterkte met je keuze :(:)

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 11:56

Fijn jullie reacties te lezen, ik ben niet de enige met deze onzekerheid en angst ;-)
Het boek wat Janouk voorsteld heb ik inmiddels besteld, dus ben benieuwd of ik daar een stuk verder mee kom.
Daarnaast de vragen van Zooist zo'n 1000 keer aan mezelf gevraagd en toch tot de conclusie gekomen dat ik het niet aan kan als ik met de wetenschap moet leven dat mijn kindje bij iemand anders woont dus verkopen is opdit moment emotioneel gezien geen optie! Dus we geven het hele gedoe nog 1 jaar de kans als het volgend jaar nog steeds bal is dan moet ik gewoon eerlijk en realistisch zijn maar mijn gevoel zegt dat ik er toch nog niet alles aan gedaan hebt en daarbij HIJ IS ZOOO LEUK EN LIEF!
Had het nou zo geweest dat het paard niet te rijden was of in omgang echt een etterbak was dan zou de situatie heel anders geweest zijn, maar dat is gelukkig niet het geval.
Dus we gaan het gewoon weer proberen en komen hopelijk tot een oplossing rondom mijn probleem... dat moet toch mogelijk zijn lijkt mij!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:00

*\o/*

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:15

Geweldig om te lezen! Ik heb je mijn verhaal gegeven, en als je tips wil, of wil weten hoe het bij mij nu gaat, mijn PB-box staat altijd open. :-)

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:23

heee wat een goed nieuws dat je een beslissing hebt kunnen maken. zou het leuk vinden als je ons op de hoogte houdt. ben zelf wel nieuwsgierig naar hoe je het hopelijk oplost. heel veel succes en hoop dat jullie er beide uit komen.

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 12:27

Hij staat nu tot mei tijdelijk ergens anders omdat ik prive heel druk ben met andere bezigheden dus Miro is even met vakantie, dus vanaf mei ga ik jullie op de hoogte houden want dan zie ik hem dagelijks en nu onregelmatig.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:37

super dat je het zo ziet!!
heel veel succes gewenst :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:49

Marleen_ schreef:
Fijn jullie reacties te lezen, ik ben niet de enige met deze onzekerheid en angst ;-)
Het boek wat Janouk voorsteld heb ik inmiddels besteld, dus ben benieuwd of ik daar een stuk verder mee kom.
Daarnaast de vragen van Zooist zo'n 1000 keer aan mezelf gevraagd en toch tot de conclusie gekomen dat ik het niet aan kan als ik met de wetenschap moet leven dat mijn kindje bij iemand anders woont dus verkopen is opdit moment emotioneel gezien geen optie! Dus we geven het hele gedoe nog 1 jaar de kans als het volgend jaar nog steeds bal is dan moet ik gewoon eerlijk en realistisch zijn maar mijn gevoel zegt dat ik er toch nog niet alles aan gedaan hebt en daarbij HIJ IS ZOOO LEUK EN LIEF!
Had het nou zo geweest dat het paard niet te rijden was of in omgang echt een etterbak was dan zou de situatie heel anders geweest zijn, maar dat is gelukkig niet het geval.
Dus we gaan het gewoon weer proberen en komen hopelijk tot een oplossing rondom mijn probleem... dat moet toch mogelijk zijn lijkt mij!

+:)+

Goed om te horen :j
En regelmaat zal jou inderdaad ook helpen :j

Neem kleine stapjes. Letterlijk. Ik heb ook een paar maanden 2x in de week een half uurtje gestapt. Met iemand erbij.
Hij werd toen ook wel gereden, dus kreeg zijn beweging wel.
En het enige wat ik dacht: jemig, 20 jaar in de paarden en ik ben bang van mijn eigen pony.
Maar alleen onder het zadel, want aan de hand kon ik alles met hem. Dat is ook de reden dat ik hem niet verkocht heb. Want als het aand e hand zo goed gaat, dan moet het onder het zadel ook kunnen.

Ik heb opnieuw leren ademen, zodat ik vanuit mijn ademhaling de rust kan pakken.
En nog steeds is het er niet uit. Ik ben zaterdag gelanceerd en maandag reageerde ik op elk trekje, elke andere beweging dan gevraagd, elk ritselend takje, enz.
En uiteraard Jim op een gegeven moment ook.
Maar die controle willen hebben en houden... Dat blijft er bij mij in. En daardoor is het ook onwijs moeilijk om die spanning helemaal los te laten.

Het is onwijs moeilijk, maar wil niet te snel en ga ook niet te snel.
Zorg dat je het plezier weer terug krijgt.
Enne, mocht je vragen hebben of gewoon je verhaal kwijt willen dan pb je maar :)

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:13

Goed zo, maar ik vind 1 jaar wel erg kort. Neem de tijd. Je hebt ook alle tijd en al duurt het 5 jaar, dat geeft toch niet. Van je pony kun je nog meer dan 20 jaar plezier hebben.

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 15:27

We zullen zien... :-) ligt een beetje aan hoe ik er zelf tegen over sta na volgend jaar winter.