Rotvraag.. Slachtprijs 10jarige haflinger 2011

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:30

Main schreef:
CM_ schreef:
Idd wat Tantesabien zegt, als ie dat geld vraagt gaat ie niet naar de slacht hoor...

Ik denk dat 1500 idd een wat hoge prijs is in de huidige paardenhandel.
Maar 1000 euro zal ie wel moeten kunnen opleveren, als ze verder gewoon gezond is,

Ze is niet 100% gezond.
Hoefbevangen geweest en is nu nog steeds veel en veel te dik..

Je zal altijd moeten oppassen met ex-hoefbevangen paarden, maar als ze nu alleen te dik en scheef is dan is ze weliswaar niet gigantisch veel waard (en zeker niet evenveel als een gezonde sporthaf), maar imo nog altijd meer dan de slachtprijs. En eerlijk is eerlijk, als jij dan de slachtprijs zou bieden zou ik mij best beledigd voelen als huidige eigenaar :o

Main

Woonplaats: In een dorpje met m'n mannetje en onze ''dierentuin''

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 13:23

Jolliegirl schreef:
Ik denk voor de TS dat slachtprijs niet eens zo zeer belangrijk is.
Wat IS het dier waard voor jou? Wat is het dier waard wat jij de eigenaar wilt geven?
Ik zou niet altijd naar de slachtprijs kijken :)

Kijk, als de eigenaar zoals bovenstaand bijvoorbeeld staat: 1500 zou vragen. Kun je er donderop tegen zeggen dat ze naar de slacht gaat....

Bekijk gewoon wat jij wilt uitgeven voor het dier.
Als ze gezond en wel is, zou ik een 500 een schappelijke prijs vinden. De paarden liggen momenteel niet zo hoog in het geld hoor!
Hoefbevangen geweest en te dik. Dit is prima op te lossen en hoeft geen blijvende schade op te leveren.

Sta sterk in je schoenen,kies zelf een bedrag uit wat je als max. wilt uitgeven.
Stel 500 euro. Ga naar de eigenaar en bied 400 euro, geen cent meer.
Evt. zou je nu altijd nog kunnen ophogen naar die max. 500 euro.

En anders is het heel simpel : bij de slacht in nederland krijgt hij er nog geen 110 euro voor.
Dat is één ding wat ik je kan garanderen.

Waarom zeg ik dan nu : bied 500 euro.
Ik vind dat je een eigenaar niet moet afzetten en moet dwingen een gezond dier naar de slacht te brengen ''als het toch niet verkocht wordt''
Als jij het paard leuk vind, dier is vrijwel gezond, jij wilt m graag... vind ik best dat je daar wat geld voor kunt neerleggen. :)

Succes ermee, en ben erg benieuwd hoe en wat!! :)

Ik zit zelf ook aan zo'n bedrag te denken als jij noemt. 1500 euro vind ik wel absurt, het is een super lieve haflinger, maar we moeten wel realistisch blijven. Toch is de slacht wel ter sprake, omdat ze binnen 3 weken een nieuwe eigenaar moeten hebben.. Maar dan zou hij nog wel zakken met zn prijs vermoed ik!!

Main

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 13:24

@Narya:

Haha ja okee, maar als je als huidige eigenaar geld ruikt en er misbruik van probeert te maken zou ik me ook best beledigd voelen als (hopelijk) toekomstige eigenaar :P :D

shilady

Re: Rotvraag.. Slachtprijs 10jarige haflinger 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:25

Bied 800 euro aan de eigenaar en als hij die niet accepteert stikt hij er maar in ;)

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:28

pff 1500 euro is veel te veel, sterkte en heel veel succes

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:48

Jolliegirl schreef:
De slachtprijs ligt zeer laag.
Je krijgt voor een flinke haflinger nog zeker geen 110 euro. :)

Tinky: mooie berekening maar helaas klopt die niet helemaal. je kunt namelijk nooit zeggen dat 1/3e van je paard bruikbaar is. Dit wordt pas gewogen na het slachten, en hieruit bepaald de slachter het gewicht - een percentage botten, en daar wordt de slachtprijs uit berekend.
Dan gaat er ook nog een +- 165/180 euro slachtkosten vanaf.
Wij hebben nóóit paarden die 200 euro waard zijn in slachtprijs. Dit ligt momenteel veel lager.

Een forse tinker(voorbeeld waargebeurd) weegt max schoon a/d haak : 300 kilo
300 x 0.80 ct = 240 euro - 165 slachtkosten(in nijkerk) = € 75
Reken maar uit als je paard schoon a/d haak 400 zou wegen(dat wegen haflingers,fjorden en tinkers niet...) maar dan kom je alsnog op een zeer lage prijs uit,

Met slachtgewicht gaat er minimaal 1/3e vanaf,hoofd..botten en onderbenen...dat was de berekening ;)
Niet dat er maar 1/3e bruikbaar is...het is altijd afwachten wat het uiteindelijke gewicht is...voor het gemak wordt er,na schatting, dus alvast 1/3e weggerekend.

Er zijn natuurlijk nog meer dingen waar rekening mee gehouden moet worden zoals idd slachtkosten,transport en wordt het vlees goedgekeurd of niet.Ik heb de berekening simpel gehouden zodat het overzichtelijk is...natuurlijk is het uiteindelijke gewicht pas duidelijk na het uitbenen.
Wat je contant overhoud,na aftrek van alle kosten is nog minder en als je pech hebt...moet er zelfs geld bij :+

Een paard wat voor slachtprijs voor het leven verkocht wordt is zo makkelijker uit te rekenen,je zal altijd wat meer betalen dan wat de eigenaar er uiteindelijk voor de dood voor zou krijgen.

E300,- lijkt mij dan ook een reëel bedrag...koop je hem op het abbatoir weg dan zit je waarschijnlijk op minder dan de helft ;)

De prijs die de eigenaar er nu voor wil hebben is iig niet reëel maar waarschijnlijk gaat hij ervan uit...
"De prijs van een paard is:geslacht gewicht + wat een gek ervoor overheeft"

Het is voor de TS van belang dat zij een max prijs in haar hoofd heeft,de eigenaar weet dat zij het paard graag wil.Kunst van de TS om zakelijk te blijven...als de eigenaar er dringent vanaf wil (slacht ) dan krijgt hij er en habbekrats voor en zal hem dan ook liever particulier verkopen.
Zakelijk spelletje dus...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:50

Ah op die manier!
Dan zijn we het met elkaar eens. Maar jouw bedrag klopt van geen kant... :P

Geld bijbetalen laten wij niet doen in Nijkerk.... Dus daar zit je iig al goed.
Een shet bijvoorbeeld levert ons niets op.. dat kost ons geld.. maar dit verhalen wij niet op de eigenaar. :n

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:52

Je begint natuurlijk al met het bekijken van het paard om een schatting van het gewicht te maken...aangezien ik het paard niet gezien heb,heb ik maar een natte-vinger gewicht gegeven.Kans is als ik een recente foto zie het bedrag zelfs gehalveerd mag worden :+

Scheeld nogal of een paard 500kg of 350 kg levend geschat gewicht is....als het paard voor leven verkocht gaat worden dan he ;)

Netjes trouwens dat ze in Nijkerk geen kosten berekenen aan de eigenaar als het bedrag in de min komt.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:01

Hier in de buurt een paardenslachter die een goede prijs geeft. :j

75 euro is natuurlijk een lachertje! Zou me ook zwaar beledigd voelen. ;)

Ik zou 400 a 500 euro bieden en that's it!

Succes!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:05

MamboBeach schreef:

Succes!

Ligt eraan wat het paard weegt... ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:17

Zoals ik al zei, een flinke knoepert van een tinker.. 300/ max. 350 geslacht gewicht.. ;)
Een belg : 400 max. 450 geslacht gewicht.
Je komt niet over de 450/500 kilo heen met geslacht gewicht...

Dit zijn echt geen grote gewichten hoor...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:00

Tinky12 schreef:
MamboBeach schreef:

Succes!

Ligt eraan wat het paard weegt... ;)

Dat begrijp ik uiteraard, maar 75 euro is heel weinig hoor! ;) Er wordt hier 'gelukkig' meer gegeven. Ligt er natuurlijk ook aan wat ze met het vlees doen enz.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:02

Mij zou het niet interesseren of ik 75 euro krijg of 300...
Mijn paard is dood dan.... je brengt je paard toch niet weg voor het geld... :n

En tsja de ene slager verkoopt het voor meer geld dan de ander. :)
De ander interesseert het geld niet, en verdient er weinig aan, en eigenaar krijgt ook weinig. :)

Voor een shetlander krijg je bij ons niets.. dat kost ons geld ;)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:03

In dit geval was de prijs belangrijk omdat de eigenaar zoveel mogelijk geld in handen wil ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:04

Tinky12 schreef:
In dit geval was de prijs belangrijk omdat de eigenaar zoveel mogelijk geld in handen wil ;)

Dan moet je ze levend op transport naar Belgie doen :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:14

Ook een optie :+

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:15

Daarom zeg ik ook eerlijk dat er wel slachthuizen zijn die meer dan 75 euro geven. ;)

Jolliegirl, dat jij het niet belangrijk vindt wil nog niet zeggen dat een ander dat dan ook niet vindt. :)

Er zijn gelukkig slagers die een hogere prijs willen geven en niet over het verdriet gaan verdienen van de eigenaar... En nogmaals, waar het vlees naartoe gaat is ook belangrijk, dat bepaalt ook de prijs!

TS, ik hoop dat je er uit komt in elk geval! :j

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:16

Bied 500, meer is ze gewoon niet waard. 1000 Euro is al teveel geld. Ga tot max 750 eur (Voor het gevoelsmatige puntje) ofzo..

lovesnico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:17

400 euro is idd erg weinig ik heb zelf een veulen gezond gekocht van meer dan 400 euro met stamboek en goede papieren. En vin 1000 euro idd een schappelijke prijs voor een haflinger die al bereden is.!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:20

Vienna2007 schreef:
Bied 500, meer is ze gewoon niet waard. 1000 Euro is al teveel geld. Ga tot max 750 eur (Voor het gevoelsmatige puntje) ofzo..

hier ben ik het helemaal mee eens, meer is echt belachelijk

Main

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 21:02

De eigenaar gaat er nog over nadenken zei hij, hem wel even vertelt dat de paardenmarkt plat ligt en hij er niet veel van moet verwachten. Hij heeft zelf totaal geen verstand van paarden en waarde ervan.. Puur kwestie van geld ruiken denk ik...

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:04

Wat wil jij er zelf voor geven dan??
Echt de slachtprijs vind ik onzin voor een dier wat verders nog wel gezond is en enkelt bevangen is geweest.
Als hij met een redelijke prijs komt zou ik het doen :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 07:48

shilady schreef:
Echt de slachtprijs vind ik onzin voor een dier wat verders nog wel gezond is en enkelt bevangen is geweest.

Bevangen zijn is niet zomaar iets,het ligt eraan wat de oorzaak is (geweest) en wat de schade is die de voeten hebben opgelopen.Puur zakelijk gezien vind ik zo'n paard niet eens interessant meer,zou ik er niet eens naar gaan kijken.

Voor de TS ligt het in dit geval anders omdat ze een emotionele band heeft met het dier en bereid is de eventuele toekomstige consequenties te dragen van een bevangen paard.
Daarbij is het paard ook niet correct aangereden als ik het begrepen heb,ook dit verminderd de waarde van het paard.

Lovesnico...een gezond veulen met een goed papier is een ander verhaal dan dit paard.Appels en peren vergelijken...als het veulen bevangen was geweest had je hem ook niet voor deze prijs gekocht en wellicht laten staan.

TS...veel succes hoor :)

Main

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 07:53

Tinky12 schreef:
TS...veel succes hoor :)

Dank je wel!
Ik hou jullie hier op de hoogte van de ontwikkelingen!

@ Shilady: Wat ik er zelf voor wil geven is volgens mij wel bekend geworden in dit topic. Ik heb een grote emotionele band met het paard, maar ik ga hier geen bedragen noemen omdat ik niet weet of de eigenaar bokt ook kent.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 08:24

Verstandig...je hebt hier wat bedragen gehoord wat met reëel vind en daaruit kun jij een conclusie trekken.Dat moet je zeker voor jezelf houden,gaat verder niemand wat aan.Dat is tussen jou en de eigenaar ;)