Zidore schreef:zonde dat dat type eigenlijk gewoon aan het verdwijnen is in Nederland!
Ik vind zelf het moderne type schitterend, maar ik vind ze ook niet altijd geschikt als 'rustige kinderpony' en dat was met het oude type vaak wel (meer) vond ik. Die waren zo koelbloedig dat je er boven,onder,op,voor kon gaan hangen en dan nog stonden ze te slapen. Als ik zie wat er nu af en toe aan 'hete hafjes' rondloopt.. dan is dat meer een pittig paard dan de oude robuuste haflinger...
dat klopt dat ze meestal pittiger zijn maar het hangt ook af van wat je zelf wilt natuurlijk. ik moet ook wel zeggen dat ook de klassieke haflinger niet altijd zo geschikt is voor kinderen das een fout die vaak gemaakt word.tis niet omdat ze er vaak schattig uit zien en de naam pony hebben dat het voor kinderen is. mijn haflinger is namelijk net zoals vele een koppigaard met een toch wel stevige nek dus die gaat als het hem niet zint als een lammetje achter een kind aanlopen. Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen. maar koelbloedig zijn ze inderdaad wel.