Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
EricPrast schreef:Een boomloos zadel op een paard dat net ingereden aan het worden is, vind ik ronduit een slecht idee. De druk wordt niet over de rug verdeeld en een groen paard heeft de spieropbouw nog niet om dat zelf goed op te kunnen vangen. Nou is daar nog overheen te stappen als de ruiter in kwestie 40 kilo weegt, maar dat lijkt mij hier niet het geval.
Ninx schreef:Over boomloos:
Tja, maar dan moet je een ruiter zijn met een extreem gebalanceerde zit...
En die zijn echt op 1 hand te tellen...
Zadel met boom is voor 9 uit 10 paarden de beste oplossing omdat de ruiter niet voldoende over een onafhankelijke zit beschikt.
unamie schreef:Ninx schreef:Over boomloos:
Tja, maar dan moet je een ruiter zijn met een extreem gebalanceerde zit...
En die zijn echt op 1 hand te tellen...
Zadel met boom is voor 9 uit 10 paarden de beste oplossing omdat de ruiter niet voldoende over een onafhankelijke zit beschikt.
Dus op een boomzdel kun je als ruiter gewoon lekker bubsen zonder dat het paard daar last van krijgt![]()
unamie schreef:@Ninx
Ik heb ondertussen toch al veel paardenruggen gezien van allerlei niveau's
En de ruggen van paarden die boomloos gereden worden zijn er doorgaans beter aan toe
dan die van paarden die met een boomzadel gereden worden
Vooral paarden die het moeten doen met een "budget boomzadel" zijn er qua rug vaak slecht aan toe..
Dit zijn mijn eigen waarnemingen en ervaringen!
schrikdraad schreef:Maar hoeveel boomzadels liggen goed?
Knellen niet zijn ergen of zijn niet te smal.Mogen niet bruggen en al die dingen.
Dat geeft ook geen mooie verdeling.
En heb je dan een paard met een niet standaard model ben je klaar.
De zadelmaker hier die geen boomloos kende van dichtbij was aangenaam verrast.
Mijn zadel past nu. Paard loopt totaal ontspannen. Dat zijn dan toch geen tekenen van pijn og ongemak.
En aantal jaren rijden zegt niet direct wat.
Ninx schreef:Er liggen denk ik HEEL VEEL boomzadels niet goed... Ik heb er 1 op maat moeten laten maken, en die laat ik zeer regelmatig controleren... Rib uit mijn lijf... maar ja, dan had ik maar geen paard moeten kopen... dure hobby
unamie schreef:Ninx schreef:Je zegt het hier zelf al...... 'budget'....
De Ts heeft geen geld voor een goed passend op maat gemaakt zadel
Dan zou het dus in dit geval een budget boomzadel worden
Daar gaat haar Brede/ korte haflinger niet blij van worden..
unamie schreef:Ninx schreef:Er liggen denk ik HEEL VEEL boomzadels niet goed... Ik heb er 1 op maat moeten laten maken, en die laat ik zeer regelmatig controleren... Rib uit mijn lijf... maar ja, dan had ik maar geen paard moeten kopen... dure hobby
Dat ben ik met je eens!
Zelf bezuinig ik ook nooit op een zadel (meestal was het zadel duurder als mijn paard)
Heel veel boomloze zadels liggen wel goed op probleem ruggen
Helaas is bij veel mensen een zadel een sluitpost
Heb je weinig geld en een paard met een probleem rug is een boomloos zadel imo de beste optie
Zeker voor het paard!
EricPrast schreef:unamie schreef:Een boomloos zadel op een paard dat net ingereden aan het worden is, vind ik ronduit een slecht idee. De druk wordt niet over de rug verdeeld en een groen paard heeft de spieropbouw nog niet om dat zelf goed op te kunnen vangen. Nou is daar nog overheen te stappen als de ruiter in kwestie 40 kilo weegt, maar dat lijkt mij hier niet het geval.Of een boomloos zadel!