[FOTO]De Haflinger en zijn "over" gewicht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GittekeZ1

Re: De Haflinger en zijn "over" gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 22:30

Waarom de pavo koek en niet gewoon 3/4 basisbrok of merriebrok worden ze ook zwaarder van en 1/2 muslie wat wortels en het hooi houden zo
s'morgens en s'avonds en s'middags
geen sportbrok en alles meer overde dag verdeelt

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 22:42

@Jodie: Is je Delano erg druk van karakter op dit moment??? Want als dat zo is zou dat van de sportbrok kunnen komen, waardoor hij dus veel energie krijgt, druk wordt en dus afvalt. Als dat het geval is zou ik over gaan op een goede basis brok.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 23:25

Mijn haf (die niet op dieet hoeft) krijgt op het moment.
s'morgens 3 kg hooi met appels
s'middag weidegang (totaal iets van 5 uurtjes)
s'avonds 3 kg hooi, halve schep maisvlokken, hele schep gerst en een halve haver. Daarbij nog mineralen korrels van Marstall en weer wat appels.

Er wordt ongeveer 5x per week wat mee gedaan in de vorm van rijden/longeren en lange teugel.

Afbeelding
Hier met de hengst waarvan k hoop dat ze op het moment dragend is (gg welsh cob)
Afbeelding

Vorig jaar juli bij mij gekomen om te beleren en gebleven.
In overconditie van 24/7weidegang en in de winter 24/7 beschikking over voordroog.
Afbeelding

foto ergens van augustus dit jaar
Afbeelding

s'morgens 3 kg hooi met appels
s'middag weide(samen met de andere haf)
s'avond halve schep muslie met mineralenpoeder en appels

Word nu ongeveer 5x per week mee buiten gereden.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 23:29

@Hotchocolat: Beiden mooi op gewicht.

Wat ik vaak lees hier is dat er appels gevoerd worden, ik vind dat zelf helemaal niks, appels kunnen gaan gisten en kan koliek uitlokken. Ik voer dan veel liever wortels.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 23:36

Ik heb twee appelbomen in de tuin met heel veel appels eraan. Vandaar dat ze aan de paarden worden gevoerd.
Dat appels konden gisten wist ikniet :o .

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 23:48

Hoi

Graszaadhooi mag minder, je mag naar de 6 kilo. Het gaat per 100 kg lichaamsgewicht per kilo

jomaro schreef:
Afbeelding

Maron 29 oktober gewogen 580 kg!!
Omvang achter zijn voorbenen 198 cm.
Boommaat ? zadelmaker heeft speciaal een boom erin gezet denk 40. De paarse van wintec passen niet en die zijn dacht ik 35,36,37.

We hebben een groot obesitas probleem al jaren. Komen van de 640 kg af is een tijdje 520 kg geweest maar helaas de kilo's vliegen er weer aan.

Wat eet meneer:

5 x graszaadhooi in een fijnmazig net per dag. Is ongeveer 8 kg.
400 gram verdeeld over 3 voerbeurten subli pony brok.

verder niets staat 24/7 buiten in een paddock.

Beweging:

Mits het niet met bakken naar beneden komt rijden of longeren we elke dag,

Foto van een slanke maron zijn er helaas nog niet!
Gouden tip welkom.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 00:03

@jomaro,
Je kan ook stro door het hooi mixen. vult we maar heeft verder geen voedingswaarde.

Ik heb op het moment grote balen (fijn natuur hooi) hooi liggen, hier neem ik twee plakken van mix daar een baal grof hooi en een baal haver stro doorheen. Dit gaat in hooinettten met een maas van 3x3. Ongeveer 3 kg per voerbeurt.
Die ponybrok kun je vervangen door alleen en mineralen korrel.

Ik ga uit van 1,5 kg ruwvoer per 100kg paard. Die van mij zitten rond de 450 kg.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 01:22

@Jomaro
Ik zou zo een hooibak aanschaffen/ maken: http://paddockparadijs.blogspot.com/200 ... akken.html
Op de site wordt goed beschreven hoe je de mazen kunt bevestigen.

Een hymalaya liksteen in de paddock hangen en hooguit een paar penen per dag met wat omega-olie en eventueel vitamine supplement (voor de winter).
Absoluut geen kuil in de hooibakken maar drooghooi.

Zet de hooibak aan de andere kant van het drink gedeelte... Zodat je hafje ook daarvoor moet bewegen...
Succes!

Ik had mijn haflinger altijd op hooi, zaagsel en 1 PAVO-koek per dag staan. Dat was in de tijd toen ik liever had dat hij niet teveel energie binnen kreeg, met het oog op inrijden etc.
Nu bijna 2 jaar later staat hij op 2x een halve kilo Havens Kentucky E lite en na het rijden een halve kilo Powerplus van Havens. Weet ik dat hij de volgende dag weinig hoeft te doen geef ik hem een halve kilo Slobber van Mash inplaats van powerplus (levert weinig energie).
Daarbij onbeperkt drooghooi en stro als stalbedekking. Stro eet hij niet meer, want hij krijgt voldoende ruwvoer...
Altijd beschikking over een hymalaya steen en omega3/6/9 of lijnzaadolie...

Het fijne van de Havens producten is dat ze eiwit-arm zijn, dus geen dikmakers, maar wel energie leveren (wat top is voor trainen).
Hij is nooit dik geweest van zijn tweede tot nu 4,5 jaar heeft hij wel meer lichaam gekregen...

Afbeelding
Stel ik ga hem biks voeren en kuil dan is het binnen 3 weken einde verhaal en wordt hij vet...

Mieperdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 06:46

Sjemira schreef:
@Mieperdepiep:
Jeetje dat is idd omgedraaid, waar dus haast geen suikers inzitten en ze dan veel zou mogen hebben is wat ik Azkaban voer: Pavo's Natures best. anders google hier even op.

Ik ben geen Pavo fan, heb een hoop paarden gezien met allergische reaqcties of andere vage klachten na het voeren van Pavo producten.
De strucomix sensitive van Cavalor is ook een heel mooi suikervrij voer met alle voedingsstoffen die ze nodig heeft. Dit krijgt ze ook als ze haar veulen aan de voet heeft gewoon en daar blijft ze nu prima op.
Marstall Vito is ook zo'n voer, erg geschikt voor Haflingers die snel te dik zijn of gevoelig zijn voor bevangenheid. Dit heb ik ook een tijd gevoerd, maar is wat lastiger te krijgen hier in de buurt. Moest dan altijd gelijk 5 zakken bestellen, vandaar dat ik nu Cavalor voer, maar anders was ik bij Marstall gebleven, super voer.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 09:55

Bedankt voor al het advies ,

Vaak lees je dat hooi en zeker graszaadhooi onbeperkt gegeven kan worden.
Heb dat een aantal jaar terug gedaan maar dat resultaat was dat er zoveel balen per dag doorheen gingen hij stopte gewoon weg niet met eten. Moest even volhouden want als ze weten dat er altijd eten is gaan ze vanzelf minder eten. Nou heb het 1,5 maand volgehouden maar hij bleef toen 24 uur per dag eten!
Behalve het uur dat we aan het rijden waren,

Heb hooibakken gehad, maron gaat het liefst overal op of in staan of vooral tegen aan slaan.
Nu hangen er op verschillende plaatsen hooinetten in de bomen, en staan er kuipen waar e.v.t ook wat hooi of brokjes in kunnen. Hij moet dus lopen voor eten en doet dat ook. Doordat ik bijna altijd thuis ben kan ik hem kleine hoeveel heden meerdere malen per dag geven. Misschien zit daar ook een fout in omdat je al snel "te veel" geef. De ene plak hooi is soms veel groter dan de andere. Deze week begonnen met alle voerbeurten al voor mezelf klaar leggen. En dan zie je dat een plak hooi uit geschut een behoorlijke berg is. Geef nu dus geen plakken meer maar los geschut en dan de hooinetten in.

Zelf was ik bang dat hij met minder hooi zou gaan zoeken naar eten en dan te veel zand binnen zou gaan krijgen. Het beetje brok is voor mijn gevoel de nodige vitamine en mineralen. Volgens vele is graszaadhooi arm hooi. Maar wel eiwit rijk! Hangt ook een zoutblok in de paddock. Zou die kunnen vervangen voor een hymalaya steen.

Ben gisteren gaan rekenen met verschillende voer merken. Gekeken naar eiwit en zetmeel.
In subli ponybrok zit in vergelijking met andere merken vaak minder eiwit en zetmeel.
Wel meer vitamine en mineralen.

Nu zijn jullie haflingers ook "te dik" geweest maar hadden die dan ook moeite met lopen. Gewoon weg geen zin hebben,

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 09:58

Die van mij word niet zo gauw dik!
Ik heb hem nu op het land staan + 24 uur per dag hooi! (ik heb hem al 4 weken niet gereden)
En hij kan er nog steeds mee door, Maar ik denk dat als hij langer niet word gereden het wel anders word!

Ik ben al een tijdje opzoek naar iets extra's zonder Melasse en suiker!
Ik heb in andere topics gelezen dat Pavo brokken dan best veel suiker bevatten!

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 09:59

Ik zet even een reminder voor mezelf neer hier, ik heb namelijk geen dikke, maar een te dunne haflinger die ik vol kan stoppen met alles en niet dik wordt. Klinkt fijn, maar is niet alles kan ik je vertellen...

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 10:08

De mijne heeft een maagzweer, dus vandaar dat hij nu lekker buiten staat!
Misschien dat het daarom komt, dat de mijne niet zo snel dik is geworden!

even een citaat van de paardendrogist:
'Uit onderzoek in Engeland blijkt dat 90% van de renpaarden en 60% van andere sportpaarden lijdt aan maagzweren.'
http://www.paardendrogist.nl/6812/maagzweer/

Wendy1987: heeft die van jou nog verdere problemen? buiten het niet aankomen?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 10:11

Hmm, buiten het niet opgevoed zijn :') Nee, verder eigenlijk niet. Onder het zadel is ze ietwat slomer.. Maar dat is meer mijn gevoel dan het beeld hoorde ik afgelopen woensdag van instructrice.. In de wei daarentegen ben ik bang dat ze zichzelf nog eens kapot maakt met die gekke sprongen.. Dus energie genoeg.. Ze is gewoon wat te braaf onder het zadel eigenlijk maar ik ben er wel blij mee, knappe pony :)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 10:22

Ik heb het probleem dus anders om, mijn haflinger wodt maar niet dik.
Ook erg vervelend.
Afbeelding
Afbeelding

Nou is ze niet super mager maar als ik goed heb gereden en ze heeft een keer gemest dan valt ze in.
Ik rij 5 keer per week.
En ze krijgt 2 keer daags halve schepbrokken en halve schep musli.
Heb mais meel gevoerd, maar na de eerste zak zag ik niks geen verschil, en ze kreeg heel erg jeuk ( zomer exzeem)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 10:29

koetjeboe: en hoeveel ruwvoer krijgt ze?

jomaro: in de ponybrok zitten heel veel suikers. Het is beter om naar een muesli te kijken met zo min mogelijk/geen melasse/suiker en eiwit. Of helemaal even geen krachtvoer, maar een vitaminesupplement om niets tekort te komen (bijvoorbeeld Pavo Multivit brokje, daar ver je maar 75 gram van).
Verder terug naar 6 kilo met hooi inderdaad.

Voor de muesli's zonder melasse/suiker kun je eens kijken naar Quattro van Mijten. Speciale muesli voor sobere paarden/pony's.
Subli zonder doet het ook goed.
Ik voer zelf Hippostar zonder haver, maar daar zit wel iets melasse in geloof ik.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:22

Even snel een foto erbij plaatsen voor het beeld. Ze is niet mager mager, maar dik wordt ze dus ook niet. Hier met haar veulen dit jaar:

Afbeelding

En een niet heel duidelijke, sorry, kan er nu zo snel geen 1 vinden zonder vliegendeken.
Afbeelding

Wacht, deze misschien:
Afbeelding

Hier had ze wel een veulen aan de voet, maar kreeg haar dus niet dikker, ze viel alleen maar meer in. Nu begint ze weer iets bij te trekken.

Edit:

Ze krijgt hooi, 2x daags 2 tot 3 dikke plakken. Als ik er meer inleg, dan ligt het door de mest heen, dus dan doet ze er niets mee.. Ze krijgt momenteel senior van subli, sportbrok van subli en kruidenmuesli van subli. Dit omdat ze nu dus ook weer meer moet gaan doen, ik ben weer bezig met het oppakken en doortrainen. Ze krijgt de ene keer meer dan de andere dag. Ligt ook aan wel of geen arbeid. Maar zit al wel gauw aan zo'n 3 kg per dag. Doe ik dit niet, valt ze helemaal in. Haar tanden worden nagekeken, en energie voldoende als ze los beweegt, alleen onder zadel dus niet. Maar dat kan ook komen doordat ze zo jong is ( 4 en een half) En ik er pas nu echt mee aan de slag ga. Genoeg info zo? :)
Laatst bijgewerkt door wendy1987 op 04-11-11 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:24

Kwam het niet door het veulen? meestal krijgen ze daar ook een 'tik' van.

Vind haar op de bovenste foto er echt goed uitzien, wat is ze daar mooi in conditie zeg!

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:28

Ja, dat kan het idd ook wel zijn, ik zag haar elke dag meer invallen. Maar ook nu trekt ze nog niet echt bij. Ja, toen was het veulen 3 weken, daar zag ze er nog wel mooi uit, die draffoto is veulen 2,5 maand, daar viel ze al meer in. Ik vind ook niet dat ze te mager is, en ze hoeft ook niet veel dikker, maar ik krijg haar dus ook niet dikker. Voor het werk zou het namelijk wel goed zijn als ze iets meer reserves heeft. Keuringsconditie is eigenlijk net iets te schraal voor het rijden. Ik moet dus echt mijn best doen om haar zo te houden.
Edit: Begrijp me dus niet verkeerd, ik wil haar niet dik hebben. Maar ik wil wel dat ik het kan reguleren. En dat kan ik nu niet. Ik vind haar op het moment erg mooi qua gewicht, maar er zit ook een pak haar op. Volgend weekend gaat dat er vanaf, en ben benieuwd hoe ze er dan uitziet.....

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:26

Storm van mij behoord ook tot de categorie overgewicht. Hij is nu op dieet want er moet echt even iets af. Hij is al wel maanden stabiel, maar wel te zwaar. Hij heeft iedere dag beweging, maar de afgelopen 6 maanden 24x7 in de wei maakte wel dat hij niet af viel. Hij staat nu weer meer binnen. Staat op vlas, krijgt 3 tot 4 keer per dag hooi en een handje brok voor het idee. Verder heeft hij een himalaysteen en that's it. Ik hoop dus dat er nu wat kilo's af gaan.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 00:13

@jomaro: In ponybrok zitten veel suikers, je kan dan beter op een energiearme muesli overstappen en gewoon minder eten. Niet meer op de wei en veel minder hooi.
In summerfit zit ook heel veel. Laurie stond vroeger voordat ze op sportbrok stond door de hoeveelheid trainen op pavo natures best.

Het is 1 kilo per 100 kg lichaamsgewicht per dag aan hooi.
Je haf krijgt ondanks dat hij alles opeet gewoon veel te veel.

Wei maakt voor veel haflingers echt dik.
Edit: lees dat hij niet in de wei komt, sorry.

Ik zou echt minder hooi gaan voeren want hij is echt te dik.. :o
Je hebt ook kans dat hij hierdoor minder lekker beweegt en hierdoor gewrichtsproblemen krijgt, insulineresistent wordt of bevangen..

Sterkte met het vinden van een oplossing!

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 00:20

Faringo schreef:
Storm van mij behoord ook tot de categorie overgewicht. Hij is nu op dieet want er moet echt even iets af. Hij is al wel maanden stabiel, maar wel te zwaar. Hij heeft iedere dag beweging, maar de afgelopen 6 maanden 24x7 in de wei maakte wel dat hij niet af viel. Hij staat nu weer meer binnen. Staat op vlas, krijgt 3 tot 4 keer per dag hooi en een handje brok voor het idee. Verder heeft hij een himalaysteen en that's it. Ik hoop dus dat er nu wat kilo's af gaan.

Weer meer binnen en op vlas zal veel schelen, je hebt zo weer een slanke haf denk ik :)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 09:15

Ik ben nu al jaren bezig met het af laten vallen maar het lukt gewoon niet.
Zijn menu:
Ochtend: graszaadhooi met normaal hooi
Tussendoor: handje Safe & Sound
Middag: graszaad,hooi en kuil mix.
Tussendoor: handje Safe & Sound
Avond: Hooi,graszaad, beetjes kuil mix
Nacht: Kuil (kan helaas niet anders.)

Verder staat hij de hele dag buiten te spelen met vriendjes. Ik rijd hem 4 keer in de week, men 1 keer per week, 1 keer longeren, 1 keer grondwerk.

Wat moet ik verandere?
Paard weegt nu 500 kg denk ik. Hoeveel hooi mag hij dan op een dag?

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 09:30

Dit is trouwens Storm. Zoals hij nu is is hij al 2 maanden. Hij is al dikker geweest, singel kon 2 maanden geleden maar op gaatje 4 en gaatje vijf. Nu gaat de singel op gaatje 5 en gaatje 6. Op de ene foto lijkt hij ook dikker als op de andere. Kortom hij is niet moddervet maar er mag zeker wel wat af.

Afbeelding

Afbeelding

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 10:29

Bij storm mag er idd wel wat af maar het is wel een lekker ding hoor om te zien