Waar is de klassieke haflinger naartoe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Aaronliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 13:54

Balou_k schreef:
Ik heb mijn pony nu net 9 jaar van Duitse bloed.. Erg 'barok' type en lekker fors.. Foto's in mijn profiel, naar wat ik weet is dat Duitsland nog steeds ouderwets durft fokken!

knappe haflinger hoor die duitse die ziet er lekker stevig uit :)
ik zie het al als een kleine troost! al is je paard 9 en kan het in duitsland al wat veranderd zijn. altahns ik hoop van niet :p

loonew

Re: Waar is de klassieke haflinger naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:23

@ Morganya Oo ging er vanuit dat ze daar vandaan komen haha heb niets verstand van hafs heb hem en had een moderne hengst van de zelfde eigenaar helaas is de moderne op 5 jaar overleden omdat eigenaar niet de goede zorgen had gepleegt en wij te laat waren !

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:37

zonde dat dat type eigenlijk gewoon aan het verdwijnen is in Nederland!
Ik vind zelf het moderne type schitterend, maar ik vind ze ook niet altijd geschikt als 'rustige kinderpony' en dat was met het oude type vaak wel (meer) vond ik. Die waren zo koelbloedig dat je er boven,onder,op,voor kon gaan hangen en dan nog stonden ze te slapen. Als ik zie wat er nu af en toe aan 'hete hafjes' rondloopt.. dan is dat meer een pittig paard dan de oude robuuste haflinger...

Aaronliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 14:43

Zidore schreef:
zonde dat dat type eigenlijk gewoon aan het verdwijnen is in Nederland!
Ik vind zelf het moderne type schitterend, maar ik vind ze ook niet altijd geschikt als 'rustige kinderpony' en dat was met het oude type vaak wel (meer) vond ik. Die waren zo koelbloedig dat je er boven,onder,op,voor kon gaan hangen en dan nog stonden ze te slapen. Als ik zie wat er nu af en toe aan 'hete hafjes' rondloopt.. dan is dat meer een pittig paard dan de oude robuuste haflinger...

dat klopt dat ze meestal pittiger zijn maar het hangt ook af van wat je zelf wilt natuurlijk. ik moet ook wel zeggen dat ook de klassieke haflinger niet altijd zo geschikt is voor kinderen das een fout die vaak gemaakt word.tis niet omdat ze er vaak schattig uit zien en de naam pony hebben dat het voor kinderen is. mijn haflinger is namelijk net zoals vele een koppigaard met een toch wel stevige nek dus die gaat als het hem niet zint als een lammetje achter een kind aanlopen. Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen. maar koelbloedig zijn ze inderdaad wel.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 15:31

Ik vind haflingers helemaal geen kinder pony's. := De moderne en de ouderwetse allebei niet. :')

Ik heb zelf een haflinger merrie van 7 jaar. Ik vind haar er een beetje tussen inzitten. Zo vind ik ze ook het leukst. De haflinger worden steeds moderner en dat vind ik zelf heel erg jammer. Die mooie brede speknek, die mooie ronde billen en de grote brede kaken worden er helemaal uitgefokt.
Ik zou het beter vinden als ze bijvoorbeeld net als bij de tinkers het stamboek op delen in modern en ouderwets/klassiek.

Mijn hafje.
Afbeelding

Aaronliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 15:45

joliene schreef:
Ik vind haflingers helemaal geen kinder pony's. := De moderne en de ouderwetse allebei niet. :')

Ik heb zelf een haflinger merrie van 7 jaar. Ik vind haar er een beetje tussen inzitten. Zo vind ik ze ook het leukst. De haflinger worden steeds moderner en dat vind ik zelf heel erg jammer. Die mooie brede speknek, die mooie ronde billen en de grote brede kaken worden er helemaal uitgefokt.
Ik zou het beter vinden als ze bijvoorbeeld net als bij de tinkers het stamboek op delen in modern en ouderwets/klassiek.

Mijn hafje.
Afbeelding

idd het opdelen van het stamboek is indd een goed idee, helaas kunnen wij daar zelf niet voor zorgen :(

irishoekman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:03

Ik ben het helemaal met je eens! Ik heb zelf ook nog zo'n lekkere brede haflinger! En vind de "nieuwe" minder mooi, maar dat is mijn mening.

ps. Hoe moet ik een foto versturen? Wil mijn haflinger laten zien.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:05

Ik heb hier ook een mooie ouderwetse dame in de wei staan, van 17 jaar inmiddels. Een Wempire x Altjo vd Kenterstreek. Ik wil heel graag nog een veulentje met haar fokken, volgend jaar waarschijnlijk, maar dan wel de ouderwetse kant op (voor eigen fok). Ben nog op zoek naar een hengst die haar kan verbeteren, maar wel het ouderwetse behoud!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:08

Hier ook een redelijk ouderwetse haf van 6 jaar. Die ik overigens gekocht heb als 'richting luxe'. Hij is alleen wat uit gaan zwaren in de afgelopen jaren :+
Ik vind het ook jammer dat het ouderwetse verdwijnt. Het hele oude tank-type vind ik niet altijd even mooi.
Maar een mooie, barokke, ronde bouw, met voldoende beweging vind ik schitterend.
Een splitsing zou inderdaad niet zo verkeerd zijn.

Mijn haf afgelopen winter: http://img824.imageshack.us/img824/8166/img3142x.jpg

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:09

Ik ben het er wel mee eens dat er iets mee zou moeten gebeuren. Het zou echt jammer zijn als er over 20 jaar niet meer zulke billen-haflingers rondlopen! Ik rijd een wat meer klassiekere (11 jaar) en een wat luxer type (4 jaar) en ik vind ze allebei leuk. Het hele strakke, pony-achtige van de luxere types vind ik niet altijd mooi, maar de hangbuiken van de klassiekere types ook niet. Dus beiden heeft wel voor en nadelen. Alhoewel ik die billen altijd wel lekker vindt, én die brede rug. Daar heb ik zonder zadel op leren galopperen, en daar kan niets tegenop!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:09

Hier een ouderwetse ruin en merrie staan.Beide 6 inmiddels.Zou niet anders willen :-)
Vind ze nog steeds het mooiste!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:10

Ik vind dat je van beide types mooie hebt!
zelf vind ik dat de kleur al heel veel zegt, haflingers met witte buiken vind ik vaak al een stukje minder als een mooie donkere haf!

Als je op de haflingerdag kijkt zie je veel verschil in type!
Maar ik kan niet zeggen wat ik nou mooier vind! denk dat ik beide vind als ze maar goed in conditie staan (en dat scheelt al een heel stuk!)!

Verder word het ook op de keuring gevraagd!
Hoe smaller hoe mooier, en hoe hoogbeniger hoe beter!

edelgold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:02

Aaronliefde schreef:
joliene schreef:

idd het opdelen van het stamboek is indd een goed idee, helaas kunnen wij daar zelf niet voor zorgen :(

Tot 1988 werden de haflingers gekeurd in het lichte klassse en de zware klasse

Om het klassieke type te houden kan de KVTH als het mogeijk is de haflingers keuren in modern en klassiek type.maar dit is niet haalbaar.,omdat het stamboek aangesloten is bij de internationale vereniging van haflingers'.
De KVTH gaat met de tijd mee en dat is een modern ,sporttype.
Wij hebben een merrie v. Allacher die heeft een mooi type.
Er is in het verleden ook arabisch volbloed ingefokt .de haflo"s die hadden ook een mooi type.,maar dat kan niet meer ,.De haflingers moeten nu zuiver van ras en bloed zijn.

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:42

Maar die moderne zijn wel allemaal arabisch gemixt er is dus iets niet helemaal eerlijk gegaan! Ik vind dat een haf een haf is of ze nou dik dun of modern zijn ze zijn alle uniek Tuurlijk maar er mag geen onderscheid worden emaakt ben zelf met fell Ponys bezig en vind daar ook steeds meer luxere in! Er word hier geen onderscheid on gemaakt want een fell is een fell en ik zelf heb de echte engelse! Maar ze zijn dus vernederlands in de jaren erg jammer want ze lijken steeds kleiner te worden!

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:40

loonew schreef:
Maar die moderne zijn wel allemaal arabisch gemixt er is dus iets niet helemaal eerlijk gegaan! Ik vind dat een haf een haf is of ze nou dik dun of modern zijn ze zijn alle uniek Tuurlijk maar er mag geen onderscheid worden emaakt ben zelf met fell Ponys bezig en vind daar ook steeds meer luxere in! Er word hier geen onderscheid on gemaakt want een fell is een fell en ik zelf heb de echte engelse! Maar ze zijn dus vernederlands in de jaren erg jammer want ze lijken steeds kleiner te worden!

Dat is dus niet waar. Ze zijn gewoon zuiver haf, niks geen arabisch bloed. Afghan was al een moderne haf van type en die is tenminsten 50 jaar geleden geboren.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:25

Wat ik wel typisch vind is dat er in het fjorden gedeelte net zo'n topic loopt, en dat er in dat topic vrijwel precies hetzelfde gezegd wordt.
Zelf vind ik de ouderwetse ook veel leuker, bij fjorden ook trouwens. Modern is prima, maar het zou zonde zijn als die de ouderwetse verdringen.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:27

Precies alle rassen willen ze moderner maken. Zo jammer. ^)

xDirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:33

Ik ben zelf ook ontzettend lang op zoek geweest naar type TANK, maar helaas, waren ze allemaal luxe.
Ik heb absoluut geen interesse in een luxe haflinger, veel te slank.
Ik HOOP dat ik ooit nog mijn TANK tegen kom <3

Aaronliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 20:41

xLoesje schreef:
Ik ben zelf ook ontzettend lang op zoek geweest naar type TANK, maar helaas, waren ze allemaal luxe.
Ik heb absoluut geen interesse in een luxe haflinger, veel te slank.
Ik HOOP dat ik ooit nog mijn TANK tegen kom <3

ik hoop het ook voor jou! al word de kans wel steeds kleiner.
ik vind het jammer dat ik zo ene mooie tank heb maar hij zich niet meer kan voortplanten ^^ hij zou anders wel mooie kindjes gemaakt hebben tankbabys ^^

Aaronliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 20:42

loonew schreef:

voor hoeft er ook niet perse een onderscheid maar het zou er mss wel voor zorgen da de klassieke niet verdwijnt :)

Aaronliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 20:46

irishoekman schreef:
Ik ben het helemaal met je eens! Ik heb zelf ook nog zo'n lekkere brede haflinger! En vind de "nieuwe" minder mooi, maar dat is mijn mening.

ps. Hoe moet ik een foto versturen? Wil mijn haflinger laten zien.

je kan een foto in een topic uploaden dmv een uploading site vb picturepush en dan moet je de link die je krijgt hier kopieren en plakken als je je foto via blaaderen hebt aangeklikt en geupload.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:48

Het wordt gevraagd op keuringen omdat ze idd meegaan met wat er in het hoofdstamboek wordt besloten :j . Moet zeggen dat ik de moderne haf mooier vind. Rijdt er zelf meerdere :j en nee dat zijn echt geen iele welshpony's dat is een kwestie van spieren trainen.

http://lh4.ggpht.com/_9PZSrydsm1s/THUu1wHLK5I/AAAAAAAAIzI/JfVFBYG1P-c/_MG_8296-border.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-R6Se6sIXIoE/Ti14vBqB7-I/AAAAAAAAA4o/pyCwjVoPlNw/s576/Damella%252520007.jpg
hier moet nog veel meer bespiering op maar dat is een kwestie van trainen gezien het beestje 3 is :)

Aaronliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 20:50

xAlice schreef:
Wat ik wel typisch vind is dat er in het fjorden gedeelte net zo'n topic loopt, en dat er in dat topic vrijwel precies hetzelfde gezegd wordt.
Zelf vind ik de ouderwetse ook veel leuker, bij fjorden ook trouwens. Modern is prima, maar het zou zonde zijn als die de ouderwetse verdringen.

ik denk idd ook dat er veel "oer rassen" gemoderniseerd worden. maar ik vraag mij af waarom zou je van bv een haflinger een slank paard willen maken ? dan kan je toch evengoed een ras kopen wat van naturen slank gebouwd is

Aaronliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 20:53

Yvank_ schreef:
Het wordt gevraagd op keuringen omdat ze idd meegaan met wat er in het hoofdstamboek wordt besloten :j . Moet zeggen dat ik de moderne haf mooier vind. Rijdt er zelf meerdere :j en nee dat zijn echt geen iele welshpony's dat is een kwestie van spieren trainen.

http://lh4.ggpht.com/_9PZSrydsm1s/THUu1wHLK5I/AAAAAAAAIzI/JfVFBYG1P-c/_MG_8296-border.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-R6Se6sIXIoE/Ti14vBqB7-I/AAAAAAAAA4o/pyCwjVoPlNw/s576/Damella%252520007.jpg
hier moet nog veel meer bespiering op maar dat is een kwestie van trainen gezien het beestje 3 is :)

de bovenste vind ik nog wel mooi maar de onderste vind ik minder maar je kan er idd wat aan doen door te trainen. de bovenste vind ik overigens eentje die tussen luxe en klassiek zit voor zover ik kan zien heeft die nog meer een haflinger hoofd als de klassieke en die heeft ook nog wat de diepere hals

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:57

De bovenste heeft juist een modern hoofd :j heeft ze ook een 9 voor. Is overigens een elite merrie met 81 punten. En daar is klassiek zeker niet gewenst :n

De onderste is er een dochter van als je die over een paar jaar ziet zal ze ook een stuk voller zijn.