Bestaan ze nog? Klassieke hengsten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Re: Bestaan ze nog? Klassieke hengsten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:55

Nee hoor, Star is in mijn ogen geen modern gebouwde hengst en toch heeft hij een 1e premie.

Stamboek kijkt ook naar andere dingen dan slanke "sportpony's", ze kijken ook naar beenstand en andere belangrijke zaken.
Ik zou daarom dus eerder voor een goede premiehengst gaan dan een 2e of 3e premie.
Want ziekte/slechte keuringsconditie is imo geen excuus.
Maitoba heeft mooie lange manen, maar grof beenwerk en een week kruis.
Ik zou dat niet graag willen zien bij een evt veulen. :)
http://www.kvth.nl/result/img/10-hk-hf/manitoba.jpg

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:00

http://www.haflingerstalimladris.nl/home.html heeft, vind ik , erg mooie hengsten. Altjo van de Kenterstreek is/ was van hun. Ik weet niet of die hengst nog leeft, dan zou hij nu 30 zijn. Die ken ik nog uit zijn veulentijd bij de fokkers.

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:05

@upendo, Manitoba was ingevallen vanwege het ziekzijn. Zo lijkt zijn kruis week inderdaad maar pak er eens foto's bij van een jaar eerder? De reden dat hij een 2e premie had vorig jaar heeft te maken met het wat groffere beenwerk en hals. Dit zijn wat klassieke aspecten.
Jep, Star heeft een 1e premie voor het leven. Maar dat is ook al weer even geleden. ;)

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:25

Star is op 25 jarige leeftijd pas voor het leven goedgekeurd,zolang is dat dus nog niet geleden. :)
Hij heeft al meer dan 1400 geregistreerde nakomelingen.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:50

Maar is wel gebaseerd over wat hij heeft gefokt door de jaren heen! Daarom 1e premie op afstammelingen.

@ upendo --->Ik bedoelde met 1e premie hengsten van tegenwoordig op de hk zelf!! Niet geprimeerd voor het leven of op afstammelingen!

Daarbij Star gezien zijn leeftijd vind ik hem dito eruit zien! In mijn ogen niet ouderwets voor een hengst met zo'n leeftijd en dekkingen die hem zeker nu tekenen ( en dat is terrecht voor zijn leeftijd)
Dan is een hengst als bijv midas hanja en manitoba veel groffer gebouwd en een stuk jonger. Deze hengsten hebben geen verplichte nakomelingen laten zien in NL dus op nakomelingen zijn ze nog niet geprimeerd.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:58

@ upendo ik snap wel wat je wat bedoelt jij pakt ook de oudere hengsten erbij die vroeger veel invloeden hebben gehad in de fokkerij.
Deze hengsten zijn idd 1e premie waardig om wat ze hebben bewezen en destijds ook hebben behaald.
Maar als de Ts naar de hengsten van nu zou kijken tm een jaar of 11 welke 1e premie waardig zijn op de hk dan zijn ze vrij modern gebouwd.
Wat ik dus bedoel te zeggen is dat in deze leeftijdklasses de hengsten met een 2e premie qua bouw wat ouderwetser zijn! en uiteraard zitten er ook hengsten bij met bemerkingen op het beengebruik en in de bouw.
Maar ook 1e premie hengsten hebben deze!

Zo kan een 1e premie hengst van tegenwoordig een 1e premie zelf behalen op extrieur maar op nakomelingen een 2a en andersom.
Wat ik dus bedoel is het extrieur van de hengst zelf op de hedendaagse hengstenkeuring.

man wat een verhaal maar hopelijk begrijp je nu wat ik bedoel ;)

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:14

ik denk ook dat ts naar het duits stamboek moet gaan kijken,denk niet dat ze hier in NL zal vinden wat zij zoekt.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:06

Wat vind jezelf TS?

Neem aan dat dit je eerste veulen is, dan word het alsnog gokken hoe het veulen uitpakt!

edelgold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:11

Een hengst van het klassieke type is Allegretto v. Altjo v.d. Kenterstreek.In zijn jonge jaren was hij een moderne hengst en is gefokt bij een bekende fokstal.
Hij is voor het leven goedgekeurd en zijn nakomelingen bewegen goed.
Wij hadden een veulen van hem,ze kon super bewegen maar het was wel een klassiek type met een braaf karakter.
Hij staat bij http://www.romarstallen.nl

Alfred van Braakzicht kan super bewegen en is klassiek van type met veel behang.

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:24

ashley1 schreef:
Strizzi v/d heksenketel misschien?

Ik geloof dat TS toch wat dichter bij huis zoekt. Strizzi staat in zeeland, en hij is officieel met pensioen. (al is hij voor geintreseerden nog wel beschikbaar)

Nyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:02

upendo schreef:
Ben ik helemaal met je oneens. :)

Star is bijvoorbeeld voor het leven goedgekeurd met een 1A-premie.

Voor het leven goedkeuren wordt gebaseerd op nakomelingen. De premie's op de hengstenkeuring door de hengst zelf. Voor het leven 1a heeft star dus aan zijn nakomelingen te danken.

ElCid schreef:
http://www.haflingerstalimladris.nl/home.html heeft, vind ik , erg mooie hengsten. Altjo van de Kenterstreek is/ was van hun. Ik weet niet of die hengst nog leeft, dan zou hij nu 30 zijn. Die ken ik nog uit zijn veulentijd bij de fokkers.

Altjo leeft nog, maar dekt al jaren niet meer. De enige dekkende hengst die ze hebben is Belair en die is alles behalve ouderwets.

edelgold schreef:
Een hengst van het klassieke type is Allegretto v. Altjo v.d. Kenterstreek.In zijn jonge jaren was hij een moderne hengst en is gefokt bij een bekende fokstal.
Hij is voor het leven goedgekeurd en zijn nakomelingen bewegen goed.
Wij hadden een veulen van hem,ze kon super bewegen maar het was wel een klassiek type met een braaf karakter.
Hij staat bij http://www.romarstallen.nl

Alfred van Braakzicht kan super bewegen en is klassiek van type met veel behang.

Ook alfred dekt niet meer
Laatst bijgewerkt door Nyx op 26-05-11 19:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:23

Nyx schreef:
upendo schreef:
Ben ik helemaal met je oneens. :)

Star is bijvoorbeeld voor het leven goedgekeurd met een 1A-premie.

Voor het leven goedkeuren wordt gebaseerd op nakomelingen. De premie's op de hengstenkeuring door de hengst zelf. Voor het leven 1a heeft star dus aan zijn nakomelingen te danken.

Jij zegt hier precies waar ik 2 post voor nodig had om het uit te leggen. :+

Dekt Alfred helemaal niet meer dan?

Ik vind Allegretto welke Edelgold voorstelde ook een goede optie voor de TS!!

Zo zien we allemaal maar weer dat er behoorlijk nog wat hengsten zijn in NL om mee te fokken als je geen luxe type wenst!

Nyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:29

Voor zover ik weet dekt Alfred helemaal niet meer. :n
Altjo ook niet meer. Er is even met de gedachte gespeeld om Altjo opnieuw aan te bieden op de hengstenkeuring een aantal jaren geleden, maar zo ver reizen komt hem niet ten goede, dus is er vanaf gezien.
Allegretto vind ik ook wel een optie :j De vraag is alleen waar die momenteel uithangt, want hij staat om de haverklap op MP :=

Wel grappig, Zowel Alfred als Allegretto zijn van Altjo :')

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:59

haha maar altjo bloed is ook sterk he! en hij heeft zich natuurlijk dikwijks bewezen!
Allegretto staat nu nog bij de stal welke edelgold als link gaf.
Hij stond idd ook te koop en te lease op mp zag ik!

Volgens mij heb ik Alfred op de hengstenlijst alleen niet gemeld zien staan als zijnde uit dekdienst!
Maar alfred voert ook arabisch bloed en dat is maar net wat de TS moet willen!

Hopelijk komt ze er nog uit na 2 pagina's vol ;)

@ ts als je je keuze hebt gemaakt horen we het graag :D

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 13:26

Iedereen ontzettend bedankt voor de vele, en ook uitgebreide reacties! Ik ga me even helemaal verder verdiepen en als ik er uit ben ga ik dat zeker melden :)
Ben echt superblij met jullie reacties, super allemaal!

Heb al besloten niet voor de hengsten van de Kymmelshof te gaan, omdat die niet meer natuurlijk dekken, en mijn voorkeur daar toch wel ligt.

Is er ook iemand die de hengst Ambach kent? Op de foto spreekt hij erg aan, maar wie weet is hij ook al wel te luxe 'in het echt', maar zou graag ervaringen van anderen horen voor ik de eigenaar bel om m te mogen bekijken ;)

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 20:56

Even een paar vragen over het hoofd gezien, sorry :) Het wordt inderdaad mijn eerste veulen bij deze merrie, maar het wordt niet haar eerste . Ze heeft er al een aantal van Marok rondlopen als ik het goed heb.

Verder was er nog de vraag wat ik met het veulen van plan was, ik wil het voor mezelf fokken, houden dus :)

Duits stamboek, heel leuk, Steinadler spreekt me vooral heel erg aan van de hengsten die hier genoemd zijn, maar ik spreek geen woord duits :o Dus dat is wellicht niet zo handig.

Zag in de advertentie van No limit dat er met de hengst gereisd wordt, dus daar ga ik ook even achteraan :)

Volgens mij heb ik nu wel alles verteld en beantwoord :)

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:30

Dan zou ambach idd ook een keuze kunnen zijn! Hengst heeft geweldige bewegingen.
Ik heb een zoon van hem gehad een geweldig dier groot 3 jaar (1m51) uit een kleinere moeder.
Wel was hij behoorlijk donker van kleur! Maar wel zuiver in manen en staart.
Ambach is niet voor nl goedgekeurd en dekt onder duits dekblok super luxe is hij niet! maar ook niet klassiek.
En de eigenaren zijn super aardig en je kan daar heel veel nakomelingen van hem zien op de paardenmelkerij.
Als je een nakomeling wilt zien van hem mijn site:
www.vantsteengoed.webklik.nl en dan even bij oude bekenden kijken.

Wanneer je kiest voor een hengst welke onder duits dekblok dekt ben je wel wat meer centjes kwijt dan wanneer je een hengst via de kvth kiest. ( ivm papier aanvraag via duits stamboek)

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 15:11

Ik ga denk ik toch eens bij Ambach kijken, en dat donkere vind ik juist een pré !! Dus dat is fijn :)

Wat voor waarde heeft duits papier in nl precies?

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:36

Hey,

Mijn merrie is een afstammeling van Ambach. Heb haar destijds gekocht bij Paardenmelkerij Sand, idd heel aardige mensen. Ze vonden mijn merrie op de keuring iig niet modern genoeg ( 2e premie), en aangezien jij ook niet een heel modern veulen wil fokken, zou Ambach miss. wel in jou straatje passen.

Weet niet wat je precies bedoeld met waarde van duits papier? Mijne heeft gewoon NL papier, en is ook gewoon opgenomen in stamboek op 3 jarige leeftijd. Alleen komen wellicht wat meer kosten bij kijken? mijna had die papieren al toen ik dr kocht dus ik zou dat verder niet weten.

staan wat rijfoto's in profiel, zal even kijken of ik een recente foto ( goede) foto kan vinden zonder zadel.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 21:45

No Limit is al genoemd heb ik gelezen, is een hengst met een onwijs goed/lief karakter, kan lekker lopen onder het zadel maar doet het voor de kar ook goed. Ik vind hem ook een klassieke hengst en goed aan de maat. Heb er zelf een veulen van 10 weken van lopen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 23:01

Is Haron van de Milt een optie?

Overigens heeft mijn Haflingermerrie zich recent niet natuurlijk willen laten dekken. Dus alsnog een hengst moeten zoeken die KI dekt. Staar je dus niet blind op natuurlijk dekken.