haflinger met buitenrit moeilijk te stoppen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elinee14

Re: haflinger met buitenrit moeilijk te stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:00

hier heb ik der nog zo'n 1tje (:.
als ik alleen naar buiten gaat staat ze te dribbelen en wil alleen maar hard en krijg ik der moeilijk terug, en als der een ander paard bij is , is ze opeens zo rustig ze is dan heel erg ontspannen en schrikt nergens van. in de bak is dat weer anders in de bak is ze altijd een monster :), dan gaat ze heletijd trekken en hangen en bit vast pakken en rennen, maar daar word aan gewerkt dus hoop dat het nog goed komt :)

hiempie3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 22:02

Bedankt voor alle reacties! Ben nu ook veel overgangen aan het oefenen met les het gaat goed komen.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:10

Hahahahaha wat ontzettend herkenbaar! Mijn 8 jarige kan er ook wat van! In de bak niet vooruit willen en buiten een raket! En niet goed te stoppen, doet ze uiteindelijk wel hoor. Ik probeer veel verschillende tempo's te rijden dan blijft ze nog redelijk in de hand. En voorop rijden gaat ook beter dan achterop. Is nogal lastig te oefenen in de bak omdat daar het probleem is dat ze bij ho ook direct stil staat maar buiten heb ik een totaal andere pony! Die haffies toch!

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:49

Oja daar heeft de mijne ook een handje van :=
Voorheen zette ik altijd meer druk op de teugels maar daar gaat ze
als een gek tegenin dus ik houd gewoon normaal contact, sluit mijn hand
en adem even heel diep uit(zo ontspan ik zelf, en zet ik niks vast)..
Soms rijd ik haar ook wel even van achter naar voor, dus even die motor aanporren,
en dan met mn hand opvangen dan laat ze los, want de mijne zette altijd haar kaken vast :\
en kan ik der weer rustig terugnemen.

En natuurlijk even rustig praten of toespreken dat ik ook nog wat te zeggen heb (ligt aan de situatie).

Of ik het helemaal goed verwoord heb, is maar de vraag..
ik weet iedergeval hoe ik de mijne op zo'n moment trekken en plukken terug moet krijgen..
en dat heeft heel lang geduurd..

Maar nu ben ik haar ook meestal voor :)

Kyaral

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:05

Wel grappig, echt een haflingertrekje dus

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:21

Mijn verzorghaf heeft er niet echt last van, alleen op het strand eigenlijk :) Vaak voel ik al als hij er vandoor wilt gaan of wilt gaan bokken en dan heb ik hem met een klein rukje of een "hoooo, rustig aan". al terug. Heb dan wel dat ik bij het buitenrijden een galopje uitstel als ik merk dat hij er echt hard vandoor wilt gaan :)

xKatayoun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:33

Hier ken ik dr nog zo eentje.
In de bak is het alleen maar etterbakken, bokker & steigeren enz..
Maar in het bos is mevrouw heel erg braaf...
Totdat we gaan galopperen, ;s
Dan is ze niet te houden & krijg ik er bijna niet terug.. >.<

illiexdonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:21

hoi

Hier nog een ...kruising haflinger/tinker.. reuze sterk in bos en lekker racen met bokken erbij.. ik heb nu een bokkebit en dat gaat heel goed ik hoef niet sterk te zijn en hij kan niet sterk worden 8-) . In de les is het een lief paardje iedereen denkt ach die lieverd doet niks <3 . Daarbij heeft hij ook nog een groot bit nodig maat 16.5.
Als het voor je eigen en anderen hun veiligheid is moet je zorgen dat hij direct terug te halen is.
:o

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:30

Mijn ex-hafje was eerder moeilijk vooruit te krijgen dan te stoppen :o

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:58

Mijn Hafje heeft buiten soms ook last van teveel looplust. Als het vervelend wordt, doe ik een of meer ritjes heel rustig aan, heel veel stappen. Dan weet ze weer dat buitenrijden niet alleen maar crossen betekent.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 22:00

Mijn Haf werkt graag, maar is wel heel goed te controleren. Ik kan haar (ook buiten) vrij gemakkelijk op mn zit terug rijden. In de bak werken we ook altijd veel met tempowisselingen, misschien komt het daardoor...of het is gewoon geen echte haf....

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:57

Wat voor een bit hebben jullie?

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 10:16

Heeft mijn haflinger ook. In de bak eerder sloom dan snel, buiten eerder snel dan sloom. Ik heb in de bak veel overgangen geoefend en met mijn stem gewerkt, het gaat nu gelukkig al wat rustiger in het bos. :) Ik rijd trouwens wel bitloos, ook buiten, omdat ze bij het bit haar tong er telkens overheen doet, en zelf rijd ik zowiezo niet vaak met bit. Als Sita voor moet lopen in het bos is het een bange haf, maar zodra ze achter een ander paard loopt is het ineens de stoerste van allen! :')

Kyaral

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:24

Ik heb een pelhalmbitje voor buiten en de cross en met "gewoon" rijden een dubbel gebroken trens.

wannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:26

Ook ik herken dit probleem.
Meestal is mijn Haflinger Ninja rustig en braaf maar als ze klierderig is, vooral als ze geprikt wordt door vliegen en dazen, wil ze het wel een op een racen zetten. Ze maakt zich dan kort en sterk, bolle rug en probeert achter het bit te lopen en dan zoef.......daar gaan we in een hobbelige en zeer oncomfortabele galop.
Als ik nog zo snel kan reageren probeer ik haar op de volte te zetten, wat nog lang niet gemakkelijk is met deze dikke beer van 1.48.
Gezien ikzelf 53 jaar ben en niet dagelijks meer rij stap ik in het ergste geval even af, loop er naast tot ikzelf en zij weer rustig zijn en stap daarna weer op en kan dan zonder problemen weer verder rijden.
Gelukkig vertoont ze dit gedrag niet vaak maar als ze het wel doet, neem ik voor mezelf geen risico.
Ik rij alleen nog maar recreatief, Ninja loopt ieder weekend voor de wagen , in het verkeer is ze super braaf en verkeersmak.
Ik heb haar nu 11 jaar en kan er zo weer opstappen ook als ze langere tijd niet gebruikt is.
De echte dressuur ruiter zal het wel niet met mijn methode eens zijn maar voor mij werkt het zo prima !
Ik rij met een dubbel gebroken bit omdat ze in het verleden wel eens het bit tussen haar tanden wilde nemen.
Haflingers en die van mij helemaal, zijn super slim !

LoveCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:37

haflingereigen! ik had laatst met Ponykamp de 1ste buitenrit gemaakt sinds 7 maanden(ik heb hem pas 4 maanden maar hij heeft 2 maanden bij zijn oude baas op stal gestaan zonder beweging) we waren met een best grote groep en we kwamen ook bij een open vlakte waar iedereen ging racen. ik wou neit omdat ik het zelf een beetje eng vond. dus toen niemand meer ging dacht ik: dan ga ik even rustig een stukje galloperen! dus zo gezegd zo gedaan. maar wat bleek nou, mijn vriendin vond het leuk om stiekem achter me aan te komen en ze racte me voorbij. ik had veel moeite om mijn (alweer) 15jarige haflinger in te houden en op een gegeven moment leek het alsof mijn teugels braken! hij schoot keihard in rengalop de vlakte af! ik liet hem eerst even gaan omdat ik het zelf ook wel heel erg leuk vond maar mijn pony vond het blijkbaar leuk om dwars door de andere paarden heen te rennen! dus ik trok hem in een rondje en we stonden veilig stil! dus het is niet alleen jou Hafje die dat doet! XD

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:39

Hier nog zo'n eentje. Mijne is vooral in galop niet te remmen, draf gaat wel beter de laatste tijd. Als je er bij na denk is het natuurlijk best gevaarlijk in het verkeer.

mientjemies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 20:19

ik herken het die van mij gaat ook hard en is moeilijkte stoppen blijft gelukkig wel makkelijk te berijden in de galop kwa zit gaat niet hobbelen ofzo...

ellebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:29

Gisteren heb ik voor het eerst meegemaakt dat mijn haf heeeeeeeeeeel lang heeeeeeeeeeel hard wilde rennen. Neus in de lucht, vastzetten en keihard gaan met die banaan. Dat was in de bak, 't was een leuke (ahum) rodeo-show, alles was opeens eng en iedere wending was een reden om door m'n been te kruipen en keihard te gaan rennen *pfffff* ik zag eruit als een tomaat, zo rood hahaha...
Mijn fout is dat ik vaak de neiging heb om aan de teugels te gaan "hangen" om 'm te stoppen, maar dat werkt juist niet, dan hebben ze alleen maar een reden om dat bit aan te pakken en er tegenaan te gaan duwen (= harder rennen).
Wat wel werkt (maar hier moet ik echt op oefenen) is vast-los-vast-los, stemgebruik, je zit en vooral ook je been eraan houden, aan het werk zetten. Maar dit valt me nog niet mee op m'n 5-jarige puberende haf, die net heeft ontdekt dat ie sterke spieren krijgt welke ie ook heel goed tegen me kan gebruiken.. :+

wannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 15:45

Nou mijn haflinger uit mijn eerdere post is al 16 jaar en doet het af en toe nog steeds. /3
Omdat ze zich dan zo hard en sterk maakt kan ik moeilijk op haar inwerken.
Aan het bit trekken werkt inderdaad averechts. Hoe losser de teugel hoe sneller ze bedaard, maar het is toch vaak je eerste reflex om aan de teugels te gaan hangen als je paardje als een ongeleid projectiel wegschiet.
Ik heb wel eens in haar beginjaren gehad dat ze in de bak zo hard op de bakrand af ging dat ik niet wist of ze er nu overheen wilde gaan, rechtsaf of linksaf wilde gaan. En dan daarna nog even een noodstop, waardoor ik er alsnog na alle moeite om te blijven zitten, afval. En dan staat ze me verwonderd aan te staren waarom ik op de grond lig. %)

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 15:54

mijn haf is wat dat betreft erg wisselvallig. de ene keer gaat ze heel goed in alle gangen en de andere keer is ze niet te houden vooral in de galop. we rijden alleen maar buiten. ze is inmiddles 8 jaar en wel wat rustiger geworden. maar iedere rit is een verrassing. ze is wel niet gemeen en heeft nog nooit een stap verkeert gezet.

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 00:02

Hier nog zo een!
En als ik met iemand samen ga galoperen wilt meneer meteen crossen.
En geen denken aan dat het andere paard hem mag in halen!

wannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 08:25

Het blijven eigenzinnige paardjes, die Haflingers. En ze kennen hun kracht !

zondersokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 11:35

Ja mijn 15 jarige dot het ook buiten en vooral op het strand ik heb dan ook zeer veel moeite om hem terug te nemen. Ik vind de tips van anyway1 goed die ga ik proberen want mijn eerste reactie is toch ook om aan beide teugels te trekken (en los en weer) ga dat dus proberen met een te doen. Ik voel het vaak al in de draf dan gaat hij steeds sneller nu oefen ik dus door pas aan te springen in galop als de draf rustig, draaft hij niet rustig neem ik hem eerst terug naar stap. Overigens train ik dit beter zonder andere paarden erbij want als die gaan....

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:10

gistereen zo`n drie uur gereden en de 1e twee uur ging heel goed in aalle gangen. toen kwam er een stuk voor lekker even uit te stappen. daar krijgt die muts het weer eens in haar bol en stapt alsof ze een marathon moet lopen. dat zit natuurlijk nergens naar. stukje draven , maar nee hoorweer niet normaal rustig lopen. het was nog 1 km van huis en madam gaat over in rustiger tempo. zie dat zondersokken een hele goeie tip heeft. die ga ik ook uitproberen.