is het 'in' beweren dat haflingers kruisingen zijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:14

Word wel snel geroepen indd. Al ben ik van mening dat het niet is omdat het 'in' is maar vanwege onkunde. Met bailey ben ik zelf naar de keuring geweest. Ze is niet opgenomen in het stamboek omdat ze teveel arabische kenmerken had terwijl ze wel haflinger ouders heeft. Dus dat arabische bloed is van wat verder naar achter maar toch duidelijk aanwezig :j Te zien aan de bouw,kleur, alles eigenlijk.
Laatst bijgewerkt door Carliijn op 19-05-11 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:15

okee verkeerd terug geteld :+ Ik dacht namelijk ook 6,25 , Maar dat is inderdaad veel!
Klopt ze heeft wel een sjiek hoofdje en de kleur is ook een stukje donker! Maar mooi is ze wel :o

Carliijn

Re: is het 'in' beweren dat haflingers kruisingen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:16

haha ze is zeker mooi :)) Ze word overigens vaker vergeleken met een new forest als een haflinger :+

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:18

Haha, dat is wel grappig om te horen! wel de eer hoog houden he :P :+

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:22

Ik had vroeger als kind een echte kruising tussen een haflinger en een arabier.
Haflo-arabier noemden ze dat toen (misschien nog wel).
Het was een voskleurige pony met een stevige bouw en een heel cool karakter.
Maar je zag meer haflinger terug in de bouw en karakter, dan van de arabier.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:25

Ja klopt, heet nu gewoon Haflo dacht ik!

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:31

DDW1190 schreef:

haha ja ik doe mijn best ! :+ Als ze zeggen 'kijk die new forest' draait mijn hoofd 380 graden rond en krijs ik 'haflinger'! Zoiets heeft ongetwijfeld effect :j :')

Nyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:33

Bailey_4ever schreef:
DDW1190 schreef:

haha ja ik doe mijn best ! :+ Als ze zeggen 'kijk die new forest' draait mijn hoofd 380 graden rond en krijs ik 'haflinger'! Zoiets heeft ongetwijfeld effect :j :')

Dat deed ik ook toen een klein meisje zei: kijk mamma, een Fjord. :+

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:34

haha arm meisje :(:)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:19

Maar élke haflinger voert arabisch bloed, net zoals ongeveer elk ras arabisch bloed voort in een miniem percentage. Er is vroeger gewoon ontzettend veel gebruik gemaakt van arabisch bloed om te veredelen.
Maar dat zegt idd niet dat er gekruist is.
Een kruising is IMO haf vader en arab moeder (of andersom). Of als ik mijn merrie nu weer door een haf zou dekken, dan wordt het veulen 25% arabisch. Dat is wat anders dan het minieme percentage wat er standaart ingefokt is.

En ook leuk dat mensen dan zeggen: Ik merk het aan het karakter, hij is zo ontzettend heet! Euh ja, of je voedt je paard op? ;) Die van mij is 50% arab en superkoel in de kop :j

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:08

Ja maar dat zegt niet echt veel hoor, ik hoor van de makkelijkste gefokte paarden dat ze moeilijk zijn!
vaak heeft dat ook een oorzaak vind ik! en meestal ligt er ook veel aan de opvoeding..
het ene paard is nou sneller verwend krijgen dan een ander!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:20

tja maarja, tinkers zijn dooie knollen en arabieren zijn heet..... *aldus de vooroordelen*

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:41

Hihi grappig, ik vind die vooroordelen juist ook wel leuk. Haflingers zijn sloom en eeuwig verkeersmak :j Dat heb ik gemerkt. Jeutje, die bijrijdhafjes van mij kunnen scheureeeen! En als er eentje kan dribbelen langs de kant van de weg (en af en toe even een sprongetje in de bosjes als er een vrachtwagen langs komt) dan is het Noa wel :')

Is toch juist ook wel grappig?

En volgens mij zijn kruisingen en aparte paardjes tegenwoordig sowieso in. Een gewone KWPN'er ofzo is ook niet meer zo hip. Beter gekruisd met iets (maakt ook eigenlijk weinig uit wat dan). Liefst palomino of valk :j

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:42

haha mijn verzorgpaardjes kunnen ook scheuren, en de jongste schrikt van alles wat los en vast zit... :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:46

Ik heb anders wel een Haflo Arabier gehad die knotsgek was...een super pony...dat absoluut...maar hij was behoorlijk pittig. (vader was Goldbey moeder Pasha van PS)

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:01

anoukkk. schreef:
net alsof een ´gewone´ haflinger niet goed genoeg is. Ik ben super blij met mn lieffie. Al zou die van mij er wat door heen kunnen hebben aangezien ze een deukje in haar neus heeft net als arabieren, ik zie het zelf niet heel erg, maar dit krijg ik vaak te horen!

Alleen wijzen haar papieren anders uit, volle haflinger! :j

Het deukje of ook wel dish genoemd is een raskenmerk van de hedendaagse haflinger wat de arabische invloeden verraad ;)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 18:15

Ik zie ze ook wel vaker hoor!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:05

Het gaat er niet om dat het bijzonder is dat haflingers een dish hebben, het gaat erom dat mensen claimen dat hun haflinger een kruising (al dan niet met arabier) is zodra ze een dishje hebben, of enkel onbekende afstamming of wat dan ook.
Ik durf te wedden dat als ik mijn haflinger op had gegeven als kruising haflinger x new forest oid dat dat dan gewoon aangenomen wordt. Maarja, k heb geen idee van de ouders, dus tja.
Nu is het met haflingers en fjorden natuurlijk wel heel veel makkelijker om het ras te defineren als er geen papier bij zit ten opzichte van bijv een welsh of een new forrest. Omdat een haflinger en een fjord gewoon veel duidelijkere raskenmerken heeft :j

aahhp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:09

de haflinger is oorspronkelijk deels afkomstig van de arabier, mijn moeder heeft vroeger ook een haflo arabo gefokt, een 50/50 kruising dus, het schijnt een apart ras te zijn.. maar om nou te beweren dat je haflinger een kruising is terwijl dat niet zo is maar dat ze alleen maar een klein beetje een deukje in de neus heeft, vind ik het nogal zinloos om te zeggen dat het een kruising is om lekker interessant te doen... :wow:

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:37

stef schreef:
Het gaat er niet om dat het bijzonder is dat haflingers een dish hebben, het gaat erom dat mensen claimen dat hun haflinger een kruising (al dan niet met arabier) is zodra ze een dishje hebben

Dat bedoel ik dus ook te zeggen! Bijna Elke haf zal een dishje hebben gezien dat een raskenmerk is heeft niks met kruizingen te maken.
Tegenwoordig zie je nog weinig haflingers met papier met een hoog percentage arabisch bloed omdat dat iets is wat we liever niet meer willen in de hedendaagse fokkerij.
Tenslotte is de grondlegger voor elke raszuivere haflinger een tiroler merrie en een arabische hengst geweest!! Dat is wat de oorsprong van de haflinger heeft gemaakt.
Bij enkele nog wat dichter in de generaties terug te vinden bij meeste al lang niet meer.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:47

Dat is inderdaad waar Sjelle, dus een haflinger is sowiezo gewoon een kruising :Y)

Komen hier wel géweldige excuusjes voorbij zeg :=

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 20:14

Practisch elk ras is een kruising als je het zo bekijkt ;)

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 20:20

Behalve oerrassen denk ik toch? Van een arabier zou ik eigenlijk niet weten waar het een kruising van is..

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:49

Geen dacht ik :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:55

Elk ras is ooit ontstaan, Arabier wordt geclaimt als een van de weinige zuivere rassen, evenals de Berber, maarja, ooit zijn ze toch ontstaan, maar goed, dan gaan we in de darwin theologie ;)