vraag over de hoeven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GittekeZ1

Re: vraag over de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 04:51

Lekker er af
Na verloop van tijd worden de hoeven beter dan ze geweest zijn
Alleen klopt het dat met een ijzer er vaak meer afdruk is in de beweging
dit hoeft niet bij ieder paard van toepassing te zijn

Nog een bij koment voor deel met de winter voor de deur
zonder ijzer lopen ze beter in de sneeuw

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 12:08

nou de hoefsmid is vandaag geweest maar we hebben samen besloten om hem toch nog even op ijzers te houden en over tijdje gaan we proberen om de ijzers achter eraf te laten.
Omdat mijn pony bij z'n oude eigenaar niet zo goed is bijgehouden en waarschijnlijk ook een ontsteking heeft gehad in z'n hoef laten we het nog even zo..

iedereen bedankt voor jullie reactie

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:39

Waarom hou je de ijzers er nu aan en ga je het later proberen? wat is er nu anders dan straks?

Ik zou beginnen met de achter ijzers eraf halen :) Maar je moet het echt zelf weten, ik ben geen hoefsmid. Maar ik geloof eerlijk gezegt niet dat jou hoefsmid jou eerlijk beantwoord zonder zijn portemonnee in gedachte.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 12:46

Millanka schreef:
Waarom hou je de ijzers er nu aan en ga je het later proberen? wat is er nu anders dan straks?

Ik zou beginnen met de achter ijzers eraf halen :) Maar je moet het echt zelf weten, ik ben geen hoefsmid. Maar ik geloof eerlijk gezegt niet dat jou hoefsmid jou eerlijk beantwoord zonder zijn portemonnee in gedachte.

Hij had uitgelegd dat ze het nu nog niet aan kunnen omdat er ook een ontsteking in heeft gezeten en ze zijn gewoon heel zwak op dit moment en jij is bang dat hij kreupel gaat lopen.
Ja en ik heb er ook de balle verstand niet van :)
dus vandaar dat ik dacht laat ik nog maar even luisteren want zijn zool is ook heel dun

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:50

ik wou dat ik kon zeggen zonder ijzers, maar door slechte hoefverzorging bij vorige eigenaar kan ze helaas niet zonder. er zaten hele erge scheuren in toen ik haar kocht. nu staat ze weeer mooi op de hoeven maar het blijven zwakke plaatsen waar de scheuren zaten.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 12:59

kinel schreef:
ik wou dat ik kon zeggen zonder ijzers, maar door slechte hoefverzorging bij vorige eigenaar kan ze helaas niet zonder. er zaten hele erge scheuren in toen ik haar kocht. nu staat ze weeer mooi op de hoeven maar het blijven zwakke plaatsen waar de scheuren zaten.

Ja indd dat heb ik dus ook

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:04

Ik zie dat je al een beslissing hebt genomen. Wellicht, als het in je achterhoofd blijft spelen, heb je wat aan de informatie over natuurlijk bekappen. Dit juist voor paardjes die van ijzers af moeten of nog nooit ijzers gehad hebben. Er zijn verschillende methoden natuurlijk; PaardNatuurlijk, www.marcokrul.nl, pete ramey etc. Veel succes met je paardje!

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:49

Mijn laatste tip, zelf ook goed inlezen, en vooral ook een beetje je eigen gevoel volgen. Veel mensen geven je veel verschillende adviezen, maar uiteindelijk moet je je doen waar jij je het beste bij voelt :) als jij het gevoel heb dat de hoefsmid wel gelijk heb, dan moet je gewoon doen wat je gevoel je ingeeft!

Maar wel even echt, als die ontsteking een tijdje terug is, gaat die hoef echt niet meer genezen zijn over 2 maanden dan over nu. Daarnaast is een hoefijzer lang niet altijd bevorderlijk voor de hoef, en je paard zal sowieso wel wat gevoelig lopen, de hoeven moeten er aan wennen om zelf weer in contact met de grond te komen ;)

kianzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:44

ijzers zijn ook niet alles, zou het gewoon proberen! Als de hoeven toch te snel slijten (want niet echt gebeurd in de bak) kan je altijd nog de ijzers alsnog er op zetten...

lovesofenzor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 23:33

Vast wel, mochten de hoeven toch te snel slijten dan kan je er altijd nog hoefijzers onder zetten. Informeer wel even bij de hoefsmid.

bianca0988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:55

gewoon proberen!
ik heb men haf wel op ijzers (alleen voor)
op advies van dierenarts!
omdat ze tijd neit lekker liep!
ma als je zonder ijzers kan zou ik het gewoon doen.
wat de meenste zeggen vraag gewoon even de hoefsmit

hiempie3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 13:55

Toen ik de mijne kocht een jaar geleden stond ze op ijzers. Ik heb deze er niet meer onder laten zetten aan het begin brokkelde het wat maar nu gaat het prima,als ik over de weg ga zorg ik er voor dat ik alleen stap op het asfalt anders slaan de bonken er uit. Volgens mijn hoefsmid die om de 10 weken komt ziet het er keurig uit en beslaan de meeste hoefsmeden standaard om hun eigen zakken te vullen . Dus gewoon proberen en zeker een half jaar volhouden om het resultaat te kunnen zien.

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:39

Het kan zeker. Zou het gewoon proberen en kijken hoe je paard er op reageert.
Mijn paarden hebben in de winter ook geen hoefijzers. Omdat ze dan veel minder gereden worden en ze staan 24/7 buiten. En ik rij altijd buiten met hun, ik probeer ze dan altijd op een zachte/gladde ondergrond te laten lopen. Dus niet op een pad met allemaal steentjes, dat doet pijn bij hun. Daar moet je voor uitkijken dan, merk je vanzelf.